Medisinsk fredsarbeid Internettkurs 5 ”Peace-through-Health” i voldelig konflikt.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tid for endring – en kamp mot tvang, undertrykkelse og definisjonsmakt Mette Ellingsdalen We Shall Overcome (WSO)
Advertisements

Solidaritet i praksis for Zimbabwe. ”Vi oppfordrer alle organisasjonsledd i NTL til å støtte Norsk Folkehjelps prosjekter i Zimbabwe. Dere kan bidra til.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Krigens konsekvenser Navn på skole/klasse Navn på foredragsholder(e) Måned, År.
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
Barnesoldater: Ikke alle barn leker krig
Trygge organisasjoner
IKKE BLAND ROLLENE – Om militær maktanvendelse og sivil bistand
Fra ord til liv August 2012.
Medisinsk fredsarbeid Internettkurs 1
AUDIT (alcohol use disorders identification test)
Åpning av konferansen Tillit til tjenestene? kunnskap og åpenhet i barnevernet og i familievernet Kjell Erik Øie Statssekretær
Fylkesårsmøter 2013 Mental Helse. Vår visjon ”Alle mennesker skal ha en mulighet til å leve et liv basert på uavhengighet, selvstendighet og mestring”
KOLLEGASTØTTEORDNING VED SYKEHUSET I VESTFOLD
Barn og unges rett til deltakelse
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Helse og sykdomsbegrepet
15 En urolig verden.
Er alt tillatt i krig og kjærlighet?
Brasil bilde 1 Presentasjon:
Medisinsk fredsarbeid Internettkurs 2 Medisin, helse og menneskerettigheter.
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Future Vision Plan (fremtidsplan) Oppdatering for ikke pilot distrikter.
Medisinsk fredsarbeid
Forelesning, Litteratur: se undervisningsplanen side
TRAUMATISERING OG SEKUNDÆRTRAUMATISERING I ARBEIDET
”Krig er utvikling i revers”
Kan vi stole på politiet? Sande videregående skole,
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Pasientsikkerhet i et brukerperspektiv
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Å leve med ADHD i familien
SYKEHUSSOSIONOMEN GRÅTEKONE ELLER PROFESJONELL PROBLEMLØSER?
Opplevelsessenteret Hvite Busser
14 Samarbeid over grenser
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Ole Kr. Fauchald MR i grenselandet folkerett / nasjonal rett n Røttene i nasjonal rett – samspillet mellom forfatningsrett og folkerett ä Dualisme.
Kjønnsrelatert forfølgelse Vikram Kolmannskog, Juridiske Fakultet, UiO, 2010.
FNs fredsarbeid Foredragsholder Dato.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
DE SISTE DAGER OG TIMER.
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
Skjønnhetstyranniet og vold Elisabeth og Anne-Bente
Strategi- og aktivitetsplan
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
Liv M. Lassen og Nils Breilid
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
Er private organisasjonar viktige i fredsprosessar? Elling N.Tjønneland og Arne Strand, UD – Februar
 Menneskerettigheter er rettigheter mennesker har i forhold til staten. Det er individers rettigheter og myndighetenes forpliktelser Tanke- og religionsfrihet,
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Representative inhabitants survey in Norway
Global WASH rådgjevar, Åshild Skare Oslo,
SAMSPILLMETODEN DIALOG
”Krig er utvikling i revers”
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Stian Biong Fagsjef Byrådsavdeling for eldre, helse og arbeid
Menneskerettigheter og
FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon
Utskrift av presentasjonen:

Medisinsk fredsarbeid Internettkurs 5 ”Peace-through-Health” i voldelig konflikt

Kurs 5 – Overordnede mål Gjennom dette kurset vil du lære om •forholdet mellom medisin, krigføring og militarisering •hvordan medisinsk assistanse arter seg i krigstid •hvordan væpnet konflikt påvirker tilgangen til medisinsk hjelp •hvordan helsepersonell kan arbeide for å hindre ytterligere opptrapping av voldelig konflikt •hvordan helsearbeidere kan fremme fredsbygging, helbredelse av traumer og gjenoppbygging i en etterkrigssituasjon.

Introduksjon Helsepersonell kan arbeide på flere nivåer i væpnede konflikter: • Kriseberedskap ↔ gjenoppbygging etter krigen • Helsearbeidere i lokalsamfunn ↔ ansatt i det offentlige helsesystemet ↔ ansatt i den private helsesektoren • I humanitære organisasjoner ↔ for væpnede styrker ↔ lokalt helsepersonell

Medisinsk fredsarbeid i væpnet konflikt • Fremme fred • Forebygge gjenoppblussing av vold • Redusere følgene av vold • Unngå å gjøre skade • Ta opp psykososiale problemer • Fremme forsoning og rettferdighet

”Peace-through-Health” i voldelig konflikt Kapittel 1: Medisinsk assistanse i voldelig konflikt Kapittel 2: Å tilby støtte ved voldelig konflikt Kapittel 3: Styrking av mental helse etter voldelig konflikt

Kapittel 1: Medisinsk assistanse i voldelig konflikt Du vil lære om • medisinsk krigshistorie • hvordan forholdet mellom krig og medisin er påvirket av konteksten • hvordan helse og helsetjenester påvirkes av krig

Krigens konsekvenser for helsen • Krig forårsaker helseproblemer direkte  død, fysisk og psykisk skade • Krig forårsaker helseproblemer indirekte  sammenbrudd i helsesystemer • Krig hemmer medisinsk forskning (og eventuelle fremskritt er sjelden relevante i fredstid)

Militært helsepersonell – spesielle utfordringer • Lojalitetskonflikt  hærens/landets behov ↔ soldater/siviles behov • Sivil opplæring forbereder ikke nødvendigvis til arbeid i krigssituasjoner • Fare for likegyldighet overfor pasienters behov i fredstid • Helse kan brukes som middel for å nå andre mål  ”å vinne hjerter og hjerner”

Humanitære organisasjoner – spesielle utfordringer • Problemer med å opprettholde nøytralitet, upartiskhet og/eller uavhengighet • Humanitær hjelp kan misbrukes av krigførende parter • Humanitære hjelpearbeidere kan angripes av krigførende parter • Tett samarbeid med det militære kan sette humanitære mål i fare

Fundamentale prinsipper • Genèvekonvensjonene (internasjonal humanitær rett) • Menneskerettighetslovgivning • FN-resolusjoner • Yrkesetiske standarder og retningslinjer  Den hippokratiske ed  Erklæringer fra Verdens lege- organisasjon (WMA)  Istanbulprotokollen

Medisinsk praksis i krigs- og fredstid (1) ‘Personer som ikke direkte tar del i fiendtlighetene, derunder også medlemmer av de væpnede styrker som har nedlagt våpnene, og personer som er blitt satt utenfor kampen på grunn av sykdom, eller fordi de er blitt såret eller tatt til fange eller av hvilken som helst annen grunn, skal under alle forhold behandles humant og uten noen forskjell av ugunstig art på grunn av rase, farge, religion eller tro, kjønn, fødsel, formuesforhold, eller noe liknende forhold.’ (Første Genèvekonvensjon, Artikkel 3)

Medisinsk praksis i krigs- og fredstid (2) • Sivile har rett til å motta nødvendig medisinsk hjelp (Protokoll I, Artikkel 10; Protokoll II, Artikkel 7; Havanna-erklæringen (WMA)) • Fiendtlige stridende soldater har rett til å motta medisinsk hjelp på lik linje med ens egne (Første konvensjon, Artikkel 12) • Konklusjon: medisinsk praksis i krigstid er underlagt de samme etiske prinsippene som i fredstid

Helsepersonell og menneskerettighetsbrudd • Tokyodeklarasjonen (1975) • Hamburgdeklarasjonen (1997) • Istanbulprotokollen (1999) • FN-resolusjonen mot tortur og annen grusom, umenneskelig eller nedverdi- gende behandling eller straff: Medisinsk og annet helsepersonells rolle og ansvar (2009)

”Peace-through-Health” i voldelig konflikt Kapittel 1: Medisinsk assistanse i voldelig konflikt Kapittel 2: Å tilby støtte ved voldelig konflikt Kapittel 3: Styrking av mental helse etter voldelig konflikt

Kapittel 2: Å tilby støtte ved voldelig konflikt I dette kapittelet lærer du hvordan helsepersonell • prøver å stoppe soldater som er i strid og andre voldelige hendelser • deltar i fredsbygging

Helseinitiativer bringer folk sammen Helsebroer kan skape kontakt mellom • beslutnings- takere • helsepersonell • sivilsamfunn

Helsebroenes karakteristika Tre aspekter ved helsebroer kan bidra til endring av • holdninger • oppførsel • motsetninger i en konflikt

”Do No Harm”: Et analytisk rammeverk for å forstå konflikters kontekst Bistand i en voldelig konfliktsituasjon blir en del av konflikten fordi • den påvirker samlende og splittende elementer • gjennom ressursoverføringer og implisitte etiske budskap. Påvirkningen kommer an på prosjektdetaljene, men det finnes alltid alternativer!

Beskyttelse av sivile i voldelige konflikter • Internasjonal humanitær rett • Menneskerettighetslovgivning • Flyktningrett • Organisasjoner med beskyttelsesmandat: – ICRC – UNHCR – UNICEF – OHCHR • Organisasjoner uten beskyttelsesmandat: NGOer

Humanitær beskyttelse • Egnede former for assistanse • Tilstedeværelse • Opplæring • Dokumentasjon og rapportering • Talsmannsarbeid

Konfliktløsing og mekling Tre hovedtilnærminger: • Opplæring, forberedelse og nettverksbygging • Skape forhandlingssituasjoner • Aktiv mekling

Eksempler på situasjoner der helsearbeid krever konfliktsensitivitet • Triage-prosessen (stridende ↔ sivile, eller sivile fra grupper som står mot hverandre) • Arbeid for et land eller en organisasjon som er oppfattet som fiendtlig av lokalbefolkningen • Spenninger på grunn av kulturelle normer og tabuer (f. eks. kvinner som blir undersøkt av mannlige leger)

”Peace-through-Health” i voldelig konflikt Kapittel 1: Medisinsk assistanse i voldelig konflikt Kapittel 2: Å tilby støtte ved voldelig konflikt Kapittel 3: Styrking av mental helse etter voldelig konflikt

I dette kapittelet lærer du om • helsepersonellets roller i arbeidet med rehabilitering og forsoning av individer og samfunn i etterkrigssituasjoner

Tegn og symptomer på stressrespons • Emosjonelle  f.eks. sjokk, frykt, skyld, tristhet, nummenhet • Kognitive  f.eks. konsentrasjons- eller hukommelsessvikt • Fysiske  f.eks. utmattelse, søvnløshet, smerter, nedsatt lystfølelse • Mellommenneskelig  f.eks. sosial tilbaketrekking, mindre intimitet

Forebygging av PTSS • Sikkerhet først! • Sørg for de grunnleggende fysiske behovene først (vann, mat). • Oppmuntre personen til å snakke om de traumatiske opplevelsene og med andre som har overlevd. • Forsikre dem om at deres følelsesmessige reaksjoner er normale. • Oppmuntre dem til ikke å unngå situasjoner som minner dem om hendelsen. • Aktivere ressurser: mennesker, kunnskap, holdninger. • Hvis situasjonen er veldig alvorlig kan en kort periode med medisinering hjelpe.

Psykososiale traumeprogrammer • Varierer fra traumerådgivning til terapi og ikke- voldelig konfliktløsning • Kan inneholde initiativer til å bygge opp livsferdigheter og selvfølelse • Er som regel iverksatt av utenlandske profesjonelle som noen ganger lærer opp lokalt ansatte • Har blitt kritisert for å ikke ta inn over seg mulige forskjeller i psykologisk egenart og lokale metoder for psykososial rehabilitering

Rettferdighet, sannhet og forsoning • Gjenopprettende rettferdighet  gagner både offer og overgriper  fremmer innsikt og erkjennelse av ansvar  skaper muligheter til å gjøre opp for seg, både når det gjelder individer og samfunnet som helhet  eksempel: Sør-Afrikas Sannhets- og forsonings- kommisjon • Gjengjeldende rettferdighet  holder overgriperen ansvarlig gjennom straff  skal virke avskrekkende på ytterligere overgrep  eksempel: Den internasjonale straffedomstolen for det tidligere Jugoslavia

Sosial rehabilitering og forsoning Fem grunnleggende elementer (Becker 2005) 1.Utvikle en delt visjon om et gjensidig avhengig og rettferdig samfunn 2.Anerkjenne og takle fortiden 3.Bygge positive relasjoner 4.Grunnleggende kulturell og holdningsmessig endring 5.Substansiell sosial, økonomisk og politisk endring

Referanser • Becker D (2005). Reconciliation – the wrong track to peace? Intervention 3(3): • Friedrich E (1924). Krieg dem Kriege [War against war]. • Geneva Convention (I) for the Amelioration of the Condition of the Wounded and Sick in Armed Forces in the Field. Geneva, 12 August Available at • Protocol Additional to the Geneva Conventions of 12 August 1949, and relating to the Protection of Victims of International Armed Conflicts (Protocol I), 8 June Available at • Protocol Additional to the Geneva Conventions of 12 August 1949, and relating to the Protection of Victims of Non-International Armed Conflicts (Protocol II), 8 June Available at • WMA Regulations in times of armed conflict (Declaration of Havana, revised). Available at media-type&footer-right=[page]/[toPage] media-type&footer-right=[page]/[toPage] © medicalpeacework.org 2012 Forfatter Gideon Ertner, redaktører Mike Rowson og Klaus Melf, grafisk profil Philipp Bornschlegl, oversettelse Ellen Krystad