Tro – en kilde til livsmot?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Snakk sant om livet…… Omsorgsverdier ved livets slutt
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Tro & Tilhøre, Tilbe & Tjene 4 verdier å bygge livet og menigheten på.
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Fra ord til liv Mars 2011.
Masteroppgave Masteroppgave i helsevitenskap UIS nov 2012
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Et bekymringsløst liv – er det mulig? Matteus 6,23-34
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
Ærede deltagere, kjære alle sammen. Velkommen til Stavanger og til Fagreferentkonferansen Bibliotekverdenen, i alt sitt vesen og omfang, er gjenstand.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
De 10 bud 10 måter å elske på.
Det gode Det rette Det rettferdige
Senter for sjeldne diagnoser Erfaringer fra kurs for brukere over 40 år May Cicilie Voldhaug, Kurs og informasjonsrådgiver FoU-dag 05. april 2013.
Religioner og livssyn i dag
Hva er aktivitet og deltakelse?
Poteten – kjærlighet og glede!
Å bli rett sett Noen tanker om respekt som forutsetning for motivasjon og mestring – særlig for ungdom som strever Generalsekretær Sturla Stålsett, Kirkens.
Hvem er Jesus?.
Sverre Stoltenberg: ”Å finne vei”
- roller og forventinger
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
Aktivitet på Mestringssenteret
Primærmedisinsk verksted Senter for Helse, Dialog og Utvikling (PMV) Sverresgt. 10, 0652 Oslo tlf.:
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Diakoni og trosopplæring
Se Verden – Se Livet.
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Tanker om barnehagens læringsmiljø
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Menighet i bevegelse En prosjekt- presentasjon. Prosjektets målsetting Bidra til å forstå og svare på de utfordringer det er å være misjonerende kirke.
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
St. Olavs Hospital Avdeling for blodsykdommer
Normalitetstyrraniet? Hva da med et annerledes utseende??
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Det nytter - når vi gjør ting i fellesskap Home-Start Familiekontakten – samling for landets familiekontakter Kjell Erik Øie Statssekretær
Bokollektivet Målgruppe:
Berit Berg, Samfunnsdagen 23. august 2011
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Drop-In metoden i skolen
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Om hellige skrifter.
Religionen og det levde livet Noen fortellinger og tanker om maskulinitet, familieliv og islam i Norge Elise Skarsaune, Reform.
SMIL – styrket mestring i livet
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Spørsmål til samtale 2 -Har du noen tanker om hva som kunne være til hjelp for Trond? -Hvordan kan du i din rolle bidra til bearbeidelse av noens vonde.
 Livssynshumanisme  Jødedommen  Kristendommen  Islam  Hinduismen  Buddhismen.
Invitasjon til Helt sjef!
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Helsesøsterkongressen 2017
Å leve med assistanse Denne bolken holdes av noen som selv lever med assistent i parforholdet. Ca 1time brukes på dette. Veldig fint med dialog mellom.
Psykologisk førstehjelp, mellomtrinnet
Tilbakemeldinger fra deltakere på
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Invitasjon til Helt sjef!
Sinne Film:
Vi vil være en kirke som Strategi for Stavanger bispedømme
Utskrift av presentasjonen:

Tro – en kilde til livsmot? WWW.HARALDSPLASS.NO Tro – en kilde til livsmot? Anna Dalaker – Prest ved HDS 22.05.13

WWW.HARALDSPLASS.NO Disposisjon: Erfaringer i tilknytning til arbeidet med kurset ”Tro – en kilde til livsmot? Tro – en kilde til livsmot med utgangspunkt i religionspsykologen Kenneth I. Pargaments teori om religiøs coping

Bakgrunn for utviklingen av kurset (1): WWW.HARALDSPLASS.NO Bakgrunn for utviklingen av kurset (1): Erfaringsmessig fundament: Finnes det noen arena der tro og livserfaring kan brytes mot hverandre? Kirken: Torborg Aalen Leenderts : ”Når glassflaten brister. Om brytninger mellom livet og troen” : Få slike arenaer i kirken trosfortellingen i fokus Helsevesenet: Pasientorganisasjoner / LMS – kurs: livsfortellingen i fokus Ideal om livssynsnøytralitet

Bakgrunn for utviklingen av kurset (2): WWW.HARALDSPLASS.NO Bakgrunn for utviklingen av kurset (2): Teoretisk fundament: Religionspsykologen Kenneth I. Pargament teori om religiøs coping Coping: A search for significance in times of stress ”The Psychology of Religion and Coping” – 1997 ”Spiritually Intergrated Psychotherapy” – 2007 Religiøsitet, spiritualitet, tro – både påvirker og påvirkes i copingprosessen Religiøsitet, spiritualitet, tro – en del av løsningen men også gjøre en vanskelig situasjon verre

Målsetting for kurset: WWW.HARALDSPLASS.NO Målsetting for kurset: Skape en arena der tro og livserfaring kan brytes mot hverandre, en arena der menneske kan komme med både livsfortellingene og trosfortellingene når livet ikke blir slik en har drømt om Legge til rette for positiv religiøs mestring

Pilotprosjektet: Første kurs: mai 2005 WWW.HARALDSPLASS.NO Pilotprosjektet: Første kurs: mai 2005 Samarbeid mellom LMS og prestetjenesten på SUS + Stavanger bispedømmekontor Sted: lærings og mestringssenteret (LMS) ved Stavanger universitetssykehus (SUS) LMS – ideologi: Fagkunnskap og brukerkunnskap likestilles Alle kurs skal evalueres

Kursdeltakerne Flest kvinner Over halvparten under 50 år WWW.HARALDSPLASS.NO Kursdeltakerne Flest kvinner Over halvparten under 50 år Har i hovedsak hatt somatiske lidelser og lettere psykiske lidelser Anbefaler kurset for andre

Kursdeltakernes forventinger til kurset: WWW.HARALDSPLASS.NO Kursdeltakernes forventinger til kurset: Å få noen verktøy og arbeide ut fra Mulighet for refleksjon og bevisstgjøring av min tro, mine gudsbilder, mine spørsmål omkring dette Møte likesinnede – med troen i fokus Få nye innfallsvinkler – nye perspektiver Påfyll av livsmot Å komme videre i egen prosess Å få noen innspill på hvordan troen igjen kan bli en ressurs Å møte andre som strever med det samme

Kursdeltakernes forventinger til kurset: WWW.HARALDSPLASS.NO Kursdeltakernes forventinger til kurset: Lære mer om mestring Lære om Bibelens ”omtale” av sykdom, lidelse og mestring Ingen klare forventinger – forberedte meg på alt og ingenting Fryktet enkle og bastante svar, løsninger Redd for utsagn som ”rart at du ikke er blitt helbredet” el Håpet på å treffe modne reflekterte og ærlige mennesker Håpet å treffe andre som virkelig sliter Har slitt mye psykisk det siste året, håpet på at jeg kanskje kunne få litt mer lyst til å leve

Tema for undervisning: WWW.HARALDSPLASS.NO Tema for undervisning: Kap. 1: Tro – en kilde til livsmot? Kap 2: Livet er blitt forandret Kap. 3 I det høye og hellige bor jeg og hos den som er er nedbøyd i ånden Kap. 4 Jeg skal veve meg nye klær – når tiden er inne Kap. 5: Bønnene vi puster Kap 6: Den som har håp, kan leve med begrensinger

Erfaringsutveksling: WWW.HARALDSPLASS.NO Erfaringsutveksling: For deltakerne er dette en viktig del av kurset Det er så bra dette kurset. Det er så bra å møte noen som forstår hva jeg snakker om, uten å måtte forklare så mye. Fikk gjennom undervisningen ”input” som satte i gang tankeprosesser, og gjennom samtalene etterpå opplevelse av ikke å være alene – mulighet til å kjenne seg igjen i andres erfaring Brukerrepresentantene spiller en viktig rolle i denne sammenheng

Hvilepuls: Meditativ liturgisk samling WWW.HARALDSPLASS.NO Hvilepuls: Meditativ liturgisk samling Bønn – den mest brukte religiøse mestringsstrategi Tro som empowerment Integrert, men frivillig del av kursopplegget

WWW.HARALDSPLASS.NO Sagt til meg: ”Troen reddet meg da jeg ble syk, samtidig var det alle spørsmålene knyttet til troen som var det verste. Jeg forbannet troen, at det skulle være så vanskelig. Den evige runddansen rundt ”hvorfor – spørsmålene”; hvorfor meg - Gud, hva er meningen, er dette Guds vilje, og hvis det ikke er Guds vilje, hvorfor tillater Gud at jeg skal ha det så vondt?”

Hva menes med tro? Tro som læresystemer og dogmer WWW.HARALDSPLASS.NO Hva menes med tro? Tro som læresystemer og dogmer Tro som etikk og livsførsel Tro som åndelige opplevelser Tro som ritualer Tro som relasjon – å forankre livet i Den treenige Gud, vår Skaper, Befrier og Livgiver.

Tro – en kilde til livsmot? WWW.HARALDSPLASS.NO Tro – en kilde til livsmot? Trosinnhold – ikke likegyldig hva vi tror Gudsbilder – bevisste og ubevisste Forventninger til livet – ”fordi du fortjener det”

Opplevelse av gudsfravær: WWW.HARALDSPLASS.NO Opplevelse av gudsfravær: Sjelens mørke natt / mørket / ørkenen Religionspsykologer – trosutvikling i voksen alder er ofte knyttet sammen med livskriser Pargament viser til sammenhengen mellom ”Spiritual loss” og ”Spiritual growth”

WWW.HARALDSPLASS.NO Mestring (coping): Transaksjonell prosess – et møte mellom en person og en situasjon som utvikler seg over tid og gjensidig påvirker hverandre Individuell prosess: ulike mennesker tolker og håndterer samme situasjon ulikt

Religiøs mestring (coping): WWW.HARALDSPLASS.NO Religiøs mestring (coping): Sammenheng – livets skjørhet og religiøs mestring Møtet med egne begrensninger trigger religiøse mestringsressurser Religiøse mestringsressurser utvikles gjennom religiøst engasjement Mønster for positiv og negativ religiøs mestring

Religiøs mestringsstil: WWW.HARALDSPLASS.NO Religiøs mestringsstil: Self – Directing: en forankrer kontrollen i tilværelsen i seg selv Deferring: en overlater hele kontrollen til Gud Collaborative: en søker et partnerskap med Gud med tanke på kontroll i tilværelsen

Opplevelse av Gud som støttende partner: WWW.HARALDSPLASS.NO Opplevelse av Gud som støttende partner: Hjelp til å gjøre endringer situasjonen krever Guds omsorg i hverdagen – noe som er større enn dem selv Gudsrelasjonen gir hjelp til å fastholde egen verdighet En trygg gudsrelasjon innebærer også paradokser, spørsmål og kamp Mye trøst i utsagnet: ”Det er lov å være sint på Gud”

Aksept av situasjonen: WWW.HARALDSPLASS.NO Aksept av situasjonen: Erica Schuchardt: Aksept av situasjonen er sentral med tanke på sosial integrering eller sosial isolasjon Aggresjon et steg på veien til aksept Mine informanter: Aksept: forutsetning for et godt liv Aksept er noe aktivt – ikke passiv resignasjon