Samhandling vedr tilbakehold i institusjon uten eget samtykke

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Hvordan sikre best mulig samhandling for/rundt hver bruker
Abup sitt arbeid i bufetats familiebehandlingstiltak
Fra Ny sjanse til kvalifiseringsprogram
Kartlegging og overføring av pasienter med rehabiliteringsbehov fra sykehuset til kommunehelsetjenesten.
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Presentasjon av ”Tvangsprosjektet”
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
Poliklinikken  Behandlingstilbud for voksne rusmiddel- misbrukere – over 23 år.  Kveldsåpent 2 kvelder pr. uke  Pårørende tilbud.18% av pasientene.
RESSURSTJENESTEN.
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
Individuell plan.
ved Nidaros DPS, rehabiliteringsseksjonen
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
Kommuneavtalene - nok en gang Oppfølging av samarbeidsavtale om formidling av høreapparat og høretekniske hjelpemidler.
”Åpen innleggelse” – Konsekvenser og utfordringer for samarbeid
Arbeidsutvalg for tjenesteavtale 2 Retningslinjer for samarbeid i tilknytning til innleggelse, utskrivning, habilitering, rehabilitering og lærings- og.
Prosedyre for IPLOS- registrering Hjemmetjenesten, Øra distrikt
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Felles fagdager for Vestmo behandlingssenter og Ålesund kommune
Inngåelse av lovpålagte samarbeidsavtaler med kommunene i Midt-Norge Fagseminar Vestmo mars 2012 Elise Solheim Lovpålagte samarbeidsavtaler.
Hvilke pasienter egner seg for kommunale akutte døgnopphold?
Lovgrunnlaget for helsetjenestene
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Borgestadklinikken BA
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Velkommen til seminar. Målsetting 1.Oppdatering om hva som skjer av videreutvikling knyttet til TSB i Midt-Norge 2.Drøfte aktuelle problemstillinger knyttet.
Vestmo Behandlingssenter Rusakutt – For hvem og hvordan?
Er vi rusfaglig klar for samhandlingsreformen?
Presentasjon Av Rusbehandling Midt-Norge HF Dagseminar
”PAULSRUDUTVALGET” FRA MAI 2010 TIL 2011 Advokat Mette Yvonne Larsen, medlem av utvalget.
”Den Midt-Norske Modellen” Følger av rusreformene
Fellesmøte Helsetilsynet, Pasientombudene og Rusforetaket
Prøvenemnda for elektrikerfaget virkeområde Midt-Troms
Nasjonal rusmestringskonferanse
Barn som pårørende.
Samhandling rundt innsøking til behandling
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
Stortingets ombudsmann for forvaltningen
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende.
Pedagogisk fagsenter. Drøftingsteam
Lovgrunnlag Historikk Reglement/retningsliner for brukerutval/-råd
Oppfølgende tjeneste i bydel Gamle Oslo
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
Erfaringskonferansen 23. og 24. september 2008 Hilde Rosnes Jensen.
Pasientforløp alkohol
Fyrtårnprosjekt Individuell Plan Kongsvinger og Eidskog Kommune i samarbeid med Sykehuset Innlandet HF Kongsvinger.
FSU for innleggelse og utskrivning Torfinn Eriksen-Volnes Hjerteavdelingen.
Fürst og Høverstad ANS Helsedirektoratet: Data fra kommunalt arbeid for personer med rusmiddelproblem og/eller psykiske vansker Referansegruppemøte
| Tema for presentasjonen | 1 Arbeid med statistikk i forhold til psykisk helse- og rusarbeid ved Helsedirektoratet.
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
1 Endringer i barnehageloven Samling for kommunene i Hordaland 13.sept 2016.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Samhandling mellom kriminalomsorgen, NAV og kommune
Regionalt Brukerutvalg
Oppfølging av regionale planer PH og TSB
Helse- og omsorgstjenestelovens Kap. 4A
Hvordan gjøres dette i Gerica
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Barn og ungdom i pakkeforløp Linda H
Nasjonal rusmestringskonferanse
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Utskrift av presentasjonen:

Samhandling vedr tilbakehold i institusjon uten eget samtykke - tverretatlig prosedyre

Mandatet Utarbeide tverretatlige prosedyrer for samhandling mellom Vestmo og NAV - evt andre kommunale tjenestested - i tvangssaker etter § 6.2:Tilbakehold i institusjon uten eget samtykke og § 6.2a: Tilbakeholdelse av gravide rusmiddelmisbrukere Vurdere om det er behov for prosedyrer etter § 6.3 Tilbakehold i institusjon på grunnlag av eget samtykke og i så fall utarbeide slike 16 Haugesund 32 956 15 Porsgrunn 34 186 14 Tønsberg 38 393 13 Ålesund 41 833 12 Sandefjord 42 333 11 Skien 50 864 10 Sarpsborg 51 053 9 Drammen 60 145 8 Sandnes 62 037 7 Tromsø 65 286 6 Fredrikstad 71 976 5 Kristiansand 78 919 4 Stavanger 119 586 3 Trondheim 165 191 2 Bergen 247 746 1 Oslo 560 484 TETTSTED 14 Sandefjord 40 596 13 Moss 40 309 12 Haugesund 42 112 11 Ålesund 45 902 10 Tønsberg 46 862 9 Tromsø 54 070 8 Kristiansand 66 532 7 Porsgrunn /Skien 86 342 6 Drammen 94 901 5 Fredrikstad /Sarpsb. 100 458 4 Trondheim 156 794 3 Stavanger /Sandnes 185 913 2 Bergen 223 593 1 Oslo 856 915

Mandatet (forts.) Peke på evt andre områder etter kap.6 i lov om sosiale tjenester der det er behov for samhandling mellom Vestmo og kommunen. Prosedyremalen til Ålesund kommune skal legges til grunn for utarbeidelse av prosedyrene. Forslag til prosedyre rapporteres til samarbeidsgruppen på ledernivå mellom Vestmo og Ålesund kommune 16 Haugesund 32 956 15 Porsgrunn 34 186 14 Tønsberg 38 393 13 Ålesund 41 833 12 Sandefjord 42 333 11 Skien 50 864 10 Sarpsborg 51 053 9 Drammen 60 145 8 Sandnes 62 037 7 Tromsø 65 286 6 Fredrikstad 71 976 5 Kristiansand 78 919 4 Stavanger 119 586 3 Trondheim 165 191 2 Bergen 247 746 1 Oslo 560 484 TETTSTED 14 Sandefjord 40 596 13 Moss 40 309 12 Haugesund 42 112 11 Ålesund 45 902 10 Tønsberg 46 862 9 Tromsø 54 070 8 Kristiansand 66 532 7 Porsgrunn /Skien 86 342 6 Drammen 94 901 5 Fredrikstad /Sarpsb. 100 458 4 Trondheim 156 794 3 Stavanger /Sandnes 185 913 2 Bergen 223 593 1 Oslo 856 915

Arbeidsgruppen Liv Trædal, Ålesund kommune, leder Fredrik Grüner, Rus-Midt, erstattet av Anja Kjerstad, Rus-Midt Ann Helen Eilertsen, Rus-Midt Aina Støbakk Karlsen, NAV Anette Wattø, NAV (supplerende medlem) John Harry Halvorsen, Voksenpsyk.avd. Øyvind Skjelten, Ålesund kommune, sekretær. 16 Haugesund 32 956 15 Porsgrunn 34 186 14 Tønsberg 38 393 13 Ålesund 41 833 12 Sandefjord 42 333 11 Skien 50 864 10 Sarpsborg 51 053 9 Drammen 60 145 8 Sandnes 62 037 7 Tromsø 65 286 6 Fredrikstad 71 976 5 Kristiansand 78 919 4 Stavanger 119 586 3 Trondheim 165 191 2 Bergen 247 746 1 Oslo 560 484 TETTSTED 14 Sandefjord 40 596 13 Moss 40 309 12 Haugesund 42 112 11 Ålesund 45 902 10 Tønsberg 46 862 9 Tromsø 54 070 8 Kristiansand 66 532 7 Porsgrunn /Skien 86 342 6 Drammen 94 901 5 Fredrikstad /Sarpsb. 100 458 4 Trondheim 156 794 3 Stavanger /Sandnes 185 913 2 Bergen 223 593 1 Oslo 856 915

Gruppens arbeid Gruppen har gjennomført 5 arbeidsmøter i perioden 10.10.11 – 24.11.11. 6 av arbeidsgruppens medlemmer deltok på Fylkesmannen konferanse om tvangsbehandling etter kap 6 i sept. 2011 Innhentet prosedyrer fra Trondheim kommune, vedr. samme Stor nytte av å få belyst problemstillingen på grundig og tverretatlig basis

Prosedyren - Formål Klargjøring av ansvarsforhold og samarbeidsrutiner mellom Ålesund kommune og Rusbehandling Midt-Norge HF, i saker der det anvendes, eller vurderes anvendt, tilbakeholdelse i institusjon uten eget samtykke overfor brukere med rusproblemer, etter sosialtjenestelovens bestemmelser.

Prosedyren - Generelt Generelt har alle offentlige instanser et ansvar for å melde inn bekymringsmelding til NAV vedk. personer som faller inn under nevnte lovbestemmelser. På kommunalt nivå gjelder prosedyren for NAV, og aktuelle kommunale tjenester. Prosedyren gjelder for alle institusjoner som tar imot personer etter gjeldende regelverk, herunder Rus-Midt og Voksenspykiatrisk avdeling.

Prosedyren - Generelt (forts.) Alternative tiltak til tilbakeholdelse i institusjon uten eget samtykke skal vurderes, og iverksettes ved behov. Tilbakeholdelse i institusjon uten eget samtykke skal ikke avsluttes uten at aktuelle samarbeidsparter er informert.

Prosedyren - Gjennomføring Samhandling før opphold: I utgangspunktet ønsker man en planlagt tvangsinnleggelse etter ordinært vedtak. NAV-veileder tar kontakt med institusjonen (Vestmo) v/ inntakskoordinator for å drøfte og finne det best egnede tilbudet til brukeren/pasienten. Om nødvendig anonymisert. Det gis ikke tilsagn om plass før midlertidig vedtak er fattet, eller sak om ordinært vedtak er oversendt fylkesnemnda. NAV-veileder skal følge brukeren til institusjonen ved innleggelse. Dersom dette ikke er praktisk mulig, skal veileder møte på institusjonen førstkommende arbeidsdag. NAV har ansvar for at brukeren ved innleggelse er utstyrt med nødvendige klær, toalettartikler, og penger. Ansvarlig: NAV v/ veileder Aktuell behandl.inst.  

Prosedyren - Gjennomføring Samhandling under opphold: Det skal avholdes minimum ett samarbeidsmøte pr mnd mellom institusjonen og kommunen/NAV i løpet av oppholdet. Møtene holdes på institusjonen, og det er institusjonen som tar initiativ til å få gjennomført møter, og sender ut innkalling. Dersom brukeren/pasienten ønsker det, skal arbeid med IP igangsettes under oppholdet. Fastlege skal innkalles til samarbeidsmøter. Det er kommunens ansvar å sørge for at brukeren/pasienten har følge til/fra fylkesnemnda, evt. tingretten. Psykiatrisk avd. ved Helse MR kan være aktuelle for følge, når bruker/pasient allerede har kontakt med psyk. avd. Ansvarlig: Aktuell behandl.inst.   NAV v/ veileder

Prosedyren - Gjennomføring Samhandling under opphold: NAV skal ha ukentlig kontakt med brukeren/institusjonen under oppholdet. Brukerens/pasientens videre tilbud etter oppholdet skal planlegges så tidlig som mulig under oppholdet. Her skal avklares hva som skal skje etter oppholdet, og hvilken instans som har ansvaret for oppfølging. Dersom det er aktuelt med urinprøvetaking i saker etter § 6-2a, skal det avklares med barneverntjenesten hvilken type prøve som skal benyttes. Ansvarlig: NAV v/ veileder NAV / Aktuell behandl.inst. Aktuell behandl.inst./ Barneverntj.

Prosedyren - Gjennomføring Samhandling etter opphold: Tilbakeholdelse i institusjon uten eget samtykke forutsetter et sterkere oppfølgingsansvar etter utskriving enn ved frivillig opphold, både fra kommunen og den aktuelle institusjon. En eventuell henvisning til tiltak etter opphold skal skje i samarbeid med brukeren/pasienten, og den instansen som skal følge opp i tiltaket. Arbeid med IP videreføres i kommunen etter utskriving. Ansvarlig: Aktuell behandl.inst./ aktuell kommunal tjeneste NAV / Aktuell behandl.inst.

Prosedyren - Vedlegg: Litteratur: Lov om sosiale tjenester §§ 6-2 og 6-2a Litteratur: Nasjonal faglig retningslinje for utredning, behandling og oppfølging av personer med samtidig rus - og psykisk lidelse – ROP- lidelser