“UNDER THE KNIFE” Et planleggingssystem for operasjonsavdelingen Fylkessykehuset i Molde Prototype for planlegging, logistikk, og kostnads estimering.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny ordlyd på rapportene i avdelingen og nye rutiner for registrering av skyteaktiviteter For nye brukere: Du må først være registrert med en e-postadresse.
Advertisements

Reisefot På Gir oversikt og sikrer deres rutiner.
HVA ER ?.
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Personlig pålogging – samme Bruker og Passord som på internett
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
Are you ready to take control?. Hvorfor oppgavehåndtering?  Kvalitet på utført arbeid  finne rett ansatt for oppgaven  Spare tid på oppfølging  Varslingsfunksjon.
 Oversiktlig  Samler informasjon – alt på ett brett  Brukervennlig  Integrerbart  Enklere å være medarbeider  Bedre å være kunde Det blir enklere.
BraWeb Bestilling.
Rapport Senter ERP – CRM - HRM. Bruker: Hvilken bruker er pålogget. Hvilken tilgangsrettigheter har bruker. Hvilken rapporter har bruker tilgang til.
Fremgangsmåte for å oppdatere brikkenavn og antall i T-DOC for operasjonsavdelingene Trondheim, 8. juni 2010.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Produktopplæring CRM MBS 10 Merete L. Nylund. Agenda  Kontaktperson.  Nytt rapportvindu.  Endringer i dokumentmodulen.  User Satisfaction.  Timeregistrering.
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
Intranett: Hvordan komme i gang
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
• TRANSPORT • ENTREPRENØR • INDUSTRI Det brukervennlige vedlikeholds system for • VERKSTED.
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Hverdagsrehabilitering
ELEKTRONISK HENVISNING OG SVAR Elektronisk henvisning med stillbilder av øre-nese- halslidelser Stillbilder ØNH.
Operasjonsavdelingene og T-DOC Trondheim, 22. september 2009
KSYS-KURS MØTEPLASSEN 2013
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
BraWeb Bestilling. Bravida tilbyr nå BraWeb Bestilling.Dette er et web-basert system for arbeidsbestilling. Systemet er interaktivt og dynamisk, og gir.
Forbedringsprosjektet
Microsoft ® Lync ™ 2010 Delegate-opplæring. Mål I denne opplæringen lærer du hvordan du kan: •Konfigurere representanttilgang med Outlook •Konfigurere.
Hofteproteser som dagkirurgi?
Operasjonsplanlegging
Prosjekt nr 38E Database for registrering av radioaktive stoffer brukt ved Nukleærmedisinsk Seksjon, St. Olavs Hospital.
TRYGGHETSKAMERA I TOG HVORFOR OG HVORDAN
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Erfaringskonferansen februar 2011, Oslo.
Hvordan nå rett mottaker i kommunen
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
KYBAL-web Yngvar Valebrokk.
I dag snakker vi om: Brukergrensesnitt med kvalitet Bruksegenskaper Normans 7 stadier Testing med papirprototyp.
Opplæring: Hvite Sider Søk i og bruk av Hvite Sider DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore Jo NilsenOpprettet.
Opplæring: PC-er Programvare DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore Jo NilsenOpprettet.
Hvorfor overvåke postoperative sårinfeksjoner?
Operasjonsplanlegging Workshop Når planlegges det  Kontinuerlig planlegging  Ingen faste samarbeidende møter  Planleggingen foregår.
Dette er en automatisk presentasjon
Kirurgisk divisjon, Akershus universitetssykehus
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Nytt kursadministrasjonsverktøy. Internettsidene for potensiell deltager.
Bruk av Datavarehuset i økonomirapporteringen
Andre funksjoner.
Konfigurasjonsstyring Configuration Management
Bravida IK-Web Internkontrollsystem i praksis – En presentasjon av IK-Web Et nytt forretningsområde i Bravida.
Powerpoint presentation of
BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell:
Avd for klinisk kjemi Regionsykehuset i Trondheim
Evaluering av utbruddsvarslingssystemet Berit Tafjord Heier Avdeling for infeksjonsovervåking, FHI Smitteverndagene 2007.
Opplæring: Pålogging Prosedyre for logge på og av, låse og åpne PC’er DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore.
1 BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell: 1.Opprette anmodning/bestilling (denne presentasjon) 2.Godkjenne bestilling (egen presentasjon) 3.Utføre.
Mobility in Collaboration Christian Heath & Paul Luff 1998.
Prosjektoppgave Videreutdanning i Data (ViD), våren 2004
Android-Programmering Våren Oversikt Long-running operasjoner Introduksjon til Android services On-demand service Bruk av servicer på tvers av prosesser.
Arbeid for alle Jeg er mer enn Psykisk syk, jeg har arbeidsevne!
Tiltakspakken for Trygg kirurgi og postoperative sårinfeksjoner Tiltakspakken på innsatsområdet Trygg kirurgi og POSI skal bidra til å sikre rett praksis.
| Behov for ny statistikk i KOSTRA ved oppbygging av lokalmedisinske sentre Michael Kaurin Helsedirektoratet.
Registrering av testresultater fra mobiltelefon
Tilganger i DIPS May Evensen leder Arb.gruppe Tilganger/DP Løsning IKT Rådgiver Avdeling for kliniske systemer.
Anskaffelsespakke 9531 Pasientløftere Tilbudskonferanse.
Helse Førde! EU-prosjektet i Trygg Kirurgi
FRiidrett 01/ Tamil sangam i Norge.
eSG – Send innrapportering elektronisk
Frode Hammer Håvard Gustad
Utbrudd og utbruddshåndtering i kommunale helseinstitusjoner – og når skal vi screene? ... Eller må vi det egentlig? Horst Bentele, seniorrådgiver Molde,
Utskrift av presentasjonen:

“UNDER THE KNIFE” Et planleggingssystem for operasjonsavdelingen Fylkessykehuset i Molde Prototype for planlegging, logistikk, og kostnads estimering

INTRODUKSJON •Under kniven er et verktøy for det administrerende personalet ved sykehuset i Molde. Det letter planleggingen av aktiviteter, samt lagrer informasjon som kan være nyttig i andre sammenhenger. •Tidligere var det hyppig møtevirksomhet blant informasjons-bærere og de involverte parter måtte sette opp en omfattende plan, som inneholdt alt fra tidspunkter, personale, utstyr osv.

DAGENS SITUASJON •Papirsystem –bøker for alt –papir journaler Kritiske ressurser –personale med kritisk informasjon •Kirurger •Planleggings personale •Når skal man bruke hva? –Utstyr –Vogner –Overvåking, senge kapasitet –Utstyr på lager

HVA GJØR SYSTEMET? Prototypen •Planlegging av: –Operasjoner –Kirurger –Annet personell –Ressurser •Kostnads estimering Databasen •Lage statistikk

HVEM BERØRES AV SYTEMET? •Anestesi personell •Sykepleiere •Kirurger •Assisterende personell •Andre

ER SYSTEMET STRATEGISK?

Fordi det: •Forenkler planlegging av operasjoner •Kalkulerer utgifter per pasient, sammenlignet med DRG poeng sykehuset får. •Gjør data lett tilgjengelig for statistikk angående operasjoner. JA

MÅL FOR SYSTEMET OPPSUMMERING •Forenkle planlegging av operasjonene: –Resurser tilgjengelig på et tidlig tidspunkt –Bedre oversikt over de forskjellige avdelinger –Lettere å få tilgang til informasjon –Økt fleksibilitet –Kortere prosedyre tid. –Øke produktivitet –Redusere tid nødvendig for møtevirksomhet

•Kalkulere hva hver pasient koster i forhold til DRG poeng sykehuset mottar. –Kontrollere utgifter relatert til operasjoner.

STATISTIKK •Lage statistikk for: –Antall operasjoner av forskjellig art –tidspunkter for operasjons typer –vellykkede og mislykkede operasjoner –bruk av materielle ressurser knyttet til operasjonen –pasientens nasjonalitet

Hva ligger bak ? Hva slags brukergrensesnitt tilbyr systemet? I et windows grensesnitt, kjørt i nettverk, blir detaljert informasjon over tilgjengelige ressurser lagret i en database. Brukere kan dra og slippe det ønskede innholdet, f.eks i en utstyrstralle, sjefskirurg kan selv sette isammen operasjons team osv. Dette krever et “åpent” system, som tillater brukerene å legge inn og endre informasjon. Prosedyrer blir registrert og inneholder standardinformasjon om verktøy og utstyr rekvirert, menneskelige ressurser kan bli endret... Ansikt-til-ansikt møter er ikke lenger nødvendige, den interaktive planleggingstavlen erstatter disse.

Visning av prosedyreinfo Klikk på denne og få opp informasjon om denne prosedyren

Oppsett av undergrupper Velg de undergrupper en vil ha med. Velg ”sett opp prosedyre” fra popup menyen

Informasjon om innleggelsen fra mottak Type innleggelse Generell info om pasienten Pasientens sykdommer Bilde av pasienten der en kan merke av hvor skaden el. lignende befinner seg. Kan bare klikke med musen på bildet.

Informasjon til operasjonsavdelingen Generell operasjonsinformasjon. Spesielle beskjeder til operasjonsavdelingen Beskrivelse av hvor pasienten skal opereres

Planlegging av operasjoner Marker den operatøren som skal utføre inngrepet. Liste over alle operatører som er tilgjengelig for det tidspunktet som operasjonen skal utføres

Fordelingen som er gjort medfører at det kolliderer med utstyr som er tilgjengelig Hva og hvor mye Hvor det befinner seg, og når det brukes Kollisjoner

Klikk på den aktuelle person, og dra han i det teamet du ønsker Oppsett av bemanning

Trestruktur, hvor brukeren gradvis kan gå nedover i for å se kostnadene mer og mer detaljert Oversikt over hvor lang tid operasjon tok, tid for overvåkning og hvor mange som var under opplæring Visning av kostnader

Lønnskostnader gruppert på lønnsgruppe Overvåking Diverse Liggekostnader Visning av kostnader

Forbruk - kostnadene • Anestesi • Vogner • Artikler • Utstyr Visning av kostnader