Bedømmingspsykologi og kunstkritikk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 8 Følelser for merket
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Kvalitetssikring av h.app.tilpasn.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Førsteamanuensis/Psykologspesialist Leif Edward Ottesen Kennair
Kommunikasjon ”Møte med sinte og aggressive personer”
Motivasjon.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
1. En øvelse i kjærlighet Harald Kaasa Hammer Knattholmen
Hvorfor mister vi gjester?
Geir Overskeid tinyurl.com/sjelen
Selvfølelse vs selvtillit
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
I Dibrastan bor dubridene…
LÆRING Grunnleggende prosesser
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Introduksjonssenteret
En første innføring i læringsteorier med utgangspunkt i Imsen, 2006.
Hvordan skrive en god utredning?
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Anvendt kognitiv psykologi, PSYC2400
LØFT ER TØFT særlig i SFO
SATS PÅ DE ANSATTE! LA DEM FÅ BRUKE SINE FERDIGHETER!
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
12 Reflekterende lesing.
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Kvalitative og kvantitative metoder
Vekst etter kriser. Bodø 13. juni Odd J. Eidner
Diskrete stokastiske variable
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Teoretiske og metodiske spørsmål innen trekk-psykologi
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Politisk påvirkning.
Aggresjon.
HÅNDTERING av BRÅK og URO
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
19-Sep-16 ALLE TELLER Jakten på elevenes tenkning (når ”svaret” er feil) Gerd Nilsen Bergen 9.mars.
Hvordan skrive personlig logg?
Kapitalforvaltning i stiftelser Stiftelsesforum 2014.
M&L2 Kap. 5 - ver.1 Spørre- skjemaer Oslo, okt 2010.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
Kapittel 9: Merkefølelser
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Ytringsfrihet for offentlig ansatte i Oslo og Akershus
Vi er nærmere en løsning …….
Holdninger.
Samfunnsmessige utfordringer ved økt hyppighet av naturulykker i Norge
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Helsesøsterkongressen 2017
I Dibrastan bor dubridene…
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Lær mer – vis din støtte til alle som er berørt av demens
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Bedømmingspsykologi og kunstkritikk Karl Halvor Teigen Psykologisk institutt, UiO

Bedømmelser Beskrivelse av egenskaper (attributter) ved et objekt (person, situasjon, verk) på en gitt dimensjon eller skala, basert på skjønn Kategoriseringer (diagnose, klassifisering) Gradering på skala (karakter, terningkast) Rangering (av søkere til stilling, kåring av vinner) Estimater (anslag av antall, tid, pris, vei …) Bedømming danner grunnlag for beslutninger, særlig: Bedømmelse av verdi (evalueringer, preferanser) Bedømming av usikkerhet, risiko, sannsynlighet

Relevans for kunstkritikk? Bedømmingspsykologien forsker på «magre» beskrivelser, som ofte kan sammenlignes med korrekte «fasit»-svar Kunstkritikken gir «rike» beskrivelser, på områder som ofte mangler fasit Men begge handler om bruk av «skjønn» for å utsi noe som karakteriserer et objekt/verk så godt som mulig Og kanskje har de noen fellesmenneskelige problemer / slagsider?

Hva skjer når vi vurderer ut fra skjønn Hva skjer når vi vurderer ut fra skjønn? Mulige lærdommer fra bedømmingspsykologien Vi vet ikke alltid selv hva som bestemmer våre vurderinger (resultatene kommer ofte før begrunnelsen) Vi er mer påvirket av ”irrelevante” forhold enn vi liker å tro Ekspertise er ingen ”garanti” for riktige vurderinger (kommer an på område) Enkle prinsipper (fluency, exposure, nyhet, forventninger, andres meninger) bestemmer svært mye

Hva bestemmes bedømmelsen av Egenskaper ved T (verket selv) Person- og situasjonsfaktorer Ordene og skalaen vi bruker Positiv-negativ asymmetrier Subjektive teorier og forventninger Sammenligningsgrunnlaget Behovet for mønstre og meninger Kunnskaper og erfaringer, ekspertise Familiaritet og nyhet

Person- og situasjonsfaktorer Humør - bestemmer fokus på helhet vs. detaljer Påvirkning av humør størst i komplekse situasjoner (Forgas: Affect infusion model) Hva vi sitter igjen med: Affektiv hukommelse Peak / end effekter. Sosial samhørighet, tilhørighet og «sosial smitte» «Innpakningen»: den seremonielle rammen, forventninger knyttet til det eksklusive Pusterom fra hverdagen, besøk i en annen verden

Positiv-negativ asymmetrier Bedømmelser har en positiv «slagside» (Positivity bias) Vi bruker flere positive ord enn negative Vi legger fler vurderinger over enn under midtpunktet av skalaen (skeive karakterfordelinger; flere terningkast fra 4 og opp enn fra 3 og ned?) Egenskaper har navn etter den positive pol Mange positive karakteristikker betyr omtrent det samme Negative karakteristikker virker sterkere (Negativity effect) Vekker mer oppmerksomhet og interesse Er mer individuelle og informative (jf. negative følelser) Er ofte lingvistisk «markert» Tolstoj: «Alle lykkelige familier ligner hverandre, hver ulykkelig familie er ulykkelig på sin egen måte»

Subjektive teorier og forventninger Glorie-effekt: En åpenbar egenskap ved verket smitter over på vurderingen av andre, mindre tilgjengelige egenskaper Vi antar at pene mennesker er ærlige, hyggelige folk virker intelligente, fordelaktige teknologier vurderes som trygge Implisitte (subjektive) teorier skaper bestemte forventninger Bekreftelsesfellen i hypotesetesting Overraskelser (skuffelser) når forventninger ikke stemmer

Sammenligningsgrunnlaget Vi beskriver «absolutt» men vurderer relativt Upward vs downward comparisons: Når ikke opp til de beste (idrettsprestasjoner) Kunne vært mye verre (sykdomstilstander) Tidligere prestasjoner, oppbygde forventninger («den vanskelige annenboken») Referanseverdier - prestasjoner i toppklasse (høy standard) - prestasjoner i lokal klasse (lav standard)

To slags effekter: Assimilasjon og kontrast T trekkes i retning av X (forventninger, hypoteser, glorie-effekt, stereotypier, ønsketenkning, humør ) Kontrast T settes i motsetning til X (hoppe etter Wirkola; oppover og nedover-sammenligninger) Når skjer det ene og når skjer det andre? Små vs. store forskjeller Innen kategori vs. mellom kategori Kombinasjon: skalaen assimileres til forventningene mens vurderingen kontrasteres med forventningene Mental innstilthet: På jakt etter likheter eller på jakt etter forskjeller

Delboeufs sirkler B A C

Mønstre, meninger og sammenhenger Er sah in jeden drei Worten einen Einfall und in jeden drei Punkten ein Gesicht :) (Lichtenberg, 1776) Utfylling av mønstre og etablering av sammenhenger: Generell menneskelig egenskap, like viktig for sender som for mottaker Men ikke alle intenderte mønstre oppfattes Og ikke alle oppfattede mønstre er intenderte To tall blir til en trend; tre tall blir til regelmessighet Ordtak som genererer sin egen kontekst Likheter blir til sammenheng Illusoriske korrelasjoner, mønster i tilfeldighetene Gurueffekter (finne dyp mening i uklare budskaper)

Jean Arp: ”Squares arranged according to the laws of chance”

Effekten av erfaring og ekspertise Eksperter har mer kunnskap Større sammenligningsgrunnlag Større (forventet) sikkerhet Hvor er ekspertisen opparbeidet: i «snille» eller «lumske» omgivelser? Kunnskaper gir mer materiale for tolkning og meningsskaping The curse of knowledge: alle vet/forstår det jeg vet (fjerner den kunnskapsrike kritikeren fra publikum)

Hva bestemmer om vi liker noe? Det kjente og kjære: Eksponeringseffekten Oppfatningsletthet (fluency-effekter) Vanskelig å lese  vanskelig å lage (Schwartz) Hvis ikke du kan uttale det bør du ikke spise det! Problemet med affektive prediksjoner (om jeg vil like/mislike det i fremtiden) Problemet med affektive generaliseringer (om andre også vil like/mislike det)

Hva bestemmer om vi syns det er interessant Interesse krever også (litt) anstrengelse Interesse krever både nyhet og kjenthet Nyhet skaper oppmerksomhet Størst interesse når nyhet og kjenthet er maksimal: Nyheter om kjente personer Kjente forhold beskrevet på ny måte Kjent metode anvendt på nye motiver Kjente verk i ny regi Men det som er kjent for ekspertene kan fortsatt være nytt for publikum Avant-garde-paradokset

Hva bestemmer om vi syns det er interessant Interesse krever også (litt) anstrengelse Interesse krever både nyhet og kjenthet Nyhet skaper oppmerksomhet Størst interesse når nyhet og kjenthet er maksimal: Nyheter om kjente personer Kjente forhold beskrevet på ny måte Kjent metode anvendt på nye motiver Kjente verk i ny regi Men det som er kjent for ekspertene kan fortsatt være nytt for publikum Avant-garde-paradokset

Takk for tålmodigheten!

Implikasjoner for kritikk Formidle saksopplysninger Del egne kunnskaper med leseren Formidle egne verdiopplevelser (som det de er) Forsiktig med å være bastant Vær obs på egne kjepphester Gi rom for andre opplevelser og tolkninger Gjøre leseren nysgjerrig til å finne ut mer Beskriv publikums reaksjoner i tillegg til egne