Forbedring på byggeplass

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ørnulf Wiig Installasjon AS
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Mål og forventninger, faglig innhold, program og gjennomføring
NESOs Formannskole klasse / 2014
ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Mestring og forebygging av depresjon
Standardisert arbeid.
«Mennesker i samspill» - Presentasjon for EBA
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
LEDELSE KNYTTET TIL BYGGEPLASS OG EFFEKTIVITET
Hva skal vi snakke om? Hva er IK – Akvakultur? Hva er internkontroll?
NESO Formannsskole Ledelse
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Treningsleir på Stiklestad Hotell - Forbedringsarbeid i egen bedrift
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Personlig planlegging
Les mer om plan og målarbeid
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Grunnleggende testteori
Grunnkurs Arbeidsmiljø Våren 2014
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
NESO Formannsskole Motivasjon
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Lean Verktøy.
KVALITET I HØYERE UTDANNING

Mål i prosjekter.
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
Sosialt entreprenørskap: Hvordan tilrettelegge for mennesker som faller utenfor vanlig arbeidsliv? Bluegardendagene 24. oktober 2012 Daglig leder Christian.
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
Lean ledelse Kundeverdi, verdistrøm og kontinuerlig forbedring.
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
Prosjektavslutning og sluttrapport
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Alt henger sammen med alt
Prosjektledelse In 140 Forelesning Nr 18 a Sommerville kap
Velkommen til Hydro Sunndal !. Dato: Side: 2 LÆRLINGER – EN RESSURS I BEDRIFTA Vi får den kompetansen vi ønsker og trenger. Får gode fagoperatører.
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
CAKE session no. 9 SAFEtalk Vårt nye sikkerhetsverktøy.
Planlegge og prioritere tiltak
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
NESO BASSKOLE Arbeidsledelse
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Hva er LEAN, og hvordan vil UiO bruke metodikken
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
Skill DNA Hvis du ønsker å gå fort, gå alene, men ønsker du å gå langt, gå sammen med noen!
Mer vei for pengene?!... Peter Gjørup NCC Construction AS Policymøte SVV Onsdag 14. oktober 2009.
Forløpsprosjektet 1 Workshop 29. april 2016: Brunpapirøvelse Forløpsprosjektet - livmorhalskreft.
Kap. 23 – Software Engineering How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Leanreisen i Bamsebo barnehage
Kvalitet, risiko og avvik
RIS-metoden for prosessforbedring
Valgfag innsats for andre
NESOs Bas skole Ukeplaner
Endelig kartlegging av nåsituasjon
Utskrift av presentasjonen:

Forbedring på byggeplass NESOs formannsskole kl 18 Samling 4 Foreleser: Magne Beddari

Mål for forelesningen Eleven skal: Kjenne til kontinuerlig forbedring og LEAN Produksjon Bidra til mindre sløsing av tid og ressurser, og til mindre feil og mangler Eleven skal få kjennskap og innsikt i : LEAN Produksjon/Management i BA-bransjen Sløsing av tid og produktivitet/verdiskaping i BA-bransjen Feil og mangler i bransjen – hva, hvorfor og hvordan hindre feil og mangler Kontinuerlig forbedring og praktiske forslag til forbedring i BA-bransjen

Kort om LEAN ”Lean Production” = ”Slank produksjon” - Opprinnelig et system for å redusere sløsing Historie - Henry Ford (1913-) og Toyota (1930-dd) - ”The machine that changed the world” (1990) og ”Lean thinking” (1996) Lean i dag - Sannsynligvis verdens mest utbredte system for økt verdiskapning gjennom kontinuerlig forbedringsarbeid

Lean tenkemåte En måte å tenke på som fokuserer på kontinuerlige forbedringer og reduksjon av feil og avvik innen alle områder og i alle former. Fokuserer på å redusere ledetider og kostnader samt høyne kvalitetsnivået ved produksjon av produkter/tjenester eller ved informasjonsbehandling. Fokuserer på å redusere all sløsing, dvs. alt som ikke tilfører verdi til produktet sett fra kundens ståsted. Definisjon (National Institute for Science & Technology - NIST): En systematisk tilnærming med tanke på å identifisere sløsing gjennom kontinuerlig forbedring, flytorientering basert på kundebehov og å strebe etter perfeksjon.

Bedriftskompetanse as Lean - verktøykasse Sløsing Sløsing Grunnregler 5 S Visualisering A3 Kartlegging av prosesser Verdiskapende ressursbruk Verdiskapende ressursbruk

Grunnregler – prinsipper - kultur Alle vet hva kunden vil ha Vi leverer alltid riktig vare eller tjeneste Alle har alltid noe å gjøre som skaper verdi / fremdrift Alle vet nøyaktig hva de skal gjøre Alt er klart når vi skal sette i gang arbeidet Vi sløser aldri med ressurser En feil gjøres kun èn gang Vi jobber kontinuerlig med å forbedre oss Definisjon (National Institute for Science & Technology - NIST): En systematisk tilnærming med tanke på å identifisere sløsing gjennom kontinuerlig forbedring, flytorientering basert på kundebehov og å strebe etter perfeksjon.

Hvordan vet du….? Max Min … hva du gjør når du får problem? ... at du har det du trenger? ... hva som skal produseres og når ? .....at kunden er tilfreds? … hvor produktene skal flyte? … at du lykkes ? … hvordan jobben skal gjøres ? … at du har et problem ? … hvor utstyret skal stå ? … hva som er din rolle ?

De 4 grunnreglene Regel 1: Aktiviteter Regel 2: Koblinger Regel 3: Flyt Regel 4: Forbedringer Alt arbeid skal være høyt spesifisert når det gjelder innhold, sekvens, tid og resultat. Enhver kunde-/ leverandørforbindelse må være direkte, og det må være en entydig ja/nei metode for å sende forespørsel og motta svar Flytruten for ethvert produkt og for all service må være enkel og direkte Enhver forbedring må gjøres med en vitenskapelig metode under ledelse av ev veileder og på lavest mulig nivå i organisasjonen. Reglene krever at alle aktiviteter, forbindelsen og flytruter sikres med innebygde tester for å signalisere avvik eller problemer.

? # 4 Hva gjør vi når vi ikke innfrir kravene, eller når kravene endres? ? # 1 Er jobben gjort riktig? ? # 2 Er kunden tilfreds? Ressurser Kunde ? # 3 Er alle aktivitetene knyttet sammen? 14

Regel 1 - Alle kjenner jobben sin Opplært og kjenne til kontrakt / kundekrav God arbeidsbeskrivelse Planlagte aktiviteter Oppfølging

Regel 2 - Alt klart når arbeidet starter Metode for å organisere en felles arbeidsplass for å gi best mulig moral og effektivitet. Målet er at alle til enhver tid vet hvor alt er og ikke bruker tid på å lete. Det skal være raskt å se at noe mangler fra sin dediserte plass. 5S fokuserer på hva som skal beholdes, hvor det skal oppbevares og hvordan.

5S skaper et miljø hvor ting skjer i tide hver gang. Hva er 5S? En arbeidsform som har til hensikt å skape en strukturert og ren arbeidsplass hvor ergrelser og tap av tid, materiell og andre ressurser pga. manglende orden, er redusert til null. 5S er å erklære krig mot sløseri av tid og ressurser. 5S skaper et miljø hvor ting skjer i tide hver gang.

5S arbeidsplassorganisering Sortere/Seiri Fjerne alt som ikke er strengt tatt nødvendig på arbeidsplassen. Systematisere/Seiton Det som da er igjen må systematiseres – hver ting får sin faste og merkede plass. Slutt med å lete! Skinne/Seiso Arbeidsplass og utstyr må rengjøres og holdes i orden. Standardisere/Seiketsu Organisere arbeidet slik at den orden man har oppnådd blir opprettholdt gjennom å definere og organisere arbeidsoppgavene, sette en standard, definere arbeidsområder og følge opp. Sikre/Shitsuke Sikre at de framskritt som er oppnådd blir opprettholdt og videreutviklet.

Hva er 5S? Fase 1 - Seiri (整理) Sortere Gjennomgå alt verktøy, materiell, utstyr, mm. på arbeidsplassen og beholde kun det nødvendige. Alt annet kastes eller lagres et annet sted. Fase 2 - Seiton (整頓) Systematisere Fokuserer på effektivitet ved å organisere verktøy, materiell og utstyr på en slik måte at arbeidsflyten blir mest mulig effektiv ved å ha alt utstyr på riktig plass der det trengs. Fase 3 - Seisō (清掃) Skinne Systematisk rydding slik at alt utstyr blir satt tilbake på sin opprinnelige plass etter bruk. Dette skal være en del av de daglige rutinene og ikke basert på skippertak med rydding når det er blitt rotete. Fase 4 - Seiketsu (清潔) Standardisere Standardisere arbeidsoppgaver og rutiner slik at enhver vet eksakt hva eget ansvarsområde er. Fase 5 - Shitsuke (躾) Sikre Vedlikeholde og forbedre standarder og rutiner. Straks de foregående 4S-er er innført, blir de den normale arbeidsformen. Det skal sikres at fokus beholdes og at en ikke sklir tilbake til gamle arbeidsformer.

Hva bygger 5S på? At man tar initiativ selv At man tør å ta beslutninger At man stoler på egen dømmekraft Menneskene er viktigste drivkraft. Ligger i bunn. Viktig med involvering av alle for å skape enig het 5S Den enkelte må selv bidra

Hva fører 5S til? 1. Sortere - 2. Systematisere - 3. Strigle - 4. Standardisere - 5. Selvdisiplin/motivasjon 5 S fører til bedre arbeidsmiljø, høyere kvalitet, økt produktivitet, økt tilgjengelighet og økt engasjement Ledelse med drivkraft Standardisert arbeidssett Ren og strukturert arbeidsplass Tydelig rolle- og ansvars-fordeling Motiverte medarbeidere Informasjon gjennom visualisering Sterkt lokalt vedlikehold og tilsyn

Alt klart når arbeidet starter?

Steg 1 - Sortere FORMÅL Skape en arbeidsplass egnet til å jobbe gjennom å utelukke unødvendige ting fra arbeidsplassen METODE Sortere ut unødvendige ting gjennom å markere dem med røde (=unødvendige), gule (=usikre) eller grønne (=nødvendige) lapper Kast rødt Ta en beslutning om gult Behold grønt

Steg 2 - Systematisere FORMÅL Skape en velorganisert arbeidsplass som minimerer leting og forenkler arbeidet METODE Rett utstyr skal på rett plass - flytte og endre Merk opp plassering og formål navn, artikkelnummer, etc. Bestemme maks / min-nivå - hvem, hva, hvor mye, når

Alt klart når arbeidet starter

Steg 3 - Strigle FORMÅL Fjerne årsakene til rot og dårlig orden METODE Grundig rengjøring Inspisere etter problem, markere og notere ned feil Følg opp problemområder Forbedre tilsyn

Steg 4 - Standardisere FORMÅL Se til at man opprettholder og forbedrer nivåene for steg 1-3 gjennom å lage rutiner og arbeidsmetoder som standardiseres METODE Lage rutiner for å opprettholde steg 3. Standardisere Forbedre synligheten i virksomheten (praktisk kontroll og ledelse kontroll) Visualisere Øke ledelsens synlighet på arbeidsplassen Kommunisere

Steg 5 – Selvdisiplin & motivasjon FORMÅL Skape et miljø som streber etter kontinuerlig forbedring METODE Innføre motiverende aktiviteter (forbedringsgruppe, studiebesøk, belønning, etc.) positive aktiviteter Følge opp og planlegge fortsatt 5S-arbeid kontinuerlig forbedre 5S Dato: 15.10 Dato: 15.11 Dato: 15.12

Regel 3 - flyt - Spagettidiagram

Regel 3 - flyt – Asfaltlegging Forhandle kontrakt Kunde Asfaltverk Planlegging prosjektleder Daglig behov Byggemøte Turnus/skift 4 dagers uke 12/9 ordning Planlegging Bas Ukeplan Lab hulrom kvalitet visuelt faktura- grunnlag Dokumentere resultat Avslutning rengjøring flytting Trafikk-avvikling - skilting Klargjøre utstyr Klebing Utlegging Valsing Dokumentasjon

Regel 4 - Kontinuerlige forbedringer Involvere de som gjør arbeidet Jobbe strukturert Problem Årsak Løsning Gjennomføring Måling = A3

A3 1.Forbedringsområde 3. Ønsket situasjon 2. Nåsituasjon 4. Handlingsplaner og tiltak

Kvalitet i Lean – egenvurdering Planlegging / Dokumentasjon Feil og mangler Sikkerhet

Andre forhold som kan vurderes Arbeidsplassen - ryddighet Feil og mangler – oppretting Venting – tegninger, materialer, utstyr, UE og SE Flytting på materialer Feil med utstyr og maskiner Flyt i produksjonen

Skape verdi – ikke sløse med ressurser Mennesker Material maskin Flyt Kvalitet Informasjon

Gruppeoppgave Hvordan kan vi redusere sløsingen og øke verdiskapingen i våre bedrifter? Hvor sløses det mest?