TØYENSTANDARDEN.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Fortet” på Gudeberg Et lavterskeltilbud for alle skolens elever og
Advertisements

Velkommen alle sammen Tema for møtet: «Læring og glede» Skolens program for et godt læringsmiljø for elevene foreldremøte vår 2014.
I undervisningsrom viser jeg…
Samarbeid mellom skole og hjem
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Velkommen til Minde skole
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Velkommen til foreldremøter for Vg1 Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. MESTRING ENGASJEMENTRESPEKT.
Respekt Tillit Endringsvilje Åpenhet Engasjement Eleven som helt menneske skal være i fokus for all vår virksomhet. Målet vårt er at hver elev skal bli.
Early Years ”New Zealand-modellen”
Rutine-beskrivelser for oppfølging av og tiltak ved elevfravær i Ringsaker kommune Mørkved skole skoleåret 2012/13.
Forventninger til oss som skole:
VELKOMMEN TIL INFORMASJONSMØTE OM UNGDOMSTRINNET
SKOLEREGLEMENT.
Den gode lærer Elevrådskonferansen 2009 Petter Hagen 4. november 2009.
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Husregler.
Foreldremøte 7.Trinns foreldre vår 2012 Rektor Merete Eskelund
Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2013 Rektor Merete Eskelund
Foreldremøte 7.trinn 2011 Rektor Merete Eskelund
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Hvordan gjøre skoleundervisningen bedre?
INFORMASJONSMØTE 19. APRIL
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Foreldremøte 28.mai førskoledag
GARDEROBE/GANG GI TRYGGHET TA ANSVAR VISE RESPEKT
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTER HØSTEN MED FOKUS PÅ KUNNSKAP OG GLEDE.
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
ELEVENS RETT TIL ET GODT PSYKOSOSIALT MILJØ OPPLÆRINGSLOVEN §9A.
Skolens verdisyn Elevsyn Lærings- syn Foreldre-samarbeid
Handlingsplan mot mobbing
Et inspirerende foreldreveilednings- kurs
Drop-In metoden i skolen
Arbeid med et inkluderende læringsmiljø bygger på:
FORELDREMØTER Søreide skole September Søreide skoles strategiske plan En 4-årig plan for skoleutvikling på Søreide skole En 4-årig plan for skoleutvikling.
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
For å skape et positivt skolemiljø og motarbeide mobbing vektlegger vi: - overgangen barnehage/skole, bl.a. med jevnlige besøk siste år før skolestart.
Hva er viktig for elevers læring?
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Velkommen til foreldremøte. Sakliste  Forventninger  Timeplanen  Fag  Læringsmål  Lekser  Ukeprøve  Klassemiljø  Sosiale tiltak  Info fra FAU.
SMESTAD UNGDOMSSKOLE Foreldremøte 7.trinns foreldre, vår 2016 Rektor Merete Eskelund.
Framgangsmåte i mobbesaker 1. 2 Ved mindre episoder: Ta affære på stedet (gjelder for alle ansatte) og marker tydelig til hver enkelt plager at dette.
APALLØKKA SKOLE Ca. 400 elever, 14 klasser Tradisjonelle klasserom Kunnskapsrike lærere, gode klasseledere Kunnskapsløftet og kompetansemålene er pensum.
Levanger ungdomsskole og FAU inviterer til temamøte for elever og foreldre Tema fra skolen – aktuelt for hvert trinn Pause, salg av kaffe og kaker.
Velkommen til foreldreskole, del 2 Samarbeid skole/hjem Forutsigbarhet og rutiner Forutsigbarhet og rutiner Dialog og kommunikasjon Dialog og kommunikasjon.
Hvordan skal vi gjennom fokus på læringsmål og elevvurdering skape et økt utbytte for den enkelte elev? Læringssamtalen Hvordan skal vi gjennom fokus på.
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Velkommen til Oslo Handelsgymnasium Foreldremøte 1SEA Onsdag 2. september 2015.
Høsten Adresse: minskole.no/bogafjell (som før)
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE!. PROGRAM Quiz Info om klassemiljø, lekser, leksehjelp, foreldreundersøkelsen, lesediplom, utviklingssamtaler, kontakt med.
Lokal Trivselsundersøkelse for 1. – 4. trinn
Hole ungdomsskole Visjon: TRYGG, KREATIV OG UTVIKLENDE FOR ALLE.
ÅPENHET MANGFOLD ENGASJEMENT MESTRING
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
Husregler.
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til
Velkommen til foreldremøte!
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
Oppstart 1. trinn Velkommen Diverse info om skolen Om elevgruppa
Velkommen til Heggedal skole
«Den gode timen på Saltvern»
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Velkommen!.
Velkommen til SFO Høvik Verk skole
Velkommen til 6C Jeg er ny og noen foresatte/foreldre er ny. Kort presentasjon om hvem vi foreldre/foresatte til.
Handlingsplan mot krenkende adferd
Utskrift av presentasjonen:

TØYENSTANDARDEN

Rutineliste for Tøyen skole høst 2012   Innmarsj ved skolestart: Alle elever stiller opp ute. Mellomtrinnet stiller opp i skuret, småskolen i skolegården. Utmarsj friminutt: Alle lærere sørger for at alle elever er ute av klasserommene, låser døren og følger sine elever ut. I undervisningstiden: Elevene har i utgangspunktet ikke anledning til å forlate klasserommet i undervisningstiden, verken for å gå på do eller annet. Unntaket er 1. og 2. trinn som bør få lov til å gå på do i timen, dersom det viser seg å være prekært. Alle elever som av en eller annen grunn må forlate klasserommet, skal få et gangpass fra læreren sin, som de må vise ved forespørsel fra ledelsen eller andre voksne ved skolen. I friminuttene: A inngangene og C inngangen låses av inspiserende lærer i friminuttene. Utetid: 1.trinn har på seg vester med TØYEN skole på På slutten av dagen: Det er ikke lenger anledning for storesøsken og foreldre og vente på elever i skolegården. (Ledelsen sender ut brev om at venting må skje utenfor porten og at det er viktig å være presis både før og etter skolen, da vi nå er dobbelt så mange på skolen.) Skoledagens slutt: Alle de voksne følger sine elever ut og helt frem til porten når dagen er slutt. Vahl skoles lærere følger sine elever bort Sørlie gata og ned bakken.

ELEVSTANDARD Jeg bidrar til et godt skolemiljø ved å vise respekt for medelever og voksne på skolen og ved å følge skolens regler. Jeg bidrar til god arbeidsro og har god arbeidsinnsats. Jeg viser at jeg har en positiv innstilling til skolen min. Jeg kommer presis til undervisning. Jeg gjør lekser til avtalt tid og har med riktig utstyr.

Slik tilrettelegger vi for gode læringsprosesser ved Tøyen skole LÆRERSTANDARD Slik tilrettelegger vi for gode læringsprosesser ved Tøyen skole OPPSTART ARBEIDSØKT AVSLUTNING Praktisk oppstart: Alt du trenger til undervisningen må være på plass når timen starter(cd, kritt, svamp, kopier, bøker, teknisk utstyr osv.) Lærer henter elevene presis til timen (henter elevene på anviste plasser) Alt nødvendig utstyr tas med fra gangen Lærer håndhilser på alle elever ved døra. Tydelig oppstart. Alle lærere i klassen starter timen på samme måte. Elevene tar av sko, yttertøy og caps Lærer tar fravær i løpet av dagen Faglig oppstart: Undervisningen starter først når alle elever er kommet til ro, tatt frem bøker utstyr og er oppmerksomme Mål for timen står på tavlen når elevene kommer inn; faglige mål for timen formidles elevene Kjennetegn/kriterier utarbeidet med elevene og tydeliggjort for alle. Hva er bra, når er målet er nådd? Plan for timen og dagen står på tavlen når elevene kommer inn- ”tre punkter” Kollektiv formidling i starten av timen med tydelige beskjeder og instruksjoner Sjekk at elevene forstår Støynivå: ”Helt stille” Aktiviteter: Formidling, dialog, elevaktivitet (individuelt eller samarbeid) – VARIASJON med fokus på innhold Tilpasset opplæring Lærer veileder rundt i klassen eller fra kateter Aktivitetsskifte: Varsle at ”det nærmer seg” Gi de som trenger det hjelp til å avslutte eller bli ferdig Sikre oppmerksomhet Gi tydelig beskjed En ting av gangen Veksle mellom ”Helt stille” og ”faglig samarbeid” (rolig innestemme/hviskestemme) Hvis det generelle støynivået i klassen blir for høyt – sikre oppmerksomhet og minn om regler Når enkeltelever er urolig – gi tilbakemelding privat (følg konsekvenstrapp) Faglig avslutning: Klar avslutning av læringsøkten med oppsummering av faglig mål og viktige begreper, samt påminnelse av hva som skjer neste økt, hva de må ha med osv. Gi ros for god arbeidsro/arbeidsinnsats Knyttes til konkrete situasjoner, hendelser Sjekk at viktige beskjeder er oppfattet og minn elevene om lapper, lekser, prøver og lignende Praktisk avslutning: Rydde Hva skjer neste time? (nytt klasserom – ta med utstyr) Ingen går ut før timen er over og friminuttet begynner Elevene står ved pulten. En og en rekke/gruppe slippes ut når det er ryddet (lærer står i døren – skal ha oversikt) Lærere er til stede i korridoren helt til alle elevene er ute av gangen Elever som avslutter i spesialrom skal ikke innom sitt eget klasserom før friminutt (hvis ikke faglærer følger) GENERELT: bruk ros og oppmuntring! (5:1 forhold) , - vær blid og hyggelig! Bygge gode relasjoner! - Vær proaktiv (reager på de små tingene – ikke vent på de store), - Bruk konsekvenstrapp ved forstyrring av undervisning

(Ved forstyrring av undervisning) Konsekvenstrapp (Ved forstyrring av undervisning) 3. Opplæring utenfor klasserommet Kontakt sosiallærer eller nærmeste leder. Elev jobber utenfor klasserommet Lærer samtaler med eleven i etterkant av timen – finner fram til støttetiltak Lærer informerer foresatte og kontaktlærer 2. Privat samtale På gang/grupperom eller klasserom hvis mulig (evt kontakte sosiallærer/nærmeste leder som kan komme å være i klassen) Tydelig beskjed om hva som er forventet oppførsel (bruk elevstandard) Gjør rede for konsekvenser ved gjentagelse, neste trinn 1. Mild påminnelse Tilsnakk/tegn (helst privat), minn om aktuell elevstandard på en mild måte.

KONSEKVENSTRAPP VED GJENTATTE BRUDD PÅ ELEVSTANDARD 3. Bekymring til administrasjonen Send en skriftlig bekymring til sosiallærer/inspektør Bekymringen må innholde en problembeskrivelse og en kort beskrivelse av hva som er gjort i saken/tiltak som er prøvd Saken drøftes i elevsaksmøte (sosiallærer/ledelse) Mulige utfall: ressursteam, tv-møte, BV-melding, utvidet konferanse, henvisning BUP, alternative undervisningstilbud 2. Foreldrekonferanse Klargjør problem Bli enig om tiltak Bli enig om evaluering (gjerne underveis også) Gi beskjed om konsekvenser hvis problemet forsetter; 3. trinn 1. Elevsamtalen (formell) Klargjør problemet for eleven slik du ser det - lytt på eleven, finn en felles forståelse Vær tydelig på hva du forventer fremover (bruk elevstandard) Veiledende samtale - tilby hjelp Bli enig om tiltak Evaluer etter en avtalt tid/underveis Informer foresatte Gi tydelig beskjed om konsekvenser ved gjentagelse; foreldrekonferanse Dette er en god mulig å skape gode relasjoner (bruke negative hendelser til å styrke en relasjon)

Når skal konsekvenstrappen tas i bruk Hvis elever blir tilsnakket i undervisningen i klasserom gjentatte ganger, følges konsekvenstrapp for gjentatte brudd på elevstandard Denne trappen følges også hvis andre elevstandarder brytes gjentatte ganger Faglærere skal også gjennomføre denne oppfølgingen, hvis det er i deres timer den uønskede atferden foregår