Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Handlingsplan mot krenkende adferd

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Handlingsplan mot krenkende adferd"— Utskrift av presentasjonen:

1 Handlingsplan mot krenkende adferd
Kommunal grunnskoler i Eigersund kommune

2 Handlingsplan mot krenkende adferd
Opplæringsloven § 9a–3 andre ledd Dersom nokon som er tilsett ved skolen, får kunnskap eller mistanke om at ein elev blir utsett for krenkjande ord eller handlingar som mobbing, diskriminering, vald eller rasisme, skal vedkommande snarast undersøkje saka og varsle skoleleiinga, og dersom det er nødvendig og mogleg, sjølv gripe direkte inn. Skolens ansvar for å forebygge og stoppe krenkende ord eller handlinger Bygge opp et godt læringsmiljø på hele skolen Ta tak i saker raskt Prioritere arbeidet høyt og ha kontinuitet Alle skal møtes med respekt, en skal vise omsorg for elevene og stille krav ut fra skolens vedtatte ordensregler Handlingsplan mot krenkende adferd

3 Hvordan avdekke krenkende adferd?
To spørreundersøkelser hvert skoleår. På høsten blir data fra elevundersøkelsen brukt, i tillegg har alle skolene en på våren Tilstrekkelig tilsyn i friminuttene der alle voksne har gul vest for å være synlig. Tydelige og klare forventninger slik at elevene vet hvordan det blir reagert på problemadferd Krenkende adferd/mobbing er tema på alle utviklingssamtaler med elever og foresatte Krenkende adferd/mobbing er tema på faste elevsamtaler Krenkende adferd/mobbing er tema på foreldremøte om høsten (rektor) Melding om krenkende adferd/mobbing fra elever, foresatte og tilsette blir alltid tatt alvorlig og utløser handling Handlingsplan mot krenkende adferd

4 Hvordan arbeider skolen med brudd på § 9a – 3
Undersøker saken for å skaffe mer informasjon Samtaler med aktuelle personer Samtale med foresatte til den som blir krenka og den som har utført handlinga Dersom det er flere som har utført handlinga skal en snakke med en og en om gangen. Formålet med denne samtalen er å gi beskjed om at handlingen er uakseptabel og skal opphøre straks. Gjøre klare avtaler for å få slutt på dette, og sette opp ny tid for samtale Enkeltvedtak jfr. Oppl § 9a-3. Rektor avgjør om det skal fattes enkeltvedtak. Foresatte kan og be om at skolen skal fatte enkeltvedtak Sanksjoner og dokumentasjon. Følg opp de aktuelle elevene hver dag i en periode Oppfølging. Situasjonen skal følges opp helt til det er slutt på handlinga. Det skal vurders om det skal arbeides strategisk i forhold til klassen/gruppa. Her må ressursteamet kobles inn I etterkant av en slik sak, er det viktig at skolen og aktuelle parter drøfter hvordan saken ble håndtert, dette for å blir enda bedre neste gang det oppstår en lignende situasjon Handlingsplan mot krenkende adferd

5 Alle elever skal oppleve et godt arbeidsmiljø – forebyggende arbeid
Gode relasjoner lærer – elev Læreren har tydelig ledelse slik at klassen/trinnet blir opplevd som en trygg plass for alle elevene Gode relasjoner elev – elev Elevene tar vare på hverandre og er opptatt av at alle har det trygt og godt Gode relasjoner lærer – foresatt Relasjonen er prega av respekt, tillit og samarbeidsvilje Skolestart Skolestarten skal være planlagt, trygg og gi alle ei positiv opplevelse. Godt samarbeid mellom barnehager, barneskoler og ungdomsskoler Skolegård, toalett, garderober, SFO og skolevei Skolen har prosedyrer som som sikrer at dette oppleves som trygge plasser Samarbeid i ulike instanser Elevråd, FAU, SMU, og SU er med i arbeidet mot krenkende adferd Fellesarrangement Gjennomføre ulike arrangement med fokus på et godt fellesskap med mangfold og likeverd Handlingsplan mot krenkende adferd

6 Skolen sitt arbeid foregår kontinuerlig
Arbeidet mot krenkende adferd er viktig og må være en del av det daglige arbeidet på skolen. Dette arbeidet må være systematisk. Ansvarskjede Prinsippet er at problemer blir løst på lavest mulig nivå, men rektor skal alltid informeres ved mistanke om krenkende adferd. Kontaktlærer – inspetør – rektor – URT (utvidet ressursteam) – beredskapsteam mot mobbing Digital mobbing Alle skolene har samme regler for bruk av mobiltelefon og internett Arbeide målbevisst for å lære elevene god nettbruk. Samarbeide med foresatte, politi og andre for å avdekke og løse digitale mobbesaker Handlingsplan mot krenkende adferd

7 Faste tiltak gjennom et skoleår
August Gå gjennom handlingsplanen for elever og tilsette Rektor/konaktlærer September Foreldremøte på alle trinna, gå gjennom planen Rektor Oktober Gjennomføre elevundersøkelsen på 5-10 trinn Varsle om antall enkeltvedtak etter §9a i elevråd, FAU, SMU og SU Lærer/Rektor November Vurdere funn og tiltak fra elevundersøkelsen med de tilsette, i elevråd, FAU, SMU og SU Desember Februar Mars Lokal, kvalitativ undersøkelse om krenkende adferd. Utg.pkt i funn fra undersøkelsen i oktober April Juni Vurdere/revidere plan mot krenkende adferd med de tilsette, elevråd, FAU, SMU og SU Handlingsplan mot krenkende adferd

8 Handlingsplan mot krenkende adferd i Eigersundskolen 2013-2016
Hellvik skole, Helleland skole, Eigerøy skole, Grøne Bråden skole, Husabø skole, Rundevoll skole, Lagård ungdomsskolel, Husabø ungdomsskole, Handlingsplan mot krenkende adferd

9 Tiltaksplan mot krenkende adferd og mobbing
Mobbing kjennetegnes av følgende tre forhold: Negativ eller ondsinnet atferd Som gjentas og foregår over tid I et forhold som er preget av ubalanse i styrkeforholdet mellom partene; den som blir utsatt har vanskelig for å forsvare seg (Definisjon av Dan Olweus) Handlingsplan mot krenkende adferd

10 Handlingsplan mot krenkende adferd
VISJON Skolene i Eigersund skal være fri for all mobbing. Det er nulltoleranse for mobbing i Eigersundsskolen. Skolene pålegges å arbeide aktivt mot all form for mobbing (KS-040/10). Alle tilfeller av mobbing skal registreres i Eigersund kommunes kvalitetssystem, QM+. Handlingsplan mot krenkende adferd

11 Handlingsplan mot krenkende adferd
MÅLSETTINGER Skolen skal ved forebyggende tiltak forhindre at elever blir utsatt for mobbing. Skolen skal ha rutiner som avdekke om mobbing foregår. Skolen skal følge opp både mobber og mobbeoffer. Skolen prøver å finne løsninger som i sterkere grad ivaretar mobbeofferets interesse. Det må i større grad forsøkes å flytte mobberen til en annen skole. Skolens rutiner skal sikre god dokumentasjon, og best mulig samarbeid med foresatte. Handlingsplan mot krenkende adferd

12 Handlingsplan mot krenkende adferd
FOREBYGGENDE ARBEID: Skolen skal arbeide for et positivt skolemiljø preget av trygghet og trivsel gjennom et aktivt elevråds- og samarbeidsutvalg. Det må legges vekt på et tett samarbeid med FAU/SU, URT og ulike virksomheter (lag og foreninger) i nærmiljøet om forebyggende arbeid mot mobbing. Den enkelte skole skal utarbeider årshjul for trivselsfremmende tiltak. Ansvar: SU, FAU, elevrådet, lærerne, rektor Skolen arbeider med positiv klassemiljøutvikling. Eksempler på dette er: Systematiske elevsamtaler, systematisk bruk av loggbok, trivselsundersøkelse en gang pr. år, elev – foreldrekonferanser, klassemøter. Aktivt verdivalg, årsplaner for klassemiljøarbeid. Programmer som: Jo mer vi er sammen, Steg for steg, Det er mitt valg, Lev vel, ART o.a. med vekt på utvikling av barns og unges sosiale kompetanse. Den enkelte skole utarbeider en systematisk tiltaksplan for positiv klassemiljøutvikling. Ansvar: Rektor, kontaktlærerne Handlingsplan mot krenkende adferd

13 FOREBYGGENDE ARBEID forts.:
Skolens personale viser en klar holdning. Tendenser til mobbing/plaging aksepteres ikke. I kampen mot mobbing er det viktig at alle voksne i skolesamfunnet er sitt ansvar bevisst og melder fra når og om mobbing finner sted. En må alltid ha i bakhodet at det sannsynligvis er noen som blir mobbet. Tema ”mobbing”/”Hvordan skal vi være mot hverandre” inngår som fast emne på plan for klassemiljøutvikling på alle klassetrinn. Saken tas jevnlig opp på klassemøter. Kontaktlærer skal i foreldre/elev konferanser ta opp spørsmål om trivsel, trygghet og mobbing. Handlingsplan mot krenkende adferd

14 NÅR MOBBING HAR SKJEDD:
Skolen skal ha en plan for håndtering av mobbesaker. Denne skal behandles i FAU/SU og elevrådet årlig. Resultatene fra skolens årlige trivselsundersøkelse legges fram for FAU/SU samt kommunens utvalg for oppvekstsaker. Skolene må være spesielt oppmerksom på mobbing via ny teknologi, mobiltelefon og internett etc. Temaet tas årlig opp på foreldremøter, klassemøte og ellers hvor dette er aktuelt. Skolene skal ha klare prosedyrer og rutiner for å håndtere saker som faller inn under Opplæringslovens §9a (elevenes arbeidsmiljølov). Disse skal være kjent for både personale og foresatte. Alle planer som handler om skolens arbeidsmiljø skal være lett tilgjengelig for alle, og skal presenteres på kommunens/skolenes hjemmesider. Handlingsplan mot krenkende adferd


Laste ned ppt "Handlingsplan mot krenkende adferd"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google