Vidar Raugland, advokat Jens Garbo, politisk rådgiver

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevenes rettigheter og plikter
Advertisements

Ved juridisk rådgiver Silje Lægreid 19. januar 2011
Fra ord til liv Mars 2011.
Møteplass for etisk refleksjon
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Arbeidstid i kommunale barnehager
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
Kurs Utdanningsforbundet Halden Vann Landsmøte 2012 Kvalitet i utdanning. Hva dreier det seg om? Dagrun Lunsvoll.
Konflikthåndtering.
Dialog mellom Jens Garbo og Jan Sivert Jøsendal. Ledelse der kjernevirksomheten realiseres • Hva er den gode utdanningsledelse? Det er hensiktsmessig.
11. desember 2013 Opplæring for tillitsvalgte – Aktuelt fra klubbene Oppfølging av saker fra klubbmøtereferatene – – Pause
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
11. Legitimitet og makt Påstandene:
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
GSI - En liten innføring i grunnskoletallenes magiske verden Rune Bakkejord, nestleder Utdanningsforbundet Tromsø.
Oppsigelse - virksomhetens forhold
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Storkurs Utdanningsforbundet Halden 10. Nov 2011 Reidun Hansen.
UTDANNINGSFORBUNDET FINNMARK/FINNMÁRKKU OAHPPOLIHTTU s2.
Regionkursene jan-feb 2010 Tidsbrukutvalget. Tidsbrukutvalget. Mandat Hensikten med utvalgets arbeid er å foreslå tiltak som vil gi bedre utnyttelse av.
Utdanningsforbundet Halden
Undervisningspersonalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
Omstilling i offentlig sektor, overtallighet og oppsigelse
Arbeidstid for undervisningspersonalet i skolen KURS ATV-VGO , Rica Grand, Tromsø Kurs ATV-VGO 30-aug 2011, Tromsø.
12. april 2013 – Odd Espen Høili Tilsettinger Fredrikstad kommune.
Praktiske oppgaver. Oppgave 1 Profesjonsetikk i klubben.
Aktuelt Karmøy, 6. desember 2011 Eva Sirevåg Sæstad.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Lærerprofesjonens etiske plattform
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Økonomi Informasjon som grunnlag for uravstemning juni 2014 Kap 4b
LÆRERPROFESJONENS ETISKE PLATTFORM
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Juristetikk I Om rollemoral Andreas Føllesdal Norsk senter for menneskerettigheter Juridisk fakultet Universitetet i Oslo
Tidsbruk i skule og barnehage Kva bruker vi arbeidstida vår til?
Etikk i pedagogisk arbeid
Ledelse med profesjonsblikk – et felles ansvar for leder og tillitsvalgte Sogndal 14/ , Jens Garbo.
Viktigst seier for Udf Beholde fleksibilitet IKKE ble økt tilstedeværelse ”Ikke ett minutt mer”…. 
innholdet i enkeltvedtak
Nettverk for ATG, 14. mai 2012 Anders Pedersen Tilsettinger i Bergensskolen Prosedyre og politikk.
Tidsbrukutvalget Lokalt kurs ATV-G Prinsen
Arbeidstid – Bakgrunn-status-fremtid AT-samling Utdanningsforbundet Bergen juni 2013.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Modellkommunene Hva er unikt?
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Undersøkelsen vår 2013 Spesialundervisning. Hvem har svart? Barneskoler 22 stk Ungdomskoler 3 stk Kombinertskoler 4 stk  Ca 32 % av skolene i Bergen…..
Regional skulering for ATB Hordaland Oktober/november 2011 Aktuelle saker.
Sammen om den gode utdanningsledelse Et fellesprosjekt fra KS og Utdanningsforbundet Lærernes hus, 9. februar 2011 Mimi Bjerkestrand, leder i Utdanningsforbundet.
Innhold og mulig praktisering til beste for både skolen og ansatte
Politisk påvirkning.
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Tillitsvalgtsamling Loen 22.okt Når skjønn møter juss advokat Vidar Raugland og politisk rådgiver Jens Garbo.
Foto: Bjørn Erik Olsen Bruk av medarbeider- plattform i en avdeling.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Utskrift av presentasjonen:

Vidar Raugland, advokat Jens Garbo, politisk rådgiver Når skjønn møter juss Vidar Raugland, advokat Jens Garbo, politisk rådgiver

Utgangspunktet: Sammen for den gode utdanningsledelse KS og Utdanningsforbundet «Utdanningsledelse handler i stor grad om å lede profesjonsutøvere, dvs. å lede yrkesutøvere som selv er ledere i sitt daglige arbeid. Nettopp fordi det er sånn, må utdanningsledelse bygge på og utvikle et medskapende, anerkjennende og forpliktende samspill mellom tillitsvalgte, styrere og rektorer.» Februar 2011 Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

Skjønnets kjennetegn (Grimen og Molander) En form for praktisk resonnering som sikter mot konklusjoner om handling i enkelttilfeller og der holdepunktene er for svake til at manual kan anvendes (hvis x så y går ikke alltid). Skjønnet skal lukke kildene til ubestemthet Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

Skjønn og kunnskap – forutsetninger for profesjon To grunnleggende vilkår for status og delegasjon: En ubestemthet i oppgaveløsningen (kunnskapsanvendelsen) En kunnskap som kvalifiserer for oppgaveløsningen og som kan systematiseres, kommuniseres og læres. (Grimen og Molander) Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

Ingen snarvei til myndighet og respekt – profesjonsetikk som veiviser Lærere har solid grunnlag for å hevde sitt skjønn, men stoler de på at det er slik? Vår hypotese: det ser ikke helt slik ut. Respekt for skjønn forutsetter at skjønnet foredles Foredlingens ulike aspekt: relasjonelle, didaktiske, fagspesifikke, individuelle, kollektive Den profesjonsetiske plattformen er et redskap Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

Skjønn vs styring – påstand nr.1 En kommune eller en barnehage-/skoleleder er ikke bemyndiget til å opptre enerådende når det gjelder å fastsette (nøyaktig) hva som i ulike og bestemte situasjoner er i barnas/elevenes interesse. Derfor kan de heller ikke påberope seg at dette kan reduseres til et styringsanliggende. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

Skjønn vs styring – påstand nr. 2 Det tilligger lærerne å bruke sitt profesjonelle skjønn for å bedømme (nøyaktig) hva som er i barnas/elevenes beste interesse i bestemte situasjoner. Det skal styrerne/rektorene kvalifisere dem for og støtte dem i. Lederkontrakter av den typen vi har sett i Oslo krenker profesjonsutøvernes faglige skjønn. De søker å skape lydighet mot overordnet der det skal være lojalitet mot et samfunnsoppdrag og bestemte elever. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

Skjønnets begrensning Under hvilken standard? NB! Profesjon! Delegasjonens betingelser og intensjon Smultringanalogien: skjønnet har et rom for frihet, innhegnet av bestemte restriksjoner (Dworkin 1978) Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

Delegert skjønnsmyndighet Hviler på en begrunnet antakelse om at den betrodde aktør kan utvise dømmekraft og ta fornuftige beslutninger, dvs beslutninger som kan begrunnes med allment godtakbare grunner og avgrenses fra fri fantasi gjennom tilstedeværelse av holdepunkt, om enn svake/usikre (og skjønnsutøvers identifikasjon av disse) Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

Skjønnets normative kontekster (Grimen og Molander) Tre idealtyper Likebehandlingsprinsippet Reproduserbarhet (konsistenskrav) Individualisering Særegent ved skjønn er at det står i et indre spenningsforhold til egne normative kontekster. Individuelt betyr ikke alltid likt eller konsistent. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

Jussen Smultringanalogien: ”Restriksjonene” - reglene Grunnleggende kunnskap for å forstå det juridiske skjønnsbegrepet Lov/regel hierarkiet Legalitetsprinsippet, krav om hjemmel Delegering og formål/mandat Forvaltningsrettens skjønnsparametre Habilitet Så godt opplyst som mulig, kontradiksjon Utenforliggende hensyn Usaklig diskriminerende Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

…jussen forts… Arbeidsgivers styringsrett, restkompetanse, kravet til saklighet Styringslinjen i kollisjon med plikt til å utøve skjønn Skolelederen/styreren, læreren/førskolelæreren Lojalitet vs pliktsubjekt Hvem er forvalteren Moral/etikk/politikk/religion Jussen er avhengig av et godt skjønn Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

…jussen forts..: NOU 18 -1995 Lovfesting vil også bidra til en klarere og mer konsekvent statlig styring av kommunesektorens skolevirksomhet. Utvalget vil på denne bakgrunn foreslå at spørsmålet om pliktsubjekter lovfestes. Som arbeidsgiver for undervisningspersonale og skoleledelse har kommunene og fylkeskommunene en alminnelig styringsrett overfor sine tilsatte. Styringsretten bygger på den enkelte arbeidsavtale og gir arbeidsgiveren innenfor avtalen - og eventuelle tariffavtaler - myndighet til gi instrukser om arbeidets utførelse, herunder pålegg som i dag befinner seg i læreplanene for grunnskolen og i læreplanene for skoledelen av videregående opplæring. Det kunne således tenkes at læreplanenes forpliktende karakter begrenses til å gjelde overfor kommunene og fylkeskommunene, og at det forutsettes at de nødvendige instrukser om undervisningen gis til skoleledelse og undervisningspersonale. Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

…jussen forts..: NOU 18 -1995 Gjeldende læreplaner må imidlertid oppfattes slik at de i stor grad henvender seg til den enkelte skole og den enkelte lærer. Ved at læreplanene henvender seg direkte til den enkelte lærer, markeres lærernes profesjonelle ansvar. Praktiske hensyn taler også for at læreplanene henvender seg direkte til undervisnings-personalet, og ikke går veien om arbeidsgiveren. Læreplanen er ment å være bindende for undervisningen i den enkelte skole og i det enkelte klasserom, en oppgave som utføres av den enkelte lærer. Utvalget vil derfor foreslå at loven fastsetter at undervisningspersonalet i alle skoleslag har plikt til å gi opplæring i samsvar med læreplanene. Skolelederne skal ha plikt til å organisere og legge grunnlag for undervisning i samsvar med læreplanene. (Vår understrekning.) Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

Skjønnets byrde: uunngåelig variasjon Skjønn inneholder kilder til variasjon i konklusjonene: Fornuftig uenighet Basert på førstepersonserfaringer Konkrete personer kan ikke fullt ut erstatte hverandre (Grimen og Molander) Mitt tillegg: Motsetninger i mandatet Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

To grunnleggende (og vedvarende) problem Den rettsstatlige utfordring: etterleves likebehandling og forutsigbarhet? Den demokratiske utfordring: blir (den statlige/kommunale) intensjonen ivaretatt og lar det seg undersøke? Og i tillegg: kan noen ansvarliggjøres? Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

Om profesjon (Eriksen og Molander 2008) Profesjonsstatus som kontraktrelasjon mellom stat (prinsipal) og profesjon (agent) Politisk-rettslig anerkjennelse ved delegering av skjønnsmyndighet Koplet med forpliktelse til å kontrollere egen yrkesutøvelse og innestå for kvalitet Bygger på tilliten til profesjonens kompetanse og gode vilje Innebærer i realiteten delegert statsmakt (i det direkte møtet) Erklært hensikt å tjene annen parts interesser, hvilket altså må kunne dokumenteres (ellers ingen legitimitet) Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

Begrunnelse som skjønnets etiske fordring Skjønnsutøvelse stiller oss i en utsatt situasjon i møte med omverdenen (vi kan ikke beskytte oss med henvisning til manual). Skjønnsutøvelse krever faglige begrunnelser og prosedyrer. Skjønn kan skape tillit – men også mistillit. Skjønnsutøvelse er en handling i det offentlige – ikke en privatsak. Som profesjonsutøvere må vi vise fram våre beslutninger til barn/ elever / studenter, til foreldre og til offentligheten. Hva betyr det for lærernes etikk at vi forstår vår yrkesutøvelse som en offentlig handling? I hvilken grad har vi ansvar for kollegers skjønnsutøvelse?

Noen utspring for (profesjons)etikken Man er ikke alene Maktperspektivet Det store oppdraget Forpliktelsen mot barnet/eleven Du er ikke forutsigbar

Etikk i ryggmargen?? er ikke troverdig eller sannsynlig verken utdanning eller tro kan vaksinere mennesket mot de uønskede valgene ryggmargen har reflekser – ikke refleksjon

La deg utfordre – og utfordre selv Skap kultur for kritikk En mulig forpliktelse La deg utfordre – og utfordre selv Skap kultur for kritikk Delta på arena(er) for den kollektive refleksjon

Utdanningsledelse (gjennomgående) Å lede realledere, lagkapteiner Å erkjenne at du leder de som selv leder kjernevirksomheten KS: Det skapende spenningsfeltet

Lederkontrakt med evaluering, Oslo kommune: I lederkontrakten konkretiseres statistikk for karakterer og test-/prøveskår. Dette brukes som styringsparameter som kan knyttes til underordnet leders personlige innsats, det vedkommende skal levere og som vedkommende vil bli målt i forhold til ved kontraktsperiodens utløp. Hvilke etiske implikasjoner kan identifiseres her? Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

Lederkontrakt med evaluering, Oslo kommune: I lederkontrakten er dette en av indikatorene for god lederadferd: Viser lojalitet overfor elever og foresatte i situasjoner der hensyn til medarbeidere eller andre interne forhold ikke samsvarer med brukerinteressene. Det finnes minst ett eksempel hvor det har vært nødvendig å forsvare brukerinteressene overfor interne forhold, f.eks etter press fra medarbeiderne».  Hvilke etiske implikasjoner kan identifiseres her? Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

En styringsutfordring ”Kanskje hovedproblemet er det første du sa, Lise. Har du tenkt på det? Du mangler forståelse og respekt for at jeg kan forplikte deg. Det er helt frivillig å være lærer her. Vi trenger medarbeidere som slutter opp om kvalitetssatsingen. Det fortjener faktisk elevene. Og det er politisk vedtatt at her skal vi heve nivået. Vet du hva? Nå er det både min og din jobb å sørge for at dette skjer. Vårt oppdrag er faktisk å sørge for at bystyret lykkes. Så enkelt er det.” Hva står på spill her? Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

Den kollektive forpliktelse ”Jeg trenger ikke lese forskning for å finne ut hva som virker i mitt klasserom!” Geir er både engasjert og litt oppgitt. Han er 32 år og jobber som lærer på femte året. Det trives han med. Han opplever selv å ha et godt forhold både til elever og foreldre. På konferansetimene i høst var det mange foreldre som uttrykte glede over at deres barn fikk Geir som lærer. ”Å lykkes i denne jobben handler om å finne sin egen måte, sin egen styrke, ikke sant”, fortsetter han, mens han ser at Dag Erik og Lise bare venter på å ta til motmæle. Hva står på spill her? Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

Melde til barnevern??? Rita er bekymret for Frode. Han sliter på skolen. Det er rus i hjemmet. Rita har drøftet henvisning til barnevern med rektor. En dag sier Frode: neste uke flytter vi til ….. Etter flyttingen går Rita til rektor og foreslår henvisning til barnevern i ny bostedskommune. Rektor mener at familien «bør få en ny sjanse» og er ikke med på at skolen skal gjøre det. Etter litt betenkningstid melder Rita likevel på egenhånd fra til barnevernet i den nye kommunen. Foreldrene går til sak for ærekrenkelse og trakassering. Hvilke dilemma reiser denne saken? Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."

Aktuell bok ISBN 978-82-15-00859-2 Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."