Når vi døde vågner «En dramatisk epilog».

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

Skjønnlitterær fortelling

De dårige følelsene. Veiene ut..
Fra ord til liv April 2009.
Fra ord til liv Mars 2011.
FRIHET Galaterne 5,1 ”Til frihet har Kristus frigjort oss. Stå derfor fast, og la dere ikke igjen legge under trelldommens åk.”
Ei dramatisering Mathias– fritt etter Johan Herman Wessel
Fra ord til liv August 2012.
Gudstjeneste med Skattejakt.
Bokanmeldelser..
Fra Ord til liv November 2009 “Det er lettere for en kamel å gå gjennom et nåløye enn for en rik å komme inn i Guds rike” (Mt 19,24).
”Ærligere sammen” Anne Brigitta Langmoen Kvelland.
Året var 1987, i en liten by med navn Sussex, ble et lite hus totalt til intetgjort. Alt ble kastet ut, inkludert en liten brun bamse... Den ble liggende.
Et bekymringsløst liv – er det mulig? Matteus 6,23-34
Nye klær –nytt hus. Forandring Fryder - Klær Klær – synd og tilgivelse Sakarja 3,1-5 Så lot han (engelen) meg se Josva, ypperstepresten, som stod foran.
MBS OmsorgsSkolen - Vennesla
Kapittel 28 Norgeskartet
1. Politikeren har vært den drivende kraft til å få nedlagt stedets største industribedrift, noe som vil betyr arbeidsløshet for mange hundre mennesker.
Åpenbaringen av Jesus Del 1. Jesu lengsel.
En måte å lese Bibelen på
Med sekken full av penger!
Seierherren. Seierherren på korset seierherre Kolosserne 2,13-15 … Men han gjorde dere levende sammen med Kristus da han tilga oss alle våre misgjerninger.
"Ting er ikke altid slik, de synes å være."
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Richard Dawkins ”Hvisker du en hemmelig bekjennelse til deg selv? Ville du ikke likt å bli klonet? Jeg har aldri innrømmet det før, men jeg tror jeg ville.
Matteus 17,1-9 ”Forklarelsens berg”
lig velkommen til høsttakkefest med dåp i Botne kirke
Å vokse i erkjennelse og erfaring
Det var en gang et slott, hvor det bodde en konge
Nasjonsbyggingen på 1800-tallet
ROMANTIKKEN.
Hva er vitsen med å gifte seg?
”Vi vil gjerne se Jesus”
Skattejakt-samling på torsdag
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
O PPGAVE 20 Side Å KJENNE ( SEG ) IGJEN 1. Tror du de vil kjenne meg igjen etter at jeg har farget håret? 2. Han hadde gått seg vill. Han kjente.
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
DÅP - hvem? - hva? - hvorfor?.
Ett er nødvendig!.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Tenn alle lysene! Julemesse, Misjonssalen Sandnes 29. november 2013 Asbjørn Kvalbein 1.
Fra ord til liv April 2010.
Henrik Ibsen Norsk verdensberømt forfatter
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Hvordan finne den rette Jesuskirka 22. april 2007 Maren og Sven Weum.
VERDENSROMMET VI HAR NÅ JOBBET MED VERDENSROMMET I HELE NOVEMBER, OG DET HAR VÆRT KJEMPE VELLYKKET. DET HELE BEGYNTE MED AT TO GUTTER HADDE FUNNET BØKER.
Jes 40,13 Hvem har målt Herrens Ånd, og hvor er mannen som kunne gi Ham råd og tilføre Ham kunnskap? Rom 11,34 For hvem har kjent Herrens sinn? Eller hvem.
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Kpt. 2 «Handling og tilstand»
Matt 1:23: Se, jomfruen skal bli med barn og føde en sønn, og de skal gi ham navnet Immanuel - det betyr: Med oss er Gud. For et barn er oss født, en sønn.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Oppgave 12 side 117 – 121 i arbeidsboken
Og.
Joh 14,6 Jesus sier til ham: Jeg er veien, sannheten og livet
Bokollektivet Målgruppe:
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker. Tenk deg også at disse representerte verdens befolkning slik den er i dag i alle sine variasjoner. Da ville.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
«Verden er grunnleggende urettferdig.»
Den store forsoningsdagen, 3.Mos.16
JESUS FRA ” LANDSBYGDA ” I M IDDELHAVS - SAMFUNNET Problemet med å beskrive Jesus Hvilke modeller bruker vi? Hvilke forutsetninger har vi mht menneske-
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Et Dukkehjem.
Han sier: Jeg kaller dere ikke lenger tjenere, men venner.
Hva er egentlig en menighet -og hva er vår oppgave.
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
«Det dere gjorde mot én av disse mine minste søsken, har dere gjort mot meg» (Mt 25,40). «Fra ord til liv» April 2016.
Frem.
Utskrift av presentasjonen:

Når vi døde vågner «En dramatisk epilog»

Generell karakteristikk «Når vi døde vågner»: Det umiddelbare utgangspunktet er at Irene har våknet fra sin død Undertittel: «Dramatisk epilog» Illusjonsteateret, titteskapsteateret er forlatt Mystikk Den dramatiske handlingsgangen er nesten helt borte; dialogene har overtatt (sml. JGB og for så vidt også Lille Eyolf; ser det også i Bygmester Solness) Nesten poetisk, nærmest et dikt i all sin billedrikdom og eksistensielle problemstillinger

Scenen Alle scenene er utescener Bevegelse oppover: fra nede ved havkanten til et høyfjellssanatorium til høyfjellet Tid: noe uklart, men det synes å være noen dager mellom 1. og 2. akt Tid på døgnet: formiddag (1. akt) – ettermiddag mot solnedgang (2. akt) – tidlig morgen (3. akt) Konklusjon: Ibsen har helt forlatt det realistiske illusjonsteateret

Aktene 1 1. akt: En slags eksposisjon: Det problematiske i forholdet mellom Rubek og Maja Mystikken: den hvite skikkelsen (Irene) og hennes skygge Dikotomiene: Ulfheim – en faun, representerer naturen; Rubek: «hyper»sivilisert; representerer kulturen En bevegelse for Rubek fra Maja til Irene

Aktene 2 2. akt: Den imaginære scenebeskrivelsen: Ibsen lar nå scenen være et veldig stilisert bilde; kravet om realistisk illusjon er helt borte; titteskapsscenen er forsvunnet Rubek sentralperson; hele akten er som tre duologer der Rubek er deltaker i alle Igjen en bevegelse for Rubek fra Maja til Irene

Aktene 3 3. akt: En scenebeskrivelse med elementer både fra Brand og Peer Gynt; kanskje mest fra Brand Omkranses av to duologer: først Maja og Ulfheim, til sist Irene og Rubek. Duolog Irene og Rubek avslutter altså alle tre aktene Midtscenen som en slags «konverteringsscene»

Temaer og motiver 1 Den geniale kunstneren (Rubek ser på seg som den eneste geniale, resten av verden forstår ingen ting) Den selvopptatte kunstneren Estetismen Billedhugger: å skape liv ut av et hardt, livløst materiale Gått over til å lage portrettbyster med dyreansikt bak: Maja ser dyrene bak som «kjære husdyr»; Rubek ser dyr som mennesket har forkvaklet i sitt bilde «kunstner», ikke «dikter» Å bli tatt med opp på et fjell å bli vist all verdens herlighet (Brand, JGB)

Temaer og motiver 2 Rubek har hatt mange modeller, modeller som har kledd seg nakne foran ham Ung – gammel: Maja: liv og eleganse – Rubek: distingvert, men det går mot slutten (Rubeks tyske talemåter peker mot det gamle, men kultiverte) Ulfheim representerer det potente, han vil «oppover mot jaktmarkene»; en «Glahn»-skikkelse? Ulfheim vil ikke reise med dampskipet, bruker sin egen gamle kutter (kultur – natur; det nye mot det gamle) Ulfheims råe språk Vilt for Ulfheim er: «ørn, ulv, kvinnfolk, elg, rein. Bare det er friskt og blodrikt»

Temaer og motiver 3 Å arbeide med hardt materiale: både Rubek og Ulfheim; å legge materialet under seg, gjøre seg til herre og mester over det «det å vente»: sml. Solvejg, Hedvig, Regine, Rebekka West, Ellida Wangel, Thea Elvsted, Hilde Wangel, Gunhild Borkman og Ella Rentheim Det fremmede i navnene «Rubek» og fru «Satow» Det er uklart hva som er hjemme: Hjemme i Norge?; Hjemmet ved Taunitzer See?; «her ved badet»; «her hjemme» Ingen egentlig glede over å komme hjemme Forvandlingene som skjer mens man er borte

Temaer og motiver 4 «hus» er ikke det samme som «hjem» Det abstrakte paradokset «rommeligt hus» – «hus med husrom» Stadig på reise Reise enda videre, enda lenger oppover i landet; men innaskjærs Sjøreisen blir endret til fjelltur Reisen opp i fjellet: noe stygt og avskyelig, men likevel noe vidunderlig dragende I fjellet er det fritt for mennesker (Ulfheim) Ikke finne hvile noen steder Maja kan høre lydløsheten (f. eks. i beskrivelsen av togreisen)

Temaer og motiver 5 Irene omtaler seg som død Irenes omtale av det geniale kunstverket som «vårt barn» Irenes fokus hele tiden på det å drepe Rubek hadde ikke bruk for Irenes kjærlighet Irenes fortid: har stått naken modell for kunstnere, har stått på dreieskive i varitéteater; vært sammen med mange menn og gjort dem gale i hodet Hun omtaler seg som en blodsvulmende kvinne som er død; nå står hun halvveis opp fra de døde Rubek har bare vært kunstner, ikke mann

Temaer og motiver 6 Rubeks og Majas samtaler om ingenting Evig samliv – evinnelig samliv – daglig samliv Byens larm og uro representerer det døde Rubeks forbrytelse er at han ikke rørte Irene da hun stod foran ham i full, fri nakenhet «Oppstandelsens dag»: Rubek har skapt kvinnen i dette kunstverket i «sitt bilde» «Oppstandelsens dag» - bibelallusjon? Ser Rubek på seg selv som en Gudeskikkelse? Irene er blitt plassert i bakgrunnen, blant massen i den siste versjonen av kunstverket

Temaer og motiver 7 Irene er da ikke modell, men selve skapningens opphav Om å sette livet foran kunstnerkallet Diakonissen er Irenes skygge Irenes skygge er Irenes samvittighet Når Irene kommer til Rubek sommernatta på vidden, er Irene uten skygge; dvs. uten samvittighet