Sammensatte tekster Thomas, oktober 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Forside/oversikt Fag / tema Samfunnsfag, Norsk, Engelsk Trinn 5. trinn
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
- og noen norskblogger. Fra bloggen Dette likte jeg. Bildene. Ordspillene. Fortellinga fra din barndoms.
En innføring i spillet: Lag En Setning
Kreativ bruk av digitale verktøy: resepsjon, produksjon - og kanskje også interaksjon? Karin Dahlberg Pettersen.
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
NDLA I EN SKOLEKONTEKST
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Dokumentasjon av en prosess
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Sammensatte tekster: Photo Story
IKT i barnehagen.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Veiledet lesing Mørkved skole
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Digital ferdigheter i alle fag
Maja Michelsen Norsk november 2010
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Hvordan kan vi bruke det?
Sammensatte tekster.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Forside/oversikt Fag / tema Sosial kompetanse, Norsk og KRL Trinn
Avdeling for sosionomutdanning
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Velkommen til Medisinsk bibliotek
Åskollen skole Drammen
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Sammensatte tekster.
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
”Bestefar er en stokk” Johan Borgens novelle “Av en født forbryters dagbok” Hvordan filmatisere de 19 første linjene i novellen? Hva ser vi på som temaet?
”Morderne” Fra novelle til film.
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
KVALITET I LÆRING MED DIGITALE MEDIER I TILPASSET OPPLÆRING Obligatorisk fremlegg IKT 2 4 mai 2011 Lise Meier 1.
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
skriftlig eksamen i norsk
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Lesing og skriving som grunnleggende ferdigheter
Politisk påvirkning.
Foreløpig prosjektbeskrivelse Norskgruppa. Fagprosjekt i norskfaget Utgangspunktet var noen læreres ønske om å kunne lage nettsider med elevene og publisere.
Ny barnehage – ny førskolelærerrolle?
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Digital Historiefortelling Hva ønsker du å fortelle?
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Utskrift av presentasjonen:

Sammensatte tekster Thomas, oktober 2010

En reise på nettet Kor ska vi reis hen? Google fotograferer i Bodø Med Google Earth (Børje Klæboe Eidissen, sidesprang i Avisa Nordland fredag 9. april 2010.)

Gjør ikke skolen de fleste fag til tekstfag? Norsk er et tekstfag, og det vil si at tekster – skriftlige, muntlige, visuelle – utgjør fagets materiale og temaer. Elever skal oppleve og skape tekster, og de skal lære å lese, analysere, tolke og vurdere dem. Med de digitale mediene oppstår det nye sjangrer og kommunikasjonsformer og til dels også nye språkformer. En overordnet målsetting for det å være digital i norskfaget blir dermed å utvikle en utvidet tekstkompetanse hos elevene. (Fra ”Å være digital i alle fag”, s. 127). Gjør ikke skolen de fleste fag til tekstfag? Kan sammensatte tekster bygge bru mellom tekst og fag, mellom teori og praktisk arbeid?

Å kunne bruke digitale verktøy i norsk er nødvendig for å mestre nye tekstformer og uttrykk. Dette åpner for nye læringsarenaer og gir muligheter i lese- og skriveopplæringen, i produksjon, komponering og redigering av tekster. I denne sammenhengen er det viktig å utvikle evne til kritisk vurdering og bruk av kilder. Bruk av digitale verktøy kan støtte og utvikle elevenes kommunikasjonsferdigheter og presentasjoner. (Fra LK06)

Dette gjelder selvfølgelig like sterkt i alle fag. For en norsklærer er ”å kunne bruke digitale verktøy” for snevert. Det lyder instrumentelt og setter ensidig fokus på tekniske ferdigheter. Mer meningsfullt og dekkende er å kunne uttrykke seg digitalt. (Fra ”Å være digital i alle fag”, s. 128). Dette gjelder selvfølgelig like sterkt i alle fag.

Leselyst Skolen dreper leselyst: http://www.nrk.no/nyheter/kultur/2606848.html   Hvordan står det til med leselysten til unge nordmenn? http://www.side2.no/kultur/article1763470.ece Foreningen !Les: http://www.foreningenles.no/ Uprisen: http://www.uprisen.no/index.php Døgnåpen bok: http://www.døgnåpenbok.no/

Skriveglede Jeg elsker deg helt digitalt!

Språk er kommunikasjon. Hvem kommuniserer elevene med i sine norsk-tekster? Skriver de noe som har interesse ut over oppgavens rammer? Autentisk skriving er å skrive ”for virkeligheten, at man vet at noen der ute leser teksten. Skoletekst er noe helt annet. Den er og blir en kunstig øvelse som bare leses av læreren og markeres med rød penn. Hvem har ikke kjent hjertebanken og spenningen når teksten er kommet på trykk i avisen som far og mor, alle kjente og ukjente leser? Det er stort. Selv ikke beste karakter kan måle seg mot den opplevelsen.”

Autentisk skriving i skolen? ”Når jeg møter nye studenter i norsk pleier jeg i aller første forelesning å stille et spørsmål som gir all grunn til ettertanke." Husker du når norskfaget ble kjedelig?" Dessverre rekker mange hånden i været. Som svar på spørsmålet sier de aller fleste 4. eller 5. klasse i mellomtrinnet i barneskolen. Dette er en trist, nedslående, men nødvendig konstatering. Likevel har den noe positivt med seg – den gir grunnlag for didaktisk refleksjon om norskfagets utfordringer. Satt ytterst på spissen, er norskfagets og norsklærerens største utfordring så enkel og så vanskelig som dette provokatoriske spørsmålet: Hva skal man gjør med norskfaget når lesekoden er knekket, og eleven har lært å lese og skrive?" Finn Stenstad ”En vei i riktig retning kan være autentisk skriving. At skrivedisiplinen settes inn i en reell, ekte situasjon som elevene føler som meningsfull, stimulerende og som kan skape skriveglede. Hvordan skape dette? Jeg ser to veier i riktig retning. IKT-teknologi og aviser.”

Autentisk skriving i skolen? Digital publisering ”For dem som ikke finner veien til avisen, kan autentisk skriving finne andre kanaler og andre publiseringsfora. Den nye virkelighet med PC og Internett som en del av elevenes og etter hvert også skolens hverdag, er publisering og skriving allerede en realitet. Det er nok å nevne blogg og Facebook. At så mange barn og unge på godt og vondt kaster seg inn i en slik reality-preget publisering, bekrefter i positiv forstand hvilken drakraft autentisk skriving og reell publisering har. Det fører for langt i vår sammenheng å gå nærmere inn på hvilke utfordringer Internettpublisering innbærer – i parentes bemerket vil nettetikk bli en vesentlig komponent i elevens IKT-kompetanse i alle fag – men det finnes nettesteder som kan imøtekomme skolens og elevenes ønske om å få publisere. Skrivebua.no er et slikt, på godt og vondt Dagbladets Diktbasen et annet (http://www.dagbladet.no/diktbasen/).” ”Satt på spissen er etter min mening publisering det viktigste tilskudd IKT, PC og Internett til i dag kan tilføre norskfaget.” Hele artikkelen

Hypertekstfortellinger På Barn i fokus, Siljes dilemma: http://www.lnu.no/barnifokus/fortelling/index.html   Sjetne skole: http://skole.trondheim.kommune.no/sjetne/ Sjetne skole, hypertekstfortellinger: http://www.skole.trondheim.kommune.no/sjetne/elev/98/index.htm Kjerringøy skole: http://kjerringoy.bkskole.no/bygda.htm Kvarven Blåblokka: http://www.skole.trondheim.kommune.no/eberg/7klasse0708/blokka/blaa/blaablokka.htm

Lyrikk til sammensatte tekster Evighet   En liten evighet. Skilpadden over stranden. Sakte nærmer hun seg havet, hennes oppgave er gjennomført. En enda mindre evighet. Du som ligger der. Dine lukkede hender. Til jord har du kommet, og der skal du bli. Av Tikktakk, alias Mari Brugrand Hauge Til jord er du kommet, og der skal du bli: http://www.dagbladet.no/2009/04/26/kultur/litteratur/skolekammeret/skolekammeret_manedens_poet/diktkammeret/5927067/ Hva er lyrikk? http://www.dagbladet.no/diktbasen/eksamenskurs_leksjon1.html

En lyrikk-montasje er en klipp-og-lim-oppgave der det eksplisitt oppfordres til gjenbruk av andres tekster (og bilder). Oppdraget er å lage en montasje og rekontekstualisering av andres tekster – skape en sammensatt tekst som er elevens egen. (Fra ”Å være digital i alle fag”, s. 131).

Skattejakt   de ser ut som om de er en innsidehandel de sitter på kirketrappa vikla inn innfiltra akkurat nå er de en frivillig skittentøyvask han gjentar det han vet jo hva hun er god for og hun er solgt Av Thea Bjertnes vaken ja, eg vakna mellom to dyner ei pute og eit teppe desse skulle vore menneske men slik som eg er kan ein berre drøyme om slik og det gjorde eg i natt Av Fredrik Høstaker Han er i oss alle   steinbordet i hagen er skjevt jeg tror at djevelen har tilbragt natten der med syndene mine som pute Av Svanhild Amdal Telnes Djevelen er i oss alle: http://www.dagbladet.no/2009/10/22/kultur/litteratur/skolekammeret/skolekammeret_manedens_poet/8685748/ Mange drømmer om å være omsverma av folk: http://www.dagbladet.no/2009/05/23/kultur/litteratur/skolekammeret/skolekammeret_manedens_poet/diktkammeret/6352831/ De ser ut som de er en innsidehandel: http://www.dagbladet.no/2008/12/12/kultur/litteratur/dikt/diktkammeret/skolekammeret_manedens_poet/4010251/

Poesi i blogg?

Digitale fortellinger

IKT i naturfag Forsøk og feltarbeid: Utforsking, måling, registrering, rapportskriving Formidling og kommunikasjon: Dokumentasjon, publisering, kritisk vurdering Visualisering og levendegjøring: animasjon, simulering, spill Noen nettressurser: www.viten.no www.miljolare.no www.naturfag.no www.naturfagsenteret.no www.nysgjerrigpermetoden.no

Sammensatte tekster i naturfag Digitale bilder. Innhente, sammenligne observasjoner, visualisering, presentasjon, dokumentasjon Presentasjon. Lage og gjennomføre visuelle presentasjoner i skolen. lineær fremstilling av et saksforhold programvarenes muligheter til effektbruk i presentasjonene, kan ta oppmerksomhet bort fra innholdet vær obs på opphavsrettigheter ved bruk av andres materiale, filmer, bilder osv Publisering. Elevarbeid gjøres tilgjengelig for flere enn medelever og lærere med for eksempel nettsider, wiki og blogg.

Se link til høyre – vinneren 2007!

Kompislæring Det anbefales at elever sitter i par når det jobbes med digitale læremidler. samarbeid om løsninger underveis diskusjon, refleksjon utvikle fagspråk/begreper/spørsmål og svar lytte og gi respons debatter og rollespill (se bl.a. www.viten.no) kan lese skjermtekster høyt for hverandre diskutere animasjoner og bilder øker ofte elevers motivasjon, trygghet i situasjonen

Et sosiokulturelt perspektiv på læring læring er situert, dvs at læring alltid er forankret i en kontekst/virkelighet mer eller mindre fornuftig for den lærende læring er en sosial aktivitet, den som lærer forholder seg til lærere, medelever og andre læring er distribuert, med det menes at vi alle kan mye, men ikke det samme, vi har ulike ferdigheter og styrker, kunnskapsproduksjonen blir best når vi alle får bidra læring er mediert, det vil si at vi forholder oss til hverandre, verden og læring ved hjelp av redskaper (se http://www.hio.no/content/view/full/9264)

Bildebehandling Dette bør du kunne gjøre med et bildebehandlingsprogram: beskjæring for å oppnå balanse eller maksimal intensitet skalering for å få passende størrelse til aktuell bruk justering av lys, kontrast, farge bruke effekter (men selvfølgelig ikke smakløst) oppskarping (gjøre bildene skarpere) Anbefalte program: PhotoFiltre, på norsk (norsk språk må ”etterinstalleres”), gratis, lettbrukt og godt nok til enkel, grunnleggende bildebehandling, velg en eldre versjon (f. eks. 6.2.7/6.4.0) for å unngå shareware-begrensninger. Artweaver, på engelsk, gratis PhotoShop-etterligning, har layers. PhotoShop Elements 8.0, på engelsk, 750 kr (1.090 kr sammen med Premiere Elements (videoredigering)), lettbrukt og avansert (layers).

Litteratur Leif Harboe: norskboka.no, Universitetsforlaget 2010 Hildegunn Otnes (red.): Å være digital i alle fag, Universitetsforlaget 2009 Svein Østerud (red.): Enter – veien mot en IKT-didaktikk, Gyldendal 2009 Gunnar Liestøl, Anders Fagerjord, Gisle Hannemyr: Sammensatte tekster – arbeid med digital kompetanse i skolen, Cappelen 2009 Ture Schwebs & Hildegunn Otnes: tekst.no, Cappelen 2006 Anne Øverland: På mange måtar – samansette tekster i skolen, Fagbokforlaget 2007 Terje Høiland & Tor Arne Wølner: Fra digital ferdighet til kompetanse – om didaktikk for arbeid med digitale medier i skolen, Gyldendal 2007 Rune J. Krumsvik (red.): Skulen og den digitale læringsrevolusjonen, Universitetsforlaget 2007 Gunnar Liestøl og Terje Rasmussen: Digitale medier – en innføring, Universitetsforlaget 2007 Martin Engebretsen: Å skrive for skjermen – en innføring i nettjournalistikk, Høyskoleforlaget 2002 Jørgen Knudsen: IKT og norsk – norsk for ungdomstrinnet, Aschehoug 2004 Nå er det min tur – om IKT i barnehagen: http://www-lu.hive.no/ikt/barnehage/min_tur/

Til sammensatte tekster kan vi bruke verktøyene Word/Writer PhotoFiltre Photo Story 3 Movie Maker PowerPoint/Impress Scribus FrontPage (lage nettsider) Blogg Bildebehandling med PhotoFiltre (eller annet program) vil oftest inngå som en viktig del av arbeidet enten vi kreerer i Word/Writer, Photo Story, PowerPoint/Impress, Scribus, FrontPage eller blogg. Bruk egne bilder – hvorfor? Hvilke andre bilder kan du fritt anvende?

Oppgaver: sammensatt tekst/hypertekstfortelling laget i Word med faglig tema (i norsk, samfunnsfag, naturfag, musikk …, ei A4-side, bilder, 5 hyperlinker), fortellinga kan gjerne ha form av ”skattejakt” (elevene må finne (ut) noe på nettsteder for å komme videre og løse oppgaven sammensatt tekst/plakat med faglig tema kreert med Scribus bloggposter/sammensatte tekster om arbeidet med oppgavene over Alle bildene må klargjøres i PhotoFiltre mht kvalitet og størrelse.