LOLA Looking for Likely Alternatives En didaktisk metode for å utforske bærekraftig sosial innovasjon. TRINN-FOR-TRINN KORT.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DEOR – hva? “process of disseminating and exploiting the results of projects with a view to optimising their value, strengthening their impact, transferring.
Advertisements

Bruk av Jobpics som verktøy i veiledning
Progress Software AS.NET-strategi Bjørn Haugen Account Manager PUG møte 27.mars 2003.
Institutt for samfunnsforskning | Institute for social research | Hvordan lage gode surveyspørsmål? En kommentar Rune Karlsen.
Tillsetningstoffer – en verden ADDITIVE BROWSER. Aims of the project  Why did we choose this project ?  What kind of ideas we had ?  What did we want.
Gründerfrokost Kongstanken : Innovasjon og entreprenørskap 12 observasjoner fra ny forskning Foreleser: Høyskolelektor Kjell Haukeland BI Drammen.
Hvordan utvikle og gjøre kandidater og parti kjent? - å drive kampanje.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Gruppemedlemmer Gruppa består av: Magnus Strand Nekstad – s156159
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Arkitekter skal skape verdi Espen Berger TANDBERG.
SOSIAL KAPITAL.
Prosjekt 45e - WebConcret
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Hva er Interaksjon Design?
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
Step 1: “State-of-the-art” Knowledge data base Step 2: Framework definitions Step 3: Project analysis Step 4: User requirements and priorities Step 7:
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
Å skrive for nettet Anne Bjørklund Leikny Øgrim. Bjørklund og Øgrim, Å skrive for nettet, mai 2007 TIMSIS Teacher In-service Traning Material Concerning.
Hvordan lage seg en wikispaces Gå til bestem deg for hvilket wikispaces du vil ha (public, protected, private).
EU-program Gjennom EØS-avtalen, bilaterale avtaler og nasjonale tiltak er Norge en aktiv partner i flere samarbeids- og utvekslingsprogrammer innen EU-området.
Questions for New Zealand/Maori websites:
LOLA Looking for Likely Alternatives En didaktisk metode for å utforske bærekraftig innovasjon REPORTER BOK Navn: Klasse: År:
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Publisering i åpne kanaler Anne Storset Institutt for mattrygghet og Infeksjonsbiologi.
1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
INTERNASJONALT KARRIERESENTER ICC Ann-Mari Haram 1.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Digital Portfolios – a tool for assessment and learning Asgjerd Vea Karlsen Eli Kari Høihilder.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Innleveringsoppgaver i forskningsmetode
SoMe – dei nye privatarkiva?
the Entrepreneurial Skills Pass
Bærekraftige produktvalg
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
IDI FU-møte 10/ Quick presentation round
Faste - på vei mot påske Luk Faste - på vei mot påske Luk
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
CAMPAIGNING From vision to action.
Using nursery rhymes and songs
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Your Link to the Global VMware Community.
Weeks 3-6 STORYLINE Nursery Health Centre.
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
Design driven Innovation Programme (DIP)
SRPP Guidance in Norway
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
STUDENTDELTAKELSE i FOU-PROSJEKT Kari Spernes
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Innføringsprosjektet
Statsbygg/Scandiaconsult AS
Communication and information about Spina bifida
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Sustainability as practice
Fra valg til læring.
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The Norwegian Centre for ICT in education
The courts February 2018 Court Administration.
Utskrift av presentasjonen:

LOLA Looking for Likely Alternatives En didaktisk metode for å utforske bærekraftig sosial innovasjon. TRINN-FOR-TRINN KORT

LOLA presenterer en didaktisk fremgangsmåte som utforsker bærekraftighet innenfor sosial innovasjon. Denne pakken med kort tilrettelegger for organiseringen og presentasjonen av denne prosessen. Den består av 5 forberedelses kort, som beskriver hva som må gjøres for å forberede hver didaktiske ‘session’. Og 20 økt kort som presenterer ulike måter å organisere hver økt av utredningen med elevene på. Etter at kortene er blitt gjennomgått av læreren, blir prosessen presentert for elevene. Kortene kan fortsette å henge på veggen som referanse kart for klassen. LOLA trinn-for-trinn kort…

Søk deg frem til LOLA websiten på everyday.net/lolacases og last ned den komplette lærer pakken. everyday.net/lolacases Skriv ut pakken med ‘trinn-for-trinn’ kort og en Reporter Bok. Les kortene nøye, lek litt med dem… sett sammen kortene til de passer best med læringsmiljøet og dine didaktiske hensikter. Så bruker du kortene du har valgt til å presentere forsknings prosessen for elevene. Heng dem opp på veggen så klassen kan følge med på hvert skritt av prosessen. 1.Forberedelse av den didaktiske prosessen…

start med barnets eget liv. Se etter aktiviteter der bærekraftighets perspektivet kan kritiseres og finn alternativer… 1.1 Identifiser lovende initiativer activity: in the class duration: some hours

se på eksempler som er samlet inn av andre klasser i SEPs online katalog av initiativer… 1.2 Identifiser lovende initiativer activity: in the class duration: some hours

lek med kriteriene: en gruppe mennesker som organiserer seg for å løse et miljø/sosialt problem… 1.3 Identifiser lovende initiativer activity: in the class duration: some hours

start med å se på kjente tilfeller i nabolaget: mennesker som samarbeider, deler, utveksler… 1.4 Identifiser lovende initiativer activity: in the class duration: some hours

Bli enige om hvordan felt-arbeidet skal organiseres: Når skal prosjektet starte? Når skal granskningen skje? Når skal hele prosessen være ferdig? Titt igjennom reporter boka, velg det som er aktuelt og kopier ett sett til hver elev gruppe… Be klassen ta med papp og klesklyper (binders!?) og sett sammen reporter boka. Forklar meningen med hver del. Diskuter forsknings kriteriene med klassen: Hvordan kan vi finne grupper av mennesker som samarbeider om å løse miljø/sosiale problemer lokalt? 2. Organiser Reporter Bok

søk på internett, men med lokale ’search engines’ 2.1 På jakt etter lovende initiativer activity: on the field duration: some days

let i lokalavisa, telefonkatalogen, spør i kommunen, lokale foreninger… 2.2 På jakt etter lovende initiativer activity: on the field duration: some days

spør foreldre, venner, slektninger, hvem som helst som kan vite noe i nabolaget… 2.3 På jakt etter lovende initiativer activity: on the field duration: some days

læreren kan også lage en liste av ideer og diskutere dem med klassen for å finne ut hvilke som kan være av størst interesse… 2.4 På jakt etter lovende initiativer activity: on the field duration: some days

Be hver gruppe velge 1 eller 2 tilfeller per gruppe… Sett opp en weblog for klassen på SEP plattformen og be elevene beskrive tilfellene online… Heng opp en presentasjon av alle de mulige tilfellene i klassen… Lag en liste over de utvalgte kriteriene: En gruppe mannesker, en ny ide, å løse ett sosialt/miljø problem, lokalt 3.Presentasjon av potensielle initiativer

elevene henger opp alt de har funnet på veggen og diskuterer hvilke som er de mest lovende initiativene… 3.1 Velg det mest lovende initiativet activity: in the class duration: some hours

hver gruppe presenterer 2-3 ideer og forklarer hvilken de tror har størst sannsynlighet for å være bærekraftig… 3.2 Velg det mest lovende initiativet activity: in the class duration: some hours

du kan spørre om hjelp utenifra: de som er ansvarlige for miljøet i byen din, lokale og regionale agenda-21 kontor… 3.3 Velg det mest lovende initiativet activity: in the class duration: some hours

læreren kan velge ut de beste initiativene og diskutere grunnen for hans valg med klassen… 3.4 Velg det mest lovende initiativet activity: in the class duration: some hours

Gå igjennom spørsmålene i intervju guiden. Bli enig om en reporter som tar notater i hver gruppe. Klargjør materiale som skal være med når dere skal dokumentere sakene: Kamera til å ta bilder med, tegne blokk og farger, opptaks utstyr, en pose for oppsamling av bevismateriale… Forestill deg hva annet man kan spørre om: Ett skjema som viser hvem som gjør hva? Ett kart over hvor ting skjer? Lag en liste over mulig materiale som skal samles inn… se etter inspirasjon på SEP-siden: Hva tok andre klasser med tilbake fra deres intervjuer? 4. Intervju forberedelse

hele klassen besøker ett initiativ i nabolaget medd læreren… 4.1 Undersøk lovende initiativer activity: on the field duration: some days

elevene arrangerer at foreldrene blir med dem når de besøker og intervjuer ett initiativ… 4.2 Undersøk lovende initiativer activity: on the field duration: some days

læreren besøker ett initiativ, gjør intervjuet og rapporterer tilbake til klassen om materialet han har samlet… 4.3 Undersøk lovende initiativer activity: on the field duration: some days

elevene inviterer noen fra ett initiativ (arrangøren eller en bruker) for å forklare for klassen… 4.4 Undersøk lovende initiativer activity: on the field duration: some days

Gå igjennom alt innsamlet materiale: organiser notatene, skriv ut/fremkall bilder, velg det beste bevismaterialet… Lag en visuell kollage, en dreiebok med bilder som viser hvordan menneskene du har intervjuet organiserer og planlegger for å løse problemene sine… Skriv ett kort sammendrag av notatene. Bruk malen i reporter boka som hjelp… Legg ut/publiser alle de ferdige presentasjonene av hver sak på klassens SEP weblog. 5. Fremvising av undersøkelses resultater…

klassen inviterer folk fra alle initiativene de har studert for å se utstillingen og diskutere resultatene… 5.1 Diskuter resultatene av undersøkelsen activity: in the class duration: some hours

klassen lager en mini-utstilling og spør foreldrene om deres reaksjon… 5.2 Diskuter resultatene av undersøkelsen activity: in the class duration: some hours

klassen bruker muligheten til å stille ut sine beste arbeider ved et lokalt arrangement om bærekraftighet… 5.3 Diskuter resultatene av undersøkelsen activity: in the class duration: some hours

elevene inviterer en lokal ekspert, presenterer resultatene sine og diskutere dem med eksperten. 5.4 Diskuter resultatene av undersøkelsen activity: in the class duration: some hours

CCN Thematic Group Meetings Budapest Polytechnic Draft version. realisation: _Solutioning SDS _INDACO, Politecnico di Milano LOLA Looking for Likely Alternatives STEP-BY-STEP CARDS

Objectives: The Sustainable Everyday Project (SEP) started in 2002 and intends to raise awareness about social innovation and its potential to generate new models of organisation of everyday life which are promising in terms of sustainable development. SEP focuses on giving visibility to this promising social innovation and to the creative communities that develop and promote them through a web platform ( everyday.net) and a series of exhibitions and local events. In particular, SEP promotes a process of collection and documentation of these cases through a collaboration with design schools and universities. The cases collected are presented as a database on the SEP web platform to facilitate their discussion with the creative communities and the diffusion towards the all population. LOLA is a pilot project to adapt the SEP case collection process to teacher training for use in primary/secondary schools Within this framework the LOLA process has a twofold aim: _to research and document cases of social innovation which are promising in terms of sustainability. The LOLA project will be promoted through the SEP web platform and future events as a process to give visibility to local initiatives towards sustainability. _to adapt the case collection process 1 to be a didactic tool for primary/secondary school children to raise awareness on questions of sustainability in everyday life. A LOLA Teaching Pack will be developed in order to guide and support kids and their teacher in the case collection process. The LOLA process has been inspired by the EMUDE project (Emerging User Demand in sustainable solutions). EMUDE is a EU funded Specific Support Action started in 2004 by a case collection process involving design schools at university level in 8 different European countries in researching, documenting and discussing local initiatives of social innovation. EMUDE’s final goal is to look to social innovation to inspire new models of organisation of daiIy Iife more in line with sustainable development and draw technological roadmaps that may support them. In the EMUDE project, the case collection was intended as a step involving the collaboration of design schools in an original case collection process to inspire new sustainable solutions looking at social innovation. The very positive feedback from the participating schools in terms of cases collected but also as an involving and efficient process to raise student awareness on the themes of sustainability was presented and discussed in the occasion of the second CCN conference in May 2005 in Bratislava. It resulted in the creation of the LOLA pilot project. LOLA process differs from EMUDE because didactic collection process and resulting documented processes are seen as equal aims and because LOLA focuses on primary/secondary general education instead of design universities. The LOLA didactic package should be drafted and tested during the LOLA pilot project within the CCN third of first 3 years network. The follow-up of this pilot testing foreseen within the CCN second 3 years of the network intends to implement the process in primary/secondary schools, to finalise the LOLA didactic package and to diffuse it as a operational tool through the CCN network. Looking for Likely Alternatives…