– tidlig kommunikasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Barnet, barnets behov og følelser Kursmøte 2.
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Kari Pape Den gode assistenten
Music: Nightengale Serenade
4 Bruk øynene riktig.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Indikatorer og forutsetninger for god pleie og behandling Hvordan kan legen sikre verdighet og omsorg for de gamle? Gerd Torbjørg Åmdal Overlege / Spesialist.
Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Samspill og Samhandling
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Hønefoss politistasjon
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
– det tidlige ordforrådet og den primitive grammatikken
Ved Jan og Synne Platander Elverum 29/10
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot treordssetning På-vei-mot treordssetning Kursmøte 7.
Kursmøte 3 På-vei-mot f(x) setninger.
Auditiv skanning bok Kommunikasjonsbok som støtte for å uttrykke seg
Kursmøte 4 TEMA Voksne snakker om Det barnet gjør.
- roller og forventinger
Aggression Replacement Training
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6 Den gode samtalen Kursmøte 6.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Oss & Dem ???.
Kursmøte 1-4 Metoden TN Tegnsatt norsk.
Rolighetsmoen barnehage
Om å skrive om litterære tekster
Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol - for foreldre med tenåringer
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3 System i samtalen Kursmøte 3.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 Kursmöte 3 TEMA Voksne snakker om Barnets kropp Kursmøte 3.
Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag 1 TEMA Voksne snakker om Det barnet er oppmerksom på Kursmøte 5.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5 Språklige handlinger Kursmøte 5.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4 Samtaleemne Kursmøte 4.
Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 4 Velkommen! Kursmøte 1-1.
1 Ett skritt foran 3 © Irène Johansson Metoden TSS Tegn som støtte Metoden TSS Tegn som støtte Kursmøte 1-4.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Om barnet som aktivt lærende Om barnet som aktivt lærende Kursmøte 1-3.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
1 Ett skritt foran 4 © Iréne Johansson Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-3.
det første ordforrådet
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot Kursmøte 5 setninger der stedet er det sentrale.
I dag snakker vi om psykiske problem:
"God bagasje på livets reise."
HelART i Ulåsen barnehage
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Ett skritt foran 3 © Iréne Johansson 1 Ett skritt foran 3 Velkommen! Kursmøte 1-1 – den enkle setningen og samtalen.
Kurs i leiing Kommunikasjon.
Nettverkskurs Pinnelien barnehage Bergen, Sally Damslora
Du er en viktig del av ditt barns språkmiljø
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 NESO BASSKOLE Arbeidsledelse Samling 4 klasse 19, Tromsø 20. – 23. januar 2015 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Fest og følelser Om seksualitet.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Språk «Å lære språk er noe av det viktigste som skjer i et barns liv. Gjennom språket lærer vi å forstå verden. Gjennom språket får vi innsikt i oss sjøl.
SPRÅK En kort presentasjon av språkutvikling og språkmiljø i vår barnehage. Tale Språkproduksjon Språkforståelse - Verbal - Ikke verbal Underliggende evner.
Asperger syndrom og ADHD
Periodeplan for Minsten Uke Sansing, fysisk aktivitet og karneval
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
FORBEREDELSE: Behandlingsteamet må snakke sammen:
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

– tidlig kommunikasjon Kursmøte 1 Velkommen! Ett skritt foran 1 – tidlig kommunikasjon

Kursets mål å Skape tegnmiljø ett skritt foran barnet som er på førspråklig nivå Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag

Kursets mål å formidle innsikt om hvordan vi kommuniserer på en utviklende måte til barn som er på førspråklig nivå Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag

Kursets mål å gi ideer til barnesanger og - regler med tegn Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag

Kursets mål å gjøre det til en vane å lese peke/tegnbøker med barnet Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag

Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag Kursopplegg møte tema teori kartleggning øvelse 2 Om barnet Hvorfor? Ord/setninger sanger/ regler pekebøker I forhold til kart-legging 3 Barnets kropp ” 4 Barnets handlinger 5 Barnets oppmerksomhet 6 Barnets lek 7 Handlingsplan - Oppsummering Kursuppläggning Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag

Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag Tema Introduksjonsmøte 1 Kursets mål 2 Å utvikle et kommunikativt miljø 3 Den gode samtalepartner 4 Hvorfor tegn? 5 Hvordan skape utviklende tegnmiljø 6 Avslutning; - neste møte Steget före 1 © Irène Johansson/Hatten Förlag

et utviklende kommunikativt miljø på førspråklig nivå? Om møte 2 Hva menes med et utviklende kommunikativt miljø på førspråklig nivå?

Utviklende kommunikativt miljø på førspråklig nivå - skaper forutsetninger for at barnet skal kunne forberede sin språklige utvikling

Derfor er det bra å vite noe om Førspråklig kommunikasjon

Barnets språkutvikling fødsel Forberedelse Kommunikasjon Språk Tanke 1 år Resten av livet; vidareutveckla sig och språket Resten av livet; videreutvikle seg og språket Grunnlaget 5 år Kompetanse 15 år

Å være oppmerksom på – å svare på Signaler på tilstander i kroppen Sult Trøtthet Ubehag Tilfredshet ….

Å være oppmerksom på – å svare på Samspillsignaler ta kontakt holde fast kontakt avbryte kontakt

Oppmerksomhet er grunnlaget for kommunikasjon Du-og-jeg Bare du og jeg i hele verden Gjensidighet Delaktighet Fellesskap

Delt oppmerksomhet - sette ord på Du-og-jeg og alt det spennende der ute Barnet styrer den voksnes oppmerksomhet

Regler i samspillet Min tur Du venter Din tur Jeg venter Tempo Rytme - pauser Uttrykksformer

Hvor er barnet på vei på førspråklig nivå? ”Jeg vil at du gjør!” Barnet bestemmer hva noen andre skal gjøre

Hvor er barnet på vei på førspråklig nivå? ”Jeg vil ha….” Barnet bruker mennesker som redskap

Hvor er barnet på vei på førspråklig nivå? ”Se i boken sammen med meg!” ”Jeg vil være sammen med deg” Boken er verktøyet Målet er å sitte på fanget

Hvor er barnet på vei på førspråklig nivå? ”Se på meg!” ”Jeg går til vannet selv om jeg vet at jeg ikke får lov” Barnet hevder seg selv

være en god samtalepartner Om møte 3 Hva menes med å være en god samtalepartner i førspråklig utvikling?

Spesielle ord/fraser Uttrykks-former Samtale- emner Speiling imitasjon strategier Hva vil vi?

Hva vil vi ? Kontakt – selvbekreftelse – vise barnet verden – støtte barnets utvikling – vekke interesse/skape nye interesser – oppdra barnet – ……

Hva prater vi om? Vi har få samtaleemner Om barnet Hvordan barnet har det /hvilke behov det har Hva barnet er oppmerksom på Hva barnet gjør Hva barnet vil

Hvilke ord bruker vi? Ordforrådet er begrenset: Barneord feks vovvov, pippipp Lydhermende ord feks [iiihh] ”Private” ord ”kose”-ord Ordforrådet brukes på en ritualistisk måte – bestemte ord gjentas i bestemte situasjoner

bevegelse berøring mimikk blikk gester lyd Uttrykksform stemme sang prosodi ord rytme melodi intensitet overdrives

Strategier Imitasjon å være som et speil mot barnets uttrykk å gjøre samme grimaser, samme lyd, samme gester som barnet gjør.

Strategier Et skritt foran å vite hvor barnet befinner seg i sin utvikling Å vise barnet neste trinn i utviklingen i sin egen kommunikasjon

Strategier Ritualer å bruke samme ord/fraser i bestemte situasjoner å bruke barneregler og rim

Eks på ritualer – hva sier vi? Når barnet skal bytte bleie Når barnet skal bade Når barnet skal sove Når barnet har våknet Når barnet skal ha mat Når barnet er ferdig med å spise Etc…

Strategier “Parallel talk” å sette ord på det som barnet opplever, gjør og kjenner HER og NÅ

Strategier Overflodsinformasjon å gi samme informasjon på ulike måter samtidig: Tale Gester Blikk Gjenstander

Strategier Gjentagelser Å gjenta det man selv har sagt ord fraser

Slik gjør vi Vi hilser/fanger barnets oppmerksomhet Vi ber om/spør masse Vi bekrefter barnet og barnets handlingar Vi roser barnet Vi setter ord på det barnet gjør, ser på eller det som hender Vi irettesetter barnet

Hvorfor tegn på førspråklig nivå? Om møte 4 Hvorfor tegn på førspråklig nivå?

ASK Tegn som Alternativ og Supplerende Kommunikasjon til talen Ord fra døves tegnspråk brukes for å forsterke ord i talen

Tilvenning Voksne venner seg til å bruke tegn som et naturligt innslag i kommunikasjonen

Barnet venner seg til at tegn finnes i omgivelsene Tilvenning Barnet venner seg til at tegn finnes i omgivelsene og at tegn betyr noe

Kommunikasjonen kommer igang tidligere mindre frustrasjon for barn og voksne gunstig for barnets totale utvikling

Oppmerksomhetsretter – interessevekker håndens/kroppens bevegelser er større langsommere lettere å oppdage enn talen

Avgrensning Tegn har en tydelig begynnelse og en tydelig slutt Hjelper til med å sortere inntrykk

Hastighetsdemper Voksne snakker med høy hastighet og uten ”mellomrom” mellom ordene Nybegynnere med tegn gjør dem langsomt

Overflodsinformasjon Tydeliggjøring Tegn forsterker strategien Overflodsinformasjon - også gestene brukes oftere og med større tydelighet enn ellers - gestene videreutvikles til tegn

Konkretisering Det tidlige ordforrådets tegn er oftere konkrete = avbildende = lette å assosiere til det de betyr enn tilsvarende talte ord

Med tegn kan vi hjelpe barnet Gjøre sammen Med tegn kan vi hjelpe barnet å erfare med sin egen kropp og huske bevegelsen i ordet

utviklende kommunikativt miljø med tegn? Om møte 5 Hvordan skaper man et utviklende kommunikativt miljø med tegn?

Hvem skal bruke tegn? Hvem er viktige for barnet? Alle som VIL være viktige for barnet skal bruke tegn

Hvordan skal man gjøre det? Tenk på at barnet er din samtalepartner! Vent! La barnet starte med blikk, mimikk, lyd eller tegn. Gi barnet tid til å svare med Gjett /overtolk det barnet uttrykker

Hvordan skal man gjøre det? Ett skritt foran med tegn ”ton”deg inn barnets språklige nivå Bruk tegn på nivået rett over barnets fordi barnet behøver modeller å strekke seg mot

Hvordan skal man gjøre det? Det gjelder å finne ut hva man pleier å si og hvordan man sier det. Så er det bare å oversette til tegn. De viktigste ordene/frasene sies med tale og tegn samtidig.

Hvordan skal man gjøre det? Kast prestisjen Det gjør ingenting om det blir feil

Hva er viktig? Gjensidig oppmerksomhet Utgangspunkt i barnets interesse erfaringer

I de samme situasjonene som når man snakker Når skal man bruke tegn? I de samme situasjonene som når man snakker

Hvordan skal man bruke tegn? Utfra det enkelte barnets behov for å… fange oppmerksomhet ønske hilse peke ut protestere bekrefte rose kommentere