Vi løfter best når vi løfter sammen!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til Barnas gudstjeneste!
Advertisements

SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
Den vesle gutten og julenissetoget
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Traumebevisst skole i Grimstad
IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Gudstjeneste med Skattejakt.
Fra ord til liv mai 2009 “Tjen hvernadre, hver og en med den nådegave han har fått, som gode forvaltere av Guds mangfoldige nåde.” (1. PT. 4,10)
MBS OmsorgsSkolen - Vennesla
Sverre Stoltenberg: ”Å finne vei”
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Velkommen til skolegudstjeneste
Med sekken full av penger!
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Fylkeslege Petter Øgar Fagdag for Høgskulen ” Læringsmål, læringsutbyte og yrkesrelevans”
Velkommen til gudstjeneste
lig velkommen til høsttakkefest med dåp i Botne kirke
Tenn lys. Et lys skal brenne for denne lille jord
Deg være ære, Herre over dødens makt!
Morgendagens kompetanse
Generelle tiltak og forebygging
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Velkommen til lysmesse
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Diakoni og trosopplæring
Hosianna, Davids sønn! Velsignet være han! Velsignet Davids sønn som kommer, i Herrens navn! Hosianna i det høye, hosianna, Davids sønn! Velsignet,
8.mars 09 Barnegudstjeneste Velkommen til
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
Hvis du dør i natt, tror du at du kommer til Himmelen?
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”. Forandring fryder Ap.gj. 9,1-20 Saulus fnyste ennå av trusler og mord mot Herrens disipler. Han gikk til ypperstepresten.
FOS-Forum for oppvekst i Sunnhordland. Velkommen til samling Barn og unge med store psykiske problem/åtferdsvanskar- Oppfølging av konferansen i Hgsd.
1 Å tjene skaperen eller skapelsen  Givertjeneste handler om penger ”Gi, så skal det bli gitt dere! Et godt mål, stappet, ristet og overfylt, skal bli.
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
Et opplegg for å bygge livskompetanse og samhold
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
18. aug – 9. sept Hvorfor? Stortingsvalget 2013 blir et verdivalg. Jesus sier at hans kirke er verdens lys og jordens salt. Derfor er det ingen.
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
100 lure ord å lære.
Oppgaver Hva er hovedforskjellen mellom barnehage- og skoletradisjon?
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Kampen skole Vår visjon:
Kan ikke alle bare være venner da?
Besøk på Beracah barnehjem som ligger i Kerala i India
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
Deltakende læring.
VERDISKAPING I NORSK NÆRINGSLIV 1 Ungdom er fremtidens ressurs i Ofoten Nordlandsløftet
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
INNSAMLING TIL REDD BARNAS ARBEID
KOMPETANSEHEVING MOLDE 31. OKTOBER 2017 OVERGREP OG VOLD
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Sinne Film:
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Vi løfter best når vi løfter sammen! Skal-skal ikke, Stjørdal 20.04.2007

I de gode relasjonene mellom barna, de unge og tydelige, varme voksne Skal-skal ikke handler om å løfte Vi voksne må engasjere og involvere oss konkret og direkte i barn og unges oppvekst! Ansvaret for fremtida ligger i våre hender. I de gode relasjonene mellom barna, de unge og tydelige, varme voksne ligger våre muligheter til å gjøre morgendagen mer lik «den draumen vi ber på.» Skal – skal ikke inviterer til lokal dugnad for å ta et felles verdiløft for barn og unge. Gjennom nettverk og andre samarbeidsallianser på tvers skal hverdagserfaringer og kunnskap deles. For verdier vokser når de deles; det frigjør lokale krefter og skaper begeistring og engasjement! Skal – skal ikke vil være en begeistringsbølge som bærer et sterkt lokalt engasjement, vokser seg stadig sterkere og brer seg til stadig nye barnehager, skoler og lokalsamfunn fra landsende til landsende. Skal-skal ikke, Stjørdal 20.04.2007

Tid for løft! Skal-skal ikke, Stjørdal 20.04.2007

Barnehageløftet Kunnskapsløftet Skal-skal ikke, Stjørdal 20.04.2007

Kvalitet KVALITET Skal-skal ikke, Stjørdal 20.04.2007

Blir det et løft for meg? Skal-skal ikke, Stjørdal 20.04.2007

Barn vil møte både likhetsstrekk og ulikheter mellom institusjonene." "Barnehage og skole er begge institusjoner for omsorg, oppdragelse, lek og læring. Barn vil møte både likhetsstrekk og ulikheter mellom institusjonene." (fra Rammeplanen) Skal-skal ikke, Stjørdal 20.04.2007

Danning Utdanning Skal-skal ikke, Stjørdal 2007 "Human being" Omsorg Oppdragelse Læring Utdanning "Human becoming" Skal-skal ikke, Stjørdal 2007

"Education for the twenty-first Century" Unesco 1996, Delors-kommisjonen: "Education for the twenty-first Century" The four pillars of education: Learning to know Learning to do Learning to live together Learning to be Skal-skal ikke, Stjørdal 20.04.2007

og lette børene for kvarandre." "Skapte er vi te bera, og lette børene for kvarandre." Skal-skal ikke, Stjørdal 20.04.2007

Skal-skal ikke, Stjørdal 20.04.2007 Vinden blæs synna, og vinden blæs norda, lyset og skuggen er syskjen på jorda. Sommarn er stutt, og vintern er lang. Danse mi vise, gråte min sang. Innunder yta glir moldmørke årer. Blåveisen blømer i gråbleike vårer. Livstrua bryt gjennom tele og tvang. Danse mi vise, gråte min sang. Friarar er vi, om vona er lita. Nynn om 'a Berit, så får du 'a Brita. Drøm på din sten at du sit på et fang. Danse mi vise, gråte min sang. Somme er fattige, somme er rike. Bare tel slutt er vi jamsis og like. Vegen er lystig, og vegen er vrang. Danse mi vise, gråte min sang. Skal-skal ikke, Stjørdal 20.04.2007

Hvert femte barn har et utrygt hjem !!! Hvert femte barn i Norge bærer på en mørk familiehemmelighet: Foreldrene ruser seg, er voldelige eller har store psykiske problemer. President Thorvald Stoltenberg i Røde Kors krever at statsministersønnen Jens, resten av regjeringen og kommunene gjør noe for å hjelpe de barna som har det vondt hjemme. Ett av fem barn bor i et utrygt hjem. For første gang har Røde Kors satt sammen tall som viser hvor mange av Norges en million barn som har det vondt hjemme. Dette er «de usynlige barna»: "Hvert femte barn lever i utrygge hjem, viser en rapport fra Norsk institutt for by- og regionforskning. "200.000 barn lever med foreldre som ruser seg, ifølge en rapport fra Arbeids- og sosialdepartementet. "100.000 barn bor i et voldelig hjem, viser beregninger fra stiftelsen Alternativ til vold. "90.000 barn lever med foreldre som får behandling for alvorlige psykiske lidelser, ifølge anslag fra SINTEF. "60.000 barn lever under EUs fattigdomsgrense, viser en rapport fra Statistisk sentralbyrå. Skal-skal ikke, Stjørdal 20.04.2007

Skal-skal ikke, Stjørdal 20.04.2007

Skal-skal ikke, Stjørdal 20.04.2007

Kunnsskapsløftets samfunnsmandat Almenndanna Det integrerte mennesket ”Opplæringens mål er.. å gi hver elev kyndighet til å ta hånd om seg selv og sitt liv, og samtidig overskudd og vilje til å stå andre bi.” Miljøbevisst Meningssøkende Arbeidende Skapende Samarbeidende Regionsamling i Valdres, 19.oktober 2006

Bygge katedral Kultur for læring Regionsamling i Valdres, 19.oktober 2006

Utdanning er å vokse! Skal-skal ikke, Stjørdal 20.04.2007

Skal-skal ikke, Stjørdal 20.04.2007

Skal-skal ikke, Stjørdal 20.04.2007

Skal-skal ikke, Stjørdal 20.04.2007

Skal-skal ikke, Stjørdal 20.04.2007

Alt henger sammen med alt! Det skal en landsby til for å oppdra et barn Kommune Alt henger sammen med alt! Barnehage Foreldre Samhandling gir resultater! Skole Skal-skal ikke, Stjørdal 20.04.2007

Skal-skal ikke, Stjørdal 20.04.2007 Fra Reggio Emilia: * Barnet er et fritt medlem av verden når det fødes. Pedagogen skal se til at barnet forblir fritt, samtidig som det må få se sammenhenger og konsekvenser av egen handling. * Pedagog og barn går side ved side. Pedagogen er den som tar ansvar for et omskapende forandringsarbeid der barnet, som pedagogen, ses som et aktivt skapende individ. * Barnets nysgjerrighet skal drive barnet frem, interessen fra den voksne skal stimulere barnet til å spørre mer og våge å utforske det ukjente. * Barnet skal stimuleres til å forstå at virkeligheten består av ulikheter, at den er foranderlig og at det å leve innebærer å ta valg. Skal-skal ikke, Stjørdal 20.04.2007

mestringsorienterte klasserom prestasjonsorienterte klasserom Trekk ved mestringsorienterte klasserom Mindre grad av bort- forklaringer Konsentrasjon Økt motivasjon Mindre juksing Takler nederlag Økt trivsel generelt Færre emosjonelle problem Spør ofte om hjelp Trekk ved prestasjonsorienterte klasserom Flere elev/lærer- konflikter Større grad av frafall Winning is not the only thing, it’s everything Effektivitet: Klassen framfor den enkelte Takler nederlag dårlig Mestre/vinne med liten innsats Skal-skal ikke, Stjørdal 20.04.2007

Systematisk utvikling av kunnskap og kompetanse Praksisteori og styrende verdier Pedagogisk praksis Resultat Pedagogisk analyse, evaluering og endring Systematisk utvikling av kunnskap og kompetanse Kollektiv refleksjon om mål, verdier og sentrale begreper Skal-skal ikke, Stjørdal 20.04.2007

Landet som ennå ikkje er Åse Marie Nesse Kvar finst terrenget som stemmer med kartet Kor mykje støv må vi virvle opp på slagne landevegar Kor mange dalbotnar må vi forsere Kor mange oppoverbakkar må vi legge bak oss Kor mange fjellovergangar må vi passere Før vi kan nå det landet som ennå ikkje er Landet som ennå ikkje er Åse Marie Nesse Skal-skal ikke, Stjørdal 20.04.2007

Evne til kontinuerlig læring Endrings- og utviklingsarbeid i skolen - noen forskningsbaserte erfaringer Kompetanse- utvikling Organisasjons- utvikling Initiering Implemen- tering Endringskapasitet Kollektiv kunnskap Endringsmotivasjon Evne til kontinuerlig læring Videreføring Ledelse: Legitimere Holde fokus Etterspørre Følge opp Støtte- og sikkerhetsnett Involvere og ansvarliggjøre Skolekultur: Visjon, ansvar, forpliktelse Kollektiv kompetanse Innovative holdninger Planmessig arbeid Tjenlig infrastruktur Innlemme nye medlemmer Skal-skal ikke, Stjørdal 20.04.2007

Ikke alt som teller, kan telles ! eller Fortelling ? Telling - Rolf Jakobsen: Spør igjen Tallrekken ler av oss og vil forklare alt. Den har kjever av jern og tenner som det klirrer i. Vi spør og vi spør og tallene svarer, men ikke om fiolinene eller om lykken mellom to armer. Da hoster det på skjermen: — uklart spørsmål. Spør igjen. Ikke alt som teller, kan telles !

Vi ber ikke om utskrifter forklaringer, diagnoser, prosedyrer. Stein Mehren, ”Bønn” Vi ber ikke om utskrifter forklaringer, diagnoser, prosedyrer. Vi ber ikke engang om overbevisninger. Vi ber om et ansikt. Det viktigste av det viktige? Skal-skal ikke, Stjørdal 20.04.2007

Det var en liten gutt som gikk og gret og var så lei. Hæin skulle tegne Babylon, men lærer’n hæin sa nei, hæin ød’la hele arket, hæin var tufsete og dom, men så hørte hæin et sus som over furukrona kom……. Skal-skal ikke, Stjørdal 20.04,2007

Du ska få en dag imårå som rein og ubrukt står med blanke ark og farjestifter tel, og da kæin du rette oppatt æille feil ifrå i går og da får du det så godt imåråkvell, og om du itte greie det og æilt er like trist så ska du høre suset over furua som sist. med blanke ark og farjestifter tel. Skal-skal ikke, Stjørdal 20.04.2007