Intensjonen med AMU Bakgrunn:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeidsmiljøutvalget (AMU)
Advertisements

4.3 FORSKRIFT OM ORGANISERING, LEDELSE OG MEDVIRKNING
Fagforeningens arbeid for mangfold
ambisjoner og realiteter
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Medvirkning til utvikling Anja Kildal Gabrielsen, LO www. fellestiltak
 Arbeidsgiver skal sørge for at BHT bistår med planlegging og gjennomføring av fysiske og organisatoriske endringer i virksomheten, herunder etablering,
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Arbeidstakermedvirkning i HMS-styring
Samarbeidsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv
Styrings- og administrasjonsreglement og Forretningsorden for styringsorganer
Tomrommet som oppstår ved manglende eller mislykket kommunikasjon, fylles raskt med rykter, sladder, vrøvl og gift.” Henry Louis Mencken Hovedverneombudet.
Tillitsvalgte og administrasjon - roller og ansvar Børre Rognlien 15. Mars 2012.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Arbeidsmiljø 2008.
Målet med IA-arbeidet Et arbeidsliv som gir plass til alle som vil og kan arbeide Snakk sammen! Et godt samarbeidsklima og åpenhet mellom partene er en.
eksempler på HMS-faktorer:
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Omstilling og omorganisering-tillitsvalgtes rolle
Lovens formål Rundskriv Q-21/2012
Jeg er verneombud i HFK.
11Jeg i arbeidslivet.
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Hvorfor vernerunder Kurs i vernearbeid/vernerunder 23. januar 2013
BEDRIFTSHELSETJENESTEN (1)
Samhandling leder/verneombud
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Universitetet i Tromsø
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Medbestemmelse på arbeidsplassen
Implementering av IA- avtalen Oppgavebeskrivelse
Roller Arbeidsgiver – Arbeidstaker – Verneombud (AML) AMU
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
1 Losam utdanning og læringskvalitet Inkluderende arbeidsliv Anne Lise S. Larsen Personalavdelingen Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel.
Kommunereformen Noen tips til tillitsvalgte. Sørg for å bli med i prosessen! Dersom du som tillitsvalgt hører om lokale prosesser og arbeidsgiver ikke.
IA-ledelse – 2 nye tilbud fra KS WORKSHOP
Status på oppfølgingsarbeidet i forbindelse med tilsynsrapporten og varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet, ”Arbeid for helse” per
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Tillitsvalgtes rolle i IA-arbeidet. Likeverdige parter Arbeidsgiver og tillitsvalgt er likeverdige avtaleparter i virksomheten Medbestemmelse etter Hovedavtalen.
Tillitsvalgtes rolle i IA- arbeidet 26.oktober 2009 Rådgivere Annelise Nilsen og Linda D.Andersen NAV Arbeidslivsenter.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Arbeidsmiljøkurs 9.mai Arbeidsmiljøloven 2.Arbeidsmiljø – hva er vi snakker om? 3.HMS-aktørene 4.Medarbeiderskap - medvirkning 5.Møteplasser.
Roller i arbeidslivet Arbeidsgiver Arbeidstaker Verneombud Arbeidsmiljøutvalg Bedriftshelsetjeneste ml?tid=207363http://
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Introduksjon til systematisk HMS- arbeid Presentasjon
Omtanke solidaritet samhold Oslo 1 Samling for plasstillitsvalgte og verneombud i bydel Østensjø  Ny som tillitsvalgt  Roller og oppgaver  Samarbeid.
Ny IA - avtale Litt om IA, mye om annet Øyvind Steinklev, rådgiver NAV Arbeidslivssenter Aust-Agder.
Arbeid ved dataskjerm -Om forskriften og veiledningen Hilde Bernhardsen og Håvard Sandberg 20. Februar 2008 i Tromsø.
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA
AMU, EA og Byggesaker Tema: EAs rolle knyttet til byggesaker og avtaleverk m.m. De store prosjektene (LVS osv) og forhold knyttet til hoved- og tilpasningsavtale.
Hedmark fylkes flerkulturelle råd HFFR
Helse miljø og sikkerhet
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Møte i Arbeidsmiljøutvalget
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Hvordan lykkes i rollen som verneombud?
Innspill til utkast: «NTNUs retningslinjer for håndtering av personkonflikter, trakassering, utilbørlig opptreden mv.» Trondheim – Gjøvik – Ålesund Retningslinjene.
Ansvar og myndighet i HMS-arbeidet
HMS-modul 2 Onsdag
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Bruker vi arbeidsmiljøloven aktivt i våre virksomheter
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Risikovurdering av omstilling
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Tillitsvalgte og verneombud - vår rolle i omstillingsprosesser
Utskrift av presentasjonen:

Intensjonen med AMU Bakgrunn: Erfaringer fra bedrifter med bedriftsutvikling og lovgivers ønske om å redusere tap av liv og helse og redusere de samfunnsmessige kostnadene ved arbeidslivet.

Status for AMU Avhengig av forankring i ledelsen og arbeidstakernes organisasjoner Avhengig av gode gjenkjennelige rutiner Avhengig av saker som folk er opptatt av Avhengig av enkelte ildsjeler Avhengig av tid og rom

Hovedformålet med utvalget Virke som en pådriver for godt arbeidsmiljø Sørge for bred medvrikning Få fram de beste løsninger Være vaktbikkje overfor arbeidsgiver

Lovens formelle krav til organisering av AMU Alle virksomheter over 50 ansatte Lik representasjon og stemmerett Leders dobbeltstemme. Ledervervet på omgang mellom partene Medlemmene representerer linja, de som skal utøve et godt lederskap og arbeidsmiljø

Forankring Øverste ledelse i AMU. Personer som representerer arbeidsgiver skal ha delegert myndighet til å ta beslutninger. Fagforeningenes fremste i AMU. Forankre arbeidet i de tyngste organisasjonene som i sin tur kan påvirke ansatte.

Delegering Opprett underutvalg, lokale AMU Delegere behandling av enkeltområder, som ergonomi, klær, byggesaker, sosiale tiltak, likestilling, IA-arbeid, internkontrollsystem osv

Vernetjeneste og tillitsvalgte Tillitsvalgte: La vernetjenesten jobbe med de viktige sakene. La AMU behandle og vedta retningslinjer for omstilling, innkjøp, endringer i organiseringen av arbeidet, tilrettelegging av arbeidet. VO: Hold dere unna ansettelse og oppsigelse. Tillitsvalgtes oppgave og forpliktelse er å kjempe for sine medlemmers rettigheter.

Vernetjeneste og tillitsvalgte Tillitsvalgte: Forhandle om skift og turnus. Men husk at arbeidstidsordningene skal være slik at arbeidstakerne ikke utsettes for uheldige fysiske og psykiske belastninger. Verneombud: Tilrettelegge for arbeidstakere som trenger det, men pass på at du ikke endrer deres stilling.

AMUs ulike roller og oppgaver beslutningstaker styringsorgan rådgiver koordinator samarbeidsutvalg

Når kan AMU beslutte Liv eller helse står på spill Innenfor lovens rammer AMU vedtar konkrete tiltak AMU setter tidsfrist for gjennomføring av tiltaket

AMU gir råd Økonomi, budsjett og prioriteringer av HMS-saker Personalsaker og konfliktbehandlingsrutiner Arbeidstidsordninger Alle saker AMU har til behandling, men hvor det ikke er grunnlag for å bruke beslutningskompetansen

AMU er styringsorgan Forbedringsprosesser Omstillingsprosesser Sykefraværsarbeid Innføring og vedlikehold av HMS-systemer

AMU som koordinator Underutvalg av AMU AKAN BHT Opplæringsutvalg Ergonomiutvalg Byggekomiteer etc

AMU som samarbeidsutvalg Velferdssaker Sosiale aktiviteter Kantine Bedriftsidrett og fysisk fostring Juletrefest, sommerfest etc

Strategi og praktiske løsninger AMU legger de grunnleggende premissene for arbeidsmiljøutviklingen i virksomheten AMU deltar i utarbeidelsen av handlingsplanen De lokale avdelingene/enhetene ivaretar aktivitetene og de pålagte oppgavene

AMU som læringsarena Utarbeider plan for arbeidsmiljøopplæring av alle i virksomheten Utarbeider plan for opplæring av alle medlemmene i AMU Foretar besøk til lokale virksomheter og enkeltavdelinger Drar på studiebesøk til andre virksomheter for å avdekke smarte påfunn Kurs i møtene for å sikre felleskompetanse

Drift og organisering av et handlende AMU Klare innkallingsrutiner, saksdokumenter god tid i forveien Åpen møteledelse Demokrati avhenger av gode strukturer. Alle skal vite når man skal gi innspill, når saker er til debatt og når sakene skal avgjøres Fatte vedtak og råd i alle saker

De riktige sakene? Hvilke saker kommer til AMU? Er det ledelsen som informerer om det de har på gang? Er saklista basert på krav fra verneombudene? Er det kun ”dei faste postane”? Ankeinstans for lokalleddene?

AMU og underutvalgene Er man på toppen av et HMS-hierarki? Overstyrer man underordnede ledd i saksbehandlingen? Hvordan foregår avgjørelsene? Får L-AMU oppgaver de skal løse? Kan de selv velge områder å arbeide på? Er SAMU blitt et klageorgan? Tar dere vekk autonomien fra de lokale ledd?

Markedsføring av AMU informasjon synliggjøring av AMU på arbeidsplassen hvordan få engasjement hos ledere og ansatte for HMS-saker? når skal AMU involveres i konkrete saker ute i enhetene?

Hvordan kan AMU vise at de finnes? Intranett Oppslag HMS-dag Oppsøkende virksomhet i avdelinger HMS-pris Forslagskasse Åpne møter/seminarer for alle

Referat fra AMU Referat til alle medlemmer, organisasjoner og verneombud Høydepunktene/vedtakene til oppslag, tavle eller intranett Referatbase på intranett som er lett å finne. Saksdokumenter ligger ved. Direkte skriv til de avdelinger som blir berørt. Opplesning av viktige vedtak på avdelingsmøte.

AMU i omstillingstid Arbeidsmiljøloven har en del bestemmelser om omstillinger; § 1-1, målsetting § 7-2 (1 og 2), AMUs oppgaver jf §§ 4-2 (2e) og (3), krav ved endring og omstilling (info, komp, medvirkning) § 2-1, arbeidsgivers plikter 3-1 (2), krav om systematisk kartlegging og planlegging

AMUs hovedoppgaver ved omstilling AMU som samlende ressurs for de gode involverende prosessene hva skaper gode omstilte arbeidsplasser forebygge helseskader påse at arbeidsgiver tar de rette grepa virke for godt arbeidsmiljø uansett hvem som arbeider hvor styrken ved ikke å være tillitsvalgtorgan så snart ideen er tenkt: involvering sette i gang gode prosesser i avdelingene; gi folk trua på seg sjøl løfte opp enkeltsaker i perspektiv

Ved omfattende endringer i teknologi skal AMU stille opp kriterier for hva som må til for at teknologien er forsvarlig delta i valg av teknologiske løsninger drøfte arbeidsfordeling, arbeidsoppgaver og ledelsesformer stille krav om tilstrekkelig opplæring vurdere bemanningskrav sammen med tillitsvalgte

Ved omorganiseringer skal AMU stille krav om: Kreve en konsekvensutredning når det gjelder de faktorene som kan redusere helsetilstanden og trygghetsopplevelsen hos de ansatte. Drøfte hvilke sosiale forhold som må styrkes for å sikre alle ansattes tilhørighet og skape grunnlag for samarbeid og trivsel. Styrke innsatsen i lederopplæring med vekt på utvikling av relasjoner. Foreslå programmer for kompetanseutvikling og opplæring.

Ved omorganiseringer skal AMU stille krav om: Initiere gode involverende prosesser i alle organisasjonsledd. Utfordre virksomheten i nye måter å organisere arbeidet på, basert på arbeidstakernes selvstendige ansvar, deltakelse og samarbeid. Påse at virksomheten tar hensyn til annet sammenfallende lovverk, for eksempel likestillingsloven, når det utarbeides ny organisasjonsstruktur.