Oslo brann- og redningsetat

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
GoOnline XP publisering Hvordan komme i gang med GoOnline XP. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline.
Advertisements

PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Skjønnlitterær fortelling
Teknologi i klasserommet
Internett for nybegynnere
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
Hvordan er et atom bygd opp?
utnytte ledg rom/medløpspasning
De dårige følelsene. Veiene ut..
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
4 Bruk øynene riktig.
En innføring i spillet: Lag En Setning
22 tips for den faglitterære forfatteren
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
ELEKTRISK ENERGI FRA FORNYBARE OG IKKE-FORNYBARE ENERGIKILDER UNGDOMstrinnet vurderingskriterier til underveisvurdering Navn:____________________________________________________________________.
Brannforebyggende tiltak
Oslo brann- og redningsetat
Hvordan intervjue en forsker?
Brann i metaller Presentasjonen er identisk med en artikkel som er trykket i Tidsskriftet Brannmannen Artikkelforfatter: Jan Erik Andersen Oslo brann-
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Å skrive en sakpreget tekst
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Godt verktøy er halve jobben
Espen Stabell, Oslo brann- og redningsetat
Grunnleggende spørsmål om naturfag
MINE KJÆRE BARN SPARE STRØM = MER LOMMEPENGER. DERFOR….
Einar K. Gjessing, tidligere brannsjef i Bergen
Enkel forklaring av hvordan bygge nettverk i euroSMART!
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Kompleksitetsanalyse
Ord er ikke alt ! - Råd og tips om det å presentere et budskap Norsk Sykepleierforbund, medieseminar for tillitsvalgt 3 nov 2009 Erik Dale – sykepleier.
AD SIGNALER Innkast Ad markerer når ballen er ute av spill.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Prøv å sette setningene riktig sammen. Du finner oppgaven på www
Presentasjonen er identisk med en artikkel som er trykket i Tidsskriftet Brannmannen Artikkelforfatter: Einar K. Gjessing, tidligere brannsjef i Bergen.
Støveksplosjoner Presentasjonen er identisk med en artikkel som er trykket i Tidsskriftet Brannmannen Artikkelforfatter: Lars Brenden, «Brannmannen»
Jan Erik Andersen, Oslo brann- og redningsetat
Einar K. Gjessing, tidligere brannsjef i Bergen
Presentasjonen er identisk med en artikkel som er trykket i Tidsskriftet Brannmannen Artikkelforfatter: Einar K. Gjessing, tidligere brannsjef i Bergen.
Presentasjonen er identisk med en artikkel som er trykket i Tidsskriftet Brannmannen Artikkelforfatter: Odd Jørgensen, Oslo brann- og redningsetat Transport.
Vedlegg 3 Fjorårets budsjettsprosess - alle komiteer Svar fra representanter fra byrådspartiene ® (rev:2.0.70) Fjorårets.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Mandag 8. November Powerpoint..
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
dekke opp innenfor egen 16-meter
Kort om | Funksjonsmembran
Hvorfor koker vannet ved lavere tempratur i høyden?
For at denne skal virke må den brukes som fremvisning Klikk her.
Litterære virkemidler
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Kap 1:Arbeid med stoffer Først litt repetisjon:
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Sikkerhetsmøte 2015 Take off stall (power on stall)
Opplæring: Pålogging Prosedyre for logge på og av, låse og åpne PC’er DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore.
Kombinatorikk og sannsynlighet
BRANNGASSVENTILASJON
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
AST1010 – En kosmisk reise Forelesning 4: Fysikken i astrofysikk, del 1.
BRANNVERNOPPLÆRING Grunnleggende branninformasjon til studenter og nytilsatte ved Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Kapittel 35 Hans forteller om jobben som sosionom Hans ønsker å hjelpe andre mennesker.
Velkommen til skyteskole - Kveld 4 -
12. Organisasjonsutvikling
Venner & valg Velkommen.
12. Organisasjonsutvikling
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Sinne Film:
Kom i gang med programmering!
Utskrift av presentasjonen:

Oslo brann- og redningsetat Å lese brannbildet Presentasjonen er identisk med en artikkel som er trykket i Tidsskriftet Brannmannen Artikkelforfatter: Steinar Jøransen Oslo brann- og redningsetat

Som leser av "Brannmannen" og andre fagtidsskrifter ser jeg fra tid til annen at begrepene overtenning, branngassantennelse og branngasseksplosjon blir brukt for å beskrive en brann eller et branntilløp. Begrepene blir brukt om hverandre, og i noen tilfeller helt galt. For oss brannfolk er det viktig at de riktige begrepene blir benyttet, ikke minst på skadestedet. Å lese brannbildet riktig, er avgjørende for utfallet av brannen. Jeg skal prøve å definere og klargjøre disse begrepene.

I 1. etasje har vi en brenselstyrt brann, mens i 2 I 1. etasje har vi en brenselstyrt brann, mens i 2. etasje er forholdet ventilasjonsstyrt. Legg merke til høyre vindu i 1. etasje, dette vinduet forsyner store deler av brannen med luft.

Det kan i mange branner være vanskelig å skille mellom begrepene fordi det er mange forhold som spiller inn. Spesielt skillet mellom en branngassantennelse og branngasseksplosjon kan være vanskelig bedømme i noen tilfeller, fordi mye kan ha skjedd for vi kommer frem. Det ene fører gjerne med seg det andre, eksempelvis kan en branngasseksplosjon fort bli til en full overtenning. Derimot kan et overtent rom aldri avstedkomme en branngassantennelse. Tenk deg et helt vanlig innredet rom, hvor det begynner å brenne i en stol.

Ganske raskt begynner alt brennbart materiale i rommet a delta i en pyrolyse, det vil si en produksjon av brennbare gasser. NÅ er det viktig å vite hvilken type flammer som sprer seg gjennom branngassene. Er det en diffusjonsflamme eller en forblandet flamme? En diffusjonsflamme er en flamme der branngasser og luft ikke er blandet på forhånd før antennelse. Forblandet flamme er da det motsatte. Ved en "vanlig romsbrann" er det stort sett diffusjonsflammer vi ser når tilgangen på luft er tilstrekkelig. Vi kan ikke bruke begrepene fet og mager i disse tilfellene. Brennbarhetsgrensene kan kun benyttes når branngasser og luft er forblandet.

En fullstendig brann deler vi inn tre faser: Startbrannen: Tiden fra det begynner å brenne til overtenningsfasen Fullt utviklet brann: Fra overtenningen til temperaturen begynner å synke. Kjølingsfasen: Tiden fra brennbare materialer er utbrent til temperaturen er normal

Overtenning Definisjonen er som følger: Det er den perioden når alle brennbare materialer etter en pyrolyse begynner å ta del i brannen og som resulterer i en total brann. Altså overgangen fra en begrenset flammebrann til en full romsbrann. For å få til en overtenning trengs det tilgang på tilstrekkelig med oksygen. Vi har nå en brenselstyrt brann, hvor temperaturen i flammene er 800-900 grader C.

Branngassantennelse (backdraft) Kan vi definere på denne måten: Branngassantennelse er den forbrenningen av uforbrente forblandende branngasser som kan inntreffe når luft kommer til i et rom, der oksygeninnholdet er sterkt redusert på grunn av en brann. Brannen er altså ventilasjonsstyrt. Forbrenningen kan skje mer eller mindre raskt. I dette tilfelle kan vi benytte utrykkene som mager eller fet antennelse.

Branngasseksplosjon Det Svenske Räddningsverket definerer det på denne måten: Når branngasser lekker inn i nærliggende rom til brannrommet, blandes branngassene med luften i rommet. Blir blandingen slik at den ligger innen brennbarhetsområdet og antennes kan trykkøkningen bli veldig kraftig. Dette kalles en branngasseksplosjon. Det må ikke forveksles med en detonasjon som nesten aldri inntreffer i brannsammenheng. Detonasjoner er meget kraftige med en flammefront som beveger seg med en hastighet på størrelse med lydhastigheten (330 m/sek.) og et trykk opp mot 20 bar.

Det holder at blandingen ligger innenfor brennbarhetsområdet, men jo nærmere ideell blanding (strakiometrisk blanding) vi er, desto kraftigere blir eksplosjonen. En branngasseksplosjon kan en sjelden gang oppstå i selve brannrommet. Altså oppstår en branngasseksplosjon uten at noen av åpningene inn til rommet blir forandret, mens en branngassantennelse inntreffer når ventilasjonsforholdene forandres. En brenselstyrt brann er langt å foretrekke i forhold til en brann som er ventilasjonstyrt, med tanke på røykdykkernes sikkerhet.

Huset er overtent, både i 1. og 2. etasje. Avgjørelsen om innvendig slokking må tas med bakgrunn i tiden det har brent, og hva vi vil oppnå med denne taktikken.

Vurder objektet skikkelig Hvilken nytte har vi så av disse kunnskapene? Jo, ved å lese brannbildet riktig bør vi i de aller fleste tilfeller ikke bli overrasket over neste steg i brannforløpet. Vi kan være i forkant av brannen, og treffe de riktige tiltakene. Husk at bare å se på røykens farge og si med sikkerhet hva som skjer, er et alt for tynt grunnlag til å legge en strategi. Røykens farge forteller mer om hva som brenner, det må derfor legges vekt på selve objektet.

Får objektet nok tilluft til å opprettholde en fullstendig forbrenning? Er brannskillene skikkelige, kan vi stole på at branngasser ikke sprer seg til nærliggende lokaliteter? (se branngasseksplosjon) Er brannen underventilert må det vurderes om det uventet kan oppstå en situasjon som kan forandre lufttilgangen. Ser vi tegn til pulsering ut av en åpning fra brannrommet, er dette også et tegn på en underventilert brann. Det som skjer er at når temperaturen synker i rommet etter at brannen "kveler seg", blir volumet av gassene mindre. Hvilket gjør at ny luft trenger inn i underkant av rommet.

Dette fører til en ny forbrenning. Temperaturen og gassvolumet øker, trykket øker og gasser lekker ut. Dette forløpet gjentas helt til enten ventilasjonsforholdene forandres eller til det ikke finnes mer brennbart materiale. Men husk at ved hver pulsering så øker temperaturen. Ved inntreden i et underventilert brannrom er det i de aller fleste tilfeller en antennelseskilde (eks. en ulmebrann). Sørg da derfor å stenge døra best mulig bak røykdykkerne. Røykdykkerne må kjøle branngassene gjentatte ganger før ventilasjon av rommet starter.

Avslutningsvis til deg som er røykdykker, her er noen momenter som er viktig å huske: Ta et overblikk fra utsiden. Hvor mange etasjer er det, er det kjeller, er vinduene hele? etc. Utfør temperaturkontroll hver gang du kommer til nye rom (deler) av objektet. Kjøl uforbrente branngasser (varme - kalde) uansett farge for utluftning. Lær deg strålerøret i blinde, en dag kan du trenge mye vann (se branngassantennelse). Vær tålmodig, la vannet (vanndampen) få jobbe. Hva er ca. takhøyde? Vær ekstra oppmerksom på raske (5-10 sekunders) temperaturøkninger.

Denne artikkelen kan også lese på Tidsskriftet Brannmannens hjemmeside Kilder: Sirenen nr. 4/99, Brannfysikk fra teori til praksis av Guttorm Liebe. Denne artikkelen kan også lese på Tidsskriftet Brannmannens hjemmeside www.brannmannen.no SLUTT