Professor Kjell Arne Røvik Rica, Tromsø,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foredrag – Samfunnsviterne, 14. april 2011
Advertisements

Påvirkningsparadokser
Kommunikasjon i lærende organisasjoner Gardermoen 13. juni Frank Rafaelsen...med god hjelp av Gary Larson.
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Kompetanseprogram for informasjonssikkerhet
Omstilling og gjennomføringskraft: Den besværlige implementeringen
Tilpasset fremvisning i PowerPoint
Møteplass: Ledelse Tema: Ledelse i endringstider
Hvorfor måle redaksjonell kvalitet?
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Salt versus salterstattere – et valg mellom pest og kolera?
Fylkesårsmøter 2013 Mental Helse. Vår visjon ”Alle mennesker skal ha en mulighet til å leve et liv basert på uavhengighet, selvstendighet og mestring”
Dette er min master Anbefaler Hivolda
Hva skal vi gjøre med våre stille avvik? Stille avvik-serien # 3
Skoleledelsens rolle og betydning
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Hvordan virker familieråd? Et internasjonalt perspektiv
Kommunalt foreldreutvalg for grunnskolen i Kristiansand Samspill og rolleforståelse Hvorfor det er viktig at ansatte, foreldre og elever medvirker.
Nye klubber - medlemsutvikling Hvorfor nye klubber ? •Det eneste som gir betydelig medlemsvekst •Vi må få Rotary ut til de yngre generasjoner.
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
Nye økonomiske utfordringer
SPIR Idélab Bodø.
Karlsøy Kommune som samarbeidspartner.
Kristiansands Skruefabrikk & Mek. Verksted AS Bedriften har arbeidere fra 15 ulike nasjoner. 105 ansatte. Raushet og inkludering er grunnstenen i kulturen.
Elektronisk forretningsdrift
Sosiologi i barnehagen
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Kunnskapsbasert praksis (KBP) litt om trinnene…….
Innovasjonsledelse i idésamfunnet
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Kunnskapsstatus Hva sier forskningen? 1.amanuensis Kjell-Arne Solli.
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Organisasjonsutvikling
OU.
Samhandling med andre organisasjoner Dag Sandvik Lederne 11. november 2010.
Hvordan jobber FINN med Organisasjon ≠ Innovasjon Det går utrolig fort! Brukermakten er reell!
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Livet som fagskolestudent
Velkommen til prosjektsamling Ny GIV i Akershusskolen.
Ett skritt foran 2 © Irène Johansson 1 På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale På-vei-mot setninger der handlingen er det sentrale Kursmøte.
Bærekraftig utvikling - miljø
«Vi har lyktes!» Roar Brekken, leder Stjørdal KFU.
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Et aksjonsforskningsprosjekt på vei…… ”Lære og lede i praksisfellesskaper” Torbjørn Lund, Universitetet i Tromsø.
Lederutvikling – slipp ideene løs det er krig!
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
ForfatterProsjektittel Avdelingsbetegnelse for driftsenhet som kan ha to linjer 1 LOS-programmet LOS-programmet innfører FIF – Felles integrert.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Norges Bank Investment Management Filname Etikk og eierskapsutøvelse Henrik Syse, Leder for Corporate Governance-gruppen, Norges.
Veiledningskurs Stavanger mai 2013
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
Skjønnhetstyranniet og vold Elisabeth og Anne-Bente
ENDRINGSLEDELSE – MAKT OG MENING
Noen kommentarer til Kostrat evalueringen EVA-8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
Oljeskader og forsikring
Med kikkerten for det blinde øyet? Innlegg på nHS’ prosjektledersamling Hallgeir Gammelsæter.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Organisasjonsteori - omgivelser
Sosial ulikhet i Norge Fattigdom i Norge handler ikke om mangel på mat eller tak over hodet Den handler om systematisk ulik fordeling av viktige goder.
Felles tema i mars: Selvkontroll
Platon: Menneskesyn og etikk. Platon ( f. Kr.) virket i Aten. Elev av Sokrates. Kilder: hans egne dialoger samt gjengivelser i samtidige filosofers.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Fremtidens habiliterings- og rehabiliteringstjenester i Oslo kommune
Utskrift av presentasjonen:

Professor Kjell Arne Røvik Rica, Tromsø, 27.05.2013 IMPLEMENTERINGSUTFORDIRNGER: NÅR REFORMIDEER SKAL OMGJØRES TIL PRAKSIS I DET KOMMUNALE HELSE- OG SOSIALFELTET Professor Kjell Arne Røvik Rica, Tromsø, 27.05.2013

FRA PRAT TIL PRAKSIS: NÅR IDEER SKAL TAS INN OG TAS I BRUK Viktig Vanskelig Vanskjøttet

HVA SKJER NÅR IDEER SKAL IMPLEMENTERES ? TRE ETABLERTE SCENARIER: - DET OPTIMISTISKE: Rask og uproblematisk implementering - DET PESSIMISTISKE: Frastøting - DET ARTISTISKE: Frikopling (mellom prat og praksis)

TO ALTERNATIVE SCENARIER: VIRUSTEORIEN: - Når organisasjons- og ledelsesideer oppfører seg som virus. OVERSETTELSESTEORIEN: - Når ideer redigeres

REFORMIDEER FORSTÅTT SOM VIRUS

Virus og effekter av organisasjonsideer: VIRUSTEORIEN SETTER OPP ET DIFFERENSIERT EFFEKTBEGREP: Ideer – som virus – kan ha lang inkubasjonstid. Ideer – som virus – kan forsvinne ut igjen. Ideer – som virus – kan mutere, inaktiveres og reaktiveres. - Ideer – som virus – kan ha massive effekter.

OVERFØRING OG IMPLEMENTERING AV IDEER SOM OVERSETTELSE Grunnleggende innsikt: Når ideer/oppskrifter implementeres, skjer det ikke bare noe med organisasjonen, men også med ideen. Spørsmål: - Hvorfor blir ideer oversatt når de implementeres? - Hvordan foregår det (finns det ”oversettelsesregler”?)

HVORFOR OVERSETTES IDEER NÅR DE IMPLEMENTERES ? - Bevisst, rasjonell oversettelse - Oversettelse for å unngå konflikter - Ubevisst oversettelse

HVORDAN OVERSETTES IDEER? OVERSETTELSESREGLER Reproduserende modus: KOPIERING Modifiserende modus: TREKKE FRA, LEGGE TIL Radikalt modus: OMVANDLING

TRANSLATØRKOMPETANSE: Den dugende oversetter av organisasjonsideer - En kritisk suksessfaktor for å lykkes med implementering (Mislykket implementering skyldes ofte dårlig lokalt oversettelsesarbeid) - Vanskjøttet: Translatørkompetanse er i betydelig grad oversett som grunnlag for å lykkes med implementering. (jfr. den oversette og uglesette oversetter) - En stadig viktigere kompetanse

HVORDAN LYKKES MED Å LAGE GODE LOKALE OVERSETTELSER AV IDEER ? FIRE DYDER: KUNNSKAP - Kunnskap om kontekster det oversettes fra Dekontekstualiseringskompetanse Rekontekstualiseringskompetanse - Kunnskap om kontekster det oversettes til - Sorteringskompetanse - Konfigurasjonskompetanse

2. MOT Når oversetteren må være språksetter - Mulig ideal: etterdikteren

OVERSETTELSESDYDER (FORTS.) TÅLMODIGHET - Oversetteren som “viruspasser” STYRKE - Den mektige versus den avmektige oversetter.