Arild Haraldsen og Anne Salvesen NorStella

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Astrid Øksenvåg Rådgiver EKOR AS
Advertisements

Generisk nettstruktur inklusive CT-iq Offentlig Nett (ON) Bedriftsinternt Nett (BiN) CTI(opsjon)CT-iq Bedrifts LAN IN lev. LAN InnringerINleverandør(IN)Mobiloperatør(MO)
Ragnar Husum Vestre region Lisbet Guttormsen NHN
28. februar – 1. mars 10 år med Fargisseminar FARGIS Fra visjon til realitet Kystdistriktssjef John Erik Hagen, formann i Fargis Forum.
Hvordan tar vi dette videre? Markeds- og logistikksjef Rolf Aarland, Trondheim Havn 5. juni 2012 Velg sjøveien.
OSS 13. september 2012 • NHN koordinators rolle og aktiviteter • Nytt mandat IKT-forum.
Elektronisk samhandling
SINTEF forum IKT i transport/logistikk - hvorfor
Tron E. Ingebrigtsen (BSc, BEc)
Standardavtale for utveksling av eHandelsmeldinger 1. april 2008 Jon-Ivar Paulsen, Orkla ASA.
Introdusere mandatet for Faglig Forum - Arbeidsgruppe operasjoner.
Optimal ressursutnyttelse gjennom elektroniske kommunikasjonsløsninger
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen SHORT SEA KAN OVERTA MYE AV VEITRAFIKKEN, MEN HVA ER SUKSESS KRITERIENE? GARDERMOEN 12 JANUAR 2012.
Seminar januar 2012 Geir Berg
Prosjektmandat Bakgrunn Mål Forutsetninger
STRATEGI 2004 Vi skal være den ledende og samlende nasjonale møteplass for aktører som samhandler elektronisk, og som skal gi våre medlemmer praktisk.
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Brukerforum SSP, 28. mai Status Test & godkjenningsordningen 2008 Av Magnus Alsaker.
test- og godkjenningsordningen
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
Tjenestekonsesjon for Brukerstyrt Personlig Assistanse - BPA
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
Pleie Rehabilitering Omsorg – Sentralt system - Informasjons Teknologi
Brukergrensesnitt for maritime informasjonsnettverk
1 - 7/12/2014 I N T R A MELDINGSUTVEKSLING  IFTDGN – Deklarering av farlig og eller forurensende last  CUSREP – Informasjon om en reise  APERAK – En.
Meldingsutveksling og kommunal utbredelse
Brukerforum 21. april 2005  Annebeth Askevold HelsIT, Metodikk for utvikling av nye standarder Av Annebeth Askevold Brukerforum Oslo 21. April.
Rammeverket i et overordnet perspektiv  Annebeth Askevold HelsIT, Rammeverket i et overordnet perspektiv Av Annebeth Askevold Brukerforum KITH.
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
Arbeidsmøte patologisvar Annebeth Askevold, Arbeidsmøte 6 Patologisvar Annebeth Askevold Ullevål hotell 7. september 2006.
SSP Ny målstruktur Ny målstruktur i SSP SSP-aktiviteterSSP-leveranser Anvendelser/ut bredelse i sektoren Effekt Andre tiltak.
Standardisering – hvorfor det?
E-samhandling 1-2 linje i Vestfold - en ny start Kommuneoverlege Ole Henrik Augestad Sandefjord kommune ehelseseminar, Sandefjord,
Samhandlingsreformen sett fra et pasientperspektiv
Tele og data Arbeidet med å utvikle rammeverk FARGIS-seminar 5.mars 2003 Marit Natvig SINTEF Tele og data.
SHIPREP - PORTWIN Logo.
Status for Fargis Forum John Erik Hagen Leder Fargis Forum 1993.
”Bakgrunn for multimodal samarbeidsplan for ITS”
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Elektronisk meldingsutveksling Rana kommune
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Rammebetingelser og NTP Hva er gjort? Hva er status? Hva gjør vi nå? Gardermoen Erling Sæther.
Framtidsretta godstransport (med fokus på nærskipsfart) Innlegg på MAFOSS-seminar om rammevilkår for samferdsel Ulsteinvik, 30. august 2007.
KNUTEPUNKT SØRLANDET: FORSTUDIE SAMARBEID INNEN OMSORG, HELSE OG SOSIAL Styret KnS
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Marked / vekst Jørn Skjærlund Gjensidige Forsikring
Presentasjon e2b Basis Profil. Faktura Forum Bakgrunn Arbeidet med e2b-fakturaen var et samarbeid mellom flere aktører fra ulike bransjer i det private.
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
2+2= 5 Felles markedsføring av sjøtransport Anne Kristin Hjukse, informasjonssjef Oslo Havn.
Deltagerforum NorStella 13. april 2011 Faglig program Obligatorisk efaktura til det offentlige – hva er status? v/ Hvordan øke sjøtransportens konkurranseevne?
Nasjonalt meldingsløft Seniorrådgiver Ellen Strålberg.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
- utvikling skaper verdier Digitale rekvisisjoner Standardiseringskonferansen 24. januar 2008.
Samferdselskonferansen 2007 Kristiansund 21. og 22. mars.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Hvordan videreutvikle og øke godsvolumene på våre to baner i Nord Hva med retningsbalanse Per Jacobsen Styreleder NHO Logistikk og Transport Region Nord.
Velg sjøveien Larvik Forutsigbar sjøtransport = samarbeid mellom aktørene.
Kommunikasjon mot Handelsbanken
Samhandling og prosessledelse
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Digitalt doktorgradsopptak – august 2018
Nasjonalt velferdsteknologiprogram
Velkommen ARBEIDSMØTE
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Arild Haraldsen og Anne Salvesen NorStella FINT Forretningsmodell for Intermodal Transport Et forsknings- og utviklingsprosjekt finansiert av Forskningsrådet MAROFF-programmet Arild Haraldsen og Anne Salvesen NorStella

Bakgrunn og om FINT

”Slaget om sjøtransporten kommer til å skje i havnene” SORIA MORIA-erklæringen: Utvikle havner til effektive knutepunkt i godstrafikken Sjøtransport må sees i et helhetsperspektiv i forhold til NTP Sjøtransport som marked er på vikende front pga. høye avgifter, ikke minst fra havnene Båt og jernbane har store terminalkostnader – forbedring krever samarbeid mellom mange aktører

Bakgrunn Sentral målsetning i Nasjonal Transportplan er å overføre mer gods fra vei til sjø og bane Dette forutsetter mer effektive intermodale transportløsninger med strenge krav til effektivitet i alle ledd i transportkjeden. Fokus for vårt prosjekt er havnenes konkurransedyktighet som et effektivt virkemiddel i en intermodal transportkjede Prosjektet ”Effektive terminaler” i regi av Kystverket pekte på 5 effektivitetsdrivere for havner/terminaler ”Organisering, samhandling og informasjonsutveksling” var en av de 5 - og den med mest effekt og lettest å få til ”Innføre bedre system for operasjonell planlegging” og ”Innføre ”one stop shopping” for informasjon i forbindelse med havneanløp,” var de to mest sentrale aktivitetene

Prosjektets mål Gjøre norske havner om til kostnadseffektive logistikk-knutepunkter Havner skal spille en større rolle i en intermodal transportkjede (økt trafikk) Middel: Utvikle effektive forretningsmodeller for havnene slik at de gir større verdi for sine brukere Modellere de viktigste forretningsprosessene mellom havnene og deres brukere i forhold til ny forretnings-modell Anvende standardiserte IT-meldinger for å effektivisere de viktigste forretningsprosessene Etablere et reg/rep (åpen og offentlig katalogtjeneste for meldingsutveksling mellom aktørene i en intermodal transport)

Elektronisk samhandling Elektronisk samhandling innebærer redusert behov for å legge inn, kvalitetssikre og manuelt behandle informasjonen på mottakersiden For mottakeren av informasjonen innebærer elektronisk leveranse av informasjonen følgende verdier: For avsenderen av en melding medfører elektronisk leveranse av informasjon følgende verdier: Informasjonen skal ikke tolkes. Verdiene og felter som benyttes er avtalt og del av spesifikasjonen for meldingen. Tolkning ved meldingsmottak innebærer fare for kvalitetsfeil som kan medføre forsinkelser i behandlingen av informasjonen og oppdraget som oppdragsgiver ønsker å ha utført. Tolkning kan også medføre at feil oppdrag blir utført. Informasjonen skal ikke tastes inn i et system på mottakersiden, noe som medfører kostnader og redusert ledetid i leveransen Trygghet for at meldingen blir korrekt mottatt og forstått forutsatt at meldingen følger et avtalt format, og at innholdet i meldingen følger kravene i det avtalte formatet. Kortere ledetid fra meldingen er sendt til avtalt hendelse kan skje Mindre tid brukt til manuell oppfølging forutsatt at partene også benytter kvitteringsmeldinger som gir status for at melding er mottatt, informasjonen tolket og forventet og avtalt hendelse er utført. 7

Deltagende parter NorStella – prosjektledelse Havner/terminaler Stein Erik Grønland, Sitma, prof.II BI – ekspert på verdikjeder og logistikkledelse Havner/terminaler Oslo Havn Drammen Havn Kristiansand Havn Risavika havn AS Rederier Maritimt Forum Sea-Cargo Nort-Sea Container Lines Color Line IT-leverandører Seamless ViaNova

Elektronisk samhandling spørsmål og svar Finnes det i dag standarder som kan benyttes for meldingsutveksling i intermodal logistikk? Ja, det finnes en rekke standarder. Den nyeste er ShortSeaXML som er under innføring innen intermodal logistikk. Denne har fire ulike meldingstyper som kan benyttes mellom avsendere og mottakere. Schedule, Manifest, Booking og Status Kystverket har definert hvordan anløp skal meldes til dem som myndighet på vegne av Toll, Forsvaret og Lostjenesten. Kystverkets definisjon av meldingene har et annet innhold enn ShortSeaXML. En meldingsformilder kan oversette en ShortSeaXML melding til formatet SafeSeaNet Kan ShortSeaXML anvendes mellom aktørene i den intermodale flyten i Oslo Ja, men det vil være et behov for å utvide standarden der den kommer til kort 9

Hvordan FINT-prosjektet står i forhold til øvrige prosjekt Markedskrav (TØI) PROFIT Styringssystem for terminalene Gjensidig avhengighet Input FINT Forretningsmodell hvor samhandlingen i hele verdikjeden dekkes fra transportør – havn - transportør Input Gjensidig avhengighet MIS Maritimt Informasjonssenter Basert på one-stop-shopping (single window) ARKTRANS Generisk rollebeskrivelse i transportkjeden

Behov for katalogtjeneste

Kommunikasjonsbehov Meldingssenter Portal Havne myndighater Rederi Land transport XML/EDI XML/EDI Portal Terminal Terminal Stevedoor System til system Stevedoor Agent Offentlige myndigheter 12

Prosesser (overordnet)

Behovet for en katalogtjeneste Initiering av en meldingstransaksjon blir hevdet å være uproblematisert, men i praksis viser det seg at det ikke er tilfelle Adressering Hvilke prosesser støttes Hvilke meldinger kan kommuniseres Hvilke profiler er det som støttes Profil for prosess Subset av melding i hvilken prosess (fks manifest) Krav til transaksjonsprotokoller Krav til sikkerhet Dynamikk i meldingsutveksling Ønske om lagring av digital informasjon som spesifikasjoner og modeller samt anen informasjon som kan være nyttig for de samhandlende aktørene ….. Kort sagt: Mulighet for initiering og avtale om kommunikasjon (Collaboration Protocol Profile and Agreement Specification v2.0, Appendix E) ved bruk av CPP og CPA