Substitutor tegn en forklaring med hjelp av mentale rom

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
Advertisements

Dette er en PowerPoint-presentasjon
Non-verbal kommunikasjon
Rutearket i Excel Et regneark består av en mengde ”celler” med innhold. Hver celle er plassert i en bestemt kolonne (her: C) og en bestemt rad (her: 5).
Livet i høyere dimensjoner og kontakter i KOSMOS
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Mentale rom en liten innføring i teorien
6:0 FORSVAR MED FREMSKUTTE 3-ERE Laget av Kenneth Gabrielsen
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
SAMARBEID I TRIO AD's inngripen ved Frisparkbedømmelse
”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
utnytte ledg rom/medløpspasning
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Fra ord til liv Mars 2011.
Klargjøring og tilpassing av utstyret
En innføring i spillet: Lag En Setning
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Bokanmeldelser..
ER DU EN PERSON SOM… Kan tenke nye tanker? Kan gjøre noe du ikke har gjort før? Kan du gjøre noe som ikke er typisk deg? Ser du for deg at du om ett år.
Bildekomposisjon.
Kontekst Basisbok Kapittel 3 Ord, bilde og lyd – sammensatte tekster
NERVER OG HUD.
Fra ord til liv april 2011 «Men ikke som jeg vil, bare som du vil.» (Mark 14,36)
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Nettvett.
Sett inn riktig tid/form av verbet
Sikkerhet - bakgrunn og introduksjon til kryptosystemer
Etter forarbeidet og dagen i dag er målet at dere skal kunne:
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Gruppe 6 Gunnar Henrik Mathias Morten Ronny Svein Ivar.
Roman- og novelleanalyse
Kultur: Koder i bakhodet og et dynamisk felt
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Lis Byberg Forelesning BoS3 2005
Hvordan skrive en god utredning?
Anne-Berit Imerslund rådgiver Regionsenteret for døvblinde
Hvordan Kan Vi Stoppe Dumping Vår Mening Vår mening er at ingen skal hive ting/Gift I havet som om du er på Piknik og mister/hiver noe i havet. Alle.
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Avdeling for sosionomutdanning
Mandag 8. November Powerpoint..
Tegnenes artikulasjon
Stående skytestilling STÅENDE - UTTRØNDELAG
Kulturteori
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
Trinn 4 Barnets andre leveår.
Hentet Av Johann Grip Hentet Barn har en egen måte Å bruke språket på.
10 regler for å skrive for web
Sommerbane 2013 – fast oppsett
Litterære virkemidler
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Fest og følelser Om seksualitet.
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
Sannsynlighet og kombinatorikk
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Kapittel 5 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Ad hoc mobile networking Presentasjon av artikkel Re-Place-ing Space: The Roles of Place and Space in Collaborative Systems Steve Harrison, Xerox Palo.
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Noen viktige ord du må lære og forstå: en kjerne et skall en type et system lurt, smart et antall å reagere en reaksjon en egenskap å bevege å bevege seg.
Oppgave 5, side 108: Min stol – stolen min
Fest & følelser Velkommen
Vennskap for 1. og 2. klasse.
Venner & valg Velkommen.
Fysisk og psykisk helse
Utskrift av presentasjonen:

Substitutor tegn en forklaring med hjelp av mentale rom LURT Substitutor tegn en forklaring med hjelp av mentale rom av Sonja Erlenkamp og August 2005

Denne kunnskapen kaller vi for: For å kunne skjønne hva hendene i real space skal stå for bruker du kunnskap du har om ting generelt, men også om tegnspråk. Denne kunnskapen kaller vi for: Det bildet du danner deg i hodet ditt av det du ser, kalles: generic space For den som ser håndformen/tegnet er det dermed ikke helt klart, hva den nøyaktig referer til. Det kunne være forskjellige objekter Sonja tenker på mens hun bruker tegnet: real space Real space er kun et mentalt bilde som den som ser på ha. Det er ikke virkeligheten selv. Sonja gjør dette I dette eksemplet vil en person som kan norsk tegnspråk vite at: det handler om to objekter (en hand tilsvarer et objekt) begge objektene har en lang side og en kort side objektene er plassert nær hverandre i rommet, side ved side objektene har en relativt stor horisontal overflate i forhold til resten av formen ? ? Dette er typisk for substitutor tegn. Men hvordan vet du da, hva Sonja tenker på? Det er konteksten og bevegelser som vil gi deg nok tilleggsinformasjon for å skjønne hva tegnet skal referere til! event space Event space er den mentale forestillingen tegnet skal referere til Du ser denne håndformen

Oppsummering I et substitutortegn står hånden, deler av hånden eller armen som en substitutor = stedsfortreder for et objekt, Substitutortegn bruker ikonisitet for å referere til objekter i en handling, Ikonisiteten baserer seg på formen av gjenstanden, Ikonisiteten er kun delvis, dvs kun noen av de fysiske egenskapene gjenspeiles i håndformen, Dette fører til at håndkonfigurasjonen ikke er entydig mht hva den står for, Ved hjelp av bevegelsesmønstre, konteksten og allmenn kunnskap er det mulig å knekke koden bak et substitutortegn på tross av at det er ”underspesifisert” mht til ikonisk referanse. THE END