Web 2.0 og Bibliotek 2.0 Frode Pettersen – Vårmøte 8.mai 2007.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

TELEMARK FYLKESKOMMUNE Samtale om ny web / nye muligheter Åpen og involverende.
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Idrettshall og uteanlegg Kantine
Forskning og utvikling
Med forskning på timeplanen
Konferanse om systemer for samlingsforvaltning
Trondheim Linda Stewart, Hedmark fylkeskommune Digitaliserte museumssamlinger Hva så?
Informasjonskompetanse + smarte tips & triks….
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Samling i kurs om sosiale medier Trondheim 26/3 – 2010 Anders Olsson – ABM-utvikling.
En aksjon i regi av NLB. Leseglede er en unik opplevelse som alle bør kunne ta del i.
Mzoon – for fremtidens filmskapere?  Hvilken funksjon mzoon har, og i hvilken grad den kan sees på som en digital læringsressurs?  Hvilke former for.
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Kulturnett som arena for arkivformidling
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
Digitale læringsressurser i skolen
Søking og bruk av nettressurser Samfunnsfag og Historie Tirsdag 20. oktober 2009 Thrine Merethe Broch Bibliotekar
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Sosiale nettverk Thomas Brevik Hovedbibliotekar Sjøkrigsskolen.
WEB 2.0 Tor Erik Gregersen. Fremdriftsplan •Drømmen •Begrep •Kjennetegn •Treenigheten Web 2.0 •Eksempler •Konsekvenser / endringer.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Bibliotekreform 2014 INNHOLD OG TJENESTER.
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
IKT i barnehagen.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Strategier for gjenbruk av kulturinformasjon fra arkiv, bibliotek og museer Tone.
DET DIGITALE VERKTØYET I HAGEN BARNEHAGE
Nyhetsstrømmer #02 RSS ( RDF Site Summary ) gjør at man kan abonnere på nyhetsstrømmer. Atom er en standardisering av RSS formatet. Kan abonnere v.h.a.
”Den viktigste av alle pedagogiske oppgaver er å formidle til barn og unge at de stadig er i utvikling, slik at de får tillit til egne evner.” Kilde:
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Naturfag og IKT. IKT til hva Informasjonssøk Presentasjoner Animasjoner Pedagogiske programmer Administrasjon av undervisningen Chat/diskusjon.
Den informasjonskompetente lærer Et samarbeidsprosjekt mellom Høgskolen i Bergen, Hordaland fylkesbibliotek og praksisskoler i Hordaland Presentasjon ved.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Den digitale skole - Et prosjekt fra utdanningsdirektoratet.
MED KLUBBEN I SENTRUM SOSIALE MEDIER. Hva er sosiale medier Sosiale medier Betegnelse på alle nettsteder der brukerne selv skaper innholdet Blandt de.
2 SK Arbeidsseminar om LMS 1 Erfaringer med bruk av LMS og noen spørsmål Jan-Arve Overland
Val324 Lokalsamlinger og lokalhistorisk materiale Tor Sveum Forelesning fredag 5. november 2004: ABM-U Statens senter for arkiv, bibliotek og museum.
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Lokalpolitikere i sosiale medier. Dagens nettbruker Den aktive nettbrukeren Vi er alle produsenter Kommunikasjon fremfor monolog.
Blogg og publisering på nett
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Hva i all verden er det for noe rart?
Regjeringens navn på den nye skolereformen
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Planer og rapportering Som kommunekoordinator for Den kulturelle skolesekken skal du bl.a. levere planer og rapporter Her er noe informasjon og tips: Frister.
Kildesystem – dataflyt - oppvekst
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
P OLITIKK OG MENNESKERETTIGHER
Trådløs kulturby Andy Pham Damir Nedic Amund Letrud Ruben Vijayaroopan Sivarajah Espen Olsen.
Val324 Lokalsamlinger og lokalhistorisk materiale Tor Sveum Forelesning fredag 12. november 2004: Prosjekter av interesse for lokalsamlinger.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Erfaringer fra samordning og koordinert innsats i Kultur- og naturreise. Hvilke muligheter gir åpne data? Lederseminar 11. mai 2015.
Internett som læringsarena - flopp eller snarvei til ressurser? http.//trondelag.kulturnett.no Vårmøte for bibliotekansatte i videregående skole i Sør-
Kildenett.no – Historisk kilde- og kunnskapsbase Informasjon -Prosjektet -Brukermedvirkning -Samarbeidsform.
Oppstartsseminar 14. juni 2006 Saksliste: 1.Velkommen og presentasjonsrunde 2.Status for prosjektet 3.Lunsj 4.Faggrupper og oppgavefordeling 5.Eventuelt.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
1. Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om: 2 Samspillet mellom opplevelse og læring Samspillet mellom kunst og pedagogikk Samspillet mellom.
Digitalisering og digital kompetanse
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Gode venner som hjelper andre
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
SØLVBERGET MAKERSPACE
Utskrift av presentasjonen:

Web 2.0 og Bibliotek 2.0 Frode Pettersen – Vårmøte 8.mai 2007

Hva er ”WEB 2.0” Web 2.0 er en betegnelse på den nye situasjonen på WWW med deltagerdrevne, interaktive nettjenester. Med Web 2.0 ønsker man å betegne den nye generasjonen sosiale nettjenester som har blomstret opp de siste årene, og som avhenger av aktiv deltakelse fra brukerne for å kunne ekspandere. Det digitale nettsamfunnet…..

Hva er ”WEB 2.0” Web på 90-tallet •Statiske hjemmesider •Kataloger •Få folk til å bli på hjemmesiden lengst mulig •En til mange kommunikasjon Web 2.0 •Blogger • Interaktive nettsamfunn •Tagging, ”folksonomy”, sosiale bokmerker •Syndikering, få folk til å komme igjen •Brukerne lager innholdet •Mange til mange kommunikasjon Formidling Deltagelse (Community)

Bruker 2.0

Eksempler på brukerdrevne tjenester Web 2.0 Eksempler på slike nettsteder der det er menneskene, brukerne som lager nettstedet •Sosiale nettsted – •Flickr - •Blogger - •Brukerstyrte tekster, Wikier – •Sosial tagging •Myspace - •YouTube - •Facebook –

Bibliotek 2.0 Like! Lese! Skrive! Søke! Besøke! Gjøre! Hva med biblioteket og WEB 2.0…….Bibliotek 2.0 •Biblioteket inspirerer og inviterer til kunnskap og fantasi, men hvordan med Internett som formidlingskanal? •Hvor møter e-mediet det fysiske biblioteket og vice versa? •Endrede krav fra bruker og omverden stiller nye krav – Bruker 2.0 •Hva vil bruker ha, på nett? Innholdet i katalogen eller de medier som katalogen henviser til? •Hvordan kan vi la brukeren komme til orde og bidra med innhold på nettestedet vårt? Web community •Nye nettbasertetjenester som gir mer til brukeren og oss som bibliotek •Er vi og teknikken modne for å ta neste steg? Altmulig 2.0?

Bibliotek 2.0 Bibliotek 2.0 betyr at bibliotekene vil levere sine tjenester til brukerne på nye måter. Forandringene vil først og fremst gjelde de digitale tjenestene. Det som tidligere ble kalte for katalogen (brukergrensesnittet til bibliotekenes samlinger) vil bli langt rikere og bedre tilpasset brukernes konkrete behov. Brukerne får adgang til langt flere og mer varierte nettbaserte tjenester. Den største endringen gjelder imidlertid samspillet med brukerne. Bibliotek 2.0 innebærer at brukerne får nye roller som partnere og medspillere. De blir i større grad produsenter enn som forbrukere av alle de informasjonstjenestene som organiseres gjennom biblioteket. (Wikipedia)

Bibliotek 2.0 Like! Lese! Skrive! Søke! Besøke! Gjøre! Bruker 2.0 Teknologi 2.0 Organisasjon 2.0 Bibliotek 2.0 Ok Tja……. Nei

Bibliotek 2.0

•Eksempel – Stockholm Stadsbibliotek – WebSSB –Større grad av interaktivitet med bruker –Flere medietyper tilbys direkte –Brukertagging og kommentarer –Community. Møter andre med like interesser…? –La oss se….. •Følge arbeidet -

Kildenett.no Digitalt læringsverktøy som samler og gjør tilgjengelig kultur- og kunnskapsressurser til ungdoms- og videregående skoler.

Kunnskapsløftet Digital kompetanse – den 5. basisferdighet Definisjon Digital kompetanse er evnen til å ta i bruk de mulighetene som finnes i IT, samt å utnytte dem kritisk og innovativt i læring og arbeid. Det omfatter også evnen til kildekritikk og vurdering av innhold. •Ikke nok å ta i bruk læringsstøtte verktøy /miljø/plattformer •Bruk av digitale verktøy og digitale media må bli en integrert del av undervisningen slik at elevene opparbeider seg en grunnleggende digital kompetanse og får ta meg seg egen kunnskap og erfaring inn i skolen.

Bakgrunn for kildenett.no 1. Forventninger og behov Skolene har behov for digitale læringsressurser for å kunne leve opp til krav i læreplanverket. 2. Tilgjengelighet og bruk ABM institusjonene har digitalisert og tilgjengeliggjort kulturhistorisk materiale, men mangler en metodisk innfallsvinkel til å nå skolen med dette materialet. 3. Faglig innhold Trøndelags historie - historisk og geografisk ramme rundt formidlingen mot skolen

Mål Historisk kilde- og kunnskapsbase for Trøndelag er et digitalt læringsverktøy som samler og gjør tilgjengelig kultur- og kunnskapsressurser til ungdoms- og videregående skoler. STFK har inngått samarbeid med NTFK og Kulturnett.no, samt med 12 arkiv, bibliotek og museum, Tapir akademiske forlag, skoler, Den kulturelle skolesekken Trøndelag, HINT og NTNU for å bidra til: •Systematisk gjenbruk av data, kunnskap og teknologi •Ny type offentlig tjeneste i skjæringspunktet mellom kultur og skole. •Læringsverktøyet vil gi et variert tilfang av læringsressurser, -former og bidra til motiverende læringsmiljø og -metoder.

Hva Gjennom et 3-årlig prosjekt vil vi i Trøndelag utvikle et læringsmiljø for elever og lærer som: • Temasider som kombinerer fagtekster, metode, litteratur og kilder for tiden etter 1750, tilbudet vil utvides tematisk og tidsmessig utover i prosjektet •Elevene får ved å ta i bruk et læringsverktøyet, trening i kildekritikk, erfaring fra å innhente, vurdere og behandle litteratur og kildemateriale • Fortelle sine egne historier og mulighet til å utvikle egne fortellerteknikker – digital storytelling • Læringsprosessen skal kunne tilrettelegges for arbeid i skolen og som en ressurs til for- og etterarbeid. Metoden kan overføres til institusjonsbesøk gjennom Den kulturelle skolesekken

•Ta i bruk IKT på en slik måte at vi utnytter det potensialet dette verktøyet åpner for – Samordning – Tilgjengeliggjøring – Presentasjon av materiale på en levende måte • Ny læringsstrategien – innhenting og bearbeiding av innhold som grunnlag for ny kunnskap – ny begrepsforståelse, – trening av informasjons- og digital kompetanse. • Dette vil bidra til en ny læringsform og nytt innhold til historieundervisningen! Kulturarv som læringsressurs

• Fagtekster • Foto • Arkivmateriale • Litteraturoversikter • Kulturminner • Artikler fra historielag • Nettutstillinger • Kulturarv som læringsressurs

Moro Brukerstøtte i middelalderen……….