Brannvesenet og brannetterforskning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Helse Øst RHF Geografisk ansvarsområde: Oslo Akershus Oppland Hedmark
Samarbeid om teknisk brannetterforskning Hovedprosjekt for HSH 2001.
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Hva kan brannvesenet bidra med - før, under og etter en brann?
Brannvern for hjemmeboende eldre og funksjonshemmede
Norske Landbrukstenester Landbruksvikarordninga Bakgrunn  Forskrift om tilskot til landbruksvikarverksemd  Fastsett 19. oktober.
Kostnadene bak resultatene
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
KOSTRA KOmmune STat RApportering
Kommunen og samhandling - utfordringer
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Nasjonal strategi for diabetesområdet
© Helse Nord RHF Driftsavtaler med private ØNH-instanser , fagnettverk hørsel.
Landsdekkende utbygging av Nødnett «S amfunnets evne til å bekjempe organisert kriminalitet, håndtere store ulykker, naturkatastrofer og mulige terrortrusler.
Helse- og omsorgspolitikk •Samhandlingsreformen. Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted – til rett tid •Bedre samhandling mellom kommuner.
1 DROF konferanse Fysisk og psykisk helse for beboere i mottak – vår utfordring UDIs ERFARINGER OG VURDERINGER Sigrun Rajendram Underdirektør,
1 KOSTRA KOmmune-STat-RApportering Av Jon Olav Folsland 1. april 2006.
Bosetting Nina Gran.
Levanger kommune - Dialogsemninar – ISK - Forsøket går mot slutten, hva nå? – Hans Heieraas INNHERRED SAMKOMMUNE Forsøket går mot slutten, hva nå.
Kapittel 14 Simulering.
15. november 2000 Redaktører – Willy, Gunnar, Kirsti og Gro Magnhild Stor jobb i forarbeidet.
Orientering om utfordringer i legevaktsamarbeidet Situasjonen rundt legevaktsituasjonen har endret seg siden evalueringen fra 6K og Agenda K ble gjort.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
KS Konsultasjoner HVORFOR NY BOSETTINGSMODELL :Vanskelig å få kommuneplasser ÅRSAK: -Regjeringen: kommunene var uvillige. Stort.meld nr 17.
Kompensasjonsordninger for merverdiavgift Seilflyseksjonens ledermøte 10. april 2010 Arne Mathisen.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
samkommune.no ISK, Levanger kommune og Verdal kommune - Dialogseminar , Røros – Egenevaluering – Ola Stene 1 Innherred samkommune.
Innherred samkommune 1 Årsrapport og Regnskap 2007 Samkommunestyret 10. april 2008 Administrasjonssjef Ola Stene.
LEVANGER KOMMUNE 1 Noen regnskapstall Levanger kommune.
Samsvarsuttalelse (SUT) litt historie
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Kommunal beredskap Kommunenes Brann- og redningstjeneste.
OFU forprosjekt Veien frem Generelle utfordringer Heidi Jacobsen.
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
FOBE Brannsikkerhet i omsorgsboliger Rødøy
KOSTRA KOmmune-STat-RApportering KOSTRA KOmmune-STat-RApportering Av Hege Kristin Fosser Pedersen 16. april 2005.
Informasjonsteknologi for lærere Erfaringer fra nettbasert samarbeid om valgemner Presentasjon på Haustseminar 2001, IKT i lærerutdanninga Monica Johannesen.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Helse Undersøkelsen i Nord-Trøndelag (HUNT 2, ) +
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Det lokale eltilsyn (DLE) Orientering om fremtidig organisering av DLE Brannsjefkonferansen
(Ansatt i annen avdeling)
JUR5620 Personvern - forelesning Prosessuelle personvernrettigheter; datakvalitet som prosessuell rettighet; Datatilsynets.
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 15.
8. september 2014Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS etablert
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Fra leie til eie Økt gjennomstrømning i kommunale boliger
Norwegian Ministry of Fisheries Beslutning om opprettelse av en ny gruppe I for torsk, hyse og sei for kystflåten nord for 62°N Trondheim, 1. november.
1 Barneverntjenesten En lovpålagt tjeneste. 2 Først en gladnyhet Fylkesmannen har innvilget kr ,- til 50% stilling med virkning fra
” Sola for alle ?” Sluttrapport pr Kommunesamarbeidet i Vestfold ” Sola for alle ?” Sluttrapport pr Kommunesamarbeidet i Vestfold (Tjøme,
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde Nina Hjertø Ingebrigtsen, Anne Jensen og Mette Smedstad KS Myndighetskontakt.
Utfordringer og muligheter mellom det offentlige og det frivillige skadeforebyggende arbeidet Sverre Røed-Larsen Skadeforebyggende Forums årskonferanse.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Vold mot barn Pressekonferanse
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Rådmannssamling august 2009, Arendal
POLITIETS BRANNETTERFORSKNING
Framtidens brann- og redningsvesen
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Kjeden som redder liv. Forventninger til Brannvesenet
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Utskrift av presentasjonen:

Brannvesenet og brannetterforskning DBE Brannvesen Brannetterforskning Foredrag på Polar Brannbefalslags seminar i Tromsø 9. September 2002

Hovedpunkter i foredraget Bakgrunn Utredninger Tallmateriale Dagens situasjon Aktørene Oppgavene Roller Framtid

Første trinn: RBE RBE-prosjektet (Reduksjon av branner elektrisk årsak) 89 - 93 Tverretatlig prosjekt Manglet troverdig tallmateriale Brannårsaksstatistikk (politiet skal rapportere) – start 1/1-1993 Kurs i brannetterforskning – 3 trinn (kjent for mange fra Starum)

Andre trinn : Rapport om påsatt brann Rapport om tiltak for å forebygge og avdekke påsatte branner 94 - 95 Årsaksstatistikken brukt for første gang 115 foreslåtte tiltak ”det må utvikles systemer for kvalitetssikring innen brannetterforskning” Elektronisk versjon: Finnes på DBEs hjemmeside www.dbe.no - oppslagsverket

Justisdepartementet følger opp Seminarrunde for politiet i 1995 for å informere om rapporten Nedsatte i 1997 en arbeidsgruppe som skulle komme med forslag til kvalitetssikring av brannetterforskning To-delt mandat: 1: komme med forslag til kvalitetssikringssystem 2: behov for distriktsvise etterforskningsgrupper ? Deltagere i gruppen fra Politi, brannvesen, NBL, DLE, PE og DBE

Tredje trinn: AKB – mandatets del 1 AKB I (Arb.gruppe for kvalitetssikring av brannetterforskning) 97 – 99 Gruppen foreslo selv å dele mandatet i to Forslag til kvalitetssikringssystem for teknisk brannetterforskning Akseptert/godkjent av Justisdepartementet våren 2000 Elektronisk versjon: Finnes på Justdep sin hjemmeside under publikasjoner/rapporter

Fjerde trinn: AKB – mandatets del 2 AKB II 00 – 02 Forslag om distriktsvise brannetterforskningsgrupper Regionalisert modell Politidistriktsgrensene er bestemmende Forpliktende samarbeid mellom: Politi Det lokale eltilsyn Kommunalt brannvesen Behov i ca. 1/3 av brannene dvs. ca. 1.100 branner i året Pr. 30.august 2002 rapporten vurderes av Riksadvokaten

Tallmaterialet – hele landet – 01.01 – 31.12.2001 Påsatt brann 241 11,38 % 2 Bar ild 497 23,48 % 3 Elektrisk årsak 412 19,46 % 4 Feil bruk av el.utstyr 329 15,54 % 5 Eksplosjon 12 0,57 % 6 Selvtenning 75 3,54 % 7 Lynnedslag 28 1,32 % 8 Annet 57 2,69 % 9 Ukjent 466 22,01 % SUM 2117 100 % Tallmaterialet er branner med innrapportert årsak fra politiet og lensmannsetaten

Tallmaterialet – de tre nordligste fylkene 1 Påsatt brann 38 11,91 % 2 Bar ild 64 20,06 % 3 Elektrisk årsak 65 20,38 % 4 Feil bruk av el.utstyr 51 15,99 % 5 Eksplosjon 1,25 % 6 Selvtenning 0,63 % 7 Lynnedslag 8 Annet 1,88 % 9 Ukjent 87 27,27 % SUM 319 100 % I samme periode rapporterte brannvesenet i de tre nordligste fylkene om 415 branner

Rapportgrunnlag Brannvesenet har rapportert bygningsbranner siden 1986 Politiet årsaker siden 1993 De ”to” rapportene kobles sammen – gir godt infogrunnlag Resultat I løpet av de 10 siste år ca 15.000 branner med rapportert årsak Påstand: Norge har Europas mest pålitelige statistikk

Dagens situasjon Politiet har ansvaret for etterforskningen Brannvesen Taktisk og teknisk etterforskning Skal klarlegge årsak og avdekke straffbare forhold Sliter med prioriteringer Brannvesen Slokkeansvar – viktige vitner (utnyttes ofte ikke) Sporadisk bistand til politiet i etterforskningsfasen Tilfeldig sakkyndighet DLE Instruksfestet at de skal bistå politiet med elsakkyndighet Blir ofte brukt til å bestemme eller utelukke el som årsak

Brannvesenet – 2 modeller 1: ”Pålagt oppgave” – ref. til brann- og eksplosjonsvernloven § 11 Kompetanseoppbygging: kr. 918.000 Utstyrsbehov kr. 216.000 Årlige driftskostnader kr. 8.800.000 2: Brannvesen selger tjenesten - politiet kjøper Kompetanse og utstyrsbehov som ovenfor Årlige kostnader kr. 10.912.000 AKB 2 drøfter fordeler og ulemper ved begge modeller

Kommunal modell Kommunal modell Ansvar klart plassert…..men Utilstrekkelig kvalitet og Kompetansen blir variabel og utnyttes ikke

Interkommunal modell Interkommunal modell Kvaliteten ivaretas, kompetansen stabil og utnyttes Ansvaret blir ikke lett å plassere – krever statlige føringer

Salg og kjøp av tjenesten Salg av tjeneste Enkelt å organisere, ansvaret klart, finansiering enkel Mister synergieffekter, BRV og DLE får ikke systematisk erfaringsgrunnlag For få branner vil bli vurdert – økonomi styrer

Hva mener DBE ? Oppgaven er som skapt for en interkommunal modell Finansieringen må drøftes videre Kan løses ved avtaler mellom kommunene Foreslår som i AKB 2 rapporten - prøveprosjekter i følgende distrikter: Midtre Hålogaland Telemark Østfold Sunnmøre

Hvilken brannkompetanse ? Brannvesenets deltaker bør ha kompetanse på: Brannfysikk og – kjemi Brannslokking – (grunnlag for forløpsvurdering) Bygningsteknisk kompetanse og innsikt Erfaring med tilsyn – formalkunnskap

Arbeid for politi eller eget ansvarsområde ? I Stortingsmelding nr 41 ”Brann- og eksplosjonsvern” Vedtatt av Stortinget 14. Juni 2001 ”En systematisk oppfølging av branner og uhell med sikte på å finne de grunnleggende årsaker er viktig for å kunne bedre det forebyggende brannvern” Behov for systematisk brannevaluering for erfaringstilbakeføring til forebyggende og beredskaps oppgaver Rapport og arbeid tilpasses politiets behov

Framtida Brannvesenet har kompetanse som ikke utnyttes Mer interessant jobb Uutnyttet erfaringsgrunnlag for brannvernet Styrker fagmiljø i distriktene – regionalisert er eneste riktige løsning Vil tilføre det forebyggende og beredskapsmessige arbeidet viktig erfaringer Kvalitetssikring av objekteieres innsats og brannvesenets arbeid Styrket rettssikkerhet