Kontroll ved bruk av tvang

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

Kirsten Sandberg Avdeling for kvinnerett Institutt for offentlig rett
Pårørendes rettigheter og oppgaver etter helselovgivningen
Abup sitt arbeid i bufetats familiebehandlingstiltak
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Brukermedvirkning og pasientmakt
Advokatfullmektig Per Harald Pettersen, Advokatene Enoksen og Steiro,
Foran fra venstre: Brita Bjørgeli, Sandra Fahre, Heidi Syverstad
Barns rettigheter regulert i de generelle bestemmelsene.
Pasientens bekymringer og hvordan hjelpe?
Tilpassede helsetjenester
PÅRØRENDE RETTIGHETER
Foredrag på Verdighetskonferansen 2009 Solstrand 5. juni 2009
Hvordan overleve som personale i skjermet enhet
Pasientrettigheter: Selvbestemmelse, medvirkning, informasjon
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
5.mai 2011 FoU-enheten Birgit Hvesser
Kari Annette Os 31. Mars 2011.
Utviklingssenteret for sykehjem og hjemmetjenester og ABC-satsning
Helsepersonellov og pasientrettighetslov
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4A – noen erfaringer
v/ Therese Småland & Elfrid Sundqvist
Tvungen somatisk og psykisk helsehjelp
”PAULSRUDUTVALGET” FRA MAI 2010 TIL 2011 Advokat Mette Yvonne Larsen, medlem av utvalget.
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
Stortingets ombudsmann for forvaltningen
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Utsatte barn: Kommunenes tilrettelegging for samarbeid Funn fra landsomfattende tilsyn i 2008 Regional konferanse i Stavanger 2. desember 2009 Avdelingsdirektør.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Offentlighet og partsinnsyn
Temalunch pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4A
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Oslo Røde Kors Skal, skal ikke?.
Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse Av professor dr
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
Gjennomgang av gruppearbeid til bolk A - DRI Dag Wiese Schartum, AFIN.
Nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Helserett spesialfag – 17. november 2014
Kjersti Roalsvig – rådgiver/ jurist Fylkesmannen i Rogaland
3 Marius Stub.
Sosialtjenesteloven kap. 4A
Jus, kultur og ukultur i helsetjenesten
Demensalarmer og gjeldende regelverk v/ seniorrådgiver Anne Kristine Breivik Helseavdelingen, Fylkesmannen i Hordaland / Helsetilsynet i Hordaland.
Bjørgene Omsorg- og utviklingssenter Bjørgene omsorg- og utviklingssenter 8.juni 2011.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Hjelpevergens funksjon Knut Engedal. Opprettelse av hjelpeverge - Vergemålsloven av 22 april 1927 paragraf 90 A-F n Opprettelsen kan skje dersom personen.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
En pasient / tjenestemottaker Den ”påstått hjelpetrengende” → Pasientrettighetsloven § 1-3, a (om hvem som anses som pasient i helselovgivningens forstand)
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse som motsetter seg helsehjelpen Bjarte Hitland Geriatrisk avdeling Ahus.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO Tvisteloven kap. 36 – Overprøving av tvangsvern etter psykisk helsevernloven Helserett spesialfag – 14. oktober 2015.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
Samtykke. Problemstillinger – Testasjonshabilitet – kan vedkommende skrive testament? – Stemmerett. Kan vedkommende stemme ved et valg? – Bilkjøring?
Demens og tvang – ny lov Øyvind Kirkevold Spl. dr. philos.
Samtykkekompetanse hos personer med psykisk utviklingshemming
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Tvangshjemler i helse- og omsorgsretten
Randi Rosenqvist Er helselovene blitt en sovepute for myndighetenes omsorgsplikt overfor de svakeste? Randi Rosenqvist.
Journalføring.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Endringer i psykisk helsevernloven 2017
Helse- og omsorgstjenestelovens Kap. 4A
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Utskrift av presentasjonen:

Kontroll ved bruk av tvang Randi Rosenqvist Psykiater randi.rosenqvist@justissekretariatene.no

EMK, artikkel 5 retten til frihet og sikkerhet Enhver har rett til personlige frihet og sikkerhet. Ingen må bli berøvet sin frihet unntatt i følgende tilfelle og i samsvar med lov: d) frihetsberøvelse av en mindreårig ved lovlig pålegg for å føre tilsyn med hans oppdragelse, eller … e) lovlig frihetsberøvelse av personer for å hindre spredning av smittsomme sykdommer, av sinnslidende, alkoholister, narkomane eller løsgjengere

Tvangshjemler i helse- og sosialvesenet Psykisk helsevernloven Sosialtjenesteloven Pasientrettighetsloven Barnevernloven Smittevernloven

Alle lovene har til felles: Det dreier seg om en rettighet til et ”gode”, og hvorvidt det skal være anledning til å undra seg dette godet. Det er vanligvis oppfattet som et gode å få helsehjelp, å få omsorg og at barns rettighet til en god oppvekst blir ivaretatt.

Det er (minst) to sider ved alle tvangsvedtak for eksempel: Retten til å slippe uønsket tvangsbehandling Retten til å få nødvendig behandling eller Retten til å bevege seg fritt Retten til omsorg som hindrer skade på seg selv eller andre

Tidligere ble en del bestemmelser fattet av helsepersonell og pårørende som del av omsorgen, uten at den det gjaldt samtykket/kunne samtykke. De siste 50 årene er individets autonomi blitt et sentralt rettsgode. Slike bestemmelser kalles nå tvangsvedtak og fattes av et forvaltningsorgan.

Enkeltpersoner oppfattes som autonome med mindre De ikke har samtykkekompetanse pga Alvorlig sinnslidelse Senil demens Psykisk utviklingshemming Lav alder Bevisstløshet, antatt samtykke Smittevern, på tross av (informert) protest

Tvangsvedtak etter norsk lov i helse-og sosialvesenet fattes vesentlig i tilfeller ved manglende samtykkekompetanse Hva er samtykke kompetanse? Den som fatter det første vedtaket (eller lar være å gjøre det) bedømmer hva som er tilstrekkelig samtykkekompetanse. Hvor mye innsikt kreves for å gi et gyldig samtykke, eller protest? Det synes som om man kan betraktes å ha kompetanse til å samtykke, men ikke til å protestere Dette er ikke på noe vis juridisk eller klinisk klart, og det vil avhenge mye av hva det er man skal samtykke til. (Politiske signaler er tvetydige)

Primærvedtaket Tvangsvedtak skal fattes etter forvaltningsloven, dvs den som fatter vedtak skal se til at saken er tilstekkelig belyst. Hvordan gjøres det dersom den det dreier seg om ikke kan fremstille sin sak klart? Hvordan dokumenteres dette saksgrunnlaget? Hvordan dokumenteres det faglige grunnlaget for vedtaket?

Overprøving av tvangsvedtak Kontrollkommisjoner, Fylkesleger Fylkesmann Fylkesnemder Domstoler Personer i ankeorgan skal ikke være inhabile. De har ulik kunnskap om de personer som er gjenstand for vedtak

Overprøving av vedtak Skal skje raskt Forvaltningsloven og tvisteloven tilsier at alle sider ved av vedtaket skal overprøves. Dvs bl a: Har alle parter kommet til orde? Er saken tilstrekkelig opplyst? Er lovens bestemmelser oppfylt? Hvor ligger rimelighetsskjønnet?

Har alle parter kommet til orde? Den det gjelder Pårørende, verger Politi, statsadvokat

Er saken tilstrekkelig opplyst? Hvilke fakta er primærvedtaket bygget på? Hvilke vurderinger har forvaltningsorganet gjort av disse fakta? Hvilke fakta i saken vil dette ankeorganet legge til grunn for anken? Trenger ankeinstansen en faglig vurdering ut over det forvaltningsorganet har gitt?

Er lovens bestemmelser oppfylt? Hvilken bestemmelse hjemler tvangstiltaket? Er riktig hjemmel brukt? Er det noen usikkerhet om hva denne bestemmelsen innebærer? Er det usikkerhet i hvordan disse fakta (som ankeorganet legger til grunn) vurderes i forhold til denne bestemmelsen? Forhåpentlig vil det være likhet i de ulike ankeorganenes vurdering av dette (rettslikhet).

Rimelighetsskjønnet Selv om lovens krav er oppfylt, er det rimelig å stadfeste tvangsvedtaket? Avhengig av ankeorganets generelle forestillinger om hva som er ”bra”? Bra på kort eller lang sikt? Eller av hva den som er underlagt tvang synes er ”bra” (nå?)? Eller pårørendes oppfatning? Påtalemyndighetens oppfatning? Uavhengig av hva den som fatter vedtaket synes er ”bra”?

Ankeorganet er ikke objektiv i verdivalg Hva er et bra liv for en person med store mentale forstyrrelser? I hvilken grad skal samfunnet og/eller pårørende utsettes for personer med mentale forstyrrelser og uro/aggresjon? I hvilken grad er det rimelig at en person skal få en sjanse til ikke å være underlagt tvang, og så får man se hvordan det går? Hvilke risiki for vedkommende selv og for samfunnet oppstår da? Når er tvang eventuelt nødvendig i et barns utvikling? Rimelighetsskjønnet varierer ved ulike ankeorgan.

I psykiatrien blir de fleste tvangsvedtak opprettholdt av ankeorganet Dette mener jeg betyr at de opprinnelige vedtak representerer samme lovforståelse og rimelighetsbetraktninger som ankeinstansen legger til grunn. Jeg kan ikke tolke dette som at kontrollorganet er ”i lommen på” forvaltningsorganet. Ved avvik, kan dette forklares ved ulik forståelse av fakta i saken (tidsforskjell?), ulik lovforståelse, eller ulik rimelighetsvurdering. Kan det tenkes at primærvedtaket fattes etter en følelse av hva ”deres” ankeorgan finner rimelig?