Massiv satsing på de aller minste Fra forlik til full dekning • Barnehageløftet er en av de viktigste velferdsreformene i moderne tid • 9 av 10 barn.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Advertisements

Fellesfag Yrkesretting Relevans
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Læring på arbeidsplassen
Gjennomføring i videregående opplæring høst 2013 Foto: Bjarne Eriksen.
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Yrkesfaglig konferanse Opptek Tysværtunet, 18.oktober 2012
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Rådgiversamling Stiklestad 25. september 2011
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Kunnskapsminister Kristin Halvorsen 10. oktober 2011 Kunnskap for framtida.
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Dok.8:75 ( ) med Sosialistisk Venstreparti •makspris 1500,- •søskenmoderasjon (1200,- for andre og 900,- for påfølgende barn) •statlig.
KOMPETANSEKRAV Tilsettingskurs januar 2014
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i 2009.
Hvordan lykkes med skoleutvikling
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
 Strengths:  Intern faktorer ◦ Potensielle interne sterke sider. Sterke sider eller styrker er positive egenskaper, noe organisasjonen er god til og.
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Nettverkssamling om barnefattigdom
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
Overgangsprosjektet NY GIV
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
s. 1 Gjennomføring i vgo i Nordland Rådgiversamling Foto: Crestock.com.
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Nasjonale prøver.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Gjennomføring i videregående opplæring – kort om status og utfordringer i Hamar kommune Paal Morken Andersen Avdelingssjef videregående opplæring Hedmark.
Innhold Innhold Side 1.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
Meld. St. 24 ( ) Framtidens barnehage. Prosess Prosjekt i Kunnskapsdepartementet (KD) Styringsgruppe Blogg for å få innspill Møter med ulike aktører.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Ny Stortingsmelding om ungdomstrinnet. Departementet vil innføre valgfag:  Det innføres valgfag på ungdomstrinnet fra høsten  8. trinn får 1,5.
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Eller: hvem skal bygge landet? Gode valg i utdanningssystemet.
Hvordan lykkes med yrkesfag
FUG-konferanse for tillitsvalgte
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Gapet mellom behov og tilbud om læreplasser
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Rekruttering og strategisk kompetanseheving
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
1 Statsråd Erna Solberg Solstrand Hotel 28. oktober 2004 Framtidens kommuner i møte med innbyggerne.
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Erfaringer med intensivundervisning på 10.trinn skoleåret
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Astri Helene Engerdahl Ny Giv Gjennomføring i videregående opplæring.
Pressekonferanse 15. mars 2005 Barnehageutbygging i 2004 Resultater Finansiering Barne- og familieminister Laila Dåvøy.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Fagforbundet Vest-Agder
Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner
Undervisning og barnehage
Utskrift av presentasjonen:

Massiv satsing på de aller minste

Fra forlik til full dekning • Barnehageløftet er en av de viktigste velferdsreformene i moderne tid • 9 av 10 barn i dag går i barnehage • flere ansatte fra 2005 • Innføring av individuell rett, maksimalpris på foreldrebetalingen og meget gunstige stimuleringsordninger har vært drivkraften for å øke tempoet i barnehageutbyggingen

En barnehagerevolusjon! • barn i barnehage (2011)  i 2005 • 53,7 % private barnehager - 46,3 % offentlige • 97, 5 % av alle femåringer har barnehageerfaring før skolestart • 89,7 % dekning (2011) 76,2 % 2005 • ansatte (2011) i 2005 • Men: Vi mangler rundt pedagoger • Minoritetsspråklige barn: (2011)  i 2005 • Sektoren omsetter for 40 mrd. i året. 12 % av kommunens utgifter går til barnehager • Foreldrebetalingen redusert med 45 pst. i kommunale barnehager og 53 % i private barnehager siden 2002

Totalt antall barn i barnehage Antall minoritets- språklige barn i barnehage

En firedobling på kompetanse og kvalitet • Regjeringen har mer enn firedoblet ressursinnsatsen til kvalitetstiltak i barnehagene siden 2005 • I 2005 var bevilgningen på 27 mill. kr. I 2012 er det bevilget 132 mill. kroner til kvalitet, forsknings- og rekrutteringstiltak i barnehagesektoren • Stortingsmelding om fremtidens barnehager

Hva mener vi med kvalitet • Bemanningsnorm og voksentetthet • Krav til pedagogandel • Kompetanse, etter og videreutdanning • Dispensasjonsadgang begrenses • Tverrfaglighet • Samarbeid • Bedre tilsyn • Bedre oppfølging og utarbeidelse av planer

GLØD prosjektet • Å styrke de ansattes kompetanse i barnehagen Målene i GLØD er: • Økt kvalitet i barnehagelærerutdanningen • Økt rekruttering av barnehagelærere til barnehagen • Økt rekruttering av personer med relevant høyere utdanning til barnehagen • Økt rekruttering av barne- og ungdomsfagarbeidere til barnehagen • Beholde og videreutvikle kompetansen i barnehagen

Søkningen til førskolelærerutdanning har økt med 18 % siden 2011

Finansiering av barnehagene • Fra øremerkning til rammetilskudd • Likebehandling mellom private og offentlige står fast • Satsene skal beregnes ut i fra kommunenes utgifter til barnehager • Vi har ikke oppfylt opptrappingsplanen, uro rundt dette. Er på 94% nå • Vi har innført utbyttebegrensing for private barnehager

Dyrere og dårligere med Høyre • Høyre er mot maksprisen • Høyre fremmer hvert år økning i maksprisen • En barnehageplass med Erna vil bli dyrere • Få barnehageplasser da Høyre regjerte • De innførte kontantstøtten • Høyresiden for at private kan ta store utbytter • Bløffer velgerne, eksempel er løpende opptak

Vi vil……i barnehagen? • Flere årlige opptak • 50 % av de ansatte skal ha førskolelærerutdanning • Gratis halvdagsplass på steder med levekårsutfordringer • Rekruttere flere menn til førskolelærerutdanningen

Grunnopplæring

Skapt ro og samarbeid i skolen

Milliarder av kroner til mer kvalitet

Tre mål for norsk skole • Grunnleggende ferdigheter • Alle skal oppleve mestring • Hindre frafall

Hva har vi gjort? • Seks nye uketimer i grunnskolen (norsk engelsk og matte) • Tilbud om leksehjelp • Fysisk aktivitet på trinn • Gratis frukt- og grønt - ungdomstrinnet • Rektorutdanning for å få bedre skoleledelse • Lærerutdanningen er reformert for å få bedre lærere

Hva har vi gjort? • Historisk satsing på etter- og videreutdanning av lærere og skoleledere • Ansatt over 6600 nye lærere i grunnskole og vgo, nesten 5000 bare i grunnskolen • Rustet opp og bygget nye skolebygg • Gratis lærebøker vgs • Valgfag på ungdomskolen

En dag – to budskap

Pilene peker oppover! Utvikling i norske elevers matematikkprestasjoner på 4. og 8. trinn fra 1995 til 2011 målt i gjennomsnittsskår på TIMSS-prøven.

Framgang på 4. trinn i matematikk tilsvarer et helt skoleår Endringer i matematikkprestasjoner for 4. trinn i TIMSS fra 2003 til 2011, målt i forskjell i gjennomsnittsskår på TIMSS-prøven.

PISA 2009 viser resultatene i lesing, matematikk og naturfag blant norske 10. klassinger PISA 2009

Elevene på 4. og 5. trinn leser bedre Utvikling i norske elevers leseferdigheter på 4. og 5. trinn fra 2001 til 2011, målt i gjennomsnittsskår på PIRLS-prøven

Politikken vår virker! • Flere og bedre lærere • Bedre klasseledelse • Litt mindre byråkrati • Tilpasset opplæring • Satsing på grunnleggende ferdigheter • Tiltak for de beste elevene • Mobbetiltak • Skolehelsetjenesten

• To nye uketimer i norsk og matte • Lese-skrive-regne-garanti • Motiverte elver :følge undervisning på høyere nivå • Knytte skole og SFO tettere sammen • SFO-reform: kvalitet • Saksbehandlingsfrister i PPT Vi vil …… på barneskolen?

Vi vil ….. på ungdomsskolen? • To nye uketimer i matematikk • Nytt norsk fellesfag • Raskere progresjon for motiverte elever • Styrke studieveiledning, skolehelsetjeneste, oppfølgingstjenesten • Kvalifisert leksehjelp • Tallkarakterer i orden og oppførsel, tellende

Frafall i videregående skole

Fakta om frafall • Omtrent 30 prosent har ikke fullført videregående opplæring etter fem år (landsgjennomsnitt). • Manglende grunnleggende ferdigheter, svake karakter og foreldres utdanningsnivå er hovedforklaringer. • Lav motivasjon, mangelfull oppfølging, feilvalg og ikke tilbud om læreplass kan også forklare frafallet. • Gutter, minoritetsspråklige og yrkesfagelever overrepresentert • Borteboere ?

Utfordringer på yrkesfag • De siste seks åra har 14% færre jenter og 9% færre gutter søkt seg til yrkesfag • Halvparten av ungdomskullene i videregående begynner på fag- og yrkesopplæringen • Kun 15 prosent av ungdomskullet fullfører til fagbrev. • Kun halvparten av yrkesfagelevene på Vg2 fra 2007-kullet søkte læreplass. • Kun to av tre av de som søker læreplass ender opp som lærlinger

Motivasjon for læring

• Forpliktende samarbeid mellom stat, fylkeskommuner og kommuner ( ). • Mål: 75 prosent gjennomføring • Mer yrkesretting, styrking av fagene utdanningsvalg og arbeidslivsfag, økt fleksibilitet, praksisveien, kartleggingsprøver, tettere oppfølging og flere læreplasser. • Elevene opplever at de har blitt flinkere – og rundt halvparten forteller at motivasjonen har økt • Samfunnskontrakt, partene i arbeidslivet NyGIV

Stavanger Aftenblad 07. februar 2012

Fagarbeidere med kunnskap fra skole

Fagutdanninga: mer praksisnær • Praksisnær teori, - i verksted, på kjøkken, på byggeplass, • Vekslingsmodell – praksis og teori fra starten • Solide, men relevante fellesfag • Tettere samarbeid skolemyndigheter/ faglige råd • Tettere samarbeid skole/bedrift • Lærere tettere på arbeidsliv : gjerne 50/50? • Utvikle Y-veien

Høyres privatiseringsiver

• 1985: Willoch-regjeringen (H, KrF og Sp) liberaliserer privatskoleloven og innfører permanent hjemmel til å yte støtte til alternative, private skoler. • 1992: Brundtland-regjeringen (Ap) innskjerper reglene om foreldrebetaling. • 2003: Bondevik II-regjeringen (H, KrF og V) erstatter privatskoleloven med friskoleloven – og kravet om pedagogisk og religiøst alternativ fjernes helt. Viktige utviklingstrekk

• 2005: Det er søkt om nye elevplasser i private skoler. Ville på kort sikt ført til fordobling (+ 150 % vgs). Etter valgnederlaget hastegodkjente Clemet ytterligere 5000 skoleplasser. • 2006: Stoltenberg II-regjeringen innfører en ”fryslov”: trekker tilbake alle godkjenninger for skoler som ikke allerede er startet opp. • 2007: Privatskoleforlik med KrF: gjeninnfører krav om religiøse eller pedagogiske alternative skoler og fjerner den automatiske godkjenningsretten.

Hva skjer i Sverige? • Mangfoldet har blitt mindre • Kommersielle skoler sluker de ideelle alternativene • Elevenes resultater har ikke blitt bedre • Økt segregering og større sosiale forskjeller • Karakterinflasjon: hard konkurranse om elevene • Økte kostnader for kommunene • Stor gevinst: 14 % avkastning (9 % generelt) • Lavere lærertetthet og mindre kvalifiserte lærere (10 prosent færre lærere med pedagogisk utdanning) Kilde: ”Konkurrensens konsekvenser. Vad händer med svensk välfärd?” - studieforbundet SNS

Världens besta på 1-2-3? • Forvaltningsreform og konkurransereform • Formål: Skape mangfold, valgfrihet og et supplement til den offentlige fellesskolen • Fri etableringsrett – skolene må følge læreplanen og ha et forsvarlig økonomisk opplegg. • ”Pengene følger eleven” – kommunene utbetaler elevpenger til friskolene. • Unikt: 100 % offentlig bidrag og ingen utbyttebegrensinger

• 47 prosent av de videregående skolene er private og 84 prosent er eid av kommersielle selskaper. • Fem skolebaroner dominerer markedet – med en samlet profitt på over 400 millioner kroner i • Hver fjerde elev går ut av niende klasse uten godkjente karakterer. • Sverige har falt fra 3. til 9. plass i lesing (PISA) • Andelen gutter på nivå 1 i lesing har økt fra 17 til 24 prosent (Norge: 29 prosent til 21 prosent) Moderate resultater?

Fra 3. til 19. plass..

• Forskjellene øker – mellom elever og skoler (akademikerbarn og innvandrere) • elever fullfører ikke grunnskolen (5 % blant akademikere, 25 % blant innvandrere og 36 % blant lavt utdannede) • Skoler med ”små forskjeller og liten segregering” er avgjørende for å oppnå gode resultater (OECD). Større forskjeller

De største skolebaronene kan spores tilbake til skatteparadiser.

Kriterier for godkjenning Pedagogisk eller religiøst alternativ Ingen foreldebetaling Pedagogisk eller religiøst alternativ Offentlig støtte85 %100 %75 % Foreldrebetaling15 %0 %25 % UtbytteNeiJaNei Andel private grunnskoler 5 %15 %25 % Andel elever i private grunnskoler 2,6 %11 %14,2 % Andel private videregående skoler 19 %48 %- Andel elever i private videregående skoler 7 %25 %-

Hva mener de andre partiene? • Fremskrittspartiet vil ”sikre fri etablering av skoler (..)”, ”finansiere utdanning gjennom et stykkprissystem” og tillate utbytte fra driften • Partilederdebatten 29.05: ”Venstre grunnla den offentlige fellesskolen og vil kjempe for denne” • Høyre er svært forsiktig i retorikken og dytter de ideelle skolene foran seg. Erna Solberg er tydelig ukomfortabel

Ideologiske eksperimenter

Høyere utdanning og studentvelferd

Vi har.. • Etablert nye studieplasser • Sørget for at studentene har fått 1000 kroner mer i måneden å leve for • Bygget 1000 nye studentboliger hvert år

Høyere utdanning og forskning: Tilsagn om 6300 nye studentboliger

: nye studieplasser

Ny grunnskolelærerutdanning • Innført høsten 2010 • Rettet inn mot trinn (1-7 eller 5-10) • Mer spesialisering • Nytt og utvidet pedagogikkfag • Bedre veiledning og oppfølging av nye lærere - mentorordning • Flere femårige mastergradsutdanninger

Vi vil… • Trappe opp studentboligbyggingen til 2000 boliger i året • Øke utdanningsstøtten • Etablere flere studieplasser på strategiske fagområder • Mer internasjonalisering • Bedre arbeidsdeling og spesialisering innenfor høyere utdanning

Forskning

Mål for forskningen

Virkemidlene for forskning i næringslivet • Skattefunn • BIA • IUF/OUF – utviklingskontrakter • Nærings-Ph.d • Masse ulike tilskuddsordninger - Programmer

Forsknings- Løftet 32 prosent vekst

Forskning og utvikling •Beholde 3 %-målet og innføre langsiktige forskningsplaner •Bedre samordning av sektorforskning •Mer kommersialisering og internasjonalisering •Attraktiv karrierevei og bedre utstyrssituasjon •Mer internasjonalisering