Lyntog for by og land SVs jernbanekonferanse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygg økonomisk styring. Bilder: VG/Na24 Krevende tider i våre naboland - Over 25 millioner mennesker i Europa er uten jobb.
Advertisements

Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
EUs styrking av konkurranseevnen til gods på bane TEMPO 31. august 2012 Sunniva Meyer.
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Høyhastighetsutredningen
Klima og fallskjermhopping
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Modum Næringsråd 5. mars 2014 Rv. 35.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
HH Oslo-Stockholm = regional utvikling i Nordens triangel
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Kommunereform for vekst
Seminar januar 2012 Geir Berg
Næringslivets bistandskonferanse 2010, Oslo 10. febr. ”Megastore investeringers betydning for økonomisk og sosial utvikling – eksempel Angola” V/ Jon Vea,
Oppfølging av NTP og forvaltningsreformnen 29.oktober 2009 Bjørn H. Kavli.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Samrådsmøte for Hamarregionen, 28. mai 2013
2007 Utfordringer for finanspolitikken Steinar Holden Økonomisk institutt, Universitetet i Oslo Faglig-pedagogisk dag, 3. jan.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Hva gjør vi med alle pengene? Selv med avtakende oljeutvinning vokser Fondet raskt, men hvordan prioriterer vi? Øystein Noreng Partnerforum BI 12. februar.
© Bergen kommune Bergen og Hordaland - et sterkt lag Presentasjon av ordfører Gunnar Bakke Torsdag 3 januar 2008.
CO 2 -håndtering – må det koste så mye og ta så lang tid? Et nasjonalt løft for klimavennlig prosessindustri.
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
ByggArena Byggebørs Haugesund. 12. november 2010
Fornybar kraft og varme
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
Skogforum 6. og 7.november 2013 Godstransport langs jernbane – historikk og fremtid.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
TBA4853 Jernbaneteknikk – Høyhastighetsbaner NTNU Eksperter i team 2010 Landsby nr. 17.
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
en jernbane for fremtiden
Strategi for utvikling av Gjøvikbanen
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Utredninger og planfase
Innovasjon Norge. Langesund, Tema Formål, strategi Tiltakspakke. Policy. 2010; statsbudsjett.
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
Fra regional flyplass til global aktør
Budsjettundersøkelse 2015 – rådmannens forslag Basert på et utvalg på 78 kommuner 5. desember 2014.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Elbanen STS Status 21.mai Status 1)Hovedplanutkastet ferdig 2)Avtale om forskottering av detaljplan ? 3)Konkurransegrunnlag ikke utarbeidet 4)Arbeidet.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Høyhastighetsutredningen ble levert
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Kollektivtransport Hallgeir H. Langeland LO Kommune Rogaland 18. oktober 2009.
Høyhastighetstog i Norge? Selvfølgelig! Guri Tajet, Leder klima- og miljøavdelingen.
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
Jernbaneforum Røros- og Solørbanen Utvikling av jernbanetilbudet Røros- og Solørbanen Åpent møte Tynset 18. oktober 2010 Leder Arnfinn Nergård.
Mulig modell for framtidig finansiering av kollektivtrafikken Dialogmøte 29. mars 2012 Harald Horne fylkesrådmann.
Helge Kolstad, COINCO styringsgruppe, Oslo – Gøteborg på 2:10 Østfolds utlegning av COINCO Norths jernbanepolitikk.
Nasjonal transportplan Politisk møte med Samferdselsdepartementet
Kamp eller samarbeid?.
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
Presis, ofte og behagelig
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Utredning av jernbanen Oslo – Göteborg
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Utskrift av presentasjonen:

Lyntog for by og land SVs jernbanekonferanse 18.02.12 Presentasjon: SVs jernbanekonferanse 18.02.12 Hallgeir H. Langeland, SVs transportpolitiske talsperson

Status norsk jernbane: 95 pst enkeltspor, gamle og svingete linjer Bare 30 pst av linjene skiltet for 100 km/t eller mer Kapasiteten er sprengt Enorme investeringsbehov Tid for å tenke i nye baner! Norsk jernbane har vært forsømt de siste 40 årene.

Rødgrønn regjering og jernbane: Mer enn doblet bevilgningene til infrastrukturen, fra 5 til 10 mrd kroner i 2012 Mer enn tredoblet investeringene, fra 1,35 til 4,9 mrd kroner i 2012 – (og vi kjemper for mer) Et stort løft til vedlikehold og fornyelse, særlig på Østlandsområdet Ruteplan 2012 ikke helt i rute. NSB setter 50 nye tog i drift. Gradvis tilbudsforbedring. Investeringene med borgerlig regjering var på vel 1,4 mrd NOK i 2005, målt i 2011-verdi. De nye linjene som bygges eller skal bygges for 250 km timen + er to strekninger mellom Oslo og Kristiansand; Holm – Nykirke og Larvik – Porsgrunn. Og det nye dobbeltsporet mellom Oslo S og Ski (24 km) som skal inngå i en høyhastigighetslinje mot Gøteborg.

Vestfoldbanen høyt prioritert 13- 14 mrd. kroner til 44 km dobbeltspor: Barkåker – Tønsberg Holm - Nykirke (250 km/t) Larvik – Porsgrunn (250 km/t)

Regjeringsplattformen: ” Regjeringen vil legge fram et beslutningsgrunnlag om høyhastighetsbane som har bygging som mål.” Regjeringen skal beslutte neste vår i Nasjonal transportplan 2014 – 2023 Til dette og neste bilde Enighet mellom alle partier unntatt Fremskrittspartiet om å utrede høyhastighetsbaner med sikte på bygging. Den enigheten er ny. En lang kamp. Startet i 1993. osv Hallgeirs korte fortelling om hvordan lyntog ble en viktig sak i Norge

Vi bygger lyntog Alle nye linjer som kan inngå i en framtidig lyntogstrekning skal bygges for 250 km/ t + Larvik – Porsgrunn Holm – Nykirke Oslo - Ski

Høyhastighetsutredningen 2010 – 2012 Utredningene skjer i tre faser: 1) kort kunnskapsfase 2) Generelle analyser av marked, standardiserte krav, konseptanalyser, miljø, norske byggeutfordringer 3) Strekningsvise utredninger og anbefalinger. Vi er nå i fase tre som skal avsluttes i februar 2012 . Internasjonale konsulentfirma som Atkins, Sweco og Rambøll har store oppdrag. Utredningene skjer i en åpen prosess. Ledelsen av HH-utredningen utreder spesielt et høyhastighetskonsept med dobbeltspor, en del blandet trafikk, en del stasjoner underveis og varierte fartsstandarder tilpasset topografien. http://www.jernbaneverket.no/no/Prosjekter/Hoyhastighetsutredningen/

Andre utredninger Høyhastighetsringen HH-ring Oslo – Bergen – Stavanger – Kristiansand – Oslo. COINCO North lyntoglinje Oslo – Gøteborg - København – kontinentet. http://www.coinconorth.com Norsk Bane/ Deutsche Bahn: Detaljert planlegging av HH-nett i Sør- Norge for blandet trafikk (HH-tog, regiontog, godstog) http://www.norskbane.no/

Hvorfor lyntog i Norge? Et nytt transportsystem for det 21. århundre – på skinner Binde landet sammen. Gjøre Norge mindre og regionene større – spre jobber, bosetting og makt Grønn visjon: Redusere klima- og miljøutslipp og trafikkulykker samtidig som folk kan bevege seg effektivt og komfortabelt I Norge kaller vi høyhastighetstog for ”lyntog”, på svensk ”blixttåg”, en variant av japanske Shinkansen (kuletog/ bulettrain).

Nordmenn flyr mest i Europa Samlet er Oslo – Bergen/ Haugesund/ Stavanger den mest trafikkerte ”flyrute” i Europa med ca 3,5 millioner passasjerer pr år Oslo–Trondheim på 10. plass (1,7 mill) Oslo – København på 21. plass (1,4 mill) Oslo – Stockholm på 24. plass (1,1 mill)

Motforestillingene For lite marked: ”Norge har knapt fem millioner innbyggere spredt over store avstander” For høye byggekostnader: ”Ekstremt kostbart på grunn av høye fjell og dype fjorder” Kommer tilbake til svarene på motforestillingene.

Deutsche Bahn om lyntog i Norge: ”Forholdene for høyhastighetsbaner er veldig gode i Norge fordi dere ikke har noe gjennomgående nett av motorveier. Derfor blir lønnsomheten i et slikt prosjekt større. En annen årsak er de gunstige avstandene mellom de store byene som gjør at lyntog gir kortere reisetid enn med fly, mens det er for langt å kjøre bil.” Ottmar Grein, Deutsche Bahn International (Jernbanemagasinet nr 6. 2009) Dette er svaret på motforestillingene. De største byene i ideell avstand fra hovedstaden. Stort marked både for endepunktstrafikk og underveistrafikk. Det er lang reisetid med både tog og bil mellom de største byene. Lyntog vil gi desto større tidsgevinster for folk og næringsliv. Norge er på topp i flytrafikk i Europa. Vi flyr tre ganger mer enn svenskene innenlands og ti ganger så ofte som tyskerne . Byggekostnader: Nye lyntoglinjer vil forkorte toglinjene med typisk 10 mil, og i tillegg frigjøre arealer. Det er et mål å ikke få for høye tunnelandeler, men det koster mer å bygge i tettbygde områder enn å drive tunneler.

Høyhastighetsutredningen Stort trafikkgrunnlag: Like høyt som en del lyntogstrekninger i utlandet. 30 – 40 prosent underveistrafikk – binde sammen regioner og distriktsutvikling. Oppgradering av gamle linjer ikke noe alternativ. Koster også mye og gir få nye passasjerer. Eks: utbedring av Bergensbanen.

Norge vil ta toget! Oslo – Stavanger flere passasjerer i 2024 og enn Madrid – Barcelona i dag Oslo – Trondheim flere passasjerer i 2024 enn Madrid – Sevilla i dag Oslo - Bergen/ Stavanger minst like mange passasjerer som Köln – Frankfurt i dag Og trafikken vil øke, blant annet på grunn av at Norge vokser med 1 million innbyggere.

Høye byggekostnader HH-utredningen om byggekostnader i Norge: Fra 355 mill. kroner pr km (Oslo – Trondheim over Tynset) til ca 510. mill kroner pr km: (Oslo – Stavanger) Internasjonale jernbaneunion (UIC): 96 – 240 mill. kroner pr km. Spania (ADIF; det spanske Jernbaneverket): 78 – 150 mill. kroner pr km

Klimaeffekter i HH-utredningen: Linjene i Norge får positivt klimaregnskap etter 37 – 60 år drift Planlagte svenske lyntoglinjer: Positivt klimaregnskap etter 3 års drift,1 mill tonn CO2-kutt pr år. (Kilde: SOU 2009:74) Valence – Marseille: Positivt klimaregnskap etter 5 års drift, 0,25 mill tonn CO2-kutt pr år. (Kilde: UIC)

Klimaeffekter Deutsche Bahn(2010): To lyntoglinjer i Norge kan kutte 1,4 millioner tonn CO2/år Naturvernforbundet med grundig rapport (2008): Nasjonalt nett kutter minst 0,8 mill tonn CO2/ år. Større potensial om biltrafikken reduseres med politiske tiltak. http://naturvernforbundet.no/nyheter/ny-rapport-tog-opptil-ti-ganger-bedre-for-klimaet-article8714-796.html

Lyntog tilpasset norske forhold Variere hastighetsstandard (250 km/t – 320 km/t) ut fra topografi og stasjonsmønster? Storbyregionene vokser kraftig. Hvordan kan lyntog binde sammen regioner, spre bosetting og dempe press- og miljøproblemer? Utredningene viser at lyntoglinjer også kan styrke lokaltoget i storbyregionene (IC) Og gods må med i det videre arbeidet Ignacio Barron, direktør for persontrafikk i den internasjonale jernbaneunionen (UIC) og medlem av ekspertpanelet i Norge: ”Høyhastighetsbaner er et system som må tilpasses hvert enkelt land. Dere må definere om dere vil prioritere pris, service, hurtighet, hyppige avganger eller andre elementer, og dermed finne deres egen modell” Jernbanemagasinet 2010. Hensikten med å variere hastighetsstandard er å fange underveistrafikk og redusere byggekostnader og tunnelandel. Getingmidja (den smale midten på en veps) er det svenske ordet som brukes for flaskehals, særlig i Stockholm.

”Togsatsing truer renter og kronekurs” Oljesektoren 2012: Investeres 170 milliarder, i hovedsak statlige kroner De neste ti åra: Forventes minst 1300 milliarder i oljeinvesteringer Fra svart olje til grønne baner?

Inspirasjon fra Spania...

… og Sveits Sveits er europamester i togtrafikk Langsiktig finansiering av jernbanen gjennom avgifter fra veitrafikk og drivstoff i fond 2/3 av samferdselspengene går til toget Togets andel av transport Personer All trafikk Gods Kun tog/vei Norge 4,8 % 16 % Sverige 9,1 % 35 % Sveits 53 % I Norge skjer en god del av godstransporten med skip som i Sverige og spesielt Sveits skjer på bane. Sveits er også et transittland særlig for varetransport. Men likevel imponerer Sveits. Sveits har også i sin konstitusjon nedfelt en prioritering av jernbanen!

Nasjonal transportplan 2023 Sette mål om å tredoble togtrafikken Kreve en samfunnsplanlegging som konsekvent bygger opp om toget og kollektivtilbudet Bygge ferdig dobbeltspor i IC-områdene Bygge de første lyntogstrekningene Bygge hele strekninger sammenhengende og uten finansiell begrensning Dobling av godstrafikken på bane

Plan 2023 – Hvordan? Fullfinansierte statlige utbyggingsselskaper for hver strekning (eks ruste opp Vestfoldbanens prosjektkontor) Investere mer oljepenger i jernbane og annen infrastruktur Etablere et stort jernbanefond (som Sveits) Inntekter fra vegtrafikk og flytrafikk Prosjektfinansiering gjennom statlige lån

Tid for politiske valg!

Stortingsvedtak i 2013: Togplan 2017: Trappe opp til 20 mrd i året Obs. Foto 1 viser de svenske og norske forhandlerne i Karlstad i 1905. Bilde 2 er fritt etter Oscar Wergelands maleri av det første stortinget i 1814.

Hochgeschwindigkeitsnetz 2025 Umeå European High-Speed Network Réseau Européen à Grande Vitesse Europäisches Hochgeschwindigkeitsnetz ? Oslo Helsinki St.Petersburg Stockholm Tallinn Göteborg Edinburgh Riga Glasgow Moskva København Vilnius Gdansk Hamburg Dublin Minsk Amsterdam Berlin new lines lignes nouvelles Neubaustrecken upgraded lines lignes aménagées Ausbaustrecken London Hann. Warszawa Brux. Köln Katowice Fr. Praha Lviv Nürnberg Kiev Lux. Paris Wien Rennes Mün. Bratislava Budapest Zürich Chisinau Gen. Ljubljana Mil. Lyon Zagreb Bordeaux Beograd Bologna Bucuresti Genova Sarajevo Marseille Sofia Skopje Porto Roma Tirana Istanbul Barcelona Madrid Napoli Bari Ankara Valencia Lisboa Athinai 500 km Málaga Källa: UIC bearbetad av KTH Järnvägsgrupp