Bruk av ATP- modellen, Byplankontoret Trondheim kommune:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ole-Petter Kordahl & Roar Amundsveen Seksjon for økonomisk regulering
Advertisements

Infrastrukturdagene 2014 (14) Ny NS 3070 om ledninger i grunnen
om | navigator™ xlreport™
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Periodisert regnskap KDs forventninger og erfaringer
Regionrådsmøte 28. mai 2013 Hamar kommune v/ Tone Wabakken.
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
HANDLINGSMETODEN Handlingsmetoden er utarbeidet av Gunvor Slaatto, og er en drøftingsmåte som sikrer bred medvirkning og løsninger som utvikles i fellesskap.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Oppsummering og diskusjon
Individuell bevisstgjøring Talent, - og ferdighetsliste
KROPPSØVINGSSEKSJONEN HVO Arbeid med Kunnskapsløftet I forhold til kroppsøving, fysisk aktivitet og helse har det fra statlig hold vært flere innfallsvinkler.
VIANOVA NETWORKMEETING 2013, 25 YEARS WITH CIVIL&SYSTEM ENGINEERING Hvilke muligheter har vi ved å simulere fremtidige ITS-tiltak? Geir Trygve Jensen,
Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen
Konnerudgata Trafikksikring og bussholdeplasser
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Kommunal planlegging Vi er her nå.
KONSEKVENSUTREDNINGER AV NYE BYGGEOMRÅDER I SJØ
HKØ. Bakgrunn: - Anleggssituasjonen for motorsport – i Holtålen spesielt, men i regionen generelt. - Finne et egnet område for motorsport i distriktet.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag 1 ØKONOMIPLAN 2007 – 2010 Rådmannens forslag/Foreløpig forslag Formannskapet
Eksempel AOA (Activity On Arc)
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
Om øvelse 9 Vedlikehold av data Databaser. Øvelse 9 I øvelse 8 så vi på: –Registrering av informasjon om hjelpere To små utvidelser av øvelse 8: –Endring.
Handlingsprogram for fylkesveger Gjennomgang av listene Kommuneinnspillene er sendt ut (delt ut tidligere, jf permene) Vi har også laget et notat.
Konsekvenser av beredskapsveileder sett fra et fjernvarmeselskap Kjartan Aarbø25/
Prosessen så langt, 1 Alternativer i dalføret utredet
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Interkommunalt samarbeid om skatteinnkrevning 14. juni 2007 Lars Joakim Tveit 12-Kommunesamarbeidet i Vestfold.
ATP modellen Datakvalitet – enkle kontrollrutiner.
Sykkelanalyse Groruddalen Del 2: Veitvet – Sørøst for Haugenstua.
Bruk av ATP-modellen i Trondheim kommune
1: Gjengs leie er på vei opp. Fortsatt økt markedsleie vil presse gjengs leie ytterligere opp.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Tromsø 1.juli 2014 Regiondirektør Marit Helene Pedersen
E-16 Filefjell– den sikreste vintervegen mellom øst og vest
TRAFIKKSIKKERHETSTILTAK LANGS AVLASTNINGSVEI I BYGGEPERIODEN FOR FIREFELTS E6 - Sikring av myke trafikanter gjennom Steinsvingen.
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Avd for klinisk kjemi Regionsykehuset i Trondheim
Nye kvalitetsindikatorer i produksjonsindeksen Fagseminar TBU S E N T E R F O R Ø K O N O M I S K F O R S K N I N G A S.
KVU for kryssing av Oslofjorden
Energibudsjett Forslag til alternativ plassering.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
Finansieringsordninger for bedre samhandling 22.oktober 2009 Utarbeidet for KS av Peter Emmerich Hansen, Jesper Luthman og Kari Sletnes fra Implement,
Fra Plan til utbygging Gjennomføringsavtaler med eksterne utbyggere.
Agenda: –Kort om Utdanningsdirektoratet –Rammen for møtet –Føringer i St. prp. nr. for 2009 – KOSTRA-grunnlaget 2007 – Presentasjon av satsberegningene.
A 4 / 5 / 6 B 8 / 10 / 13 C 9 / 12 / 16 D 7 / 8 / 9 E 5 / 6 / 8 Når vi skal beregne et PERT-nettverk tar vi utgangspunkt i forventet varighet for alle.
El-bilparkering 1 Oppgave: Beregn verdien av gratis parkering. Et element i denne gratisfesten er at el-biler parkerer gratis i Bygarasjen.
Informasjonsmøte Maihaugledningen, entreprise 3.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tracking av digitalradio-andel i Norge © TNS Tracking.
KVU-verksted Oppland grense - Melhus Oppdal 22. og 23. november 2010 Kjetil Strand, avdelingsdirektør Strategi, veg og transport Statens vegvesen Region.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Arbeidet med ny tilbudsstruktur for yrkesfag
Orientering om Solli skianlegg
Bygg 21 Digitalisering av byggebransjen Rapport
Demografikostnader Luster kommune ( )
Faglig samarbeid mellom KMD, Jernbaneverket, Vegdirektoratet og KS
Statusoppdatering for planleggingsarbeid
Marienlyst stadion Gamle Gress Mulighetsanalyse
Dovrebanen gjennom Hamar – videre prosess kommunedelplan
Friluftsområder Kort introduksjon til modulen.
Friluftsområder Kort introduksjon til modulen.
Eiendomsforvaltning Kort introduksjon til modulen.
Oppvekstutredningen - statusoppdatering
Idrett i Skedsmo; Idrettens innspill til kommuneplanen
Utskrift av presentasjonen:

Bruk av ATP- modellen, Byplankontoret Trondheim kommune: Brukes mye til behandling av enkeltsaker i forhold til f.eks vurdering av parkeringsplassbehov, korteste skoleveg og flytting av holdeplasser for kollektivtrafikk Noen eksempler på bruk til større prosjekter 2008 Behovsanalyse for idrettsanlegg i Trondheim kommune Beregninger i forhold til trafikkavviklingsplan, utbygging E6 øst (samarbeid med Statens vegvesen) Større eksempel: Trafikale vurderinger i forbindelse med foreslåtte skolenedleggelser

Eks. 1: Behovsanalyse, idrettsanlegg Trondheim kommune Oppdrag fra en annen enhet (Rådmannens fagstab) Målsetning: Alle mellom 5- 12 år skal ha et nærmiljøanlegg innen 400 m gangavstand. Tilsvarende i forhold til andre typer anlegg Bufferanalyser med opptelling av antall beboere innen aktuelle aldersgrupper ga prosentvis dekning Del av grunnlagsmaterialet for satsingen på anleggsutbygging frem mot 2018

Eks. 2: Trafikkavviklingsplan E6 øst ATP- modellen er brukt til å vurdere faren for omkjøring på sideveger i forbindelse med større vegutbygging øst i Trondheim Manuelle registreringer for å få mer presise hastigheter Beregningene benyttet som grunnlag for planlegging av avbøtende tiltak på sidevegnettet, spesielt fokus på sikring av myke trafikanter

Eks. 3: Trafikkvurderinger, foreslåtte skolenedleggelser Bakgrunn: Forslag om å nedlegge én eller flere av i alt 5 sentrumsnære skoler ATP- modellen ble benyttet til å illustrere trafikale konsekvenser ved nedleggelse av hver enkelt av skolene Beregning av endringer i gjennomsnittlig gangavstand for overførte elever Beregninger av endrede trafikkstrømmer på gangvegnettet Vurdering av behov for trafikksikkerhetstiltak ved avdekkede nye kryssingspunkter over høytrafikkerte veger Vurderingene inngår i beslutningsgrunnlaget for den politiske behandlingen av forslaget

Metodikk, eksempel: Nedleggelse av Berg skole

Trinn 1: Finne overførte elever til hver enkelt krets Personer mellom 6 og 13 år ble plukket ut fra befolkningsdataoversikten for Trondheim Elevene innenfor den nye kretsen ble isolert som eget lag med bruk av clip- funksjonen i Arc Map Antall overførte elever ble funnet ved å bruke clip- funksjonen på dette laget

Trinn 2: Beregning av skoleveg til ny og gammel skole for overførte elever Sannsynlige gangruter for de overførte elevene ble funnet til gammel og ny skole Vektet gjennomsnittsavstand i før- og ettersituasjonen ble sammenlignet for å avdekke endringer

Trinn 3: Trafikksikkerhetsmessig vurdering Trafikkstrømmene for alle elevene i den nye kretsen ble beregnet Kryssingspunkter av høytrafikkerte veger med stort innslag av overførte elever ble vurdert og rangert ut fra forhåndsdefinerte vurderingskriterier Vurdering av aktuelle tiltak for å utbedre problempunktene Prosessen ble gjentatt for øvrige berørte kretser i hvert alternativ

Erfaringer med bruk ATP- modellen er svært nyttig til egenplanlegging, og beregninger blir også etterspurt av andre enheter Fremstillingene blir lett forstått av både fagmiljø og eksterne Noe å gå på i forhold til å få et oppdatert nett, en del små feil oppdages ofte ved gjennomgang