Etikk i basisutdanningen ved universitetene Rapport fra en undersøkelse gjennomført for Tekna Etisk råd september 2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Mappen Hva er det? Hva gjør jeg?. Formelle krav • Ta utgangspunkt i et medievitenskapelig tema. – Kan være knyttet til innhold, produksjon, plattform,
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Fra prøving og feiling til
Nordlandsbankens forventningsindikator for n æ ringslivet i Nordland 2009 Sp ø rreunders ø kelse gjennomf ø rt i november og desember 2008 blant 100 bedriftsledere.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Motivasjon og begeistring. Foreldre er viktige i skolen
Prosjekt:Elektronikkbransjen – Julegaver 2013 Prosjektleder: Morten Island Rapport av markedsundersøkelse.
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Samtaler i Den hemmelige hagen
Integrering av informasjonskompetanse i undervisningen ved UiB Utdanningsavdelingen og Utdanningsutvalgets engasjement i UBs arbeid med Informasjonskompetanse.
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Tiltaksplan for studiekvalitet: Status og videre utvikling Avdeling for IT Høgskolen i Østfold.
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
Veiledning av studenter
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Hvordan skrive en god utredning?
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Avdeling for sosionomutdanning
Undervisning i forskningsetikk Mandag 20.november 2006 Hilde W. Nagell sekretariatsleder i NESH.
HAMAR NATURSKOLE EN KOMMUNAL NATURSKOLE OG EN DEL AV GRUNNSKOLEN I HAMAR NATUR – MILJØ – FRILUFTSLIV 6500 ELEVER PR ÅR = 300 SKOLEKLASSER/- GRUPPER 1.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Klikk for å redigere undertittelstil i malen OM – AV – FOR MANGFOLDIGE MUSUMSBRUKERE ved professor Anne-Britt Gran Oppdragsgivere: Kulturhistorisk Museum,
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
Ambisjoner og arbeidsmåter 24. september2013.   Uformell samtale og samhandling  Formell samtale og samhandling  Faglitteratur  Forelesninger  Skriving.
Hvorfor studentene elsker Trondheim og NTNU, og hvordan få kjærligheten til å vare. André Almås Christiansen NTNU-student og nestleder i Norsk studentorganisasjon.
Examen philosophicum. Ordning -Organisert under IFIKK (Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske fag), -Rektor som formelt bestemmer.
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
Trondheim Montessori Ungdomsskole
Studieveien.
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Kvinnesøkning og -opptak
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Grue - Kommunesammenslåing.
Antikkens filosofer 8. trinn
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Undersøkelse gjennomført for Kommunenes Sentralforbund (KS)
Valgfag Bjørnsletta Foreldremøte 8.trinn.
En undersøkelse blant norske studenter Juni 2018
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Lek og moro skal vi ha, det gjør barn og voksne glad!
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Bra for legen – bra for pasienten
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Å få elevene til å argumentere B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Utskrift av presentasjonen:

Etikk i basisutdanningen ved universitetene Rapport fra en undersøkelse gjennomført for Tekna Etisk råd september 2005

Etablere en referanseramme: Dannelse er et formål DANNELSE Ved UiB heter det: ”… ved å fokusere p å det filosofiske og i nokon grad historiske grunnlaget for naturvit- skapane, b å de gjennom vitskaps- filosofiske analysar av samtidig og fortidig naturvitskap, og gjennom studiet av sentrale bidrag i vestleg filosofi, fr å antikken til moderne tid, som har samvirka med naturvitskapane og vokst fram saman med dei ”.

Etablere en referanseramme: Vitenskapelighet er et formål DANNELSE VITENSKAPELIGHET Ved UiT heter det: ” Studiet skal gi en element æ r innf ø ring i vitenskapelig tenkning og arbeidsm å te ”. I Trondheim ved NTNU er m å let: ”Å ø ve studentene i argumentasjon, begrunnelse og vitenskapelig skriving, samt i kritisk refleksjon og diskusjon med utgangspunkt i pensumrelevante … tema ”.

Etablere en referanseramme: Rolleforståelse er et formål DANNELSE VITENSKAPELIGHET ROLLEFORSTÅELSE Ved UMB heter det: ” Studiet skal gi en bedre forst å else for vitenskapelig begrunnelse, for forholdet mellom vitenskapene innbyrdes og mellom vitenskapen, samfunnet og naturen, samt bevisstgj ø re studentene i forhold til verdisp ø rsm å l knyttet til forskningen og dens anvendelse, s æ rlig n å r det gjelder forvaltningen av naturen ”.

Etablere en referanseramme: Hverdagsmestring er et formål – Kanskje? DANNELSE ”HVERDAGSMESTRING” VITENSKAPELIGHET ROLLEFORSTÅELSE Ved UiS heter det: ”Å ø ve studentene i argumentasjon, begrunnelse og vitenskapelig skriving, samt i kritisk refleksjon og diskusjon med utgangspunkt i pensumrelevante og aktuelle tema ”.

Opplevelse av innhold

Opplevelse av innhold? Vi spurte: •Hvor godt mener du kurset du har gjennomført dekket våre fire mål? •26 studenter svarte som vist i figuren til høyre. Konklusjon: •Dannelsesaspektet er best dekket (Oppleves som godt dekket av over 90%). ”Hverdagsmestring” kommer dårligst ut, men oppleves som godt dekket av ca 40%.

Fire mulige formål DANNELSE ”HVERDAGSMESTRING” VITENSKAPELIGHET ROLLEFORSTÅELSE

Forberedende med etikk - Profil DANNELSE ”HVERDAGSMESTRING” VITENSKAPELIGHET ROLLEFORSTÅELSE Dagens forberedende med etikk ”Svært godt” er vektet 3, ”Godt” lik 2, ”I liten grad” lik 0,5

En mulig hypotese •Man kunne tenke seg at gjennomført kurs i etikk ga økt oppmerksomhet rundt potensielle etiske konflikter i nyhetsbilde og samfunn •.. eller at eldre studenter var mer oppmerksomme enn yngre…

Etikk eller ikke?

Med etikk-kurs Uten etikk-kurs Etikk-kurs gjør lite forskjell i studentenes vurdering av aktuelle saker omtalt i media.

Etikk eller ikke? 23 år og over 22 år og under De eldre studentene er noe mer tilbøyelig til å vurdere sider ved sakene som etiske.

Enda en hypotese.. •Det er ikke urimelig å anta at gjennomført etikk-kurs gjør studentene mer oppmerksomme når det gjelder etiske konflikter i hverdagen •.. eller at eldre studenter er mer oppmerksomme..

Etikk eller ikke?

med etikk-kursuten etikk-kurs Etikk-kurs gjør noe forskjell i studentenes vurdering av hverdags etikk. De med etikk kurs vektlegger etikk mer..

Etikk eller ikke? 23 år og over22 år og under Alder betyr lite for vurderingen av hverdagsetikk.

Etikk i teknologi og realfagstudiene Noen spørsmål fra Teknas Etiske råd Et skjema med seks ”blokker”.. Spørsmål på begge sider. Vi ønsker din mening!! Det finnes ikke riktige svar! Svar raskt! Vet du ikke? x- av for ”Vet ikke” Lever skjemaet til Rikke!

Om undersøkelsen •Initiert etter bortfall av innledningsforedrag •Gjennomført blant Teknas studentkontakter under SK-opplæringen i Langesund 16. – 18. sept •Enkel equette, delt ut og samlet inn i plenum •I alt 57 leverte skjema av disse hadde 26 gjennomført forberedende kurs med etikk

Hvem svarte: Studiested Vi spurte: •.. etter utdanningssted? •57 studenter svarte som vist i figuren til høyre. Konklusjon: •Utvalget er ikke representativt for Teknas studentgruppe. NTNU er underrepresentert. •Utvalget er kanskje mer representativt for studenter totalt sett. % svar

Hvem svarte: Kjønn/alder Vi spurte: •Etter alder og kjønn? •57 studenter svarte som vist i figuren til høyre. Konklusjon: •Gruppen burde kunne representere studenter i stort sett ut fra aldersfordelingen. % svar

Forventningene Vi spurte: •Hvor ofte tror du at du vil møte etiske konflikter når du kommer i jobb? •57 studenter svarte som vist i figuren til høyre. Konklusjon: •Nær realistisk innstilling. Slik svarte medlemmene i 2004 på spørsmålet om opplevde etiske konflikter på jobben. % svar

Forberedt på konflikt Vi spurte: •Føler du deg forberedt til å møte etiske konflikter? •57 studenter svarte som vist i figuren til høyre. Konklusjon: •De fleste føler seg beredt! % svar

Etikk eller ikke?

Vi spurte: •Hvor mye mener du disse sakene (fem utvalgte) har med etikk å gjøre? •57 studenter svarte som vist i figuren til høyre. Konklusjon: •Sertifikatsaken (Røkkes båtsertifikat) er klarest plassert som etisk.

Etikk eller ikke?

Vi spurte: •Hvor mye mener du disse sakene (fem utvalgte) har med etikk å gjøre? •57 studenter svarte som vist i figuren til høyre. Konklusjon: •Å ta en dag fri (uten å være syk) kaller mest på etikken. Bonuspoeng er ikke et etisk problem for mange.

Obligatorisk forberedende Vi spurte: •Er forberedende med etikk en obligatorisk del av studiet du nå er i gang med? •57 studenter svarte som vist i figuren til høyre. Konklusjon: •Slike kurs er obligatoriske for flere enn de som har svart. % svar

Etikk som mulig valgfag Vi spurte: •Er etikk eller kurs med etikk mulig valgfag i det studiet du nå er i gang med?? •55 studenter svarte som vist i figuren til høyre. Konklusjon: •Stor usikkerhet. Tilbudet er der mange steder, men er ikke kjent. % svar

Gjennomført etikk kurs? Vi spurte: •Har du gjennomført forberedende med etikk eller annet kurs med etikk som tema? •57 studenter svarte som vist i figuren til høyre. Konklusjon: •26 hadde gjennomført kurs i etikk. % svar

Forberedende med etikk - Profil DANNELSE ”HVERDAGSMESTRING” VITENSKAPELIGHET ROLLEFORSTÅELSE Dagens forberedende med etikk ”Svært godt” er vektet 3, ”Godt” lik 2, ”I liten grad” lik 0,5

Oppsummering - Konklusjoner •Mange av våre studenter har ikke tilbud om kurs i etikk (gjelder høyskolene). •Tilbudet av etikk-kurs ved universitetene er ikke godt kjent blant studentene. •Kurstilbudet er tradisjonelt innrettet mot filosofihistorie og vitenskapsforståelse. •Kurstilbudet er svakere når det gjelder aktuelle etiske konflikter i dagens arbeidsliv/samfunnsliv og hvordan disse kan h å ndteres •Studentene er stort sett tilfreds med tilbudet