Årsmøte Folkekulturforbundet 250510 … Opplæring / kompetanseheving i frivillige organisasjoner… Aksel Hagen (KUF-komiteen, SV, Oppland) • Lærer og forsker.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov om voksenopplæring med forskrift
Advertisements

HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Innflytterkvinners fortellinger om ”De viktige kvinnfolkan”
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Tron, loven og framtida VOFO Troms Hilde Søraas Grønhovd.
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nordmøre og Romsdal 19. Februar 2008.
Bra mat kurs Lillehammer Bra mat kurs Erfaringer fra Modum kommune.
Deltaking, inkludering og velferd
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
MUV i Asker menighet Årsmøtet 28. april MUV I Asker menighet • 4. september 2012 besluttet Asker menighetsråd at vi skulle delta i prosjektet Menighetsutvikling.
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Nordisk tilsynskonferanse
Hva er aktivitet og deltakelse?
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Strategiarbeid i praksis
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Kompetansekartlegging
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
VOFO, Frokostmøte 26. november 2008
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Studieforbund Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom frivillige.
Oppland fylkeskommune som kompetanseaktør for voksne Fredrikstad 21. januar 2010 Oddbjørn Snøfugl, OFK.
Verdier – for hvem og til hva? Av prorektor Inga Bostad.
Helge Brunborg Statistisk sentralbyrå
Fagskoleutdanning for å sikre relevant arbeidskraft i virksomheten.
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Tanker om barnehagens læringsmiljø
GODE RÅD TIL STYRELEDER Birgitte Brekke, Frivillighet Norge.
Den realfaglige skolesekken Hva kan museene gjøre for å styrke interessen for realfag? Statssekretær Lisbet Rugtvedt.
Ved et veiskille? Landskonferansen 2003 Studieforbundet natur og miljø.
Ny Lov og forskrift om voksenopplæring 2010 VOFO Læring og Kompetanse Presentasjon
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
… en selvstendig arena for læring Fylkeskommunenes rolle i ny lov om voksenopplæring Nasjonal fylkeskonferanse Fredrikstad, 21. januar 2010 Sturla Bjerkaker.
En selvstendig arena for læring Ny lov om voksenopplæring 21.Januar 2010 Seniorrådgiver Anne Skomedal.
Østlandsforskning Eastern Norway Research Institute Regionalkompetanse Asgeir Skålholt Østlandsforskning
Idrettsglede for alle – en åpen og inkluderende idrett
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Hva er et studieforbund? Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom.
MSFs opplæringsplattform Ledermøte MSFs opplæringsplattform Sentralt lovverket MSFs rammeverk Vedtekter Handlingsprogram Planstruktur (under.
Oslo kommune Bydel Bjerke Barnehageområdet
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Det nytter - når vi gjør ting i fellesskap Home-Start Familiekontakten – samling for landets familiekontakter Kjell Erik Øie Statssekretær
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Fritid med Bistand.
Velkommen til språkseminaret «Ut med språket» #utmedspråket.
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde Nina Hjertø Ingebrigtsen, Anne Jensen og Mette Smedstad KS Myndighetskontakt.
Tanker og utfordringer D Mitt Rotary Medlem fra 2001 President i Huseby -Flatås 2007 – 2008 District Trainer i Distrikt 2280 i
En vital arena for 60+ møteplass | aktiviteter | informasjon | helse
Strategi- og aktivitetsplan
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Deltakende læring.
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
METTE VÅRDAL, KULTIVATOR TREBÅTBYGGER - LANGSOM LÆRING.
Kursvirksomheten vår. Norges Husflidslag Noregs Ungdomslag Frilynt Norge Norsk Kulturarv Hologaland Amatørteaterselskap (HATS)
Sammen for bedre: LEVEKÅR INKLUDERING NÆRMILJØ PSYKISK HELSE AKTIVE ELDRE
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
KULTURTANKEN Visjon, verdier og målsettinger
Lekens egenverdi.
«En selvstendig og nyskapende kommunesektor»
Status for arbeidet med ny kulturmelding - en løypemelding.
Prioriterte mål i kommunalt og fylkeskommunalt planarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Årsmøte Folkekulturforbundet … Opplæring / kompetanseheving i frivillige organisasjoner… Aksel Hagen (KUF-komiteen, SV, Oppland) • Lærer og forsker i samfunnsplanlegging • ”Praksis søker teori”: Humanvitenskapelig handlingsteori, kunnskap i handling, fungerende sannhet, klokskap – En lærer som en lever • 6 år som fylkespolitiker på heltid i Oppland. Regional utvikling i distrikts-Norge: Kultur, kunnskap – kultur for læring? • Et innlegg bygd på sentrale tekster, debatter og besøk fra dere på Stortinget…

Kunnskapssyn – deres, mitt, vårt? • Bredde, mangfold, dynamisk – finnes unyttig kunnskap? • Nyttig – forhold til hva? Når? Kontekst? • Hvem skal i tilfelle skille det nyttige fra det unyttige? • ”Et meningsfylt liv”: Meningen med det meste vi holder på med må være å bidra til at vi alle kan leve et godt liv (helse, sosialt, kultur, økonomi, etisk, …): Det å mestre eget liv, og samtidig bidra til at fellesskap fungerer • Må ikke bli for økonomisk instrumentelle/rasjonelle, og dermed kortsiktige: ”Over 90 % av studieforbundenes aktivitet er rapport uten offentlig eksamen” (Tron-utvalget s 31), - og det er bra!?

”Skapende læring” Strategiplan for kunst og kultur i opplæringen • Kunst og kulturelle uttrykk kan inngå i og styrke alle skolens fag • Kulturell kompetanse inkluderes i en bredt definert basiskompetanse • Samarbeid skole – kulturskole, uten å forstyrre kulturskolens egenart • Kulturskolen som ressurssenter

”Studieforbundene midt i demokratiet” (VOFO-gruppe desember 2008) • Folkestyret er ikke et substantiv eller et system. Folkestyre er en holdning, kultur, aktivitet, verb: ”Aktivt medborgerskap” • ”Den nordiske modellen” – nær folket, ikke-elitistisk • Studieforbundene bidrar til å utvikle og pleie ”sosial kapital” – ”fri dialog, gjensidig interaksjon, erfaringsutveksling og felles forståelse” Dette gjelder også Folkekulturforbundet, vil de fleste av oss mene?

”Det skapende mennesket i sentrum” • Personlig utvikling, mestre livet, få livet til å svinge, være påkoplet • ”Folkeopplysning” + fritid med mening = Det hele mennesket • Frivillig innsats, skaperevne, styrke fellesskapet • Ikke bare arbeid som er nøkkelen til integrering og inkludering… • Læring på egne premisser • Mennesket som en del av en økologisk helhet • Gi/videreutvikle erfaring med demokratisk organisasjonspraksis • Opplevelse av / møte med levende kulturtradisjoner, å bli kjent med og lære folkelige uttrykk

”Læring for livet” • Kunnskap må foreldes og fornyes • Hver livsfase sitt kunnskapsgrunnlag – omskolering, mestre livet, nytt arbeid, ut å reise, samliv og foreldreskap, aktiv i kultur og foreningsliv (Traaseth og Bjerkaker, VOFO i GD ) • Læring kan skje gjennom hele livet, bør skje gjennom hele livet

Regional utvikling … • Kompetanse/ kunnskap – det viktigste virkemiddelet for - God samfunnsutvikling - God fordelingspolitikk sosialt og geografisk • Utdanningsnivået i distriktskommuner ligger opp mot 10% under landsgjennomsnittet, og forskjellene øker mange steder • Må lage gode bo- og levekårsarenaer og dette fordrer tilgang på kunnskap – kompetanse – folkeopplysning - og ” å bli kjent med og lære folkelige uttrykk” … Hvis dette er et fellesgode, må tilgangen være mest mulig lik uavhengig av bosted, økonomi, arbeid, grunnutdanning, familiesituasjon, etnisitet, kjønn, økonomi, alder…

§ 4 Overordnende mål for studieforbundenes opplæringsaktivitet – studieforbundenes samfunnsrolle a)Demokrati og bærekraft – bidra b)Egen livssituasjon – gjøre det mulig å påvirke c)Utstøting – bekjempe, og inkludering – bidra d)Motivasjon og til kunnskap og kompetanse til alle – bidra,” og slik møte et behov i et samfunn og arbeidsliv i stadig endring” e)Kulturelt mangfold – styrke, og deltakelse – øke f)”Å være en selvstendig arena for læring og et supplement til offentlig utdanningstilbud for voksne” § 5: Læring som hovedformål og ellers ha et ideelt formål

”Endelig er forskriften her!” ”Vi har fått en lov og en forskrift som gir oss fleksibilitet og mulighet til korte kurs, lange kurs, kurs med få deltakere og kurs med mange deltakere, kurs med fysiske samlinger og elektroniske samlinger. Vi har fått målformuleringer i loven som stiller krav til oss og som er noe å strekke seg etter. Om fem år kommer vi til å skrive at 2010 innledet en ny æra for studieforbundene. Og det fulgte etter hvert også penger med… Ha en god jul! Sturla Bjerkaker”

Er dere mismodige? (Opprinnelig plakat) • ”Studieforbundene har tapt terreng over tid” (Tronutvalget s 61) • Kurver peker nedover for studieforbundene under ett, - om ikke for FOLK • Det formelle, det instrumentelle får mest oppmerksomhet og status i samfunnet i dag – ”nytte” • ”Feltet mangler ressurser og samordning, fragmentert og uoversiktlig, blir primært i praksis sett på som kompensatorisk?”

Er dere mismodige? (Oppdatert plakat, ) 2009-statistikken er her! 20. mai la Statistisk Sentralbyrå (SSB) fram statistikken for studieforbundenes virksomhet i Nå slår statistikerne fast det VOFO har håpet og trodd: Den bratte nedoverbakken er over, og deltakertallet stabiliserer seg. I fjor deltok personer på kurs i regi av studieforbundene. Det er en nedgang på ca 1 % fra Mellom 2007 og 2008 var nedgangen på 2 %, mens til sammenligning var nedgangen på hele 10 prosent fra 2000 til 2001 og 9 prosent både fra 2004 til 2005 og fra 2005 til FOLK på pallen! Med en økning i studietimetallet på 13 % fra 2008 til 2009 klatrer Folkekulturforbundet (FOLK) opp blant de tre største studieforbundene. De tar over tredjeplassen fra AOF som har hatt den i årevis. I 2009 hadde FOLK hele registrerte kurstimer, mens AOF som nå er nr 4, hadde På andreplassen ligger Musikkens Studieforbund med timer. Studieforbundet Folkeuniversitetet troner likevel fortsatt på toppen med sine studietimer.

Tronutvalget ”Læring for livet” Studieforbundene fram i lyset igjen! • God tenkt, godt skrevet • God lov, gode forskrifter (?) Men: • Samordning og statusavklaring i forhold til det formelle utdanningssystemet? • Infrastruktur? • Penger?

VOFO: Forventninger til statsbudsjettet 2011 • ”Kap 254 Tilskott til vaksenopplæring: Pluss 50 til 229 mill kroner” • ”Kap 257 BKA: Tilbud direkte til voksne både i og utenfor arbeidslivet” • ”Vekk med privatistavgifter i forbindelse med eksamen (UH) • Mer FOU om gleden og nytten med det ikke-formelle

”Fange opp” / ”Kople på” Alle de som • Bor spredt og avsides • Mangler lyst og motivasjon • Ikke vet at de trenger • Ikke vet hva de trenger • Ikke vet hvordan de kommer i gang • Ikke vet hvilke rettigheter de har Da kan det ikke minst være lurt å begynne med FOLK først, for å komme i gang, bli tent, få sjøltillit.