Lærer på nett? NFF Konferansen 2009 Astrid de Mora, Lærerveileder NKI Nettstudier.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Teknologi i klasserommet
Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
Klikk Aktiver redigering i meldingsfeltet.
Vurdering for læring.
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
Elevenes arbeidsmiljø – sett i lys av «mobbe-dommen» Arild Rekve Oppvekstdirektør.
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Vurdering for læring V/ Trude Slemmen Wille
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
NKI Fjernundervisning ”Fleksible muligheter og metoder” Presentasjon på seminaret: ”Livslang læring i en ny tid. Nye yrkesgrupper på skolebenken?” Stavanger.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
NVU-seminar 2002: Workshop A: Nybegynner Hvordan komme i gang med e-læring? Line Kolås, HiNT
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 1 Mobil og fleksibel kommunikasjon i nettbasert utdanning Astrid de Mora og Aleksander Dye.
1 Kooperativ frihet som ledestjerne i nettbasert utdanning. Morten Flate Paulsen NKI Fjernundervisning Presentasjonen er tilgjengelig via min hjemmeside:
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
Evaluering av J&Ds kommunikasjon mot målgruppa. Problemstilling Gruppen skal evaluere dagens kommunikasjon mellom Jenter og Data og mulige søkere i den.
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Hva er viktig i Emnebeskrivelsen? BYG 1271 F – Materiallære
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
Forside/oversikt Fag / tema Sosial kompetanse, Norsk og KRL Trinn
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Kokebok for nettbasert undervisning NVU-konferansenGrimstad mars 2006.
Avdeling for sosionomutdanning
NKIs erfaring med Læringspartnere
2 SK Arbeidsseminar om LMS 1 Erfaringer med bruk av LMS og noen spørsmål Jan-Arve Overland
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Bruk av studenter i øvingsveiledning Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
Velkommen til presentasjon
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
PRESENTASJON KARRIERESTART -en del av Nye StudentTorget.no.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Webmarkedsføring som virker FRIundersøkelsen 2014 Spørreundersøkelse pr. epost ved skoleslutt skoleåret Til alle lærere med klasser.
Høgskolen i Oslo Frå lærar til læring - nettbasert læring i veilederutdanning Gerd Bjørke Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen i Oslo
Evaluering høst Evaluering av miljø og kjemi høst 2002 Det ble mandag den gjennomført en evaluering av faget miljø og kjemi for energi og.
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Nye nett- og praksisbaserte grunnskolelærerutdanninger GLU-NP 1-7 og GLU-NP 5-10 Programansvarlig 5-10.trinn Nils Ole Nilsen:
Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Pedagogikk 102 Våren 2009 Arbeidskrav og vurdering.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Johannes Læringssenter  Barnehage  Grunnskole barn/ungdom  Grunnskole voksne  Spesialundervisning  Norskopplæring  Introduksjonsprogram  Undervisning.
Universellforum 2016.
Fag / tema Digital kompetanse som støtte og verktøy i ulike fag på ulike trinn Trinn 3.trinn og oppover Elever skal få trening i å se mulighetene ved å.
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Nye IKT-løsninger fra skolestart 2015
Universellforum 2016.
Tokerud skole Tokerud skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Utskrift av presentasjonen:

Lærer på nett? NFF Konferansen 2009 Astrid de Mora, Lærerveileder NKI Nettstudier

Spørreundersøkelse 2007, lærerens arbeid:  Studentene setter pris på engasjerte, entusiastiske og faglig dyktige lærere.  Verbale kommentarer viser klart at studentene legger stor vekt på å få raske og gode tilbakemeldinger fra lærerne. Studentene er positive til oppmuntrende kommentarer og forslag til forbedringer, i tillegg til nyttige, gode og konstruktive forklaringer. Fornøyd/svært fornøyd •65 % Nøytral/ingen mening •28 % Misfornøyd/svært misfornøyd •7 %

NKI Nettstudier 2009:  150 deltidsansatte lærere  400 forskjellige kurs  studenter – alle med nettilgang fra juli 2009  snitt 2,6 kurs og 80 studenter pr. lærer…  Pr. utgangen av oktober har lærerne:  håndtert innsendinger fra studentene  + et ukjent antall henvendelser på e-post/telefon  Hvordan kan vi unngå at arbeidet blir…

… nettlærerens mareritt, samtidig som vi sikrer rask respons og god kvalitet? ”Undervisning på nettet gir studentene svært gode muligheter til individuell kommunikasjon med lærerne. De kan kontakte lærerne via e-post 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Få andre læremiljøer gir like gode muligheter for individuell kommunikasjon med en lærer. Det er åpenbart at studentene setter stor pris på å ha en personlig nettlærer til disposisjon når som helst. Dette er studentenes drøm, men det kan fort bli nettlærernes mareritt.” Nettbasert utdanning - erfaringer og visjoner, Morten Flate Paulsen

Tiltak for å redusere nettlærernes arbeidsbelastning:  Bygg opp en stab av lærere med erfaring i nettpedagogikk.  Etabler et støtteapparat for lærerne.  Ta hensyn til at lærernes arbeidsbelastning blir påvirket av læremidlene.  Legg særlig vekt på utformingen av de obligatoriske oppgavene og måten de evalueres på.  Reduser lærernes kommunikasjon med individuelle studenter.  Legg til rette og stimuler kommunikasjonen mellom studentene.  Prøv å automatisere kommunikasjonen med studentene.  Utarbeid en strategi for håndtering av studentenes økende krav om rask respons. Nettbasert utdanning - erfaringer og visjoner, Morten Flate Paulsen,

Lærers arbeidsverktøy på Nettskolen: Oversikt over besvarelser Forsinket student Studenter som har planlagt Responstidsmåling Tilgang til presentasjonene

Responstiden overvåkes: •Automatisk påminnelse ved forsinkelse •Manuell oppfølging –Arbeidsmengde? –Tekniske problemer? –Ferie? –?

Mer om arbeidsverktøyet: • Ressurser: • for lærere • for studenter • Arbeidsbok: lagring av løsningsforslag m.m. (alltid tilgjengelig) • Studieinformasjon: Studiehåndbøker, eksamen m.m. • Pedagogen: forum for lærere

Arbeidsbok: - lagre egne filer: løsningsforslag m.m. - kun avhengig av tilgang til nett – ikke en spesifikk PC - kan foreløpig ikke deler filer med andre.

Pedagogen NKI har i mange år hatt et eget nettbasert forum der lærere og ansatte kan diskutere pedagogiske problemstillinger og praktiske utfordringer. Pr. i dag 205 medlemmer og til tider stor aktivitet. Høstens temaer har blant annet vært:  Responstider  Bruk av kildehenvisninger  Aktiviteten i de forskjellige kursforumene,  Nytten av NKIs planleggingssystem  Dysleksi og hvordan de bør håndtere spesielt svake studenter. Pedagogen brukes også av administrasjonen som informasjonskanal til lærerne.

Øistein Gjøvik, NKI lærer i 8 år og aktiv bruker av Pedagogen uttaler til Nettskoleavisen: ”NKI lærerne har ikke kopimaskinen, lunsjrommet, korridoren eller kaffetrakteren å samle seg rundt. Vårt virtuelle alternativ er Pedagogen. Her kan vi stille spørsmål, diskutere fag, teknikk, teknologi og pedagogikk og også komme med konstruktiv kritikk av jobben vi gjør. Til tider kan det kanskje også komme destruktiv kritikk – men det er det takhøyde for! Vi diskuterer også arbeidssituasjonen vi har rundt våre tusener av elever og studenter. Med så mange involverte og engasjerte lærere får man som regel god respons på det man måtte ha på hjertet, enten det er fra fagfeller eller fra andre ansatte. Denne digitale samlingsplassen har gjennom flere år vært en viktig brikke for oss NKI lærere etter hvert som mer av arbeidet har blitt lagt til nettverket - og mindre til Postverket.”

Alle lærere skal ha en presentasjon – mange velger å gjøre den GLOBAL Lærere bør oppfordre studentene sine til å skrive en presentasjon = mulighet for tilpasset og bedre kommunikasjon lærer/student

Noen faste opplysninger i presentasjonene. De bør også inneholde: • bilde, kontaktinformasjon, utdanning, arbeidserfaring • tips og råd om kurs/studier det undervises på. Se flere lærer- og studentpresentasjoner på

Kvalitetsbarometer - kommer i 2010 •Pr. i dag måler vi lærernes responstid fortløpende: • + spørreundersøkelser •Studentene skal oppfordres til å evaluere sine lærere fortløpende •Vi kan også måle studentenes fornøydhetsgrad med studiemateriellet og administrasjonen

Kvalitetsbarometer på studentenes side:

NKIs mål for kvalitet: 90 % Evaluering av meg siste 90/180 dager: 93/84 %. Evaluering av lærernes siste 90/180 dager: 86/89 % Du har fått 25 verbale evalueringer som er tilgjengelige i en egen evalueringsrapport.  Evalueringen skal være anonym  Prosentangivelsen skal vise andelen av studenter som er: Svært fornøyd, Fornøyd eller Nøytral  Lærere skal få automatiske meldinger når prosentangivelsen går under eller over et bestemt tall Kvalitetsbarometer på lærers side:

Til slutt - tilbake til start: Spørreundersøkelsen NKI gjennomførte høsten 2007 viser at:  Studentene legger stor vekt på å få raske og gode tilbakemeldinger fra lærerne.  Det må være samspill mellom tilrettelegging for lærere – og i hvilken grad de tar mulighetene i bruk. Eksempler:  aktiv bruk av lærerpresentasjon og forum  oppfordre studenter til planlegging = mer forutsigbar arbeidsmengde Da NKI lanserte responstidsmåling sank responstiden ganske betydelig i månedene etterpå  Hva skjer når vi innfører Kvalitetsbarometer??