14:00 Erfaringsutveksling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av lokale pasienterfaringsmålinger i Helse Vest.
Advertisements

Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
ABC Forum Hva er D? 15. september 2009 Hva er D? 15. september 2009.
Temadag fibersatsing KS huset 22. januar 2014
Høgskolen i Østfold Finans- og driftsregnskap Høstsemesteret 2004.
Frode B. Nilsen Drifts- og utviklingssjef, BankID Norge
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Prosjektarbeid som arbeidsmetode
Diskusjonsforum
ABC-REGNSKAP HOS TELENOR NORDIC ABCFORUM 18 SEPTEMBER 2008
9 prinsipper og 1 regneark:
Grunnleggende prinsipper for ABC-kalkyler
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
BERGEN NOVEMBER 2008 SIDE 1/21 Senter for Byøkologi © 2008 Asylmottak som nærmiljø Bente Beckstrøm Fuglseth Kari Anne K. Drangsland.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Kostnadsfordeling Begreper Trinn i kostnadsfordelingen
Prosjektarbeid Prosjektarbeid er et deltakerstyrt teamarbeid som skal gjennomføres innenfor en avgrenset tidsperiode - en pedagogisk arbeidsform hvor studenter.
Personalforum Delprosess III: Økt samarbeid på tvers av nivåene Oppsummering Vi bidrar.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
OFU forprosjekt Veien frem Generelle utfordringer Heidi Jacobsen.
viQew Norge AS | Kjøita 25 | 4630 Kristiansand.
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
Omstilling til nye arbeidssituasjoner Seniorrådgiver Kari Thoresen, Statskonsult, IT-avdelingen KORG-dagene mai 2001.
Enkel og trygg tilgjengelighet til pasientopplysninger i EPJ ved ytelse av helsehjelp – vurdering av lovendringer Seniorrådgiver Hilde Jordal.
Møteplass 28. april 2011 Jens Reigstad Et uløst problem utløser et behov – et viktig problem skaper viktige behov Kan innovasjon bidra til bedre.
ABC Forum Hva er D? 18. september 2007 Hva er D? 18. september 2007.
1 Diskusjonsforum 2008 sept18 1a.Hva bør være styrende for å gjennomføre ABC/M – prosjekt Hva lå bak etableringen av ABC hos deg? –Lovpålagt krav for Posten.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Heidi Skaaret Konserndirektør, Group COO Heidi Storruste
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
Status prosjektøkonomistyring (1) Prosjektet har levert –Endring i regnskapsføringen av prosjekter ved UiO –Ny rapportpakke –Felles praksis minimumsstandard.
A Merkantildata Company empowering your business.
Veileder for risikovurdering
Kostnadene bak resultatene – fra kontantregnskap til periodisert regnskap Oslo januar 2009 Atle Birkeland, Fiskeridirektoratet.
1 Rådet for studenter med funksjonshemming Opprettet
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Fokusgrupper Komité Helse og omsorg 25. februar 2015.
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
PROGRAMMERING FOR VERDISKAPING PÅ KUNDENS PREMISSER se: Teoretisk analyse av byggeprosesser, - kap 2.
Hvordan helseforetakene kan bidra til å følge opp regjeringens satsing på innovasjon og næringsutvikling i helsesektoren Helse- og omsorgsdepartementet.
Kalkulering Formål med kalkyle Kostnadsstruktur Kalkulasjonsmetode.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Benchmarking av FDVUS. Kontinuerlig forbedring. Økt verdiskapning? Hege Mathiesen Controller.
Lokalmedisinske sentra –SSB Et kartleggingsprosjekt med statistikk for øyet.
Fylkesmannen i Telemark Samling: Godt samarbeid med dilemma omstilling Målgruppe: øverste ledelse og tillitsvalgte.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Prosjektleder: Liv Bente H. Friestad
Prosjekt vår 2016 Samlokalisering av allmennlegetjenester og kommunale helse- og omsorgstjenester Økt tjenestekvalitet?
Innovasjon Norges Evalueringsstrategi
Hvordan skrive egne dilemma
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
CoP (Sett inn navn på fagnettverket)
I den prosessorienterte organisasjon spør man
Senter for læring og utdanning
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Nye retningslinjer internfakturering
Strategisk bruk av IT IBE250 Professor Kai A. Olsen
3. Organisasjonsstruktur
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Camilla Hall-Henriksen
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Hvis du kunne velge … ville du velge en løsning som kan brukes av alle, uten opplæring, hvor det viktigste kommer først, der det er lett å finne.
Utskrift av presentasjonen:

14:00 Erfaringsutveksling Jarle Borgen, DnB NOR

Erfaringsutveksling Et av formålene til ABC-forumet er at deltakere kan utveksle erfaringer og løsninger Gjennomføring: Kort runde "rundt bordet" Navn, bedrift, funksjon En eller flere problemstillinger/tema som man ønsker å dele eller få tilbakemeldinger på Gruppering av problemstillinger Felles diskusjon med fokus på erfaringer og løsninger Denne delen krever aktiv deltakelse

Punkter som ble diskutert Controllerfunksjoner – spre tankegang / eierskap til øvrige funksjoner i organisasjonen: Langdryg tidskrevende prosess, være klar med intensjon og vilje i kommunikasjon med ørvige enheter. Få til medarbeider involvering slik at folk nede i organisasjonen være kjent med kritisk/relevant informasjon Spre resultatene i organisasjonen for å vekke interesse, motta feedback fra brukerne av rapportene, og dermed forbedre modellen Strebe mot transparent modell Hvordan starte/etablere i praksis en ABC modellering: Sikre enkelhet, være klar på hva en vil, utvikle over tid, avklare fokus og nivå hvilke spørsmål skal modellen besvare Eksterne kravstillere gir moment for modell etablering Sikre eierskap/forankring hos ledelse Viktig å begrense/avgrense prosjektet – ev. starte med utvalg av produkt eller avdelinger Få med folk fra den analyserte enheten i modelleringsarbeidet

Punkter som ble diskutert IKT kostnadene fordeling til bankprodukter i nettbank (Hvordan fordele IKT struktur kostnader til sluttprodukter) Analyse av det enkelte system, se kausalitet/support mot bankprodukt – intervjue systemarkitektene, se på support av aktivitet/prosess/enhet/plattform/annet ved systemet Se om systemkost er tilgangskostnad Plasser systemkost i hylle/reol/seksjon så langt det går Hvordan håndtere ledig kapasitet Kan etablere som eget produkt i analyse, Fordele på eksisterende produkter Ledig = tilgjengelig praktisk kapasitet minus påregnelig anvendt kapasitet Se hva som forårsaker ledig kapasitet, om det er påvirkbart Normal drift skaper ramme for definering av praktisk kapasitet Hvordan spre ABC tankegang i en organisasjon Fremme registrering av tidskonsum i organisasjon

Punkter som ble diskutert Fordele kapitalkostnader (avskrivning/lease/renter/bokførtverdi) Fordele balanse og avskrivning pr. investeringsart på infrastruktur/maskineri og derfra ned på produkter etter statistikker Anvende arealstudier til å fordele arealkost til aktiviteter Renter; kalkulatorisk rente beregnes basert på balanseverdi og fordeles likt avskrivninger på produktene Lagerbindingskostnad prosent av bundet lager Videreforedling av produktlønnsomhet til enkelt kunder: Produktlønnsomhet av bundlede (sammensatte) produkter: Legge attributter på produkter for sammenstilling Anvende (flere) separate produktkoder innen (bundlet) hovedprodukt Plassere kostnader på underprodukter, samt fordele hovedproduktets kostnader på de underprodukt som utgjør det bundlede produkt Veien fra excel baserte modeller til systemer

Punkter som ble diskutert Hvordan ABC arbeidet er organisert; BKK: del av controllerfunksjonen Lånekassen: plan og budsjett funksjonen NSB: sentralt og i desentrale enheter Skandiabanken: Controllerfunksjon Posten: konsern controllerfunksjon + divisjonen Tine: sentraløkonomi + gjennomføring/eierskap ved hvert prod.sted Sykehus Asker Bærum: Controllerseksjonen SSØ: stabsenhet DnN NOR: gruppe i konsernstab + noen desentrale enheter Dep Service Senter. Virksomhetsstyring stabsenhet ABC kontakt i fagavd Telenor:Sentraløkonomi stabsfunkjon Tuning av tidsbruk pr. pasient for å optimere effektivitet Hvordan balansere fagøkonomi med IKT Hvordan få eierskap ut til brukerne av modellen & automatisere versus regnskapssystemer Synliggjøring kausalitet drivere og resultater pr produkt