Vi lager liv i byen Presentasjon av Oslo Arrangement

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Advertisements

Støtteordninger. Frivillighetsmidler Nordre Aker •Hovedsakelig støtte til gjennomføring av enkelttiltak og arrangementer •Organsiasjoner, lag og foreninger.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Sentrumskonferansen 26. September 2007 Levende Oslo v/byråd Merete Agerbak-Jensen.
Nytt fra IF Innhold • Justeringer på • Messer • Aftenposten-bilag • Studentum • Studiestart • Folkehøgskolekatalogen.
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
1 Vi har ikke et CO2 problem!. 2 Vi har et livsstilsproblem med et CO2 symptom!
Høsten 2011 Laget av Gunvor Lund Solvang og Svein Einarsbøl
Gjenbruk av offentlig informasjon 16 januar 2009 Vindern, Oslo Michael Borge Daglig leder tellUs.
Samarbeid om europapolitisk deltakelse Gunn Marit Helgesen Leder i internasjonalt fagpolitisk utvalg Oslo,
Et mangfoldig Rotary En god vei inn i det norske samfunn er gjennom kontakt og vennskap med nordmenn Kanskje Rotary er noe for deg?
Snowball Rjukan 26. oktober 2010 Ove Gjesdal og Stein B Olsen.
Slipp oss til - ungdom inn i landbruket - Presentasjon for (din kommune/temamøte)
Destinasjon Norge Regjeringens reiselivsstrategi.
Innfall (svinkler) og sammenhenger Lokal kultur administrasjon – finnes den? Kultur aktiviteter – hva er det? Kultur og ………… – bindestreksatsinger.
Dialogtorg i Kristiansand
Styrearbeid i Norwegian
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
Bibliotekmøte på Hamar Marit Egaas LITTERATURHUS OG BIBLIOTEKENES ROLLE.
Kongsberg Orienteringslag Presentasjon for Kongsberg Kommunes kulturavdeling 13. Februar 2004.
Foreløpige resultater
Hva betyr Festspillene for Harstad?
Dette er Barneøya 20 og 21 august 2005
Sandvika BY 10 år juni 2013 Prosjektleder: Hege Stangeland Sørensen.
Hvorfor FRIBU FRIBUs visjon: ”Vi bygger åpne fellesskap der barn og unge blir sett, møter Jesus og utrustes til å leve som hans etterfølgere” FRIBU = FRIkirkens.
Historie og ideologi.
Sør-Afrika KFUM Tensing
HISTORIKK Historikk: Solan Gundersen Vinterleker ble første gang arrangert i 1998 etter at hoppanlegget Sandeggbakken ble full restaurert og gjenåpnet.
Matendo Kreativ Ungdom (MKU)
Boligbyggs markedsleiestatistikk – 3. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo fortsetter å stige og ligger nå høyere enn det tidligere toppnivået fra 2002 Boligbygg.
1: Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
1: Gjengs leie Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo første kvartal 2007.
13. – 15. oktober Hva er RYLA? RYLA (Rotary Youth Leadership Award) er et seminar om ledelse. RYLA arrangeres av Rotary og er et tilbud til unge.
1 RYLA - et program for fremtidens ledere. 2 Historikk RYLA: Rotary Youth Leadership Award Offisielt Rotaryprogram siden 1971 Første RYLA-seminar i Norge,
Vi håper og tror det kommer 4-5
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
IKEA for de mange mennesker
Ruter 11.mars Kjerstin Winther-Jacobsen
Hvordan kan Utenriksdepartementet støtte norsk næringsliv ?
E.C. Dahls Eiendom AS ble etablert i 1986, og eier helt eller delvis et 50-talls eiendommer i Trondheim sentrum. Selskapet er en langsiktig eiendomsaktør.
Samspill skaper vekst Et samarbeid mellom Næringsliv og kultur på Helgeland.
Boligbyggs markedsleie- statistikk for Oslo - 4. kvartal 2007 Markedsleien i Oslo steg med 4,2 % fra 3. til 4. kvartal 2007 I hele 2007 steg markedsleien.
1: Markedsleie Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo første kvartal 2007.
Presentasjon av TV2s sommersatsing på Fredriksten Festning i Halden Sommeren 2007.
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Rotary lys langs kanalen. Hva skal til for å lykkes?
LOKALT KULTURLIV Offentlig, frivillig og privat Hånd i hånd OG hver for seg?
Hva skjer hvis jeg skriver her
Presentasjon 2009 Innbyggerakademiet i Øvre Eiker – utløser gode ideer.
VERDENSARVFORUM 2014 Finansiering av fellesgodene Noen eksempler på muligheter for verdensarvområdene Hjelp! Legg pengene her! John A. Bryde.
Side 1 Hvor er vi… … og hvor vil vi Nytt bibliotek i Krona UKO
1 VEIEN TIL IA-SUKSESS. IA-prisen 2013 Unner ingen å få prisen Fraværet har gått opp siden Sovepute? 2.
Neste års PETS og Distriktskonferanse:
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Barnas kulturdager ca 9000 barn i byen Trinnvise bursdagsfeiringer for 5.-åringene og de 10 trinnene i grunnskolen i Drammen. Strømsø og Bragernes torg.
ROTARY’s UNGDOMSPROGRAM
Stavanger Turnforening Hvorfor samarbeide med STF i merkevarebyggingen? Stavangers desidert største idrettslag –Pr. dato medlemmer. Disponerer.
Tanker og utfordringer D Mitt Rotary Medlem fra 2001 President i Huseby -Flatås 2007 – 2008 District Trainer i Distrikt 2280 i
Mangfoldsåret 2008 markeringsår for kulturelt mangfold - Foto: Det flerspråklige bibliotek/ Deichmanske bibliotek.
Drammensbadet KF Presentasjon for eiermøtet oktober 2008 Innhold i presentasjonen Organisasjon – ”kulturbygging” Styrets arbeid Status og erfaringer etter.
Status TV-kamper – og framtidige muligheter Knut Kristvang, Direktør TV & Media NFF 10. Mars 2007.
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Hva kan gjøres for å styrke sentrums attraktivitet som etableringsarena for handel og service? Sentrumskonferansen - VITALISERING AV SENTRUM Sandefjord.
Fra industristeder til kultursteder Kulturbasert stedsutvikling Ragnhild Skogheim Norsk institutt for by- og regionplanlegging.
ANSKAFFELSE AV ENTREPRENØR FOR UTBYGGING AV HOLMENKOLLEN TILBUDSKONFERANSE OG -BEFARING ​ 130-BYM-2013.
Oslo kommune Byrådet Velkommen
Prosjekter som jeg har fått lov å bidra til
VERDENS BESTE VERTSKAP
Larvik - årets kulturkommune?
Utskrift av presentasjonen:

Arrangementer i Oslo, en spennende samarbeidsarena for kultur og næringsliv

Vi lager liv i byen Presentasjon av Oslo Arrangement Våre ambisjoner og festivaler Markedsføring Kunstprosjekt under Oslo Lysfestival Matstreif under Oslo Sommerfestival Samarbeid med Oslo Operafestival Historien om Oslo – en moderne historisk musikal Utfordringer i Oslo sentrum Veien til 2011 Samarbeid

Om oss Oslo Arrangement AS ble etablert i 2002 Selskapet eies av Oslo Handelsstands Forening Vi er fire ansatte, hvorav én er i permisjon Budsjett for 2007 på 5,2 mill. er fordelt slik: - Magasingruppen15% - Annen handel i sentrum, 3,5% - Næringslivet / sponsorer, 38% - Kommune/stat, 15% - Tivoli på Vestbanetomten, 17% - Avtale med Aftenposten, 6,5% Samarbeidet med mange innholdsleverandører er ikke verdisatt i kroner Hovedpartnere i 2007: NHO reiseliv Lebara Mobile Aftenposten

Våre ambisjoner VISJON ”Oslo Arrangement skal skape store og fargerike festivaler som kan oppleves hvert år i sentrum av Oslo”. MISJON ” Våre festivaler skal bidra til å øke byens attraktivitet til glede for Oslos innbyggere, tilreisende, næringsliv og kulturliv”. FORRETNINGSIDÉ ”Vi skal gjennom våre festivaler lyse opp i bybildet, og gi publikum spennende smakebiter av Oslo som kultur- og opplevelsesby. Gjennom relevante samarbeidspartnere innen både det private og offentlige skal vi utvikle kvalitetsarrangementer som forsterker sentrums rolle som en attraktiv møteplass for folk flest”. VERDIER Kvalitet Nyskapning Glede Mangfold

Oslo Lysfestival 2007 1. og 2. desember arrangeres den årlige lysfestivalen i sentrum. Da tennes lysene på julegranene og i julegatene, det blir åpning av Narvisen med en fantastisk isballett i Spikersuppa. Videre blir det musikalske innslag, nisser, barneaktiviteter og fakkeltog. Antall besøkende: ca. 150.000 Arenaer: Karl Johans gate, Spikersuppa/Narvisen, Stortingsplass, Egertorget, Stortorvet.

Oslo Vinterfestival 2008 26. januar går Oslo Vinterfestival av stabelen for tredje gang, som et ledd i markedsføringen av Oslo som vinterdestinasjon. Da blir det railkonkurranse, barneskileik, aking, snø og iskunst, afterski og presentasjon av de største skidestinasjonene på Østlandet. I samarbeid med Skiforeningen, Tryvann Vinterpark og Norske Fjell Antall besøkende: ca. 100.000 Arenaer: Spikersuppa, Karl Johans gate, Stortingsplass (evt. Egertorget)

Oslo Sommerfestival 2008 Festivalen vil gå over perioden 6.–15.juni. Den trekker et stort og bredt publikum og dekker aktiviteter i hele sentrum. Festivalen vil for første gang utvides til å gå over to hele helger med dertil utvidet program. Det blir blant annet Matstreif på Karl Johan, ute-konserter på Stortorvet, lek og maritim moro på Aker Brygge, markedsdager på Karl Johan, Tivoli, Restaurantfest og mye mer. Antall besøkende: ca. 450.000 Arenaer: Aker Brygge, Vika, Rådhusplassen, Karl Johans gate, Universitetsplassen, Egertorget, Stortorvet, Jernbanetorget.

Oslo Høstfestival 2008 13. – 14. september arrangeres Oslo Høstfestival. Festivalen skal være urban og ha fokus på trender innenfor flere genre. Vi planlegger også neste år en spektakulær og annerledes motevisning og har på trappene spennende videreføring av prosjekter innen skateboard, cheerleading og dans. Vi samarbeider også med Kulturnatt og NM i Østersåpning Antall besøkende: ca. 150.000 Arenaer: Rådhusplassen, Vika, Karl Johans gate, Spikersuppa, Egertorget.

Profilering av byen Arrangementer bidrar til økt profilering og markedsføring av Oslo som by. Fjorårets Sommerfestival ble omtalt i bla Aftenposten, Dagsavisen, Kanal 24, Østlandssendingen, TV Norge, TV2, P4 og 20.000 program ble distribuert i tillegg til stor annonsekampanjen over fem dager i Aftenposten. Fornøyde festivaldeltakere er den beste reklame byen kan få. Aktivitetene og stemningen formidles gjennom bilder og i samtaler. Hjemmepublikum er den mest kresne. Godt omdømme i Oslo og omegn er en forutsetting for vellykket internasjonal markedsføring.

Eventyrsøppel skap og gi din magi En åpen interaktiv kunstworkshop i sentrum under Oslo Lysfestival Forprosjekt hvor kunststudenter laget demonstrasjonskunstverk. Deltakere produserte kunstverk i 250 bruskasser. Besøkt av 20.000 bare første helg. Tot. ca. 40.000 Materialene som ble brukt var søppel og gjenbruksmaterialer Kunstverkene ble satt sammen som en felles installasjon på Musikk-paviljongen. Det ble komponert et lydverk som fulgte workshopen og installasjonen

Matstreif – en del av Oslo Sommerfestival Matstreif ble arrangert for tredje gang under Oslo Sommerfestival i år. Streif var en del av Hundreårsmarkeringen i 2005 i regi av Landbruks- og matdepartementet Matopplevelser fra hele Norge langs Karl Johans gate og på Universitetsplassen i tre dager – 8.-10. juni 2007 Utfordre unge og gamle på smaken av Norsk matkultur. Oslo Arrangement samarbeider med Innovasjon Norge om gjennomføringen av arrangementet Ble besøkt av 80 - 100.000 personer hver dag!

Opera til folket Oslo operafestival, varer en uke, åpnet under Oslo Høstfestival. Formålet er å få opera ut til folket ved å gi dem smakebiter ute i bybildet, og markedsføre festivalukens øvrige program. Vi bidrar med scene, lyd og lys på Egertorget, de med opera forestilling lørdag kl. 18 og 22. og gratis operatrikk fra Stortorvet. Meget vellykket og godt besøkt.

Forestillingen ”Historien om Oslo” i 2009 Moderne urban musikalsk forestilling som forteller om byens utvikling. En hyllest til mulighetenes og mangfoldets By. Storbyen, småbyen, industribyen og finansbyen, kulturbyen, fremtidsbyen, og ikke minst innflytter- og innvandrerbyen. Få Oslo-boere kan føre sin Oslo- slekt lenger tilbake enn tre generasjoner. Forestillingen skal bidra til å glede byens borgere og skape forståelse for vår felles historie og være med på å samle Oslo til en by.

Utfordringer i sentrum Oslo sentrum: Har ingen bydelsadministrasjon Har mange grunneiere, kommunen, staten og private Flere kommunale etater å forholde seg til Mange forskjellige retningslinjer for bruk, og priser for utleie Ikke noe samarbeid seg i mellom Ingen koordinering av hvem som gjør hvilke aktiviteter hvor Dobbeltbooking forekommer Kommunen gir ikke langsiktige leieavtaler Leie ett år av gangen, først til mølla Kommunen prioriterer egne arrangementer Skepsis til å markedsføres under en festival paraply Arrangører som ikke søker om Politiets tillatelse vet ingen om Men - Har mange store og små arrangementer og festivaler Oslo sentrum vil ha nytte av et festivalkontor som kjenner alle utfordringene og mulighetene i praksis.

Muligheter på vei mot 2011 Alle våre festivaler som utstillingsvinduer for mangfoldet i Oslo. Oslo Vinterfestival kan i forbindelse med Ski VM sette fokus på Oslo som friluftsby med unik nærhet til marka. Internasjonalt interesse for ”the Norwegian way of living”. Hele byen deltar i folkefesten - Magisk mangfold i vinterby. Oslo Sommerfestival som den store folkefesten med historisk musikal og en mengde aktiviteter, tilbud og konserter. Meningsmålninger viser at Oslos innbyggere er mer tilfreds med byen sin enn tidligere, og det er bred politisk enighet om fortsatt kultursatsing. Man snakker om Oslo-effekten, satsingen har gitt sterk øking i antall tilreisende. Kombinasjonen av friluftsliv og bymiljø er unik, og det multietniske bybildet oppfattes som inkluderende og spennende.

Nøkkelen til suksess er samarbeid Disse samarbeidet vi med i 2006 og 2007: Kultur- og Organisasjonslivet Oslo Operafestival, Oslo Jazzfestival, Oslo Kammermusikkfestival, Oslo Historiske dansere, Teaterhøgskolen, Kunstnergruppen By-Sant, Oslo Kulturnatt, Korforbundet Oslo-Akershus, Nobels Fredssenter, Attic Dansers, Oslo Tangoverksted, NISS, Dissimilisfestivalen, Oslo Sykkelfestival, Kystens dag, Redningsselskapet, Norsk Sjøfartsmuseum, Norsk Folkemuseum, Skiforeningen, Oslo Streetbasket Cup, Asker Skøyteklubb, Frelsesarmeen, Fretex Redesign, Sentrum Idrettsforening, Oslo By Steinerskole, Snowboardforbundet, Ungdom Mot Narkotika, Oslo Miljøfestival, Norges Jeger og fiskeforbund, LHL, Redd Barna, Designers Saturday, Bondens marked, Nissene på Gålå Handel- og Næringsliv Norske Fjell, Oslo Handelsstands Forening, Oslo Race Week, Matspecialisten, Lunds Tivoli, KNS/Færderseilasen, Tryvann vinterpark, Thon Hotels, NHO Reiseliv, Nordea, Handelen i sentrum, Prosjektskolen, Lebara Mobil, Coca-Cola, Veolia Miljø, Aftenposten, Peppes Pizza, Boblandet, Apèretif, Gågatene Karl Johan, Strøksforeningen Studenterlunden Stat og Kommune Innovasjon Norge, Bondens Marked, Statsbygg, Friluftsetaten, Kultur- og Idrettsetaten, Byrådsavdeling og miljø og samferdsel, Byrådsavdeling og næring og kultur, Torg og gatekontoret, Rådhusets forvaltningstjeneste, OsloTrikken.