v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge Hva sier loven? Tilpasset opplæring, spesialundervisning, sakkyndighet, vedtak og IOP. HVORDAN skal dette gjennomføres i praksis? v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
TILPASSET OPPLÆRING for alle - fantasi eller virkelighet? Rom for alle – blikk for den enkelte Er dette gjennomførbart?
TPO kontra SU Desto eldre elevene blir – desto mer følsomme blir de for å skille seg ut Tilrettelegging ved TPO er derfor det viktigste for de aller fleste dyslektikere Handlingsplan med oversikt over hvem som har ansvar for å gjøre hva når er avgjørende Men noen ytterst få må ha SU = fordi de ikke har tilfredsstillende utbytte av TPO
Ikke bare Egon som må ha en plan Skolene må øke de allmennpedagogiske styrkingstiltakene og nedtone spes.underv. Tommelfingerregel: desto bedre allmenn- pedagogiske styrkingstiltak en skole har – desto mindre andel spesialundervisning vil en skole oppleve å få Men husk: TPO koster like mye i kroner som SU, men ”koster” mye mindre i bruk av tid til dokumentetablering
Rekkefølgeplan Lise opplever ikke å ha utbytte av den ordinære tilpassede opplæringen i sitt klasserom Lises mor omsøker spesialundervisning (i teorien kan dette gjøres pr. telefon) Skolens undersøkelsesplikt utløses Skolen kontakter PPT for å få på plass en sakkyndig vurdering eller Lises mor tar selv kontakt med PPT
Rekkefølgeplan forts. PPT innhenter informasjon, kartleggings -/ testresultater vedr. Lise og velger ofte selv å gjennomføre egne tester/observasjoner PPT utarbeider en sakkyndig vurdering i forhold til Lises krav om spesialundervisning Den sakkyndige vurderingen sendes Lise Skolen fatter et enkeltvedtak om spesialundervisning basert på mottatt sakkyndig vurdering fra PPT
Rekkefølgeplan forts. Enkeltvedtaket sendes Lises foresatte Lises mor har 3 ukers ankefrist på vedtaket IOP utarbeides. IOP kan utarbeides samtidig med vedtaket (og sendes da ut samtidig) Halvårsrapport m/vurdering etter 1.termin Ev. nytt vedtak/IOP utarbeides Ny vurdering utarbeides etter 2.termin
VEDTAK og IOP Vedtak etter § 5.1 - kan ankes - klar føring for IOP - målsetting, hva og hvordan Individuell opplæringsplan (IOP) - lærernes verktøy - elev/foresatte bør tas med på råd underveis - operasjonaliseringsverktøy
Det skal være en klar og tydelig rød tråd fra sakkyndig vurdering til hvert dokument i tilknytning til IOP - en Sakkyndig vurdering Vedtak IOP Enhetlige dokumenter
Viktig å være klar over: Å ta elever ut av klassen, må rettslig hjemles i vedtak om spesialundervisning og i IOP-en Det er ikke nødvendig med diagnose for å få SU. Omvendt gir heller ikke diagnose en automatisk rett til SU. Hvis opplæring avviker fra læreplanens mål, skal det hjemles i vedtak Kun nødvendig med elevens samtykke vedr SU etter at elev er fylt 15 år
Viktig å være klar over forts.: SU - timer som bortfaller grunnet sykdom, skal tas igjen Foreløpig svar må gis, hvis ikke svar på søknad om SU ikke er ferdig før 1 måned Total saksbehandlingstid utover 3 måneder, anses å være FOR LANG Utredningskø hos PPT kan ikke benyttes = rettsstridig Ikke anledning til å bruke andre opplæringsarenaer enn skolen dersom det ikke står i vedtaket
A L T F O R M N G E H AR DET SLIK
PC - rettigheter Plikt til å skaffe pc nå når NAV ikke gjør det Rett til å bruke PC med programvare på alle prøver Plikt til å lære elevene opp til å bruke dette
Noen lærere har også ett og annet å lære (de er ikke her):
Trine Aakermann
Programvare Plikt til å skaffe pc nå når NAV ikke gjør det Rett til å bruke PC med programvare på alle prøver Plikt til å lære elevene opp til å bruke dette
Lån meg helt til slutt ditt øre og lytt til dette diktet som er skrevet av en elev på 16 år: ”Lærer gi meg handa di!” Trine Aakermann