v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Spesialundervisning - rettigheter og plikter
Advertisements

Inntak og søknad om spesialundervisning
Teknologi i klasserommet
Skrive og studieteknikk V/ Espen Schønfeldt
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Noen utfordringer for skolene
Henvisning til PP-tjenesten
Skole – hjem samarbeid.
Praktisk info til prosjektkunder
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
for minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Felles nasjonalt tilsyn
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Dagens tema Opplæringsloven § 5-4 presiseringer
Regionale samlinger – veiledning knyttet til nasjonalt tilsyn Elevenes utbytte av opplæringen: skolens arbeid med opplæring i fag individuell.
Hva er Fronter.
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
Sosial kompetanse i en inkluderende skole
Lærekandidatordningen
Om å ta ut ungdomsretten som voksenrett
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
Overgangsprosjektet NY GIV
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Regionale rådgiversamlinger Desember Kirsti M.H. Mæland Bakgrunn for endringer særinntak Tilpasning til gjeldende lov og forskrift Fylker har fått.
Sivilombudsmannen Den sakkyndige vurderingen-innholdet:
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
CLASS FRONTER En begynnerinnføring.
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Særskilt inntak skoleåret 2011/2012 Målsettingen er å medvirke til en god prosess mellom grunnskole og videregående opplæring for elever med særskilte.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
Kristiansund videregående skole Vurdering uten karakter Bruk av LMS (Classfronter) Nettverkssamling i Stjørdal, 3. – 4. mai 2007.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov
Forskriften har regler om
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
Førskoledag 15. juni Hordvik skole
TILPASSET OPPLÆRING Innledning 2.Hva er tilpasset opplæring? 3.Lov og læreplan 4.Rett til spesialundervisning 5.Pedagogiske dilemmaer.
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
Jon-Håkon Schultz; An-Magritt Hauge, Harald Støre: (2002): Ingen ut av rekka går, Tilpasset opplæring for Shaza og Kristian, Universitetsforlaget SAMTAK,
Samarbeidsrutiner vedrørende elever man er bekymret for.
PP-Tjenesten. Pedagogisk psykologisk tjeneste. (1.linje)
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Utdanningsvalg for skoleåret 2015 –
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
februar-søkere med behov for spesialundervisning Utdanningsavdelingen
Rådgiversamling i Vrådal nov
Samarbeidsrutiner mellom videregåendeskoler, SMI-skolen, PP-tjenesten og Utdanningsavdelingen i forbindelse med innsøking til vgs. Rådgiversamling
Tilpassa opplæring/Spesialundervisning
Utskrift av presentasjonen:

v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge Hva sier loven? Tilpasset opplæring, spesialundervisning, sakkyndighet, vedtak og IOP. HVORDAN skal dette gjennomføres i praksis? v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge

TILPASSET OPPLÆRING for alle - fantasi eller virkelighet? Rom for alle – blikk for den enkelte Er dette gjennomførbart?

TPO kontra SU Desto eldre elevene blir – desto mer følsomme blir de for å skille seg ut Tilrettelegging ved TPO er derfor det viktigste for de aller fleste dyslektikere Handlingsplan med oversikt over hvem som har ansvar for å gjøre hva når er avgjørende Men noen ytterst få må ha SU = fordi de ikke har tilfredsstillende utbytte av TPO

Ikke bare Egon som må ha en plan Skolene må øke de allmennpedagogiske styrkingstiltakene og nedtone spes.underv. Tommelfingerregel: desto bedre allmenn- pedagogiske styrkingstiltak en skole har – desto mindre andel spesialundervisning vil en skole oppleve å få Men husk: TPO koster like mye i kroner som SU, men ”koster” mye mindre i bruk av tid til dokumentetablering 

Rekkefølgeplan Lise opplever ikke å ha utbytte av den ordinære tilpassede opplæringen i sitt klasserom Lises mor omsøker spesialundervisning (i teorien kan dette gjøres pr. telefon) Skolens undersøkelsesplikt utløses Skolen kontakter PPT for å få på plass en sakkyndig vurdering eller Lises mor tar selv kontakt med PPT

Rekkefølgeplan forts. PPT innhenter informasjon, kartleggings -/ testresultater vedr. Lise og velger ofte selv å gjennomføre egne tester/observasjoner PPT utarbeider en sakkyndig vurdering i forhold til Lises krav om spesialundervisning Den sakkyndige vurderingen sendes Lise Skolen fatter et enkeltvedtak om spesialundervisning basert på mottatt sakkyndig vurdering fra PPT

Rekkefølgeplan forts. Enkeltvedtaket sendes Lises foresatte Lises mor har 3 ukers ankefrist på vedtaket IOP utarbeides. IOP kan utarbeides samtidig med vedtaket (og sendes da ut samtidig) Halvårsrapport m/vurdering etter 1.termin Ev. nytt vedtak/IOP utarbeides Ny vurdering utarbeides etter 2.termin

VEDTAK og IOP Vedtak etter § 5.1 - kan ankes - klar føring for IOP - målsetting, hva og hvordan Individuell opplæringsplan (IOP) - lærernes verktøy - elev/foresatte bør tas med på råd underveis - operasjonaliseringsverktøy

Det skal være en klar og tydelig rød tråd fra sakkyndig vurdering til hvert dokument i tilknytning til IOP - en Sakkyndig vurdering Vedtak IOP Enhetlige dokumenter

Viktig å være klar over: Å ta elever ut av klassen, må rettslig hjemles i vedtak om spesialundervisning og i IOP-en Det er ikke nødvendig med diagnose for å få SU. Omvendt gir heller ikke diagnose en automatisk rett til SU. Hvis opplæring avviker fra læreplanens mål, skal det hjemles i vedtak Kun nødvendig med elevens samtykke vedr SU etter at elev er fylt 15 år

Viktig å være klar over forts.: SU - timer som bortfaller grunnet sykdom, skal tas igjen Foreløpig svar må gis, hvis ikke svar på søknad om SU ikke er ferdig før 1 måned Total saksbehandlingstid utover 3 måneder, anses å være FOR LANG Utredningskø hos PPT kan ikke benyttes = rettsstridig Ikke anledning til å bruke andre opplæringsarenaer enn skolen dersom det ikke står i vedtaket

A L T F O R M N G E H AR DET SLIK

PC - rettigheter Plikt til å skaffe pc nå når NAV ikke gjør det Rett til å bruke PC med programvare på alle prøver Plikt til å lære elevene opp til å bruke dette

Noen lærere har også ett og annet å lære (de er ikke her):

Trine Aakermann

Programvare Plikt til å skaffe pc nå når NAV ikke gjør det Rett til å bruke PC med programvare på alle prøver Plikt til å lære elevene opp til å bruke dette

Lån meg helt til slutt ditt øre og lytt til dette diktet som er skrevet av en elev på 16 år: ”Lærer gi meg handa di!” Trine Aakermann