Det Store Spranget En modellutprøving ved Habiliteringssenteret

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Advertisements

Nye oppgaver for ergoterapeuter i kjølvannet av Samhandlingsreformen
Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Bakteppe. Definisjon av rehabilitering
Kartlegging og overføring av pasienter med rehabiliteringsbehov fra sykehuset til kommunehelsetjenesten.
Videreutvikling og ny organisering
Habiliteringsteamet for barn og voksne
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Det er MIN kropp det gjelder! Et sunnere liv for jenter og kvinner med somalisk kulturbakgrunn Pilotprosjekt høsten 2009.
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Henning Mørland bydelsoverlege Bydel Sagene
CP konferansen januar 2006 Tilrettelegging som virker Suksesser og fiaskoer gjennom 13 år v/Reidun Årdal
LAR samhandling kommune og spesialisthelsetjeneste
Bakgrunn for stillingen
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Min bolig – mitt hjem Bo-oppfølging av pasienter med dobbeldiagnose
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Lister ergoterapeut Lister brukerutvalg
Erfaringer fra Kristiansand kommune Ved psykolog Kenneth Haugjord
Samhandlingsreformen – hvor står psykisk helse og rusfeltet?
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Et økende problem i skolen?
Gratulerer NSF Sør-Trøndelag 100 år Bårdshaug 23 mai 2013 Diabetessykepleier Anna Kristoffersen Frøya kommune.
Ambulant oppfølging etter traumatisk hjerneskade
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
EN BEDRE HVERDAG MED GOD HABILITERING Stjørdal, november 2009 av Grete Müller.
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Felles innsats eller solospill?
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 1.
Ungdomsrollen i dagens samfunn Elisabeth Backe-Hansen NOVA.
Kurs Falck Vital, Hjelpemiddelsentralen
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Helse – Midt 6. mars 2012 Erik Torjussen A-larmBrukermedvirker.
SMIL – styrket mestring i livet Oslo,
Tidlig innsats HS styret 7. desember 2010 Svein Ove Ueland
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Hovedmålsetninger:  Forebygge psykiske problem hos ungdom  Utfordre unges holdninger og deres fordommer overfor psykisk helse og psykiske problemer.
Oslo Universitetssykehus HF Nærmere barn og unge i Norge har foreldre som sliter med psykisk sykdom eller rusproblemer. Mange av disse barna får.
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
Skoleprogrammet VIP, Sykehuset Asker og Bærum
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Undervisning i gruppe for ungdom med psykisk utviklingshemming
IKVO Bodø Guri Bøe og Anne-Grethe Skjærseth
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Fritid med Bistand.
Fyrtårnprosjekt Individuell Plan Kongsvinger og Eidskog Kommune i samarbeid med Sykehuset Innlandet HF Kongsvinger.
Hafjellseminaret våren 2012
Presentasjon av faghefter:
Internasjonal satsing i Bydel Sagene
Velkommen til viktig oppstartseminar Kjell Erik Øie Statssekretær.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Basert på Helsedirektoratets veileder IS-1739
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
BARNAS BARNEVERN 2020.
Status for samhandlingsreformen etter 3 år i Vestfold
November 2003Sørlandet sykehus HF ”FELLES UTVIKLING” Et pilotprosjekt i kommunene Flekkefjord og Mandal
Hasjavvenningsprogrammet Nord -Trøndelag Jægtvolden 22. sept 2015.
Fremtidens tjenester – et skapende blikk inn i glasskulen God samhandling barn og unge – Nettverk i Agder. Tirsdag 25. august 2015 Av Anders Johan W. Andersen.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Prosjekt Hverdagsrehabilitering. Dagens sitat Hvis vi vil forbedre framtiden, må vi forstyrre nåtiden. Cathrine Booth.
Prosjekt STIEN Lavterskeltilbud, kartlegging og tilrettelegging for minoritetsspråklige.
Byrådet har følgende overordnede mål for det psykiske helsearbeidet ( ) i Oslo kommune:
Forberedende samtaler
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Utskrift av presentasjonen:

Det Store Spranget En modellutprøving ved Habiliteringssenteret Sykehuset i Vestfold HF Arendal 21.09.12 Aina Sander Spesialpedagog Familieterapeut Har dere det bra? Turen med Berntine bra Våkne? Hvem er dere egentlig? Hvor jobber dere? Habilitering først, er vel kjent for noen av dere

Habilitering Planlagt Tidsavgrenset Klare mål Tverrfaglig innsats "Habilitering og rehabilitering er tidsavgrensede, planlagte prosesser med klare mål og virkemidler, hvor flere aktører samarbeider om å gi nødvendig bistand til pasientens og brukerens egen innsats for å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltakelse sosialt og i samfunnet." Habilitering i kommunen Habilitering i spesialisthelsetjenesten Planlagt Tidsavgrenset Klare mål Tverrfaglig innsats Nødvendig Brukermedvirkning Livsløpsperspektiv i Forskrift om habilitering og rehabilitering, individuell plan og koordinator (Helse- og omsorgsdepartementet, 2011). I kapittel 2, § 3 står det: "Habilitering og rehabilitering er tidsavgrensede, planlagte prosesser med klare mål og virkemidler, hvor flere aktører samarbeider om å gi nødvendig bistand til pasientens og brukerens egen innsats for å oppnå best mulig funksjons- og mestringsevne, selvstendighet og deltakelse sosialt og i samfunnet."

Bakgrunn Cp-pilot (CP-UNG) – Forskning ved Reidun Jahnsen om trettbarhet hos voksne med cp. Vår erfaring i voksenhab: Unge voksne med cp strever. Hvorfor? Lite forskning på unge voksne med cp, særlig personer med lett cp. Oppdrag for oss? Skal prøve å gi dere en liten smakebit av feltet transition og feltet ungdomshelse gjennom å snakke om Det store spranget Det store spranget, ikke bare Mao Spesielt med tanke på livsløpsperspektivet, så vi at unge voksne med en lett cp strever? Hvorfor? De strever kanskje mer enn de med tyngre CP

Ungdomstiden Nøkkelperiode Prediktor for voksenliv Ungdom globalt

Ungdomstiden Nøkkelperiode Prediktor for voksenliv Ungdom globalt

Ungdomshelse Helsedeterminanter Helse og utdanning Utdanning som ekskluderer? Hva er helsedeterminanter? ressurser utenfor individets direkte kontroll som sosiale, økonomiske og omgivelsesmessige forhold -samt forhold som individet i større grad kan kontrollere som f. eks helseadferd. Eksempler på strukturelle determinanter: I-land ,u-land Ulikhet i inntekt Utdanning og tilgang til utdanning, utdanning er en deteminant og hvordan utdanningen er- Finn fram artikkelen jeg har om ungdomshelse Lancet Finn fram avisartikler

Prosjekt Psykisk utviklingshemning Fokus på overgang fra barn til voksen (”transition”) Målgruppe: Ungdom mellom 15 og 22 år, fra Vestfold og Telemark Lett cp - GMFCS I-II Eksklusjonskriterier: Psykisk utviklingshemning Hvorfor transition? Engelsk ord og betyr overgang, men transition er mer enn overgang (kirsten Boisen) Internasjonalt er transition et helt felt, med mange ulike metodiske tilnærminger Vi har konsentert oss om health transition og Life skills transition Alle som har jobbet en stund , vet jo at overganger er kristiske faser og vår erfaring i vårt system var at overg ungd voksen var kritisk Mye nytt og mye som går tapt, og si mer om vår erfaring her om samarb mellom barn og voksen Hab

Metode CP-pilot Innsamling av materiale Bearbeiding av innsamlet materiale fra forskning, kongresser og studieopphold. Vurdering av CP-piloten mot ny kunnskap. Oppstart av ny modell: endring av praksis i klinisk arbeid ved Habiliteringssenteret på basis av ny kunnskap. Nye retningslinjer Evaluering av programmet. Står planene ungdommene har, i forhold til hva de har av ressurser?

Metode videre Hva ville vi vite? -hvordan de har det -hva de kan tenke seg framover Hva er viktig? -er planene realistiske? -gjennomføringsevne -støtte i nettverk Ensomhet, lite nettverk Foreldre som Cp ungdom med kelnerplaner

Og til slutt…. Posterpresentasjon om prosjektet ved NNDR kongress(Nordic Network on Disability Research) i Reykjavik, mai 2011. Sluttrapport til Helsedirektoratet, levert 1. september 2011. Artikkel skal sendes bl.a. til Scandinavian Journal of Disability Research.

Implementering Klienter overføres fra barnehab., høsten 10.klasse. Totalt 22 klienter. Involverte faggrupper: nevropsykolog, nevrolog, spesialpedagog, ergoterapeut. Generell fokus på ”transition”, med bred tilnærming.

Praktisk gjennomføring Ungdom og foresatte innkalles til første samtale. Nevropsykologisk utredning med tilbakemelding, nevrologisk undersøkelse. Tilbud om ergoterapeutvurdering (AMPS) og fysioterapeutvurdering. Oppsummerende samtale. Kontakt med skolen og samarbeidspartnerne. Rams opp fra arket CP ung førstesamtale, temaer Taushetsplikt-at det er ungdommen vi snakker med.

Brukermedvirkning Tilbakemeldinger fra ungdommene: Interessert i her og nå – ikke flere år fremover. Mindre om motorikk og fysiske konsekvenser Mer om skole Mer om førerkort Foreldrekompetanse Når man blir 18 år, det med at foreldre ikke blir sett lenger, de har også en unik kompetanse som ikke skal gå tapt

Nevropsykologiske funn Få av ungdommene ga uttrykk for klare kognitive vansker. Ingen hadde kunnskap om sammenhengen mellom cp og kognisjon. Ca. 50% viser redusert prosesseringstempo for både visuell og verbal informasjon. Ca. 75% viser vansker med visuokonstruksjon. Mer vanlig med perseptuelle vansker enn språklige vansker – særlig ved nylæring og delt oppmerksomhet.

Generelle funn Ungdommene, foresatte og skolen kan generelt lite om cp. Ingen kunnskap om kognitive konsekvenser. Eventuell tilrettelegging har kun vært knyttet til motorikk. Kognitiv funksjon påvirker sosial deltagelse. Nesten alle strever med økt trettbarhet uten å forstå hvorfor. Gutten med foreldrene der det var veldig fortvilet og bekymret. De så han strevde, men så også at han mått jobbe veldig mye for å holde tritt med de andre. Sov tre timer etter skolen, foreldrene følte de måtte presse han, men såm også at dette var helt feil.

Erfaringer så langt Indikasjoner på økt livskvalitet for ungdommene. De føler seg sett. Gode tilbakemeldinger fra foreldre og skolen. Foreldre føler seg forstått. Lærere får økt kunnskap. Praktisk informasjon om cp (her og nå) er nyttig – mange har aldri snakket om sin tilstand. Liten innsats – stor effekt. Alle ungdommer med lett cp bør utredes nevropsykologisk, med tilbakemelding. Fleksibilitet fra Habilitering mht tid og sted gjør at vi kommer i posisjon.

Konklusjon Overføringsverdi til andre målgrupper. Viktig med fokus på ungdom som egen pasientgruppe. Viktig med tidlige forberedelser til ”transition”. Tidlig overføring fra barn til voksen - nyttig for både ungdom og foreldre. Selvstendiggjøring og løsriving Planlegging for fremtiden

Veien videre - nye tanker Mørketall? Tilbud bør også gis til personer som ikke er knyttet til Habiliteringstjenesten. Ungdomshelse som eget fagfelt. Behov for ungdomsklinikk! Flere målgrupper kan ha nytte av målrettet transition-arbeid. Ønskelig med etablering av transition-nettverk. Tverretatlig samarbeid er essensielt, i tråd med samhandlingsreformen. Russell Viner Mer og mer vanlig å anerkjenne at ungdom er en egen gruppe, ikke barn ikke voksne Viktig å nå ungd, kan få store helsemessige konsekvenser å ikke gjrøe det (hunmed barneleddgikt)

http://www. lancet.com/series/adolescent-health2012