Bra mat – for bedre helse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ved psykolog Magne Vik Psykologbistand as
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
Kari Pape Den gode assistenten
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Attraktiv for arbeidsmarkedet!
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Hvordan intervjue en forsker?
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
HVORDAN MØTE MENNESKER MED SAMTIDIG RUS- OG PSYKISKE LIDELSER 21.September 2011 Lars Linderoth Overlege Rehabiliteringspoliklinikken Bærum DPS.
Selvfølelse vs selvtillit
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
GROW modellen.
- roller og forventinger
Mestring og forebygging av depresjon
Individet i fellesskapet
HVORDAN BRUKE MOTIVERENDE SAMTALETEKNIKKER I PRAKSIS?
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Rolighetsmoen barnehage
H VERDAGSREHABILITE RING Opplæring for ressurspersoner Del 2 Samarbeidsprosjekt mellom: Froland, Arendal, Risør, Grimstad, Åmli, Tvedestrand og Vegårshei.
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
copyright kjellaug johannessen
FLERKULTURELL OG NYRETRANSPLANTERT - sykepleierens kulturelle kompetanse Riitta Hakola sykepleier.
Friskere for LIVET! Hyggelig atmosfære Individuell samtale
ved psykolog Magne Vik Psykologbistand as
Eldre mennesker Har levd et langt liv med både gode og vonde opplevelser For de fleste vil mye livskunnskap og livserfaring bidra til trygghet og ro Mer.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Kurslederkurs Bra mat for bedre helse Endringsfokusert rådgiving
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
Mestring og forebygging av depresjon
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Strilatun, Seim 5.Februar 2010
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Lederstil og Motivasjon.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Tema: Kommunikasjon i team
Mål og læring hos elever
Bra mat – for bedre helse
Barnesykepleier og helsesøster
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Drop-In metoden i skolen
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Rådhuset 05. og 07.mai ”Tverrfaglig spesialisert rusbehandling” - et nytt tjenesteområde i spesialisthelsetjenesten - et nytt tjenesteområde i spesialisthelsetjenesten.
Karriereveiledning i grupper
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
HVORDAN MØTE BARN MED EN POSITIV OG ANERKJENNENDE HOLDNING?
Livsstilsending - uke 5 -
Bra mat – for bedre helse Endringsfokusert veiledning: Hvordan jeg kan bidra til å øke din mulighet til forandring.
Hvordan lære MI? En prosess – det tar tid ! Lære hvordan vi skal lære MI av våre klienter - direkte feedback fra brukerne – de vil fortsette å snakke hvis.
Nye power points Alta 30/11 og 1/ BOKTIPS Arkowitz, Westra, Miller & Rollnick; Motivational Interviewing in the Treatment of Psycological Problems,
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
PMU 2016 Magnus Østvang og Heidi Dobloug Rasen
Verktøy for å kartlegge holdninger
Klubben for alle.
ERFARINGER MED KOLLEGASTØTTE Legeforeningen Støttelegers syn på støttekollegaordningen Tidsskr Nor Legeforen nr.4, 2016 Psykologforeningen Retningslinjer.
Helsesøsterkongressen 2017
Litt mer om veiledning Lise Barsøe
Norges Musikkhøgskole
Utskrift av presentasjonen:

Bra mat – for bedre helse Endringsfokusert veiledning: Hvordan jeg kan bidra til å øke din mulighet til forandring

Målsetting med innlegget Skape optimisme og tro på mulighet og evne til å påvirke kursdeltakeres spisevaner Bidra med et perspektiv på endring og kommunikasjonsteknikker Bidra med verktøy og praktiske ferdigheter som er nyttige i denne prosessen.

Stang ber østkantfolk lære av vestkanten Oslos ferske ordfører Fabian Stang har gjort omsorg til sitt varemerke. Men han mener folk på Sagene selv må ta ansvar for at de lever kortere enn folk på Vinderen. (Aftenposten 20.10.07)

Forskjellene Forventet levealder for menn på Sagene er 68 år, mens den på Vinderen/Bydel Vestre Aker er 80,4 år. Ifølge tidligere undersøkelser (1997) ligger lønnsnittet på Vinderen på topp i Oslo med nærmere 800 000 i snittlønn. På Sagene var snittlønna under 300 000 kroner. Andel mottagere av sosialhjelp på Sagene er 7,4 prosent av befolkningen, mens det tilsvarende tall på Vindern er 2,1.

Hvorfor ta opp levesett/livsstil? Ansvar og plikt Sette tema på dagsorden, gi tillatelse til for pasienten til å ta opp tema/søke råd Sette i gang en viktig prosess, øke bevissthet Formidle hjelp, materiale Følge opp Spennende tema med mulighet for positive erfaringer Alminneliggjøre det å bli spurt

Forståelse av endring og tilbakefall Motivasjon Aktuelle tema. Kursledelse Forståelse av endring og tilbakefall Motivasjon Samtalen, klima og teknikker

Refleksjonsoppgave Hva er din bakgrunn for å arbeide med kosthold/ernæring Fortrinn/talenter Ulemper/slagsider

Å presentere deg selv Personlig/privat… Eget kosthold, egen erfaring Faglighet Engasjement/inspirasjon Rolle

Kursledelse Tilpasset ansvarlighet Aktivitetsnivå Prosessansvarlig, ikke resultatansvarlig Aktivitetsnivå Gruppetilhørighet – stimuler egenaktivitet Ekspertrolle Ivaretakelse ”Skriftemøter”

Hvorfor det kan være vanskelig å snakke om livsstil Egen holdning, eventuell livsstil ”Tabu”, moralisering Aktivering av følelser av ansvar/skyld og skam Personlig/privat Urealistiske mål Manglende tro på resultater Mangel på kunnskap

Noen utfordringer i oss selv i arbeidet med livsstil Lett å bli for forsiktig, ikke gå på banen Lett å bli for ivrig, å ville for mye Ekspertrollen- ekspert på hva og når? Fare for å bli oppfattet som formanende, gå inn i ”foreldrerollen” Fare for å generalisere egne erfaringer Kan være krevende å anerkjenne den andres mål

Gruppen som ressurs Gruppedynamikk Erfaringsbase Motivasjon Konsulenter Støtte/konkurranse

Rammer Krav til oppmøte Krav til aktivitet Taushetsplikt Åpenhet Felles målsetting

Å skape et godt samtaleklima Empati Vise en grunnleggende holdning som innebærer respekt for den enkeltes valg. Ikke forstå for fort. Positiv undring Ekspert vs. ikke-ekspert.

“Folk påvirkes i større grad av årsaker og argumenter de har oppdaget selv, enn slike som andre har oppdaget !” (Pascal).

Folk lytter mest til seg selv….

Utgangspunkt Vi endrer oss av egne grunner Det passer aldri helt å endre seg…. Vi både vil og vil ikke…. Du trenger ikke være toppmotivert! Alle kan noe!!

Om å forstå endring Endring er en kontinuerlig og uunngåelig prosess. Ulike nivåer i forandringsprosessen Prosessen forut for handlingen. Den aktive handlingen Tilbakefall Opprettholdelse

Ambivalens Ja Nei

Ambivalens Normalisere Ambivalensparadis Beslutningsvekt

Endringsprosesser/ forandringshjulet Besøkende (Tilbakefall) Klagere Vedlikehold Kunder (Tilbakefall)

Samarbeidsrelasjoner Besøkende Usikre på om de har en bestilling til oss. Klagere Ønsker en endring, men har ofte unnskyldninger som er utformet som en klage. Kunder Har en klar bestilling.

Utfordringer for samarbeidet Samarbeidsrelasjon Min oppgave Besøkende Unngå å bli utålmodige eller motiverte på pasientens vegne. Etablere en god relasjon. Ta vennlig imot, presentere tilbudet. Ambivalent Høre på klagen, stille spørsmål for å finne ut hva de selv har tenkt å gjøre. Hvilke erfaringer har de fra tidligere? Kunde Kartlegge hjelpebehov, komme med handlingsalternativer. Forebygge tilbakefall. Oppmuntre positive endringer, selv om de er små.

4-felts tabell : Nå-situasjon versus ønsket situasjon 1 2 Fordeler ved ønsket situasjon Fordeler ved dagens situasjon 3 Ulemper ved Dagens situasjon Ulemper ved ønsket situasjon 4

Motivasjon for endring Problemet slik det er nå Forventning om endring Erkjennelse av negative konsekvenser. Forventninger om positivt utkomme av endring. Bekymring over negative konsekvenser. Forventing om mestring Selv-mestringstro Støtte/metode Vanskelighetsgrad oppgave

Motivasjon Å ville det, og å kunne det Hva man vil oppnå, ikke bare unngå Balansen mellom ”burde” og ønsker Små steg Påvise mestring Aktivere følelser Konkretisering Utforsk ambivalens Aktivere handlinger Utgangspunktet er ofte defensivt jeg har prøvd før, men jeg har så lite viljestyrke Få fatt i drømmen, hvordan det ville være dersom målet er nådd helt eller delvis – gjør den levende Pass på at man beveger seg gradvis og at alle små steg feires, Påvis mestring, selv der hvor en opplever å ikke lykkes, ikke fortap dere i øyeblikket som ikke funka – de tre trekkene Få inn følelsesordene, hvordan ville du føle deg fint at du vil mosjonere mer – hva vil du helt konkret gjøre? Ambivalensparadiset

Håndtering av motstand Be om tillatelse til å gi informasjon Vektlegging av frihet til eget valg "Jeg synes du bør drikke mindre brus, men det er opp til deg - det er ditt valg - det er hva du synes som er avgjørende". Generell orientering ”Vi anbefaler alle å spise mer grovt brød” Rull med – unngå argumentasjon, still spørsmål

Oppfølging og ettervern Bekrefte og berømme endring Håndtering av risikosituasjoner Ulike strategier – fjerne, sikre, langsiktig strategi Evaluering av oppnådde resultater Stimulere til stolthet, feiring og belønning Fokusering av mestring

Noen utfordringer i arbeidet med livsstil og endringer Utålmodighet Kortere vei mellom beslutning og handling Mangel på stabilitet Åpning for redefinering av mål Skift i deltakelse og egenaktivitet Vekt på egenaktivitet Evne til å tåle pauser Motivasjon Hjelpe pasienten til å finne egne grunner Ikke slit for å overbevise

Noen utfordringer i arbeidet med livsstil og endringer (fortsettelse) Rask aktivering av motstand Unngå pekefingeren Fokus på anerkjennelse Skiftende grad av seriøsitet Ta klienten på alvor, ha forventninger Alternative mål/ulike mål Tilbakefall Arena for læring – ikke for skuffelse og fordømming

10 Skalering Konkretiserende Tydeliggjør målsetting Brukes for å finne ut Hvor lyst har personen til å gjennomføre endringen? Hvor stor tro har personen på evnen til å klare det? Hvor stor vilje har personen til å føle ubehag Øvelse: Bruke eget tema

Spørremåter Åpne spørsmål Konkretiserende spørsmål Mestringsspørsmål Hva betyr kveldsspisingen for deg? vs. Bekymrer du deg over at du spiser om kvelden? Konkretiserende spørsmål Kan du si litt mer om det? Mestringsspørsmål Hvordan fikk du til å vente så lenge? Handlingsrettede spørsmål Hva kan du gjøre for å vente enda litt til? Skaleringsspørsmål

referanse Endringsfokusert rådgivning Tom Barth - Tore Børtveit - Peter Prescott Utgitt:  2001 ISBN:  978-82-052-8066-3 Forlag:  Gyldendal akademisk