NETF’s kurs i arbeidsdeltakelse – Trondheim

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

ARBEIDSEVNEVURDRING I NAV
NAV Hjelpemiddelsentral Hva kan hjelpemiddelsentralen bistå med for at flere med funksjonsnedsettelser kan delta i arbeidslivet ? Arbeidsmetoder og.
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Virkemidler fra NAV Dialogen som verktøy NAV som støttespiller
Regelverk og tilbud i NAV sin regi Hvordan jobber NAV?
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
© Bergen kommune TETT PÅ •Tett individuell oppfølging, et nasjonalt forsøk i perioden 2006 – 2008, knyttet til Handlingsplan mot fattigdom som sikter seg.
Sosialtjenestens utfordringer i NAV Statssekretær Laila Gustavsen Arbeids- og inkluderingsdepartementet 10. Oktober 2006.
Norservice as - motiverte folk skaper mest Attføringsbedriften Service- og produksjonsbedriften.
NAV’s rolle i forhold til rusarbeid
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
NAV-kontor NAV Rogaland
NAV vs. samhandlingsreformen Bjørn Gudbjørgsrud,
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Koordinering og samarbeid NAV lokal og andre enheter
Arbeidsevnevurdering i NAV
Arbeids- og Velferdsdirektoratet
Eldrid Hodneland Rasmussen
Erfaringskonferanse om Funksjonsvurdering i Attføringsbedrifter for IA bedrifter Elsa Sæbø, Rådgiver NAV arbeidslivssenter Akershus.
Arbeidsgivers losteam Arbeid og psykisk helse
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
Hvordan jobbe godt med IA!
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
NAV Drammen 04. september 2012 Aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere John Dutton NAV leder NAV Drammen.
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Norsk Industri – Inkluderende arbeidsliv i praksis
ARBEIDSEVNEVURDERING
Samordning av NAV-tiltak for spinalskadde Prosjekt på St.Olavs Hospital Finansiert av NAV v.FARVE.
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Arbeid med bistand Rapportering.
V/ Trine Arnesen. Kort historikk Industrieventyr avsluttet juni 2000 Klare strategier og målsettinger –Konsentrerer seg om arb/kompetanse –Få folk i arbeid.
Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006.
HVA GJØR EN FYSIOTERAPEUT I NAV?
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
Orientering om NAV Drammens oppfølging av ungdom Helse og sosial- og omsorgskomiteen NAV-leder, Steinar Hansen Tirsdag 5. november, 2013.
Flyktningkonferansen 2008
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
”Gult kort” -bakgrunn, resultater og erfaringer
NAV Ny arbeids- og velferdsforvaltning Samordning av velferdstjenester
Noen «nyheter» NAV Nordland/Jack Inge. NAV, Side 2 Arbeidsmarkedet i Nordland  Fortsatt stort behov for kvalifisert arbeidskraft ( jfr
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
NAV-reform Arbeidsevnevurdering Arbeidsavklaringspenger
Det norske velferdssamfunnet
Arbeid er førstevalget
August 14 1 Presentasjon av Inkluderende Arbeidsliv Personalforum ved UiB, 26.mai 2004 Ved rådgiver Ingvild Eikeland Trygdeetatens Arbeidslivssenter.
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Muligheter og begrensinger når utdanning finansieres av NAV
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Tilrettelegging med TG som virkemiddel gir mennesker muligheter!
Drammen | Sosial- og helsedirektoratets rolle Et fagdirektorat underlagt HOD og AID  Fagdirektoratsrollen Følge utviklingen og samle inn kunnskap.
Sosialtjenesten i Bergen
Larvik – der det gode liv lever!
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger.
ARBEIDS- OG VELFERDSFORVALTNINGS- LOVEN Nils Kristian Lie Advokat Fagforbundet.
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
2008 Forslag til innhold i og organisering av Kvalifiseringsprogrammet
Arbeidsrettede virkemidler
Behovs- og arbeidsevnevurdering
Nettverksmøte den
Å se, å huske, å begripe. Alt kommer an på hvor man står.
NAV mulighetenes marked
Utskrift av presentasjonen:

NETF’s kurs i arbeidsdeltakelse – Trondheim 06.09.2011 NAV – Vi gir mennesker muligheter Hvordan jobber NAV lokal med arbeidshelse? - rolle - metode - samhandling

NAV 14 000 statlige ansatte, 5000 kommunalt ansatte I tillegg til NAV-kontorene utfører over hundre spesialenheter oppgaver som avlaster NAV-kontorene. Ca 450 NAV kontor Hovedmålene til NAV er flere i arbeid og aktivitet, færre på stønad et velfungerende arbeidsmarked rett tjeneste og stønad til rett tid god service tilpasset brukernes forutsetninger og behov en helhetlig og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning Per mars 2011

NAV Arbeids- og velferdsdirektoratet NAV Fylkesenhet NAV Internasjonalt NAV Kontaktsenter I partnerskap med kommunene NAV-kontor NAV Klageinstans NAV Forvaltning og andre spesialiserte fylkesenheter NAV Kontroll NAV Arbeidslivssenter NAV Hjelpemidler og tilrettelegging NAV Arbeidsrådgivning NAV Pensjon

Om NAV Midtbyen Antall innbyggere: 47 621 Antall besøk i mottak: 3200 pr måned trekker kølapp Antall arbeidsledige: 800 (herav 230 langtidsledige) Antall mottagere av sosialhjelp: 465 (herav 123 under 25 år) Med behov for spesielt tilpasset innsats fra NAV: ca 1600 Til sammen 3138 registrerte arbeidssøkere Antall sykmeldte: ca 2000 til enhver tid Hovedoppgave er oppfølging til jobb... Vi vil ikke kunne følge opp godt hvis vi ikke har logistikken og produksjonen på stell.. Prioritering!

Hvem er vi – organisering: 50 statlige og 18 kommunalt ansatte, fordelt på 3 avdelinger. Hovedprinsipp: Spesialisering ut fra brukers bistandsbehov Mye felles metodikk, men uliek samarbeidspartnere og roller. Eks: oppfølging syfo – arbeidsmiljøloven og dialog meg leder og HR. Oppfølging Elever med OT rettigheter – samarbied med fylekskommune og videregående skoler...

Hva gjør vi – våre satsingsområder i møte med brukeren HOVEDFOKUS: Avklaring og formidling mot JOBB Sykefraværsoppfølging – dialogmøte 2 Avklaring av nytilmeldte arbeidssøkere Avklaring av sosialhjelpsmottagere Avklaring enslige forsørgere Arbeidsevnevurdering ▼ ARBEIDSMARKEDSKUNNSKAP Felles for alle brukergruppene er behovet for tidlig avklaring!!

Mottaksavdelingen 2 ”kølinjer”: Arbeid & sosiale tjenester i NAV og Familie & omsorg = 2 team Ansvar for all økonomisk sosialhjelp Øremerkede ressurser knyttet til avklaring mot jobb Gruppebasert oppfølging av brukere med standard innsatsbehov Gjeldsrådgivning Midlertidig bolig Maritim kontroll – spesielt for Midtbyen

Avdeling for marked- og arbeidsliv ARBEIDSGIVER SOM BRUKER Organisering ifht virksomheter Sykefraværsoppfølging (som en avklaringsprosess) Tiltaksteam – tiltaksverksted NAV rekruttering - jobbmesser Eures – spesielt for Midtbyen Koordinering av kontorovergripende ungdomsprosjekt (KVP)

Kvalifiseringsavdelingen OPPFØLGING AV BRUKERE UTEN ARBEIDSFORHOLD Oppfølging av brukere med behov for spesiell innsats fra NAV for å komme ut i arbeid og aktivitet (full integrering mellom statlige og kommunale stønader) Oppfølging av brukere i Kvalifiseringsprogrammet Øremerkede ressurser til oppfølging av langtidsmottagere av økonomisk sosialhjelp og fattige familier (inkl koordinering KVP-prosjekt) AMB og LOS LAR – spesielt for Midtbyen

NAV loven § 1. Formål Formålet med loven er å legge til rette for en effektiv arbeids- og velferdsforvaltning, tilpasset den enkeltes og arbeidslivets behov og basert på en helhetlig og samordnet anvendelse av arbeidsmarkedsloven, folketrygdloven, sosialtjenesteloven og andre lover som forvaltes av arbeids- og velferdsforvaltningen. Arbeids- og velferdsforvaltningen skal møte det enkelte mennesket med respekt, bidra til sosial og økonomisk trygghet og fremme overgang til arbeid og aktiv virksomhet. § 14a. Vurdering av behov for bistand for å beholde eller skaffe seg arbeid og rett til aktivitetsplan Rett til å få vurdert behov for arbeidsrettet bistand Rett og plikt til å utarbeide planer for å nå målet om arbeid

Hva er NAV-lovens § 14a? Bestemmelse i NAV-loven som gir alle som ønsker bistand rettet mot arbeid en rett til: Behovsvurdering: vurdering av behov for bistand til å komme i arbeid Arbeidsevnevurdering ved behov for en mer omfattende vurdering Aktivitetsplan dersom man har et bistandsbehov Behovet skal sammenfattes i et Oppfølgingsvedtak som i tillegg skal beskrive: Brukerens mål Virkemidler for å nå målet Hvem skal ha behovsvurderinger inkl oppfølgingsvedtak Alle nye arbeidssøkere (inkl brukere som ennå ikke har satt fram krav om AAP) Alle nye sosialhjelpsmottakere som trenger oppfølging Enslige forsørgere Sykmeldte uten arbeidsforhold Enkelte sykmeldte i arbeid som trenger tidlig oppfølging fra NAV Oppfølging av eksisterende brukere

DEFINERE MÅL – viktige momenter Brukers ønsker Helsemessige forutsetninger Utdanning og praksis Evner Muligheter på arbeidsmarkedet Utsikter til varig arbeidslivstilknytning Alder VEKTING OG BEGRUNNELSE Dette skal beskrives og vurderes på kort tid for de fleste brukerne hos oss. Noen trenger en dypere kartlegging - AEV

Hjelp til selvhjelp vs inntektsikring Målet er klart….. Fremme overgang til arbeid og aktiv virksomhet og bidra til sosial og økonomisk trygghet jmf § 1 God behovsvurdering, arbeidsevnevurdering og felles mål og plan med brukerne er viktige verktøy Inntektsikring – sykepenger, arbeidsavklaringspenger, uførepensjon, alderspensjon, overgangstønad, individstønad, kvalifiseringsstønad, økonomisk sosialhjelp, med mer Viktig her er forutsigbarhet, samt rett ytelse til rett tid

økonomisk sosialhjelp spesialisthelsetjeneste hjelpemiddelsentralen YTELSER, VIRKEMIDLER, TILTAK grunnstønad hjelpestønad pensjon uførepensjon utdanning sykepenger praksisplass økonomisk sosialhjelp bidrag dagpenger meldekort AAP individstønad andre tiltak KVP m.m. Avklaring/veiledning/info Oppfølging Spes. tilpasset innsats Varig Bestilling/behov  Kort avklaring (Hva trenger bruker) (Hvem kan hjelpe) (Når fåes hjelp) Løse saken (Passive ytelser) Arb.evne vurd. Situasjonsbest. innsats Standard Innsats (arb. aktivitet) ? NAV LOKALT Kartlegging Plan  Gjennomføring Evaluering arbeid Ikke NAV er avhengig av innspill for å kunne identifisere et behov... Sykmelding, oppfølgingsplan, telefon, innkalling til et møte, rapport, søknad om tiltak eller ytelse..... - vi erfarer at vi kna bistå bedre jo tidligere vi blir involvert. SAMARBEIDS- PARTNERE spesialisthelsetjeneste Intro ARK forvaltning fastlege ALS arbeidsgiver rådg.lege hjelpemiddelsentralen pensjonsenhet psykiatri rusomsorg oppfølging kommune m.m. bolig NAV Sør-Trøndelag aug. 2009

Tidsaksen for oppfølging Bedriftsintern attføring og arbeidsrettede tiltak skal være tema. Tidsaksen for oppfølging kopi Sykmelder og NAV Oppfølgings- plan Aktivitetsplikt legen Nytt Dialogmøte NAV OBS – avklaring veien videre Fore- bygging 4 uker 7 8 6 måneder 1 år Vurdere gradert. Involvere nav og bht? Dialogmøte 1 arb.giver Vurderes for arbeidsrettet tiltak Ny vurdering Tilrettelegging bedriftsinterne tiltak Tilrettelegging bedriftsinterne tiltak 15 15

NAV VI GIR MENNESKER MULIGHETER!

Case Martin er plaget med leddgikt. Dette har fungert dårlig. Måtte gi seg pga kraftig forverring i sykdomsbildet. I de kommende årene dreide det seg bare mye om sykdommen. Skiftet hofter allerede som 25-åring. Prognosene var dårlige. Bla måtte han påregne mye tidsbruk på behandling – tapping av ledd og en del operasjoner. Ble tidlig forespeilet et liv på uføretrygd. Martin ønsket ikke det. Hans interesser er jobb innen økonomi og administrasjon.

Case forts…. Martin var skoleflink og ressurssterk person. Hans viktigste mål var likevel en jobb han kunne fungere i. Hva kan arbeidsgivere bidra med i en slik situasjon? Hva forventes det NAV kan bidra med? Hvordan kan vi sammen bidra til å sikre en varig og god løsning for Martin?

Løsning Martin møtte en veileder i NAV som han raskt fikk tillit til. Veileder la opp til at Martin selv skulle si litt om sin styrke, sine ønsker og gi en begrunnelse for hvorfor han ønsket å gjøre dette valget. Martin fikk innvilget yrkesrettet attføring og fikk fullført etter mye strev en økonomiutdanning.

Martin fikk prøve seg i tilrettelagt arbeidspraksis Martin fikk prøve seg i tilrettelagt arbeidspraksis. Behov for fysiske tilpasninger og stor fleksibilitet i forhold til arbeidstid viste seg gjennom denne perioden tydelig. Viste seg meget faglig dyktig. Produksjonsbedrift Langvarig lønnstilskudd Oppfølging

Tilrettelegging og samordnet bistand En entusiastisk arbeidsgiver med sans for tradisjonelle grep hjalp godt til. Fikk i starten komme og gå som han ville, bare han besørget for å løse de arbeidsoppgavene han hadde fått ansvar for. Bla måtte det tilpasses regelmessige sykehusbesøk for tapping av ledd samt kortisonbehandling. Gjennomgikk også 4 operasjoner første året.

I samarbeid med Martin ble arbeidsplassen gradvis tilpasset. Søknad om tekniske hjelpemidler bla for at han skulle kunne bevege seg fritt rundt i bedriften. Søkt om fritak for arbeidsgiver perioden. Spesialtilpasset arbeidsplass, tekniske hjelpemidler som kompenserte for nedsatt bevegelighet og stor frihet når det gjaldt arbeidstid har ført til at Martin får brukt sin arbeidskraft nærmest maksimalt.

Meget dyktig og berikelse for arbeidsmiljøet. Han har økonomiansvar i bedriften også fått innkjøpsansvar for råvaresiden. Innebærer mye kontakt i et internasjonalt stålmarked. Martin har fått fast stilling.

Case 2 Mann 57 år. Fått slag og har vært på behandling i flere måneder for opptrening. Klart hode men nedsatt følelse i hånd. Han har en kontorjobb og bruker mye pc i sitt arbeid. Sliter pga førlighet med bruk av pc. Hva gjør vi?

Behov for redusert arbeidstid Tilpasning av arbeidsoppgaver og tett oppfølging av arbeidsgiver Tekniske hjelpemidler, arbeidspult og annet teknisk utstyr som er tilpasset ham fra Hjelpemiddelsentralen og ergoterapeut. Tett samhandling med rehabiliteringssenter. Frikjøp av fadder gjennom bruk av tilretteleggingstilskudd

Opptrening i forhold til arbeidsoppgaver Personlig funksjonsassistent for å skrive på pc og gjøre andre oppgaver Klarer å veilede og gjennomføre møter/samtaler i sine arbeidsoppgaver Gradert uførepensjon Tidsubestemt lønnstilskudd