25. Mai 2011 Lindis Skeide Nyland Kemner/virksomhetsleder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeidsmiljøutvalget (AMU)
Advertisements

Helsepersonells rett og plikt til å gi opplysninger til politiet
bortsetting av arbeid og innleie av arbeidstakere
”Lønn eller næring – Utbetalers trekkplikt”
Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
Utenlandsk arbeidskraft
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
B/A-bransjen er en høyrisikobransje
Regionsbesøket i Ålesund mai 2010
AKUTTSAKER FOR FYLKESNEMNDA
Betaling av skatt og avgift
Regnskapsregler overformynderiene Kurs i vergemålsloven 20. okt 2010 Daglig leder Inge Storås.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
JUS 102 Forelesning 4. mai 2010.
Kursdag 5 Ryk og Reis Franchising.
TILskudd ikke-kommunale barnehager i Fauske kommune
Hvorfor et godt regnskap?
Innlegg nasjonal skade- og lakkonferanse 22. mars 2011 Sigbjørn Bakke Hanssen, Skatt øst.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Personopplysningsloven
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Endringer i NIFs lovnorm for klubber Fallskjermseksjonen/NLFs ledermøte 25. februar 2012 Arne Mathisen.
Barn som pårørende.
Livet i havet – vårt felles ansvar Rømmings- kommisjonen.
Skattemyndighetens rolle i og syn på gjeldsforhandlinger
Bokoordinatorprosjektet Seminar 3. desember 2010
Bostyrers sikring av bevis Statsadvokat Bård Thorsen
Samhandling leder/verneombud

Utbedringslån og utbedringstilskudd
Barn som pårørende.
Medlemskap i folketrygden ved opphold i utlandet
Åpning av gjeldsordning Geiranger 2010
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Dag 10 Partenes plikter etter en kjøpsavtale. Selgers plikter:
Bernt Kristian Berntsen Personal- og organisasjonssjef
Korreksjoner i a-ordningen Juridisk teori
Boregnskapet og rammebetingelsene for revisjon i konkursbo
Vergesamling 3. april 2014, Haugesund
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
John Alfred Sætre Konkursrådet / SKD
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
NETTVERKSSAMLING KRISTIANSUND
JUS102 Advokat Lars Baklund.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Personvern i offentlig forvaltning Gruppeundervisning 5 12./14. mars Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Instruktørkurs 20. november 2014 Korreksjoner i a-ordningen Juridisk teori.
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Forskrift om skadedyrbekjempelse – kommunens rolle Kurs på Folkehelseinstituttet, 11. september 2006 v/underdirektør Hege Johansen.
Diskriminerings lovgivningen
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling -grunnkrav Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
19. sep Tilbakekrav - hvordan skaffe informasjon ved mistanke om svindel ? Bostøttesamling, Bodø 21. oktober 2011 Trine Melheim, Strategikontoret/SJUR.
Skatteoppkrever informerer. Hva gjør skatteoppkreverkontoret? Innfordrer skatter og avgifter Skattekontoret fastsetter, skatteoppkreverkontoret (SKO)
Varsling av fornærmede eller dennes etterlatte
John Alfred Sætre Konkursrådet / SKD
Dag Wiese Schartum, AFIN
Arbeidstilsynet syn på verneombudenes plass og rolle i virksomheten
Arbeidsgivers erstatningsansvar
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

25. Mai 2011 Lindis Skeide Nyland Kemner/virksomhetsleder Erfaringer fra skattemyndighetene om konkursbehandling og samarbeid mellom aktørene 25. Mai 2011 Lindis Skeide Nyland Kemner/virksomhetsleder

Tema Konkursvurdering Erfaring - behandling av konkursbegjæringer Samarbeid skatteoppkrever - bostyrer Tilsagnsordningen Arbeidsgiverkontrollen Utplukkskriterier ved kontroll Trekkansvar/erstatning

Litt om Nordre Sunnmøre Kemnerkontor Felles skatteoppkreverkontor for kommunene Giske, Norddal, Sandøy, Stordal, Ørskog og Ålesund Folketall: 57 054 Antall arbeidsgivere: 2 610 Ansvaret for skatteregnskap, innfordring av skatter og avgifter, arbeidsgiverkontroll I tillegg har vi interkommunalt samarbeid på arbeidsgiverkontrollen hvor ytterligere 5 kommuner deltar. Misund, Haram, Sula, Skodje, Stranda Skattoppkreveren i den enkelte kommune har ansvaret for utplukk av kontrollobjekter og det faglige ansvaret for kontrollen.

Konkursvurdering Skattedirektoratet har laget interne retningslinjer for konkursvurdering Vi bruker konkurs som et aktivt innfordringsverktøy overfor arbeidsgiver, upersonlige skattytere og næringsdrivende Det foretas alltid en konkret vurdering der det legges vekt på kravets størrelse, antall ubetalte terminer, kravets alder og om det er hensiktsmessig med konkurs ut fra vår kjennskap til skyldneren Konkurs begjæres som regel etter kkl § 62 Vi avholder alltid utleggsforretning før konkurs Effektiv pantetjeneste med god kvalitet på utleggsforretningene Benytter alle tilgjengelige opplysninger i søk etter utleggsobjekt

Konkursvurdering forts. 2010: ble 1311 utleggsforretninger berammet, hvorav 654 ble avholdt og i 302 saker ble kravet sikret med utlegg. Ved forgjeves utleggsforretning vurderes konkurs 2010: ble det sendt 63 varsel om konkurs, i 40 saker ble det sendt konkursbegjæring, hvorav 15 endte med konkursåpning Konkurs et nyttig som innfordingstiltak for kreditors regning Stoppe virksomheten der virksomheten driver Hindre konkurransevridning

Erfaring - Behandling av konkursbegjæringer Som hovedregel kreves det fullt oppgjør for å trekke konkursbegjæringen Kan inngår betalingsavtaler dersom vilkårene for dette er oppfylt Godt samarbeid med tingretten ifm behandling av konkursbegjæringene Tingretten løsningsorientert. Gir kortere utsettelser med tanke på at debitor skal gjøre opp kravet

Samarbeid skatteoppkrever - bostyrer Kkl § 85: ”.. Skal bostyrer i samarbeid med offentlige myndigheter medvirke..” Orientering og innhenting av opplysninger LTO før og etter konkursåpning Kreditorutvalg Viktig at bostyrer innhenter alt regnskapsmaterialet Risiko knyttet til at andre overtar kvitteringer og kassaruller Regnskapsmaterialet etter konkursåpning. Bør oppbevares hos bostyrer frem til makulering

Tilsagnsordningen Skattedirektoratets melding nr 4/2008 behandler skatte- og avgiftsmyndighetenes to tilsagnsordninger: Skattedirektoratets tilsagnsordning (merveridavgift) Skatteoppkreverinstruksens tilsagnsordning (skattekrav) Det kan gis tilsagn for å følge opp skattekrav, herunder trekkansvar og arbeidsgiveravgift Skatteoppkrever kan stille sikkerhet med inntil ½ G, og etter samtykke fra skattekontoret inntil 1G Skatt øst kan stille sikkerhet med inntil 3 G Konkrete forhold som antas å ville tilføre boet midler og som medfører bedre dekning for skatte-/avgiftskrav Vi får få henvendelser om tilsagnsordningen

Arbeidsgiverkontrollen Ifm arbeidsgiverkontroll samarbeider vi både med bostyrer, borevisor, politi og skattetaten i forbindelse med kontroller etter konkursbo Ofte blir vi forespurt bostyrer om å foreta kontroll. Vi kan motta direkte tips om forhold som bør tas opp, eller vi blir bedt om å se på lønnsområdet for å klarlegge riktighet av krav som tilkommer, for evt. utbetalinger fra garantifondet. Borevisor: kan være formålstjenlig å samarbeide om å se på ulike disposisjoner i regnskapet Politiet:Vi informere om kontroller vi utfører, opplysninger som kan ha betydning utveksles Skatteetaten: Utveksling av informasjon, historisk data, tidligere kontroller etc kan være av betydning

Utplukkskriterier ved kontroll I hovedsak vektlegges objekt etter: om der det er restanser til kemner, det ses da også på vesentlighet av beløp. Vurdering å kunne nekte godskrivning av forskuddstrekk på ansvarlige dersom lønn er utbetalt(vesentlighet vurderes) Ansatte som kontakter oss grunnet mangelfull innberettning av lønn Indikasjoner på mangelfull innberettning av lønn, eksempelvis tidligere kontroller, ” gjengangere ”, evt. eksterne tips som vurderes å kunne gi avdekning.  Jo flere av momentene som ”skårer”, større sjanse for kontroll.

Utplukkskriterier ved kontroll forts. Det vil og si at de opplysninger som eventuelt bostyrer kan gi innledningsvis om: mellomregning, verdifulle eiendel/midler som tas ut av virksomheten, annet uttak / lønnsutbetalinger etc. Informasjon av stor betydning for om vi tar kontroll eller ikke.

Kontroller i konkurssaker i 2010 Vi hadde kontroller i 35 konkursbo (alle kommunene), herav 17 kontroller i Ålesund, 18 i de andre kommunene I 5 saker ble det bare laget LTO I 30 saker ble det foretatt fullstendig kontroll det bl.a. Ble sett på mellomregninger og kassamanko mv. Forslag til endring av inntekt i disse sakene var på kr 17 615 000 I 14 av sakene ble det avdekket straffbare forhold.

Trekkansvar/erstatning Trekkansvar etter skattebetalingsloven § 16-20 – økonomisk ansvar mot arbeidsgiver Når arbeidsgiver ikke kan gjøre opp trekkansvaret skal det vurderes om det er grunnlag for å fremme erstatningskrav mot andre enn arbeidsgiver – SKO –instruksen § 5-8, 2. Ledd Ansvar bygger på alminnelig erstatningsrettslige regler Nekting godskriving av forskuddstrekk. Forskriften – gjennomføring av avregning § 7-1-2. Utgangspunktet s/y rett til godskriving av forskuddstrekk Unntak: ”Ved manglende innbetaling kan fradrag nektes dersom s/y ut i fra sin tilknytning til arbeidsgiver....hadde eller kunne øve innflytelse på de forhold som førte til trekkmisligholdet. .”