KAN VI SNAKKE MED BARN OM ALT?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
SØR TRØNDELAG FOSTERHJEMSFORENING RICA HELL HOTELL BEDRE HJELP TIL Å BEARBEIDE TRAUMER OG PÅKJENNINGER FRA FORTIDEN.
Advertisements

Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
De dårige følelsene. Veiene ut..
Fra ord til liv Mars 2011.
BEDRE HJELP TIL BARN SOM LEVER UNDER HARDE VILKÅR
SØR TRØNDELAG FOSTERHJEMSFORENING
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Barns fortellinger ”Mamma bruker å slå han også, og han er bare tre år.” ”De slår og så kan det hende de begynner å blø, jeg vet ikke helt.. Men jeg hører.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Forebyggende arbeid satt i system
Helse og sykdomsbegrepet
- roller og forventinger
Antonovsky`s salutogenesemodell
Norasenterkonferansen, 14. – 15. februar
TEMA I HELSEFREMMENDE LIVSSTIL
Hvordan gi profesjonell kollegastøtte
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
Hva gjør vold med barn og hva trenger de?
8.mars 09 Barnegudstjeneste Velkommen til
Barn i sorg og krise Hva er Sorg?
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
RLE UKE 6 I gode og onde dager.
Forebyggende arbeid satt i system. De fleste eldre er friske, men de fleste syke er eldre.
KAN VI SNAKKE MED BARN OM ALT?
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
KAN VI SNAKKE MED BARN OM ALT? BARNAS MEDVIRKNING
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
Et møte med Gud og andre troende
MOSJØEN 16. SEPTEMBER 2014 STUDIESENTERET VEFSN
PRINSIPPER FOR FORELDREVEILEDNING
STUDIESENTERET RKK VEFSN 16. SEPTEMBER 2014
Skjønnhetstyranniet og vold Elisabeth og Anne-Bente
STUDIESENTERET VEFSEN
KOMMUNIKASJON MED BARN I KRISE
ERFARING FRA GRUPPER: BARN MOSJØEN
Bokollektivet Målgruppe:
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker. Tenk deg også at disse representerte verdens befolkning slik den er i dag i alle sine variasjoner. Da ville.
Berit Berg, Samfunnsdagen 23. august 2011
Carina Fjelldal-Soelberg
HVA SKAL VI SI? KOMMUNIKASJON MED BARN SOM PÅRØRENDE
Regional seksjon psykiatri, utviklingshemning/autisme
TBO Trinn 3 dag april 2016 Iveland Aud Ørnes og Ruben Gausdal.
SOLSTRAND 28. OKTOBER 2009 oktober-seminar om psykisk helse for barn og unge Om tidleg intervensjon og samhandling.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
SOLSTRAND 28. OKTOBER 2009 oktober-seminar om psykisk helse for barn og unge Om tidleg intervensjon og samhandling.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Hukommelse og glemsel. Hukommelse All den informasjon vi har med oss fra tidligere opplevelser, erfaringer og læringssituasjoner Hvordan virker hukommelsen.
Samhandling med eldre Tekst, figur, bilder etc.. Hvem er de eldre?
SMISO ROGALAND AUGUST 2016 ER SINNE FARLIG ?. HVA SKAL JEG SNAKKE OM Sinne og aggresjon og problemer knyttet til dette sett i lys av egen oppvekst – og.
KRISETEAM Informasjon om PSYKOSOSIALT Hva er et kriseteam
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Oktobernytt Nå er virkelig høsten her med alt av vær som det kan tilby! Barna får mange ulike erfaringer med været gjennom at vi går ut hver dag- uansett.
SKAL VI SNAKKE MED BARN OM ALT?
MOLDE 31. OKTOBER 2017 KOMPETANSEHEVING: OVERGREP OG VOLD TO NYE BEGREPER: «TOLERANSEVINDUET» «ALLOSTATISK OVERBELASTNING» Magne Raundalen, Senter for.
ARBEID MED BARN I GRUPPER
KRISETEAM Informasjon om PSYKOSOSIALT Hva er et kriseteam
BARN PÅ FLUKT Veldig mange mennesker er på flukt i verden. Og veldig mange av disse er barn, omtrent 14 millioner. Vi skal lære litt om barns rettigheter,
Magne Raundalen, Senter for Krisepsykologi, Bergen
FAGDAG 5. APRIL RETRETTEN 2018
«KOMPETANSE FOR MANGFOLD» UIS 23. MAI 2018
NYTT FRA TENÅRINGSHJERNEN
KOMPETANSE FOR MANGFOLD
KAN VI SNAKKE MED BARN OM ALT? HVA HAR VI LOVET?
Agnes Giertsen, Helsesøster/ høgskolelektor &
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

KAN VI SNAKKE MED BARN OM ALT? HELSESØSTERDAGEN KRISTIANSAND 20. APRIL 2009

VÅRT SYN PÅ BARN LYDIGHETSBARNET UT PÅ DATO INN KOM BARNEPSYKOLOGIEN BLE OVERSATT TIL BEHOVSBARNET DET GLEMTE BARNET INN KOM DITT KOMPETENTE BARN DEN LILLE STORE FORSKEREN DET FORMBARE BARNET BARNEHJERNEVERNET

DEN BRUKSAVHENGIGE HJERNEN FØDT MED OVER 100 MILLIARDER CELLER BARE 12-15% OPPKOBLET VED FØDSEL RESTEN SKJER I SAMSPILL MED ERFARINGER ARKITEKT: GENENE BYGGMESTRENE: FORELDRE OG NETTVERK UVÆR UNDER OPPKOBLINGEN USE IT OR LOSE IT – THORSTEIN WIESEL 1961 NOBELPRISEN WIESEL & HUBEL 1983 BARNE-HJERNE-VERNET Anbefalt lesning: Alison Gopnik, Andrew Meltzoff, Patricia Kuhl: The Scientist in the Crib. Norsk oversettelse: Den lille, store forskeren, Pedagogisk Forum, 2002.

Sammenheng i livet - Antonovsky Når der verste har hendt – helsebeskyttende faktorer Det som hendte ble begripelig Verden ble forutsigbar igjen Hendelsene ble håndterbare Det var meningsfylt Aaron Antonovsky: The Mystery of Health, 1990 Svensk utg. 1992: Hälsans Mysterium Dansk utg. 2004: Helbredets mysterium

James Pennebaker – Opening-up Helsefremmende kommunikasjon: Betro seg til noen – samtale – terapi Bekjennelser – skriftemål Ulike former for bønn Forskjellige skrivemetoder Konklusjon: De som legger lokk på traumer og mentale påkjenninger, har en langt dårligere helsesituasjon enn de som får satt ord på det verste.

LEONARD BERKOWITZ: NEO-ASSOSIASJONISTENE VONDE OG TRAUMATISKE MINNER ER LAGRET I HUKOMMELSEN DE ER ASSOSIERT MED HVERANDRE DE LEVER I ET NETTVERK DE HAR ET FELLESELEMENT AV UBEHAGELIGE FØLELSER NYE PÅKJENNINGER ASSOSIERES NEGATIVE FØLELSER AKTIVERES FARE FOR AGGRESJON OG VOLD

NYESTE NYTT: TENÅRINGSHJERNEN ”the second and last chance”

HVA SKJER INNE I EN TENÅRINGSHJERNE? OVERPRODUKSJON AV NY HJERNEMASSE 16-21 ”THE SECOND AND LAST CHANCE” SKJER I KJØNNSMODNE KROPPER JENTECELLENE – MER ØSTROGEN GUTTECELLENE – MER TESTOSTERON HVOR FINNER VI FLEST ØSTROGEN-MOTTAKERE? SVAR HIPPOCAMPUS HVOR FINNER VI FLEST TESTOSTERON RESEPTORER? SVAR: AMYGDALA HVILKEN BETYDNING HAR DENNE FORSKNINGEN FOR VÅR HJELP TIL UNGDOM I DRIFT? ”THERE IS A TREMENDOUS CAPACITY FOR CHANGE”

TENÅRINGSHJERNEN - DEL II LANGT MINDRE UTVIKLET ENN TIDLIGERE ANTATT SPESIELT GJELDER DET FRONTAL LAPPENE – DET VIL SI BEDØMMELSE OG RISIKOVURDERING DET VIL SI AT HJERNEN ER LETT FORFØRBAR I ULIKE SITUASJONER AMERIKANSK PROBLEMSTILLING: TENÅRINGSHJERNEN KAN IKKE DØMMES TIL DØDEN – HVA SKAL VI SI? ”The teens have the power to determine the development of their own brain” Dr. Jay Giedd, National Institute of Mental Health US – Brain Mapping programme

RESPEKT FOR BARNAS FORSTAND BARNA LEVER I MEDIA-ALDEREN HELE VERDEN ER HER TØR VI LA BARN SNAKKE OM ALT? RAPPORT FRA VOKSENSYSTEMET TIL BARNESYSTEMET HVA VISSTE VI FOR 30 ÅR SIDEN? GENERASJONSPLIKTEN – DET STORE PERSPEKTIVET

ÅPNE FOR Å FORSTÅ - LUKKE FOR Å FÅ FRED HAR HJERNEN NOE DEN SKULLE HA SAGT – NYTT FRA FORSKNINGEN KRISER PÅ TRE NIVÅ 1.GRADSKRISER 2.GRADSKRISER 3.GRAD – NÅR DET VIRKELIG GJELDER

OM Å FORBEREDE EN FORKLARING ALDERSTRINN ER VIKTIG SJEKKE UT ER VIKTIG BEGREPER ER VIKTIGE TANKESYKDOMMER RYDDEMASKINEN SETTE FOTEN PÅ BREMSENE FEIL PÅ BRUKSANVISNINGEN

HUSKELAPPER KAN VI SNAKKE MED BARN OM ALT? NÅR BARN SPØR LYTT TIL BARNA IKKE VENTE Å SE BARN TRENGER RYDDEHJELP BARN TRENGER KNAGGER VÅRE BESTE VOKSENFORKLARINGER ÅPNE FOR Å FORSTÅ – LUKKE FOR Å FÅ FRED

BARN I KRISE SYKDOM I FAMILIEN FORKLARE SELVMORD PAPPA SKAL I FENGSEL MAMMA ER DREPT EN PULT STÅR TOM VENTE Å SE – ELLER GÅ FOR Å SE

TRAUME - PTSD En hendelse utover vanlig erfaring som ville vært en påkjenning for nesten enhver. En trussel mot fysisk eller psykisk integritet, eller det å være vitne til at en annen utsettes for dette.” Gjenopplevelser - unngåelsesatferd - økt spenning, økt beredskap - nummenhet

HENVISNINGSÅRSAKER traumereaksjoner Gjenopplevelser, bilder, bølger av sterke følelser Særlig dersom disse er vedvarende flere uker etter Påtrengende sanseminner fra hendelsene – smak, lukt, lyd, berøring, risting Stress for å unngå påminninger Uvanlig separasjonsangst, stadig sjekking på grunn av fantasier om at det har hendt noe forferdelig Søvnvansker, særlig utover to uker etterpå Sinne og irritabilitet som går utover relasjoner Urimelige selvbebreidelser, skam, skyld, tristhet, grubling Fobier, sterke sinnsbevegelser, innlæringsproblemer