Muntlig eksamen i fremmedspråk

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

Muntlig eksamen i historie
Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Litt mer om PRIMTALL.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Våre presentasjoner Jón Steinar Guðmundsson Institutt for petroleumsteknologi og anvendt geofysikk NTNU Februar 2009.
Hønefoss politistasjon
Grete Sevje Muntlig eksamen i fremmedspråk 1. Muntlig eksamen  Hva er muntlig kompetanse?  Hvilke kompetansemål kan knyttes opp mot muntlig?  Hvordan.
Weitblick Presentasjon av oppgavestoffet
H. Aschehoug & Co. På eksamensdagen H. Aschehoug & Co.
Leselos Ordforråd/metakognisjon
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 41
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Om å skrive om litterære tekster
Forskjeller på tale og skrift
Vurderingskriterier og oppgaver
Bokpresentasjon Oslo.
Muntlige presentasjoner
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Vurdering – hva og hvorfor?
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Om vurdering og nye eksamensformer. Hvorfor er dette viktig å snakke om? Mange elever ”skjønner alvor” først når de er midt oppe i eksamen. Det kan virke.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Lesing og lesestrategier
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Utarbeidet av Sissel Vestre
Vurdering av muntlig i faget Fremmedspråk i Kunnskapsløftet Del 3: SPINT Svein Johansen, Rita Gjørven, Siri L Keller, Sonja Skjær ILS, UiO Utdanningsetaten.
BLOOMS Bygdøy 24.sept-08. Begreper i vurdering 1.Kompetanse det man gjør og får til i møte med utfordringer 2. Kompetansemål angir hva elevene skal kunne.
Muntlig kommunikasjon 2. Tre appellformer Appellform – hvordan du appellerer til mottakeren for å få fram ditt budskap og overbevise mottakeren. Greske.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Muntlig framføring Hovedmål/periodemål:
FORELDREMØTE 8. TRINN Rådgiver –Thomas Kvalvik Siri Myhren Petersen
Leseutvikling og læringsstrategier
Revidert læreplan i engelsk
Vurderingskriterier enkel versjon
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Lytteforståelse Rammeverket
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Utskrift av presentasjonen:

Muntlig eksamen i fremmedspråk

Grunnlaget for læring og vurdering: Kompetansemålene De samlede kompetansemålene knyttet til Skriftlig kompetanse: Leseforståelse Skriftlig produksjon Muntlig kompetanse: Lytteforståelse Muntlig produksjon Muntlig samhandling

Grunnlaget for læring og vurdering: Kompetansemålene Hvordan vektlegger vi de ulike ferdighetene når vi vurderer? Muntlig kompetanse: Lytteforståelse Muntlig produksjon Muntlig samhandling

Muntlig eksamen Hvilke tema og språksituasjoner kan vi benytte for at elevene skal få vist sin lyttekompetanse? Hvilke tema kan elevene snakke om for å få vist sin kompetanse i muntlig produksjon? Hvilke språksituasjoner mestrer elevene slik at de kan få vist sin kompetanse i muntlig samhandling? Tenk – drøft – 10 min Grete Sevje 4

Planlegging Tema elevene kan noe om Presentere seg selv: Fortelle om meg selv Familien En venn Rommet mitt Huset mitt Skoledagen min Hverdagen min Fritiden min Hjemstedet mitt Presentere en faktatekst en person et dyr en hobby en sportsaktivitet noe i naturen et yrke en aktuell hendelse en reise en nyhet en film /bok Grete Sevje Grete Sevje 5 5

Planlegging Tema elevene kan noe om Fortelle om målspråklandet: Kjente komponister Kjente popgrupper for tiden Kjente malere Kjente sportsutøvere Kjente skuespillere Klimaet Ulike måter å hilse på (til kjente/ukjente, ung/gammel) Spesielle bordskikker Forskjellige måltider Typiske retter Viktige turistattaksjon – byer/steder „Spennende“ dyr og planter Skolesystemet Politisk system Feiring av nyttår, påske, nasjonaldagen, midtsommer, jul Å være ung i landet Grete Sevje 6 6

Planlegging Språksit. elevene kan noe om Ute å spise På turistkontoret Handlesituasjoner Planlegge en fest Finne overnattingssted Invitere til fest Spørre/forklare veien På fest Hos legen I byen På reisebyrået På jernbanestasjonen Grete Sevje 7 7

Planlegging - generelt Tenke gjennom organisering /gjennomføring/vurdering av eksamen. Tenke gjennom organisering/innholdet i forberedelsestiden – veiledning og veileders rolle. Tenke gjennom rollen til intern og ekstern sensor. Velge ut emner /temaer/språksituasjoner ut fra hva elevene har arbeidet med. Utarbeide tydelige kjennetegn for måloppnåelse på tre nivåer i et språk elevene forstår. Vurdere bruk av hjelpemidler. Repetere lytte- og samtalestrategier. Grete Sevje Grete Sevje 8 8

Planlegging (forts.) Oppgavene må utformes slik at det er mulig å lage kjennetegn for måloppnåelse som graderer prestasjonene i mist tre grader. Når vi lager kjennetegn sier vi noe om hva som er viktig, hva vi legger vekt på i vurderingen. Grete Sevje 9

Planlegging (forts.) Kjennetegnene hjelper elevene til å arbeide mot målet. Kjennetegnene hjelper læreren å veilede elevene i forberedelsestiden. Kjennetegnene hjelper sensorene til å gi en rettferdig vurdering. Kjennetegnene hjelper sensorene til å dokumentere karakteren. Grete Sevje 10

Planlegging Lytteforståelse Felles eller individuell prøve? En eller flere tekster i ulike sjangre? Gjør tekstene det mulig å vurdere elevenes kompetanse på ulike nivå? Hva slags introduksjon før prøven? Lytte en eller flere ganger? Spørsmål på forhånd eller etterpå? Ta notater? Svare muntlig eller skriftlig? Sammendrag eller spørsmål? Grete Sevje 11 11

fra utdanningsdirektoratet eller kommunen? fra ”gamle læreverk”? Planlegging Lytteforståelse (forts.) Lyttestoff: fra utdanningsdirektoratet eller kommunen? fra ”gamle læreverk”? egenprodusert? Utarbeide kjennetegn Grete Sevje 12

Planlegging Lytteforståelse - kjennetegn Lav Middels Høy Du kan gjenkjenne enkelte ord og uttrykk si hva tema og / eller kommunika-sjonssituasjonen dreier seg om fortelle hvorfor du forstår dette gjenfortelle deler av hovedinnholdet i teksten si noe mer om f eks hvem teksten handler om hvor personene er når hendelsen finner sted hvor hendelsen finner sted fortelle om hvilken eller hvilke lyttestrategier du bruker for å forstå gjenfortelle hovedinnholdet i teksten si noe om detaljer i teksten si noe om hensikten med/budskapet som kommer frem i teksten og begrunne dette tolke teksten, dvs bruke egne erfaringer og kunnskaper til å utdype teksten og trekke slutninger som ikke kommer direkte frem i det du hører, evt. sammenligne med andre tekster du har lyttet til. fortelle om hvilke lyttestrategier du bruker og begrunne hvorfor du valgte nettopp disse strategiene Grete Sevje Grete Sevje 13 13

Planlegging Muntlig produksjon Hvilke temaer ? Underpunkter /momenter? Hvilke sjangre? Krav til sjangertrekk? Hvordan fremføre? Krav til muntlig fremføring? Støtte i bilder, undersøkelser, statistikk…? Forslag til ulike presentasjonsmåter? Utarbeide kjennetegn Grete Sevje 14 14

Muntlig produksjon Eksempel på eksamensoppgave Kompetansemål: Presentere ulike emner muntlig Bruke et ordforråd som dekker daglige situasjoner Delmål: Eleven skal kunne: fortelle om seg selv Eksempler på momenter: Meg selv Familien Vennene Kjeledyr Interesser Fritid Bosted Skoledagen Grete Sevje 15

Muntlig produksjon: Fortelle om seg selv Eksempel på kjennetegn Lav Middels Høy Innhold Du kan fortelle: Hva du heter Hvor gammel du er Hvor du bor Hvilken skole du går på Hva du gjør i fritiden Hvordan en vanlig skoledag er Litt om karaktersystemet Om venner Om familie Om familien din (antall timer, pauser, fag...) Hva du gjør i fritiden (venner, hobbyer, interesser…) Om hjemstedet ditt (navn på stedet, størrelse, beliggenhet, turistattraksjoner, av spesiell interesse for ungdom) Om viktige hendelser i livet ditt Om hvordan du tenker deg fremtiden din Grete Sevje 16 16

Muntlig produksjon: Fortelle om seg selv Eksempel på kjennetegn (forts Lav Middels Høy Bredde i ordforråd og strukturer Snakker ved hjelp av nøkkelsetninger Bruker helsetninger Bruker nåtidsformer/infinitiv Korrekthet Velger ord som stort sett blir forstått av mottakeren Uttaler ord slik at de fleste blir forstått Tekstbinding Binder sammen setninger med ”og” Lengde Snakker om emnet i ca 3 min Bredde i ordforråd og struktur Snakker ved hjelp av nøkkelord Har et variert ordforråd Bruker i nåtidsformer Velger ord og strukturer som i hovedsak blir forstått av mottakeren Uttaler de fleste ord riktig Har god flyt i setningene Binder sammen setninger med ”og” og ”men” Lengde Snakker om emnet i ca 5 min Snakker om de fleste momentene som er foreslått som innhold Har et stort og variert ordforråd Snakker fritt med lite skriftlig støtte Snakker i nåtid (og evt. fortid og fremtid) Presentere stoffet på en strukturert måte Uttrykker deg sammenhengende og i jevnt tempo Velger ord og strukturer som blir forstått av Snakker med god uttale og intonasjon Uttrykker deg med få formelle feil Retter selv feil Varierer mellom helsetninger og leddsetninger Lengde Snakker om emnet i ca 7 min Grete Sevje 17 17

Planlegging Muntlig samhandling Samtale om et tema/flere tema? Hvilke? Være i ulike språksituasjoner? Hvilke? To eller flere elever ? En eller flere elever + lærer? Dramatisering? Rollespill? Intervju? Diskusjon? Utarbeide kjennetegn Grete Sevje 18 18

Muntlig samhandling Eksempel på eksamensoppgave Kompetansemål: samtale om dagligliv, personer og aktuelle hendelser i språkområdet og i Norge sammenlikne noen sider ved tradisjoner, skikker og levemåter i språkområdet og og Norge gi uttrykk for opplevelser knyttet til språkområdets kultur Delmål: Eleven skal kunne snakke om en reise i målspråklandet (har hatt, er på, planlegger) snakke om likheter og ulikheter mellom målspråklandet og Norge Grete Sevje Grete Sevje 19 19

Muntlig samhandling Eksempel på kjennetegn Lav Middels Høy Innhold Du kan snakke om: Hvor du vil reise Når du vil reise Hvordan du vil reise Hvorfor du vil reise Hvem du vil reise sammen med Hva du ønsker å se - hvorfor Hva du ønsker å oppleve - hvorfor Hvor du reiste Når du reiste Hvordan du reiste Hvorfor du reiste Hvem du reiste sammen med Hva du så Mennesker du møtte Spesielle opplevelser du hadde Meninger og følelser knyttet til det du så og opplevde Sammenlike det du så og opplevde med det du kan se og oppleve i hjemlandet Grete Sevje 20 20

Muntlig samhandling Eksempel på kjennetegn (forts.) Lav Middels Høy Bredde i ordforråd og struktur Bruker enkeltord og noen få helsetninger Snakker i nåtid/infinitiv Korrekthet Velger ord som av og til blir forstått av mottakeren Uttaler en del riktig Samhandling Benytter noen høflighetsuttrykk Tekstbinding Binder sammen noen setninger med ”og” Lengde Snakker i ca 4 minutter Bruker helsetninger Snakker i nåtid Forstår det som blir sagt og responderer stort sett godt Korrekthet - Velger ord og strukturer som i stort sett blir forstått av mottakeren Uttaler ordene slik at de ikke hindrer forståelsen Snakker uten norsk intonasjon Binder sammen setninger med ”og”/ ”men” Benytter noen høflighetsuttrykk Har uttrykk for å starte og avslutte en samtale Stiller noen spørsmål hvis noe er uklart Bruker noen strategier for å forstå og gjøre deg forstått Snakker om emnet i ca 6 minutter Snakker om de fleste momentene som er foreslått iViser at du har et stort og variert ordforråd Snakke i nåtid (og evt.fortid og fremtid) Forstår det som blir sagt Velger ord og strukturer som blir forstått av mottakeren Snakker med god uttale og intonasjon Uttrykker deg med få formelle feil Klarer å variere mellom helsetninger og leddsetninger Benytter ulike høflighetsuttrykk Starter, holder i gang og avslutter en samtale Gir tilbakemeldinger på om du har forstått det mottakeren sier Stiller spørsmål hvis noe er uklart Bruker ulike strategier for å forstå og gjøre deg forstått Snakker om emnet i inntil 10 minutt Grete Sevje 21 21

Å Muntlig samhandling Sammenlikne Norge og… Grete Sevje 22

Eksempel (1) på eksamensoppgave Lytteforståelse - info til eleven Lytteoppgaven er individuell. Teksten(e) tar ca 4 min. Teksten(e) er lest inn på en CD. Du svarer skriftlig på spørsmål på norsk/gir et sammendrag på norsk. Du har til sammen 15 minutter til disposisjon. Du kan spille CD’en så mange ganger du ønsker og gjøre notater underveis. Se vedlagte kjennetegn på lytteforståelse. Husk lyttestrategiene. Grete Sevje 23

Eksempel (2) på eksamensoppgave Lytteforståelse - info til eleven Lytteoppgaven er individuell. Teksten(e) tar ca 4 min. Teksten (e) er lest inn på en CD. Hele gruppen lytter samtidig. Dere får høre teksten 2 ganger. Dere kan gjøre notater underveis. Dere svarer på spørsmål på norsk /gir et sammendrag, skriftlig eller muntlig. Dere har til sammen 15 min. til disposisjon. Se vedlagte kjennetegn på lytteforståelse. Husk lyttestrategiene. Grete Sevje 24

er knyttet til kompetansemålene er beskrevet i fagrapporten Muntlig produksjon Temaet er knyttet til kompetansemålene er beskrevet i fagrapporten er knyttet til stoff elevene har arbeidet med tidligere trekkes utformes og presenteres av eleven, evt med problemstilling Grete Sevje 25

Eksempel på eksamensoppgave Muntlig produksjon – info til eleven Du/Dere skal presentere det emnet dere har forberedt. Dere velger selv utforming og presentasjonsform. Dere kan ha med notater fra foreberedelsesdelen. Notatene skal ikke vurderes. Notatene skal være støtte under presentasjonen. Dere har ca. 10 min. hver til disposisjon. Dere skal ha en oppfølgingssamtale med intern sensor om emnet på ca. 5 min. hver Samtalen er på målspråket. Se vedlagte kjennetegn på måloppnåelse for muntlig produksjon. Grete Sevje 26

Eksempel på eksamensoppgave Oppfølgingssamtale????? Presentasjonen følges opp av en faglig samtale mellom elevene, intern sensor (og evt. ekstern sensor). Formålet med samtalen er å sikre at karakteren blir satt på basis av den individuelle kompetansen til hver elev slik den kommer frem på eksamen. Grete Sevje 27

Eksempel på eksamensoppgave Oppfølgingssamtale ???? Samtalen bør ha preg av en reel faglig samtale mellom intern sensor (og evt. ekstern sensor). Det bør ikke bare være spørsmål fra intern sensor og svar fra eleven. Samtalen skal få frem bredden i elevens kunnskaper om emnet og språklig kompetanse sett i forhold til kompetansemålene. Grete Sevje 28

Muntlig samhandling Fremmedspråk???? Her prøves elevens kompetanse i interaksjon i en ikke forberedt situasjon. Intern sensor bør være samtalepartner (en tilnærmet innfødt språkbruker). Intern sensor vil også kunne hjelpe eleven fremover i samtalen. Grete Sevje 29

Muntlig samhandling (forts.) Innebærer både å kunne lytte og å kunne snakke: samtale om noe stille spørsmål be om mer utfyllende svar svare på spørsmål uttrykke at jeg er enig eller uenig reagere diskutere Grete Sevje 30

Eksempel på eksamensoppgave Muntlig samhandling - info til eleven Du skal samhandle med intern sensor og evt. en medelev i en eller flere språksituasjoner / om et eller flere emner. Samtalen vil ta inntil 10 min. Se vedlagte kjennetegn for muntlig samhandling. Husk samtalestrategier. Grete Sevje 31

Lyttestrategier. Vurderes ? Gjette Bruke transparente ord Lytte etter navn på personer eller steder Legge merke til tall Forsøke å forstå hovedinnholdet Forsøke å forstå enkelte elementer Lytte etter stemmeleie, stemning Fokusere på det man forstår Grete Sevje 32

Talestrategier m. prod. Vurderes? Under produksjonen Utnytte hjelpemidler Utnytte egne forkunnskaper Finn andre ord Kombiner et ord med et annet Grete Sevje Grete Sevje 33 33

Talestrategier m. prod. Vurderes? Under fremføring Stemmebruk – artikulasjon Tempo – variasjoner – pauser Kroppsspråk: holdning, bevegelser, gester, mimikk, blikkontakt Bruk av manus/nøkkelsetninger/ord Tenk gjennom: Hva betyr framføringen for lytteforståelsen, virkningen? Grete Sevje 34

Talestrategier m. samh Vurderes ? Non-verbalt språk Finn andre ord Kombiner et ord med et annet Gjør om norske ord Begynn på nytt Be samtalepartneren om hjelp Grete Sevje Grete Sevje 35 35

Individuell vurdering Ved par eller gruppeeksamen må det beregnes nok tid til at individuell vurdering sikres. …eksamensoppgaven må utformes slik at alle elever får mulighet til å vise hva de kan. Grete Sevje 36

Vurdering – ulike ferdigheter Lytteforståelse: 20% av karakteren Muntlig produksjon: 30% av karakteren Oppfølgingssamtale: 20% Muntlig samhandling: 30% av karakteren eller: Muntlig produksjon: 40% av karakteren Muntlig samhandling: 40% av karakteren Grete Sevje 37

Vurdering - korrekthet I muntlig kommunikasjon kan misforståelser og uklarheter ofte oppklares. Korrekthet er likevel alltid et mål. Hvilke feil hindrer/hindrer ikke kommunikasjonen? Hvilke feil gjør det ”slitsomt” å lytte? Grete Sevje 38

Vurdering – hva kan eleven? Gi vurdering som beskrive en positivt oppnådd kompetanse, ikke fravær av kompetanse. Eleven kan…, eleven mestrer…, eleven behersker… Grete Sevje 39