Digitale tekster i norskfaget

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Den digitale dimensjonen i Samfunnsfag i grunnskolen Nå kommer vi og tar deg!
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Anders Isnes Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
Høgskolen i Oslo Bildebehandling for FLU06 – Heltid Uke 10/ Eli Gjølstad IKT-seksjonen - HiO.
Program for dagen 9.00 – 10.30: Multimodale (sammensatte) tekster
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
NDLA I EN SKOLEKONTEKST
Larvik bibliotek Foredrag om sosiale medier Kl – Seniornett Larvik Sliperiet: Datakafé Kl – Minikurs: facebook Kl –
Avis i skolen – digital kompetanse i praksis
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Guttorm Hveem Digitale tankekart i læring og undervising guttorm.hveem.no twitter.com/ghveem.
Den digitale dimensjonen i læreplanen for norsk
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Digital kompetanse i Mat og helse
Den digitale dimensjonen i læreplanen for naturfag
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Informasjonskompetanse Evnen til å… –finne –avgrense –evaluere –bearbeide –anvende –forstå –bruke lovlig og etisk …informasjon.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Digital ferdigheter i alle fag
Læring av grunnleggende ferdigheter!
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Hvordan kan vi bruke det?
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Samfunnsfaget Hva digitale verktøy tilfører faget Digitale verktøy innen samfunnsfaget er glimrende til å anskueliggjøre, illustrere og aktualisere fenomener.
Kunnskapsløftet Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget.
Trinn 2 Skrive mye i alle fag på fagets premisser og bruke skriving i kunnskapstilegnelsen.
Åskollen skole Drammen
Borre ungdomsskole
Høgskolen i Oslo Den flerkulturelle skolen: Internettsøk – oppøve bevissthet rundt ulike søkeord Introduksjon til nettsøk og kildekritikk for KRL-studentene.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Digitale tankekart i læring og undervising
Nils Ole Nilsen førstelektor Høgskolen i Bodø Å være digital.
Hypertekstuell skriving, samarbeidslæring og kollektive mapper
Krl-faget i skolen Alf Rolin, HiØ 2007
Valgfag på Kastellet skole
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Sammensatte tekster ?.
Verktøy for kreativ og språklig produksjon NKUL etterutdanning Halden september 2009 Karin Dahlberg Pettersen Berit Hope Blå
som lingvistisk disciplin
Digital historiefortelling Den internasjonale dagen for å dele livshistorier – 16.mai 2008 – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid.
Arkivskuff eller læringsarena?
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo Norsk-seksjonen vil.
Skriving i begynneropplæringa
Sammensatte tekster PPU
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Sammensatte tekster ALU
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Digitale mapper Hildegunn Otnes Høgskolen i Vestfold Våren 2002.
SAMMENSATTE TEKSTER Læreplanen sier at eleven skal kunne
Grunnleggende ferdigheter: å kunne bruke digitale verktøy (Digitale verktøy i arbeid med de fire øvrige grunnleggende ferdighetene.) Tonje Hilde Giæver.
REKLAME. Sammensatt tekst - reklame Fra læreplanen: Fra læreplanen: mestre ulike muntlige roller i gruppesamtaler, foredrag, dramatiseringer, presentasjoner.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
Sammensatte tekster LUT LK 06 - Sammensatte tekster Hovedområdet sammensatte tekster viser til et utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt.
Profesjonsfaglig digital kompetanse i den 5-årig lærerutdanning Digital kompetanse-søylen Louise Mifsud og Tonje Hilde Giæver.
Det digitale skolebiblioteket om å utvikle digitale bibliotektjenester til elever og lærere i grunnskolen.
Norskfaget i 2013 Ellen Birgitte Johnsrud.
Revidert læreplan i engelsk
Utskrift av presentasjonen:

Digitale tekster i norskfaget Lier, 25.oktober 2007

Plan for dagen 09.00 – 10.00: Introduksjon digitale tekster 10.15 – 11.00: Liten analyseoppgave 11.10 – 11.45: Litt om blogg 11.45 – 12.30: Lunsj 12.30 – 14.15: SMS, grammatikk og lyrikk 14.30 – 15.30: Opprette egen blogg

Den digitale dimensjoner i flere perspektiv Teknologisk perspektiv Pedagogisk perspektiv Fagdidaktisk perspektiv Teknologi Læring Tekstfagfolk: Teknologer, IT-forl, informatikere; Pedagoger: Det fag-spesifikke

Den digitale dimensjonen i læreplanen for norskfaget Hvor mye av det som står om det digitale, er av generell art og kunne like gjerne stått i generell del (og i andre fagplaner)? Hva er spesifikt for ditt fag? Er det snakk om digitale instrument/verktøy for å gjøre det man alltid har gjort i faget? Eller tilfører det noe substansielt nytt til faget ditt? Hva skiller gammel og ny plan – både når de gjelder innhold og form?

Kunnskapsløftet L-97 R 94 Kunnskapsløftet

Å kunne uttrykke seg De grunnleggende ferdighetene Å kunne uttrykke seg muntlig Å kunne lese Å kunne uttrykke seg skriftlig Å kunne regne Å kunne bruke digitale verktøy… I norskfaget kunne det stått: … ... Å kunne uttrykke seg digitalt

”Å kunne bruke digitale verktøy” (L06) Med naturfaglige briller: utforske, måle, visualisere, simulere, levendegjøre, registrere, dokumentere (ved forsøk og feltarbeid) Med engelskfaglige briller: Bruke språket i autentiske situasjoner, utvikle språkkompetanse…. Med samfunnsfaglige briller: Beregne, informere, utøve kildekritikk, velge informasjon Utarbeide, presentere og publisere multimediale produkt.. Kommunisere og samarbeide med elever ved andre skoler og land Personvern og opphavsrett…. Regler og normer….. I KRL, mat og helse (og de fleste andre fag): Hente, søke, sammenlikne, presentere, finne ulike perspektiver, dokumentere, rapportere. Felles for flere fag: samarbeide, presentere, publisere…..

”Å kunne bruke digitale verktøy” (forts) Med kunst-og håndverk-briller: Produsere (foto, scanning, animasjon, film og video) ”Kunnskap om estetiske og digitale virkemidler er avgjørende for bevisst kommunikasjon” Med norskfaglige briller: Mestre nye tekstformer og uttrykk Produsere, komponere, redigere, kritisk vurdere tekster Utvikle kommunikasjonsferdigheter Nye muligheter i lese- og skriveopplæring ”Bruk av digitale verktøy kan støtte og utvikle elevenes kommunikasjonsferdigheter og presentasjoner.” I alle fag skal det produseres og publiseres…. MEN: I bl.a. norskfaget er de digitale tekstene også fagets objekt…. Ikke bare middel….

Hva ligger i ”tekstperspektiv”? Søke på tekster? Produsere tekster? Lese/Analysere tekster? Datamaskinen = bibliotek (”lærebok”) Datamaskinen = skriveverksted (”Skrivebok”) Datamaskinen = ny sjangerarena (”Lesebok”)

De digitale målene i norskplanen fins spredt under flere målområder….. Under sammensatte tekster: Kunne lage fortellinger ved å kombinere ord, lyd og bilde (mål ved 4.trinn) Kunne lage sammensatte tekster med bilder, utsmykninger og varierte skrifttyper til en større helhet, manuelt og ved hjelp av digitale verktøy (mål ved 7.trinn) Kunne bearbeide digitale tekster og drøfte virkningene (mål ved 7.trinn) Kunne bruke ulike medier, kilder, estetiske uttrykk i egne norskfaglige og tverrfaglige tekster Kunne vurdere estetiske virkemidler i sammensatte tekster hentet fra informasjons- og underholdningstekster, reklame og kunst og reflektere over hvordan vi påvirkes av lyd, språk og bilder (mål ved 10.trinn) Under skriftlige tekster: Foreta informasjonssøk, skape, lagre og gjenhente tekster ved hjelp av digitale verktøy (mål ved 4.trinn) Bruke digitale skriveverktøy i skriveprosesser og i produksjon av interaktive tekster (mål ved 7.trinn) Bruke tekstbehandlingsverktøy til arkivering og systematisering av eget arbeid (mål ved 10.trinn)

Digitale tekster i norskfaget IKT i norskfaget? Den digitale dimensjonen i norskfaget? Digitale verktøy i norskfaget? Digital kompetanse i norskfaget?

Tradisjonell kontra mediespesifikk tekstskaping TRADISJONELL TEKSTSKAPING Datamaskinen som verktøy for tradisjonelle tekster Internett som publiseringsarena av tradisjonelle tekster (republisering) DIGITAL TEKSTSKAPING Bruk av mediespesifikke virkemidler Tekster der både produksjon og lesing må foregå i datamediet ”Republiserte tekster” ”Skjermtekster”

Sjangrer knyttet til datamediet (”Skjermtekstsjangrer”) (mer eller mindre mediespesifikke….) CD-romleksikon Nettaviser Elektronisk brev Nettsamtaler (chat) Dataspill CD-romfortelling Hypertekstfortelling Web-logg ??

Datamediets mediespesifikke virkemidler Interaktivitet Multimedialitet Multimodalitet Hypertekstualitet

Interaktivitet Kommunikasjon mellom maskinen og brukeren Everett Rogers:Interactivity is the capability of (…) communication systems to ”talk back” to the user, almost like an individual participating in a conversation” (1986) Enkel variant: drillprogram, ”lek & lær”, barne -cd-rom etc. Mer kompleks variant: Avanserte dataspill. Klassiker: ”Eliza”

Multimedialitet/multimodalitet Multimodalitet: man skaper mening ved å kombinere ulike modaliteter, ulike modus, ulike tegnsystem, ulike semiotiske ressurser Tegn, kulturprodukt, materiale man bruker for å kommunisere enheter som skaper mening på ulike måter De ulike modalitetene er basert på ulike organiseringsprinsipp og ulikt materiale – og de har ulikt potensial for å skape mening Mode= måte

Hypertekstualitet 2 Veven - treet - hjulet – labyrinten Et tekststruktureringsprinsipp: Hypertekstuell organisering innebærer å opprette et antall eksplisitte relasjoner (lenker) mellom de ulike tekstelementene (nodene). Veven - treet - hjulet – labyrinten Lenker og pekere: Interne og eksterne lenker (Schwebs & Otnes 2001) Menypekere og tekstintegrerte pekere (op.cit.) (Karlsson & Ledin kaller disse formatlenker og tekstlenker) Dagbladet Wikipedia

Eksempler på hypertekster IKKE-DIGITALE Avis? Ukeblad? Reklameplakat? Lærebok? DIGITALE Nettavis Personlig nettsted Dataspill Digital fortelling for barn? Hypertekstfortelling

Bruk av hypertekstprinsippet i sakprosatekster   Som i papirbaserte "hypertekster" fotnoter referanser innholdsfortegnelse krysshenvisninger gloseliste Andre muligheter: differensiering vanskegrader utdypinger årsakssammenhenger kategorisering alternative tilnærmingsmåter assosiasjoner NB"  Samarbeidsskriving, kollektive kypertekster ”Men, - blir det ikke fragmentering, da ...?”

Hvilke muligheter gir hypertekstprinsippet i arbeid med tekster? Prosjektpresentasjon (HYPTUNG-prosjektet) Digital tidslinje (renessansen) En hypertekstuell fellesanalyse (Analyse av romanen ”Karmakongen”, lærerstudenter) Annoterte innholdsfortegnelser Forklaringer, utdypinger, fotnoter etc… Lyrikk og hypertekst Sammenheng mellom egne arbeid Flere innfallsvinkler til egne arbeid (styre leseren) Henvisning til medstudenters arbeid Strukturering av større gruppearbeid

Sjanger? Verktøy? Arena? Publiseringsformat? NETTSTED Sjanger? Verktøy? Arena? Publiseringsformat?

Nettsted som reklame for firma som privat fotoalbum som nettavis som ungdomsklubb som presentasjon av institusjon, organisasjon etc. som lærebok/leksikon/ordbok/ressurssted som presentasjon av prosjekter i skolen som logg/dagbok som arbeidsmappe for eleven Offentlige Halvoffentlige Private Kommersielle

Aktuelle spørsmål å knytte til et nettsted (i en analyse): Legges det opp til hypertekstuell lesing? Hvor mange lenker går ut/innad? Er det lett å finne fram, eller kan man gå seg vill? Er det en hovedside/forside?. Er det evt. lett å komme tilbake til denne? Hvordan er lay-out/design/grensesnitt? Er innholdet av offentlig eller privat karakter? Er det innholdet helhetlig eller oppstykka? Er det (for) mye tekst? Er det (for) lite tekst? Er det mange klikkbare punkt innenfor en tekst (ei ”side”)?

Aktuelle nettsteder å analysere Nynorsksenteret Språkrådet Nysgjerrigper Skolenettet Magasinett Stedsnavn Vestfoldportalen Nasjonal digital læringsarena Eirik Newths blogg Jill Walkers blogg Drammens Tidende Noregs mållag Riksmålsforbundet Landslaget for språklig samling St Hallvard videregående skole Høgskolen i Buskerud