Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm NRT 25.oktober 2007.
Advertisements

Orientering om felles rammer og innhold i fagskoleutdanningen i helse- og sosialfag Aud Larsen Leder NUFHS.
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I NORSK HØYERE UTDANNING Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Hvem er de frafalne? Skal vi redde dem fra fortapelse? Tanker om hvordan vi beskriver og behandler studenter som ikke gjør som vi vil! Nasjonalt samarbeidsmøte.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Tone B. Rosenberg, Høgskolen i Akershus
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF og Bård Inge Thun, koordinator NUTF 11.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Revidering og kvalitetssikring av læreplaner
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Kvalitetssikring av utdanning - ITK NTNU ønsker å tilby best mulig studier til sine studenter –> hvordan få det til?
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
1 Læreplanarbeidet status og utvikling - tekniske fag Ivar Lien, Leder NUTF 11.
Implementering av kvalifikasjons- rammeverket og nye bestemmelser Bergen 7. mai 2013 v/ ass. avdelingsdirektør Bjørn R. Stensby og seniorrådgiver Ine Andersen.
Doble bachelorgrader – formelle krav og muligheter Beth Linde Studie- og forskningsseksjonen.
Inga Bostad / Viserektor Arbeid med kvalitet i undervisning og utdanning ved UiO Seminar: Evaluering av kvalitet i undervisning og utdanning, 23. april.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Oppfølging av studenter: Kontroll av registrering og betaling Det er nødvendig å føre kontroll med registrering av studenter hvert semester. Vi har rapportering.
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
NRT 13/07 Kvalifikasjonsrammeverk Nasjonalt råd for teknologisk utdanning.
Redskap på veien eller mål på kvalitet? - Et studentperspektiv på karakterer i høyere utdanning Av Susanne Skjørberg, fag- og forskningspolitisk ansvarlig.
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
MELLOM KVALIFIKASJONER OG KVALIFIKASJONSRAMMEVERK I EUROPA Nasjonal konferanse, Bergen, 25. – 26. januar 2010 Sjur Bergan, Europarådet.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
NVHs kvalitetssystem Allmøte på NVH: Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem Master NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
NVHs kvalitetssystem PhD NVH: Januar Lov om universiteter og høgskoler Krav til systemet: ▪§ 1-6. Kvalitetssikring (1)Universiteter og høyskoler.
Omlegging til læringsutbyttebeskrivelser i planverket
EVALUERING AV KVALITETSREFORMEN HOVEDPUNKTER Fagpolitiske foreninger Fung.generalsekretær Sigrid Lem.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Møte i referansegruppa Sverre Rustad
LUB og nasjonale planer
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
1 Gruppe 5: Hvor detaljert bør beskrivelsen av det norske rammeverket for kvalifikasjoner være? Innledning ved Eirik Lien seniorrådgiver Studieavdelingen.
Nye nasjonale fagspesifikke planer
Hovedpunkter høringsuttalelsene kvalifikasjonsrammeverk v/ seniorrådgiver Tone Flood Strøm.
Ny rammeplan ingeniørutdanningen Høstmøte AITeL Vedtas av Kunnskapsdepartementet Innføres for alle ingeniørutdanninger i Norge fra.
Hva lærer studentene? Velkommen til seminar! Faglig ansvarlige: Kirsten H. Lycke og Torill M. Sandberg.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
Status 3+2 prosess farmasi
Hva er egentlig læringsutbytte og hvorfor er det viktig?
Elev- og lærlingombudet i Nordland Regional elevrådskolering VURDERING.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Innledning om implementering av nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk ved Høgskolen i Sør-Trøndelag Studiekvalitetsdagen 7. april 2011 Gun Svartaas.
1 Innholdsliste Innlegg avsparkseminaret 16. sept 09 pilotprosjekt kvalifikasjonsrammeverket: Eirik Lien, plansje 2 – 20 Tim Torvatn, plansje 21 – 28 Svein.
1 Kvalifikasjonsrammeverk og terminologi Universitetenes felles samrådsseminar om implementering av kvalifikasjonsrammeverket NTNU 16. juni 2009 Eirik.
Forberedelse til NOKUTs 2. runde med evaluering av kvalitetssystemet Møter med avdelingene
Generelle karakterbeskrivelser og nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk: sammenheng eller motsetning? UHRs karakterseminar 28. oktober 2009 seniorrådgiver.
1 Hva er kvalifikasjonsrammeverket Presentasjon for programrådsledere HF
Utfordringer for ingeniørutdanningene Hallstein Hemmer Kjemi og materialteknikk Avdeling for teknologi.
Kvalifikasjonsrammeverk
Innholdsliste Innlegg avsparkseminaret 16. sept 09 pilotprosjekt kvalifikasjonsrammeverket: Eirik Lien, plansje 2 – 20 Tim Torvatn, plansje 21 – 28 Svein.
Kvalifikasjonsrammeverket
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Det nasjonale karaktersystemet
Utvikling av studieprogram i lys av kvalifikasjonsrammeverket
Program for dagen Velkommen v/Dekan Thrina Loennechen
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Kvalifikasjonsrammeverk og karakterskala: sammenheng eller motsetning?
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
NTNUs system for kvalitetssikring av utdanning
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utskrift av presentasjonen:

Termer på Terminus Terminologi i det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket UHR og NPHs konferanse om kvalifikasjonsrammeverket Bergen 25. – 26. januar 2010 seniorrådgiver Eirik Lien Studieavdelingen NTNU

2 Termer og begrep vi gjerne bruker Kvalifikasjonsrammeverk Kvalifikasjon Læringsmål Læringsutbytte (faktisk utbytte, forventet utbytte) Deskriptor Progresjon Syklus/nivå Kvalitet Kvalitetssikring Karakter og karakterskala Generelle karakterbeskrivelser Kunnskap, ferdighet, generell kompetanse Prestasjonsnøytralt Vurdering og vurderingsmåter Emne Program/studieprogram Prestasjon

3 Kvalifikasjonsrammeverket … er en systematisert beskrivelse av den kvalifikasjonen student skal ha fått når vi sender henne/ham ut i verden etter endt utdanning. Det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket er beskrevet gjennom deskriptorer og i en progresjon fra lavere grad via høyere grad til doktorgrad gjennom sykluser. Departementet har fastsatt det norske rammeverket med utgangspunkt i det europeiske rammeverket. Det nasjonale rammeverket gjelder for all høyere utdanning i Norge. Kvalifikasjonen er gjort synlig som den kunnskapen, de ferdighetene og den generelle kompetansen vi forventer at en student etter endt utdanning skal ha oppnådd i det aktuelle fagområdet.

44 Deskriptorene fra syklus til syklus utdrag fra departementets beskrivelse av forventet læringsutbytte i en progresjon gjennom tre sykluser (nivåer). sykluser:1. nivå2. nivå3. nivå Kandidaten …Kandidaten …Kandidaten … kunnskaphar bred kunnskaphar avansert kunnskaper i kunnskapsfronten kjenner til forsknings-har inngående kunnskapkan vurdere hensiktsmessig- og utviklingsarbeidom fagområdethet og anvendelse av metoder ferdighetkan anvendekan analyserekan formulere problemstillinger faglig kunnskap eksisterende teorier og planlegge og gjennomføre forskning og utviklingsarbeid generellhar innsikt i relevantekan analysere relevantekan identifisere nye relevante kompetanseproblemstillinger problemstillingerproblemstillinger kan formidle sentraltkan formidle omfattendekan formidle forsknings- og fagstoffselvstendig arbeidutviklingsarbeid

5 Læringsmål og læringsutbytte – en avklaring Det er en sammenheng mellom mål og utbytte: Læringsmål Det utdanningsinstitusjonen forventer som resultat av studentens fullførte studieprogram (kvalifikasjon), spesifisert som det målet studenten skal nå fram til gjennom sin utdanning (forventet utbytte). Læringsutbytte Det utdanningsinstitusjonen konstaterer at studenten faktisk har oppnådd etter fullført studieløp – sett i forhold til målet, dvs det utbyttet studenten har hatt av sin utdanning. Vi skal først konstatere om studentens utbytte samsvarer med det målet vi har satt. Så skal vi finne ut hvor godt studenten har nådd målet, = kvaliteten på utbyttet.

6 Rammeverk og karaktersystem KD sa i april 2007 i sin rapport Forslag til nasjonalt rammeverk for kvalifikasjoner i høyere utdanning ”Beskrivelsene skal dekke alle typer høyere utdanning og har som mål å beskrive hvilke kunnskaper, ferdigheter og kompetanse som kan forventes av alle kandidater med fullført utdanning fra det aktuelle nivået. Gradering av prestasjonene skjer gjennom karaktersystemet.” → Beskrivelsen av læringsmålet må være prestasjonsnøytralt!

7 Hva betyr prestasjonsnøytralt ? Læringsmålet skal si hva vi forventer at studenten kan etter fullført studieløp – altså innholdet i og ikke kvaliteten på det hun/han skal kunne. Vi skal ikke i målet si hva som kreves for å få A eller B eller en annen karakter. Det skal karaktersystemet gjøre, sett ut fra læringsutbyttet studenten presterer gjennom sine eksamener og prøver. Kvaliteten på utbyttet vurderes av sensor. Dersom studenten har skaffet seg forventet kunnskap, ferdighet og kompetanse (beskrevet i læringsmålet), har han/hun nådd målet og dermed bestått. Læringsmålet beskriver hva som inngår i en bestått prestasjon. Men det sier altså ikke hvilken kvalitet vi forventer av en bestått prestasjon. Den vil variere fra kandidat til kandidat. Illustrasjon: Målet er å treffe skiva du skyter på → treff/ikke-treff (som i skiskyting): bestått/ikke bestått → sentrums10’er: A ringene 7-5: C1’er-ringen: E skivebom: F

8 Prestasjon Det læringsutbyttet en student har fått og som hun/han demonstrerer i tilknytning til organiserte vurderingsmåter og eventuelt gjennom andre målbare eller observerbare aktiviteter. En prestasjon måles mot emnets læringsmål og blir kvalitetsvurdert. Kvaliteten vises gjennom en karakter.

9 Eksempel 1, prestasjonsnøytralt mål Studenten skal etter fullført studieprogram kunne gjøre seg forstått skriftlig og muntlig på engelsk i engelsktalende land. Målet beskriver ikke om studenten skal beherske språket som en innfødt språkbruker eller så vidt kan gjøre seg forstått. Prestasjonen viser kvaliteten på studentens læringsutbytte, og blir dokumentert med en karakter. Derfor skal vi ► undersøke om utbyttet viser at læringsmålets krav er nådd: ”kan studenten gjøre seg forstått skriftlig og muntlig?” ► konstatere hvor god prestasjonen er (kvaliteten), og vise den med en karakter.

10 Eksempel 2, prestasjonsnøytralt mål Studenten skal etter fullført studieprogram kunne bruke engelsk skriftlig og muntlig på tilsvarende nivå som innfødte språkbrukere. Målet beskriver her en annen grense for prestasjonskravet. Det er skjerpet, f eks relatert til mastergradsnivå. Her må det derfor bli en annen (og vesentlig skjerpet) beståttgrense og gradering av prestasjonen (utbyttet) enn i eksempel 1. Men det er fremdeles prestasjonsnøytralt. Det betyr at kvalitetskravet på de prestasjonene som viser det faktiske læringsutbyttet, er skjerpet i forhold til prestasjonene på lavere grad. Progresjon fra syklus 1 til syklus 2.

11 Emne og program Emne er den studieenheten det blir gitt undervisning i. Det er gitt et antall studiepoeng, har en vurderings- ordning (eksamen) og det knyttes til et vurderings- resultat i form av en karakter. Emnet har et læringsmål. Studieprogram (program) er en systematisert og progresjonssatt samling av emner som en student får opptak til (studierett) og som leder fram til en kvalifikasjon (ofte synliggjort som en grad). Studieprogrammet har et læringsmål. Studieprogrammets læringsmål styrer læringsmålene i de emnene som inngår i programmet.

12 Program vs emne Studieprogrammets læringsmål er overordnet: → hva vi forventer at studentens samlete læringsutbytte skal være når hele programmet er fullført → skal styre læringsmålene til emnene i programmet → programansvarlig må lage læringsmål for programmet som er slik at det er mulig å lage læringsmål for emnene som inngår Undervisning og vurdering er knyttet til programmets emner: → emnet skal oppfylle sin del av studieprogrammets læringsmål → emneansvarlig lager læringsmål for emnet, disse læringsmålene er mer konkret enn læringsmålet for programmet → emneansvarlig godtgjør hvordan emnet bidrar til å nå og å lede fram til programmets læringsmål → emneansvarlig lager prestasjonsbeskrivelser for å kunne gradere prestasjonen i forhold til karakterskalaen, ut fra den syklusen studieprogrammet og emnet er i.

13 Hvem fastsetter kvalifikasjon og konstaterer kvalitet? ► Å forme kvalifikasjonen som et læringsmål og lage prestasjonsgraderte karakterbeskrivelser er alltid en faglig og aldri en administrativ oppgave! ► Å vurdere om en student har oppnådd kvalifikasjonen ved å se læringsutbyttet i forhold til læringsmålet er alltid en faglig og aldri en administrativ oppgave! ► Å vurdere kvaliteten på en students læringsutbytte for å sette karakter er alltid en faglig og aldri en administrativ oppgave!

14 Sammenheng rammeverk og kvalitetssikring Kvalitetssikringssystemet skal sørge for at studieprogrammets innhold er dekkende for læringsmålet, ved at → emnene er relevante for programmet → læringsmålet er relevant → læringsmålet lar seg måle → hver enkelt students læringsutbytte faktisk blir vurdert mot læringsmålet → den fagspesifikke beskrivelsen av karaktertrinnene for emnene gjør at karakteren forteller kvaliteten på læringsutbyttet → læringsmålet er i samsvar med det nasjonale kvalifikasjonsrammeverket