Fylkeskommunal revisjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NKRFs kontrollutvalgskonferanse
Advertisements

Rutiner for finansforvaltning
Eierskapskontroll NKRFs kontrollutvalgskonferanse 2009
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Internkontroll i norske kommuner
KomRev Trøndelag IKS juli 141 Ansvar for intern kontroll Kommuneloven § 23 pkt. 2, 2. setning: Administrasjonssjefen skal sørge for at administrasjonen.
Internkontroll etter alkoholloven Møte med bransjen
Hvordan holde orden i eget hus? Internkontrollforskriften
KONTROLLUTVALGETS ROLLE OG OPPGAVER
FOR nr 1127: Forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften)
Riksrevisjonen – Stortingets kontrollorgan
Arbeidsmiljøet for ansatte
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Konkurranseutsetting drift Elveplassen overnatting 2016.
Presentasjon Agresso brukerforum 2012 Arne Lunde, KD.
KONTROLL/TILSYN/REVISJON v/sekr.leder Toril Hallsjø og rådgiver Odd Gunnar Høie 1.
Nytt og nyttig fra Stiftelsestilsynet Stiftelsesforum i Trondheim – 18.sept 2014 Øystein Fosstvedt, seniorrådgiver.
Fylkesmannen i Oslo og Akershus Regelverksamling Tilsyn etter barnehageloven §§§§§§§ §§§§§
Offentlige anskaffelser Formålet og grunnleggende prinsipper for offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike.
KomRev Trøndelag IKS Diverse angående regnskapene Temadager: Thon Hotell Backlund, Levanger Heia Gjestegård, Grong Sissel Mikalsen Fagleder.
-Ein tydeleg medspelar Økonomiplan OD-møte
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
PRAKTISK BRUK AV NATURMANGFOLDLOVEN VED BEHANDLING AV SKOGSAKER Fylkesskogmester Trond Rian (Noe tilpasset / justert versjon av et foredrag av juridisk.
Kommunereformen – status
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Samarbeid mellom faglig og administrativ ledelse
Nye lover fra 1. juli 2016 og Forskrift fra 1. januar 2017
Intern kontroll i regnskapsprosessene
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
«Å bygge nye Asker kommune»
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Systemavgrensing og aktøranalyse
Evaluering (og etterkontroll) av lover – tilfellet personopplysningsloven Dag Wiese Schartum.
Allment om rettighetsperspektivet og rettssikkerhetsidealet
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Fellesmøte Fellesmøte.
Krav til sikring av personopplysninger i hht pol § 13 og pof kap. 2
PROFESJONELL YRKESUTØVELSE
Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 7. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Eierstyring – roller og ansvar
Anskaffelser i Møre og Romsdal fylkeskommune Rammeavtaler
Hva består bystyresystemet av ?
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 12. mars 2018
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Presentasjon på KS-nettverk
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Økonomistyring.
Planprosess - litt om roller og oppgaver
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Kommuner og fylkeskommuner – RH kapittel 7
ISA Gjennomgang BRR - Revisjon.
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 10. februar 2016
PRESENTASJON Forum for KU 14. april 2015 Oddny Ruud Nordvik avd
Årshjul 2018 – styremøter Helgelandssykehuset HF
Oversikt over lovgivning med stor betydning for digital forvaltning
Statlig kontroll med kommunene – lovlighetskontroll og statlig tilsyn
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Rapport: Personalforvaltning i videregående skole
Outsourcing av oppgaver som gjelder myndighetsutøvelse
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Fylkeskommunal revisjon Fylkestinget, Mo i Rana 21. oktober 2019 Foto: Brynjar Gilberg

Kommunerevisjonens oppgaver Revisors ansvar og myndighet – kommuneloven § 24-2 Revisor skal utføre regnskapsrevisjon, forvaltningsrevisjon, eierskapskontroll og annen kontroll Arbeidet skal utføres i samsvar med lov og forskrift og god kommunal revisjonsskikk Regnskapsrevisjon – kommuneloven § 24-5 til 24-8 Vurdere om årsregnskapet er avlagt i samsvar med lov og forskrift Forvaltningsrevisjon – kommuneloven § 23-3 Vurderinger av økonomi, produktivitet, regeletterlevelse, måloppnåelse og virkninger Eierskapskontroll – kommuneloven § 23-4 Kontrollere om utøvelse er i samsvar med lover og forskrifter, vedtak og anerkjente prinsipper Etterlevelseskontroll – kommuneloven § 24-9 Kontrollere om økonomiforvaltningen i hovedsak foregår i samsvar med bestemmelser og vedtak

Hva forventes av en revisor?

Fylkestingets, kontrollutvalgets og fylkesrådets ansvar Kommuneloven § 24-1 Fylkestinget velger selv revisor etter innstilling fra kontrollutvalget Kommuneloven § 23-2 Kontrollutvalget skal påse at fylkeskommunens regnskaper blir revidert på en betryggende måte Kommuneloven § 10-2, § 13-1 og § 25-1 Fylkesrådet skal lede den samlede fylkeskommunale administrasjon Fylkesrådet skal påse at de saker som legges fram for folkevalgte organer, er forsvarlig utredet. Utredningen skal gi et faktisk og rettslig grunnlag for å treffe vedtak Fylkesrådet er ansvarlig for internkontrollen Internkontrollen skal være systematisk og tilpasses virksomhetens størrelse, egenart, aktiviteter og risikoforhold

Regnskapsrevisjon – oppgaver og rapportering § 24-5 Regnskapsrevisjonens innhold, jf. § 24-8 Revisjonsberetningen Årsregnskapet, budsjett, årsberetning, registrering og dokumentasjon § 24-6 Revisors plikter ved utførelsen av regnskapsrevisjon Se etter om den økonomiske internkontrollen er ordnet på en betryggende måte Vurdere risiko for vesentlig feilinformasjon, og om det foreligger lov- eller forskriftsbrudd Vurdere risiko for brudd på fylkestingets premisser for bruken av bevilgningene § 24-7 Skriftlige påpekninger fra regnskapsrevisor (nummererte brev) Revisor skal årlig gi en skriftlig oppsummering til kontrollutvalget om forhold som er tatt opp i nummerert brev, men som ikke er rettet opp eller som ikke er tilstrekkelig fulgt opp § 24-9 Forenklet etterlevelseskontroll med økonomiforvaltningen Se etter om fylkeskommunens økonomiforvaltning i hovedsak foregår i samsvar med bestemmelser og vedtak

Regnskapsrevisjon – vesentlighet og risiko Hva er vesentlig feilinformasjon i årsregnskapet Hvem er brukerne av årsregnskapet? Risiko Hva er risikoen for utilsiktede feil i regnskapet Hva er risikoen for tilsiktede feil (misligheter) Viktig: Fylkesrådets risikovurderinger Jf. kravet om at internkontrollen skal være tilpasset fylkeskommunens risikoforhold

Forvaltningsrevisjon Å gjennomføre systematiske vurderinger av økonomi, produktivitet, regeletterlevelse, måloppnåelse og virkninger ut fra fylkestingets vedtak Revisjonskriterier Lover og forskrifter Fylkestingsvedtak Fylkeskommunens retningslinjer Andre krav/standarder Formål Er forvaltningen i samsvar med gjeldende regelverk og vedtak Er forvaltningen formålstjenlig/forsvarlig Er definerte mål oppnådd

Eierskapskontroll § 23-4 Eierskapskontroll Kontrollere om den som utøver kommunens eller fylkeskommunens eierinteresser, gjør dette i samsvar med lover og forskrifter, kommunestyrets eller fylkestingets vedtak og anerkjente prinsipper for eierstyring Fylkeskommunens eiermelding og eierskapsstrategier Konsernperspektiv – eierstyring og -ansvar Eksempler Nordlandskraft AS (tidl.Nordland Næringsvekst) Forvaltning av fylkeskommunens konsesjonskraftrettigheter Forvaltning av eierskap i kraftvirksomhet (SKS) Troms Kraft – eiet av Troms fylkeskommune og Tromsø kommune Oslo Vei – eiet av Oslo kommune

Etterlevelseskontroll § 24-9 Forenklet etterlevelseskontroll med økonomiforvaltningen Regnskapsrevisor skal se etter om kommunens eller fylkeskommunens økonomiforvaltning​ i hovedsak foregår i samsvar med bestemmelser og vedtak Revisor skal basere oppgaven på en risiko- og vesentlighetsvurdering, som skal legges fram for kontrollutvalget. ​Revisor skal innhente tilstrekkelig informasjon til å vurdere om det foreligger brudd på lover, forskrifter eller vedtak, der bruddet er av vesentlig betydning for økonomiforvaltningen Revisor skal senest 30. juni avgi en skriftlig uttalelse til kontrollutvalget, med kopi til fylkesrådet, om resultatet av kontrollen Omfatter bestemmelsene i kommunelovens kapittel 14, herunder: Økonomisk bærekraft, finansielle måltall, budsjettstyring, regnskapsføring, rapportering, skille mellom drift og investering, balanse i økonomiplan og årsbudsjett, finans- og gjeldsforvaltning, låneopptak, garantier, pantsetting

Oppdrag fra kontrollutvalget – pågående og bestilte Forvaltningsrevisjoner Gjennomføring i videregående skole Kollektivtransport Tannhelse Eierskapskontroller Bompengeselskap Nord AS Overordnede risikoanalyser Forvaltningsrevisjon Eierskapskontroll Forespørsler til politikere og administrasjon

«På vakt for fellesskapets verdier» Revisjonens rolle Kontrollutvalgshåndboken: «Revisor skal gi trygghet for at en kan stole på informasjonen kommunen gir om sin økonomi» Norges Kommunerevisorforbund (NKRF): «På vakt for fellesskapets verdier»

Fylkeskommunal revisjon To vitenskapelige artikler for den som er ekstra interessert: Revisjonskvalitet og bestillerkompetanse Kommuneregnskapets måling av økonomisk bærekraft (Fagbokforlaget: Trender og utfordringer i regnskap og revisjon, 2019) Foto: Brynjar Gilberg