Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

BeSLIkt 2. klasse Kjølberg, juni 2004.
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
VG3 – norsk: Pensum og lærebok
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
2 verdenskrig håkon og  jeg har prosjekt i samfunsfag om 2 verdenskrig. Vi har sett en del filmer og lest faktastof. dette er en powerpointpresentasjon.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
EPISK DIKTNING inkl novelle
FYR Ny GIV
Sjangrer Panorama Vg1 Del 5: Skjønnlitteratur, sakprosa Kapittel 4
Alt henger sammen her også, gitt!
Roman- og novelleanalyse
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Læring av grunnleggende ferdigheter!
Del 2: Sjangre – e-post, hjemmesider og tekstmeldinger
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
FANFICTION – KREATIV FRISKRIVING
Essay er en skriftlig sjanger.
MONA NIKODEMUSSEN – IKT i læring 1 – TEMA 3 –
Litterære virkemidler
som lingvistisk disciplin
som eksamensbesvarelse
Fortelling Novelle Roman
Litteraturhistorie
Hva kjennetegner en tekst? (Berge: Skolestilen som genre,1988)
Sammensatte tekster.
Johan Borgen
Å ANALYSERE SAKPROSATEKSTER
Forrådt Av Amalie Skram.
Tekst- og sjangerteori Astrid Granly
Skrivepedagogikk POS som metode
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Sakprosa Formelle sakprosasjangre. Følger som regel et fast mønster De tekstene du skal lære om er: Rapport Formelt brev og e-post Søknad og CV.
Kapittel 7 Analyse Å analysere sammensatte tekster bilde – film -reklame SG- design/Fotolia.
Komponenter i Saga en grunnbok pr. årstrinn en lesebok pr. årstrinn digitalbok nettside lærerveiledning digital og papir grammatikkbok 8-10.
MIN BÆREKRAFTIGE KOMMUNE En nettavis for klassen.
Gro Dahle: «Blå amason»
Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller SG- design/Fotolia.
LNU: Teksttyper versus sjangere Bente Heian Utdanningsdirektoratet.
Forteljing. Samlenemning Munnleg - skriftleg Sanne - oppdikta Korte - lange oppdikta = fiksjon.
Kapittel 9 Kulturmøter i samtidstekster Karin Beate Nøsterud/NTB scanpix.
Kapittel 7 Analyse av sakprosa SG- design/Fotolia.
Elevtekster – sakprosa og litt om fortellingen også… LUT
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Tentamen i nynorsk Førebuing. Organisering Del 1: Grammatikk – Substantiv – Verb – Pronomen – Adjektiv – Genitiv (eigedomsord) Del 2: Tekstforståing –
Kapittel 9 Postmodernisme og realisme – 1980 til i dag.
| Formelle tekster.
Sakprosa Formelle sakprosasjangrar. Følgjer som regel eit fast mønster. Dei tekstane du skal lære om er: Rapport Formelt brev og e-post Søknad og CV.
Kapittel 2 Tekstane rundt oss Birgid Allig/Stone/Getty Images.
Medium og sakprosa 1700–1850 akg-images/NTB scanpix.
Saktekster Skriving i norskfaget. Kompetansemål fra læreplanen skrive ulike typer tekster etter mønster av eksempeltekster og andre kilder gjenkjenne.
Sakprosa A1, Marit Skarbø Solem. Oversikt over forelesningen Hva er sakprosa Å skrive sakprosa Læreboka som sjanger.
Retorikk og skriving. Omgrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Panorama Vg1 Kapittel 4 Sjangrer Del 2: Skjønnlitteratur, episk diktning Læreplanmål: Mål for undervisningen er at elevene skal kunne -gjøre rede for mangfoldet.
En verden i endring Tentamensoppgaver vår 2017
Leseprosjekt VG1.
Retorikk og skriving.
TA ORDET! Muntlige sjangrer.
Essayet Kåseriet Artikkelen Sjangeroversikt Sakprosa Tredelt tekst
Adaptasjoner av et juleeventyr
Fordypningsemnet i norsk, vg3 2017
NORSK LITTERATURHISTORIE
Kapittel 4 Sjangrer Del 5: Skjønnlitteratur, sakprosa
Basis Lesing Panorama Vg3 Læreplanmål:
Kurs 9.3 s.384 Å analysere tekst Novelle
- hensikt, sjanger og sammenheng i tekst
SG- design/Fotolia Kapittel 7 Analyse Å analysere noveller.
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2 Skriftlige tekster Hvordan vi skriver – sjanger Fokus på kapittel 3.2

Gjenkjenne og beskrive sjanger Lære forskjellen mellom skjønnlitteratur og saktekster Velge sjanger ut fra hva du vil med teksten

Hva er en sjanger? Betyr slekt, type, kategori, klasse eller art. Det er en bestemt type tekst Hensikten, budskapet, innhold, tema og form kan styre valget av sjanger Ikke et sett av regler du må lære Når du skriver en tekst, så forandrer den seg hele tiden Måten du skriver på bestemmer hva slags sjanger det går under

To hovedgrupper a skriftige tekster Saktekster Skjønnlitteratur Snakk sammen om hva en saktekst og hva en skjønnlitterær tekst er  Hva kjennetegner dem

To hovedgrupper av skriftlige tekster Saktekster Ikke oppdiktet Objektive upartisk Alle tekster som ikke er fortellinger, skuespill eller dikt Også kalt sakpreget tekster eller sakprosa Skjønnlitteratur Fiksjon – oppdiktet litteratur Kan likevel si noe som er sant om livet og verden Tar utgangspunkt i noe forfatteren har opplevd Sjangerblanding En artikkel kan flette inn fortellinger En romanforfatter kan ha med faktastoff

Sjangere Skjønnlitteratur Sjanger i grenseland Saktekster Fortelling (eventyr), novelle, roman, lyrikk, drama Sjanger i grenseland Essay, kåseri, personlig brev, dagbok, reiseskildring, tale og blogg Saktekster Artikkel, reportasje, intervju, leserinnlegg, oppskrift, brev, søknad, rapport, anmeldelse og CV

Oppgaver side 96 og 97 Oppgave 4 a og/eller b - valgfritt tema Kurs 3.2 arbeidsark x 3