- Endelig forslag til ønsketsituasjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Advertisements

TIDE Knowledge is only as good as its intelligent application Schmoker, 2006 Kunnskap er bare så god som mottakerens evne til å bearbeide den.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Revisjon i Skolen.  Each Party shall ensure that:  1. the training and assessment of seafarers, as required under the Convention, are administered,
Et felles løft for alle Gjennomføring av arbeidsmøte.
Tilbudskonferanse v/Elisabeth Solberg og Bjørn Eivind Berge Byrådsavdeling for helse og omsorg Oppdragsgivers spesifikasjon Bilag 1.
Arbeidsplassutvikling [Sett inn navn på arbeidsplassen og dato]
PTF-kurs Eirik Sundan – Roger Øverås Foto: Bjørn Erik Olsen.
Velkommen til Gå-hjem-møte Effektevalueringer av forskning og innovasjon 25. Mai 2016.
1 ​ Vedvarende forbedringer og spredning ​ Læringsnettverk 3, 27. mars 2014 ​ Mette Fredheim.
Innhold Program Agresso brukerforum 7-8 nov Oppsummering av arbeidet 2011/2012 i ABA Workshoper Annet.
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Opplæring i VIP-makkerskap
Implementering av nytt ITSM-system
Prosjektet "Nermarka 2016" Et samarbeidsprosjekt med mål om å forbedre aktivitetstilbudet til innsatte ved Trondheim fengsel avdeling Nermarka Trondheim.
KOSTRA arbeidsgruppe rus- og psykisk helsearbeid
Relevant questions for the Reference Group
Visning 2) Sett inn 3) Sett inn BILDE Bruk verktøylinja og gå til:
Samarbeid og medbestemmelse
Evaluering av [prosjektnavn]
SAK 6: Oppdatering av bilag 3 til Samarbeidsavtalen Krav til tjeneste
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
CAMPAIGNING From vision to action.
Agenda Vurdere tekniske hjelpemidler som kan hjelpe oss i jobbsøkerprosessen...! Takk for muligheten til å presentere en alternativ hjelpemiddel. La oss.
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Studenters læring "The greatest obstacle to discovery is not ignorance – it is the illusion of knowledge." Daniel Boorstin Elaine Munthe UiS.
Valgfag innsats for andre
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Presentasjon for virksomhetens ledelse
20 September, 2018 Sjekkliste for beslutningspunkter (BP) knyttet til HiOAs prosjektmodell For mellomstore og store prosjekter - verktøy for prosjekteier.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Den matematiske samtalen
Målbildet Stavanger kommune har som mål at flest mulig har et aktivt liv og klarer seg selv best mulig. Vi kaller det Leve HELE LIVET! Leve HELE LVET startet.
Informasjon til elever og foreldre skolemiljøutvalg
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
LIONS CLUB KOLSÅS - RYKKINN
Velkommen til dugnad i kommunen
Arbeidsmøte med foretakstillitsvalgte og foretakshovedverneombud møte 1 – 16.januar 2018 TA MED STORE POST-IT.
Hovedfunn: (uttrekk) Dokumentasjon av kvalitet Kartleggingsundersøkelse Nasjonal platform for ledelse Kun 40% opplever at eget foretak evner.
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Teknologi i realfagene B – Samarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
[Prosjektnavn] Evaluering
Styringsgruppemøte 15. november 2017
Prosjektforslag 6 Eksperter i Team - Gullfakslandsbyen 2008
Systematisk arbeid med motivasjon i fag
Oppfølging av Høstrapporten
Oppfølging av etterlatte – Bruk av etterlattesamtaler
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Inspirasjonsbasen – smarte grep
Aktiv lytting gjennom fem steg.
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Prosessdokument Inneholder informasjon fra mandat, nåsituasjonsrapport, ønsket situasjonsrapport, testrapport og evaluering.
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Endelig kartlegging av nåsituasjon
- Første kartlegging av nåsituasjon
- Første forslag til ønsket situasjon
Modenhetsvurderinger som grunnlag for kontinuerlig forbedring
Utskrift av presentasjonen:

- Endelig forslag til ønsketsituasjon Workshop 4 - Endelig forslag til ønsketsituasjon

Agenda workshop 4 Mål og ønsket resultat Forslag til ønsket situasjon Diskusjon av hva som kreves for å gjennomføre forbedringer Denne agendaen tar utgangspunt i en 3-4 timers works shop. Vi anbefaler å bruke 30 – 45 min på punt 1-3 og resten på arbeid i grupper og plenum med å tegne opp første versjon av prosessen Vurder å si noe om «spilleregler» i forbindelse med forventninger – du kan som prosessleder ha forventninger til «åpen dialog», «gjensidig respekt», lytte før vi snakker osv Presentasjonsrunde og forventninger til dagens økt Formål og rammer Prosessforbedring – hva, hvorfor og hvordan? Kort om «vår» prosess Mål for prosessen Hvem er den til for? Brukere Hvilke verktøy og arbeidsmetoder vi skal bruke Selve kartleggingen Parvis eller grupper I plenum

Mål for dagen Jobbe med de identifiserte utfordringene og komme opp med forbedringstiltak Resultat prosesstegning av ønsket situasjon med oversikt over hva tiltakene vil kreve (oversendes prosesseier/styringsgruppe) Mål satt for prosessforbedringen: Eks Redusere tid Redusere kost Øke kvalitet (brukertilfredshet)

Endinger kan påvirke ulike områder – sett sammen med modell fra Terje Prosesser/struktur Mennesker Teknologi Endring i måten arbeidet blir utført på Endring i datakilder eller inputs Endring i rapporter eller outputs Endringer i arbeidsfrekvens Endring i kommunikasjon eller interaksjon Endring som påvirker leverandører eller forhandlere Krav til nye ferdigheter Nye oppgaver Behov for betydelig opplæring/trening Oppgaver som blir tatt bort fra stilling Endring i adferd eller kultur Endring i teknologi som blir brukt for å gjennomføre oppgave Nye eller endret teknisk funksjonalitet Teknisk funksjonalitet som ikke lengre er tilgjengelig The three types of change impacts are defined as follows: Process change impacts are changes in: The way the work gets done Data sources or inputs Reports or outputs The frequency of the work Communication/interaction Will there be a change (in the): Way the work gets done? Data sources or inputs? Reports or outputs? Frequency of the work? Communication or interaction? Impacting customers? People change impacts are changes that: Require new skills to perform activities Require new work Require significant Additional training Eliminate tasks for a position Require a change in behavior/culture Will there be (a): New skill required to perform activity? Additional tasks? Significant additional training required? Tasks eliminated for a position? Change in behavior or culture? Structure change impacts are changes in: Department Accountability / reporting relationship Location where work is performed Will there be a change in: Number of people required? Accountability or reporting relationship? Location where work is performed?

Utfordringer fra Nåsituasjonen Xxxxx Mer diskusjon av utfordringene basert på prosesstegning

Prosessoversikt ønsket situasjon Her limer du inn bilde av ønsket situasjon for prosessen som tegnet etter workshop 3 og viser hvilke tidstyver/hindringer som nå er fjernet.

Overordnet oversikt over aktuelle forbedringsområder Siste gjennomgang av foreslåtte tiltak

Oversikt tiltak, ressurser for å iverksette/utvikle og effekter Hvor raskt kan tiltaket testes? 2 uker, 2 mnd, 2 år Hvor ressurskrevende/er det er det ting som må utvikles, nye rutiner, rpa, opplæring etc? Hvordan måle? Når kan vi begynne å måle/se effekter? Diskuter forbedringene opp mot disse spørsmålene Vurdere utfra prosessens omfang og kompelksitet i tiltak om dette skjemaet skal brukes. Karltegge hva det vil kreves for å gjennomføre forbedringstiltakene i prosessen slik at SG får et best mulig grunnlag for å beslutte mellom tiltan for ønsket situiasjon. Hvor raskt kan tiltaket testes? 2 uker, 2 mnd, 2 år Hvor ressurskrevende/er det er det ting som må utvikles, nye rutiner, rpa, opplæring etc Når kan vi begynne å måle/se effekter?

Veien videre Prosesseier får våre forslag til godkjenning Workshop 5 – planlegging av pilotering/implementering  WS 1 dato WS 2 dato WS 3 dato WS 4 dato WS 5 dato