Litt om status Østfoldbanen august 2019

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Advertisements

Høyhastighetsutredningen
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Reguleringsplan Vendespor Ski sør -del av Follobanen – nytt dobbeltspor Oslo – Ski Åpent møte
Vi baner veg for deg !.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
IC (Utbygging)  InterCity-strekningene mellom Oslo og Hamar, Tønsberg og Seut ved Fredrikstad skal være ferdig utbygd innen Utbyggingen skal videreføres.
Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16
Ski - et attraktivt knutepunkt Peder Vold, Jernbaneverket
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Høyhastighetsutredningen ble levert
Samferdselsdepartementet Gjør verden mindre og dagen lenger Statssekretær Bård Hoksrud(FrP) Moss. 28. januar 2015.
Utvikling togtilbudet 2012 og videre perspektiv Østlandssamarbeidet 23. oktober 2009 Johan Selmer, Ass. plandirektør NSB Persontog.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Radiolyttingen i Norge 2013 © TNS Radiolyttingen i Norge.
Norges miljø- og biovitenskapelige universitet NMBU Skoletjenesten Reise med buss fra Oslo til Ås Alternativ 1: TE6 (Hvaler – Fredrikstad.
NTP Plangrunnlag fra Avinor, Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen 1.
Jernbanen som planinstrument En liten historie om Jærbanen og Vossebanen………… og litt til! Lars Chr Stendal Regional Strategidirektør sør og vest Jernbaneverket.
Jernbaneforum Øst =====ØSTFOLDBANEN ===== Halden 2. juni 2014 Velkommen til representanter fra Dalslandspendel!
FORSØKSORDNING | TT- brukere med tunge funksjonshemminger.
HELHET – ENKELHET – KOMMUNIKASJON ”Jernbanen som regionutvikler”. Vestfold v/Osmund Ueland.
Grensekryssende jernbaneforbindelse mellom Halden og Trollhättan Problemer og utfordringer Møte med Dalslandspendel i Halden 2.juni
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Ny bro over Glomma i Fredrikstad Presentasjon av planprogram Åpent møte
Helge Kolstad, Østfold fylkeskommune 1 COINCO og godstransport Forslag til møtet i politisk styringsgruppe, Gøteborg 30. oktober 2009.
Helge Kolstad, COINCO styringsgruppe, Oslo – Gøteborg på 2:10 Østfolds utlegning av COINCO Norths jernbanepolitikk.
Foreldremøte Trolldalen 2003 Desember Agenda Status Oppdatering av adresseliste (sende rundt) Organisering av treningene etter jul Idrettsskole.
Statistikk og klagebehandling Nina Westby Evensen
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
Bompenger som et virkemiddel til å realisere politiske mål – erfaringer fra bergen øivind hauge støle byrådsavdeling for byutvikling 25. oktober 2016.
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Det nyopprettede Jernbanedirektoratet
Orienteringssaker Møte i rådmannsutvalget Torsdag 16. februar 2017
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Glommastien, Fredrikstad
Matematikk 101 og 102.
Byutredningen - hvem, hva, hvorfor
Struktur i høyere utdanning – SamarbeidArbeidsdelingKonsentrasjonSammenslåing Allmøte SVT 5 desember.
..samarbeid og engasjement
Prosjektutløsende behov
Jernbanemøte, Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann Hamar.
Kommunedelplan Dovrebanen gjennom Hamar
Grunnlaget for bedret kvalitet på jernbanen gjennom prioriteringer i NTP og HP Bane NORs Punktlighetsseminar 23. november 2017 Stein Batalden Avdelingsdirektør.
FNs bærekraftsmål FNs bærekraftsmål skal sikre at hele verden tar vare på miljøet samtidig som at alle mennesker kan ha muligheter for et godt liv.
Nasjonal signalplan – «milepælsbasert»
Dekning Mobilt internett i tog
Tredje rullebane Avinor Oslo Lufthavn
Akershus fylkeskommune
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Riksvegutredningen 2015 og NTP
Utredning av jernbanen Oslo – Göteborg
KOLLEKTIVTRANSPORT ROMERIKE
Hva er Lillestrøm? Byen med den sterkeste veksten i landet
Fornebubanen Erfaringer.
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter 1.
Revidert reglement for elektronisk kommunikasjon
Nordisk møte 2010 – Varme arbeider
Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen
Nasjonale utfordringer og strategier for samferdsel
Oslopakke 3 Handlingsprogram mai 2012
Jernbanetiltak i Brynsbakken (strekningen mellom Oslo S og Bryn)
Lars-Inge Haslie MC – ulykker Trafikksikkerhetskonferansen 2019.
Orientering i Planutvalget om Glommakryssing for riksvei 22 - planendringer etter offentlig ettersyn Reguleringsarkitekt Inge Fagerhaug Enhetsleder Arne.
InterCity: Jobben er ennå ikke ferdig
Mulighetsstudie Grenland / Skien
Utredningsgruppe samferdsel
Foto: Jernbanedirektoratet
Utskrift av presentasjonen:

Litt om status Østfoldbanen august 2019 Ove Skovdahl

Om Jernbanedirektoratet Ansvar for utvikling av framtidig jernbanetilbudet i Norge; togtilbud, infrastruktur, persontogmateriell, kompetanse og andre innsatsfaktorer Utarbeider strategidokumenter og utredninger, grunnlaget for NTP og jernbanens handlingsprogram. Inngår avtaler med Bane NOR om tilgjengelighet til eksisterende infrastruktur og utvikling av ny. Inngår trafikkavtaler med togoperatører om å tilby transporttjenester. Skal bidra til at togtilbudet er koordinert med øvrige transporttilbud og framforhandle takstsamarbeidsavtaler. Deltar på vegne av staten i arbeidet med byutredninger, bymiljøavtaler og byvekstavtaler. Vår tenkemåte: Hvilket togtilbud er det behov for? – Hvilke virkemidler er da nødvendige?

Statistikk 2017-18 Linje Endring 2016-17 Endring 2017-18 www.vy.no Linje Endring 2016-17 Endring 2017-18 Antall reisende 2018 L2 (Ski) + 15,6% - 1,3 % 7,0 mill L21 (Moss) + 8,5 % + 2,8 % 3,6 mill L22 (Mysen) + 13,2 % + 10,8 % 2,6 mill R20 (Halden) +6,2 % + 5,6 %

Tilbudsforbedringer desember 2019 L21 (Moss) fra desember 2018: Halvtimefrekvens i begge retninger 06-09 og 15-18 L2 (Ski) Halvtimefrekvens også lørdag kveld og søndag morgen* Forlenget rushtid morgen L21 (Moss): Forlenget rushtid fra 3 til 4 timer i begge retninger morgen og ettermiddag R20 (Halden: Forlenget rushtid fra 2 til 3 timer i en retning morgen og ettermiddag* Økning fra enkelt- til dobbeltsett i 23 avganger pr uke

Togtilbudet fra Follobanens åpning 2022 L21, L22 og R20 får 11-12 minutter kortere reisetid mellom Ski og Oslo Utredning gjennomført i Jernbanedirektoratet 2018/19. Anbefaling: L2: Grunnrute 4 tog/time + 2 innsatstog L21: Grunnrute 2 tog/time L22: Grunnrute 1 tog/time + innsatstog L23; Grunnrute (Ski) 1 tog/time R20: Grunnrute 1 tog/time + innsatstog Tilnærmet 10 min frekvens direktetog Oslo-Ski

Suksessive tilbudsforbedringer etter 2022 Forutsetninger L2: Økning til 10 min frekvens L21: Innsatstog i rushtid (2/time) L22: Tilbudsforbedring R20: To tog/ time til Moss/ Rygge Dobbeltspor Sandbukta-Moss-Såstad Planskilt avgrening for Østre linje sør for Ski Hensettingsanlegg ved Ski og ved Moss Sporomlegging i Brynsbakken Nye lokaltogsett til L2 R20: To tog i timen til Rygge/ Fredrikstad/ Sarpsborg/ Halden Dobbeltspor Haug – Seut/ Seut – Sarpsborg Hensettingsanlegg Rygge/ Fredrikstad/ Sarpsborg https://www.norsketog.no/tog/type69c

Oslo - Göteborg Kommersiell trafikk, uten offentlig kjøp i dag Forlengelse av R20 (Halden) Dagens tilbud; 3 (+1) avganger/dag/ retning reisetid 3:40-4:00 Fremtid: Tilbudsøkning fra desember 2019; fra 3 til 4 avganger med VY. Interesse fra SJ

InterCity-utbyggingen på Østlandet Jernbanedirektøren juni 2019: «Jeg mener tiden er inne for å etterlyse enklere inngrep gjennom byene. Vi ser at vi kan få til to tog i timen uten å bygge om mye av Hamar, og vi må også spørre oss om det er riktig å bruke fire milliarder på ny stasjon i Fredrikstad. Tilsvarende gjelder for flere byer.» «Jeg tror vi har mye mer å hente ved hovedsakelig å bygge dobbeltspor mellom byene. Med det får vi både opp kapasiteten og reduserer reisetida.» Presisering: Det skal ikke være noen tvil om at jernbanen også i fremtiden skal betjene sentrum i byene. I Fredrikstad forutsettes ny stasjon ved Grønli, men kanskje med færre enn 4 spor

Seut - Klavestad

Seut - Klavestad

Behov for kostnadsreduksjoner Som del av arbeidet med Nasjonal Transportplan 2022-33 har Samferdselsdepartementet (brev av 11.01.19) bedt transportetatene om å se på mulige kostnadsbesparende tiltak i alle prosjekter som er under planlegging. Kostnadsoverslag på kommunedelplannivå (2019) har vist betydelige økninger i forhold til tidligere overslag (2010) Bane NOR har fått i oppdrag å gjennomgå alle prosjekter med sikte på å finne kostnadsreduserende tiltak

Seut - Klavestad