Katalase – enzymkonsentrasjon og reaksjonshastighet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Statistikk på 50 5 minutter
Advertisements

Eksperimentelt arbeid
Kapittel Q Reaksjonskinetikk.
Kapittel F Kjemisk likevekt.
Kvantitativ forskning
1 JFRYE2005 1: Vanlige 2: Kurvelinjære 3: Samspill (ikke-addivitet) 4: Dikotomier 5: Dummy-variabler.
Om semesteroppgaven Krav til den avhengige variabelen
Dimensjonsanalyse NTNU 2005 Ø. Arntsen
1: Korrelasjon, kovarians (at variablene ’spiller sammen’)
Simpel regresjon Plott av variablene Y mot X
SAMMENHENGER MELLOM VARIABLER
Statistikk på 20 2 timer PSY-1002
Diskrete stokastiske variable
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Regresjonsanalyse Del 2
Epilepsi hos barnehage-og skolebarn
Enzymer II Kinetikk.
Mål for sentraltendens:
Regresjon Petter Mostad
Mål for timene Forstå hvordan vi ved hjelp av et variogram kan uttrykke den romlige variasjonen til en tilfeldig variabel.
 Vi ønsker å tilpasse en rett linje gjennom dataskyen  Denne linjen skal ha den beste tilpasningen (minst feil) til data.
Operasjonsanalytiske emner Prognosemodeller basert på Tidsserieanalyse Rasmus RasmussenBØK710 OPERASJONSANALYTISKE EMNER1 Del 23Forecasting 1 - Mønster.
Stian Grønning Master i samfunnsøkonomi Daglig leder i Recogni.
Norges vassdrags- og energidirektorat Skredfareskalaen Varslingskurs 2013/2014.
Kapittel 6 Følsomhet. Læringsmål Etter å ha jobbet med lærebok og hjemmeside til kapittel 6 skal du kunne: 1.Beregne nullpunkt og kritisk verdi 2.lage.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering Vi kan formulere:  Et tema – f.eks. ”Ungdom og bruk av data”  En hypotese – ”Gutter bruker.
1 SKOLELABORATORIET Nils Kr. Rossing En praktisk introduksjon til differensialligninger av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU.
Operasjonalisering: målenivå for variabler
Produsentuavhengig legemiddelinformasjon for helsepersonell Søkeeksempel på RELIS.no (13. mai 2016)
Talevansker: Hva er årsaken? Spesialergoterapeut Hanne Kristin Sigmond slagenheten SSK.
1 SKOLELABORATORIET Programmering av PIC-mikrokontrollere Grunnkurs Av Nils Kr. Rossing Skolelaboratoriet ved NTNU Nils Kr. Rossing.
Studiebarometeret 2013 Regresjonsanalyser HiST-avdelinger Utført av Norfakta på oppdrag fra HiST Basert på rådata stilt til disposisjon av NOKUT.
Vitenskapelig usikkerhet Er det lett å se hva pH- verdien er? Hvilke andre metoder kan brukes til å måle pH? Foto: Cappelen Damm.
ATMOSFÆREN.
Alkoholbruk blant unge i Agder
Hva handler matematikk om? Om hvorfor har vi det i skolen?
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Funksjoner Kapittel 2.
Skriv inn prosjekttittelen her Navn Lærerens navn Skole
Prosjekttittel Ditt navn | Lærerens navn | Skolen din
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Hvordan påvirker tjenesteprofilen i pleie og omsorgssektoren kostnader og kvalitet? GEIR MØLLER Telemarksforsking.
Studiet av legemidlers interaksjoner med reseptor
Performanse Det en talende gjør når han produserer og forstår språk
INF5110 – 5. og 7. mai 2015 Stein Krogdahl, Ifi, UiO
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
Forskningsprosjekt, tittel
Regresjonsforutsetninger i STATA
Plan for dagen Støkiometri – mengder av stoff Stoffmengde (mol)
MET 2211 Statistikk og dataanalyse
Kapittel 7: Economic Exposure
Tabeller og grafer B – Samarbeid
The Nature and Causes of Economic Fluctuations
Den matematiske samtalen
Gangen i en undersøkelse Prosjektplan og problemformulering
Strategiske kostnadsdrivere
Kapittel 15: Valg av metode Kapittel 16: Stokastiske variabler
Tester med SPSS prosedyrer og utskrifter
3 Kostnader og kostnadsteori
Tittel på forskningsprosjekt
Kjemisk likevekt.
SIV : Metodevalg Stokastiske variabler
Motivasjon Uke 11.
Norsk Forening for Kognitiv Terapi Ferdighetstrening
Enzymer.
Oppsummering fra forrige gang
Utskrift av presentasjonen:

Katalase – enzymkonsentrasjon og reaksjonshastighet Problemstilling: Hvordan påvirker enzymkonsentrasjonen reaksjonshastigheten? Hypotese: Når enzymkonsentrasjonen øker, vil reaksjonshastigheten ... fordi ...

Variabler kan deles inn i tre grupper: Uavhengig variabel – den faktoren du varierer i dette forsøket enzymkonsentrasjon Avhengig variabel – den faktoren som måles i dette forsøket blir det skumhøyde per tidsenhet Kontrollerte variabler – faktorer som kan påvirke forsøket men som holdes konstant, f.eks. konsentrasjon og volum av substrat (H2O2) volum av gjærløsningen temperatur pH

Fyll inn i elevheftet: reaksjonsligning uavhengig variabel kontrollerte variabler

Beskriv rådataene muntlig – jobb i par Er det stor variasjon mellom gjentagelsene? Ser du noe mønster? Er det noen rare, overraskende eller sterkt avvikende verdier?