Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Misoppfatninger knyttet til tall B – Samarbeid
Advertisements

Ta utgangspunkt i elevenes interesser og erfaringer B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Modul 1 – Lavt presterende – Hva betyr det?
Samtaletrekk B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Modul 4 – Diagnostisk undervisning
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Modul 1 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til brøk B – Samarbeid
Modul 2 – Elevens tenkning gjennom samtale
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
Praksiser i ambisiøs matematikkundervisning A – Forarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
God repetisjon og øving B – Samarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Hva er representasjoner i matematikk? B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Kjennetegn på problemløsing B – Samarbeid
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Kvikkbilde 1 Kommutativ egenskap A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Modul 5 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Å utvikle matematiske begrep B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 5 fra 4 A – Forarbeid
Undervisning for dybdelæring B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Problemløsingsstrategier B – Samarbeid
Oppgavestreng 4 · 256 A – Forarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Dybdelæring - GeoGebra B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Horisontkunnskap B – Samarbeid
Modul 3 – La deg inspirere til å inkludere
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 1 – Representasjoner
Modul 3 – Intensiv opplæring
Modul 4 – Synliggjøre elevenes tenkning
Modul 4 – Dynamisk kartlegging
Modul 2 – Observere elevenes strategier
Modul 2 – Oppgaver som engasjerer og utfordrer
Prinsipper for ambisiøs matematikkundervisning B – Samarbeid
Utskrift av presentasjonen:

Modul 1 – Kartleggingstest Alle Teller Vurderingsverktøy Click to edit Master title style Utarbeidet i samarbeid med Statped

Mål Målet med modulen er å kunne vurdere hva en kartleggingstest forteller om elevenes kompetanse. I denne modulen vil dere å få et innblikk i hva Alle Teller! er og hvordan en kartleggingstest fra Alle Teller! kan gjennomføres som en screening av klasser eller grupper.

Tidsplan for denne modulen Økt Anbefalt tidsbruk A - Forarbeid 30 minutter B - Samarbeid 60 minutter C – Utprøving D – Etterarbeid Hele modulen 210 minutter

A – Forarbeid 30 minutter

Individuelt arbeid Se gjennom oppgavene i Eksempeltest. Testen er gjennomført med elever på 6. trinn, og resultatene er registrert i Elevresultater. Studer elevresultatene. Tenk gjennom spørsmålene og noter stikkord: Hva kan du si om klassens styrker og svakheter? Velg en elev. Hva forteller resultatet om kompetansen til denne eleven?   Ta notatene med til B – Samarbeid.

B – Samarbeid 60 minutter

Tidsplan for denne økta Aktivitet Anbefalt tidsbruk Oppsummering A – Forarbeid 20 minutter Planlegg kartlegging 40 minutter Totalt tidsbruk 60 minutter

Oppsummering A - Forarbeid 20 minutter

Oppsummering av forarbeidet Individuelt (5 minutter): Se over notatene dine og gjør deg klar til gruppediskusjon Gruppediskusjon (15 minutter): Bruk notatene fra forarbeidet, og drøft i grupper på tre–fire personer: Hva kan dere si om klassens styrker og svakheter? Hva forteller resultatet om kompetansen til elevene dere har valgt?

Planlegg kartlegging 40 minutter

En test i tallforståelse Les teksten Screening – hva og hvorfor? Teksten vil være til hjelp i planleggingsarbeidet. Planlegg gjennomføring av Eksempeltest. Testen kan gjennomføres på ett eller flere trinn ved skolen.   Etter gjennomføringen skal resultatene registreres i Vurderingsskjema og analyseres med tanke på klassens styrker og svakheter utfordringer som elever har med forståelsen av tall

C – Utprøving 60 minutter

Bruk av screening ved egen skole Gjennomfør testen slik dere har planlagt.   Registrer resultatene i Vurderingsskjema. [xlsx eller pdf] Analyser resultatene. På hvilke områder viser klassen/gruppen sine styrker og svakheter? Hvilke elever ser ut til å ha utfordringer med forståelsen av tall? Hva behersker disse elevene (styrker)? Hva ser ut til å være problematisk (svakheter)? Ta med notatene til D – Etterarbeid.

D – Etterarbeid 60 minutter

Erfaringsdeling fra utprøving Grupper: 30 minutter

Hva forteller resultatene av testen? Gå sammen i gruppene og diskuter resultatet av testen. Gi en kort oppsummering av styrker og svakheter: Klassenivå Grupper av elever Enkeltelever Er resultatet forventet ut fra undervisningen klassen har fått? Begrunn. Velg noen elever som ser ut til å ha spesielle utfordringer. Hva ser det ut til at disse elevene behersker (styrker)? Hva ser ut til å være problematisk (svakheter)? Hvordan stemmer resultatene med det dere ellers vet om elevenes kompetanse i matematikk?

Konsekvenser for praksis Plenum: 30 minutter

Bruk av kartleggingsresultater Diskuter i grupper eller plenum Hvilken praksis har dere for oppfølging av elever som presterer lavt på kartleggingstester? I hvilken grad er informasjonen dere nå har om elevene, tilstrekkelig til å sette i gang tiltak? Skal resultatene følges opp av annen type vurdering? I tilfelle hvilken? Hvilke konsekvenser vil resultatene ha for undervisningen? Når er det grunn til bekymring og eventuelt kontakt med PPT?   Velg en i kollegiet som noterer stikkord om felles praksis for vurdering og oppfølging. Bli enige om hva dere vil gjøre videre.

Anbefalinger til videre arbeid

Anbefalinger til videre arbeid Pakke 3 Oppfølging av vurdering – Modul 1 Følge opp kartleggingstester

Click to edit Master title style