Strategisk kompetanseledelse 2019 Programstyremøte 1 feb 2019

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Endringskapasitet Inger Stensaker, NHH Lederne 19.april, 2012.
Advertisements

Ansattes perspektiv på endring & omstilling
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Bilde inn Intern markedsføring. Hva er intern markedsføring? ”En kontinuerlig prosess som skjer innad i organisasjonen, og som går ut på å motivere og.
Møte m/SAB arbeidsgruppe september 2015 IT for et fremragende universitet Lars Oftedal.
Medarbeiderkartlegging Driftsenhet / Avdeling Dato Foto: Rune Nilsen/News on Request.
Bilag 5 Strategier for HELFO mot HELFO har vært gjennom en spennende reise fra etablering av Trygdeetatens oppgjørsorganisasjon i 2004 og fram til.
Kartleggingsprøver på godt og vondt- hva gjør vi? Tove Mathisen og Kurt Henriksen Hvorfor kartleggingsprøver? Begrepsforståelse? Hvilke kartleggingsprøver.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Fremtidas byggenæring - undersøkelse 1. Hvor relevant opplevde du møtet om framtidas byggenæring? På en skala fra 1 – ikke relevant meget relevant.
Tilbyderkonferanse Anskaffelse – Rammeavtale bedriftshelsejeneste.
Ledelse av pasientsikkerhet Styreinvolvering. 5 million Lives Campaign. Getting Started Kit: Governance Leadership ”Boards on Board” How-To Guide. Camebrigde,
Nettverk for virksomhetsstyring Risikostyring v/ Anette P. Simonsen, DFØ v/ Christine Vik, DFØ 17. Februar 2016.
Tilbudskonferanse Utvikling av kursopplegg basert på Prosjektveiviseren.no
Februar 2013 IKT-strategi Gruppe 4 Jan Magne LangsethGro Li Sletvold Fridtjov Valde JansonAmel Konjhodzic Anne Berit SkogvangBerit Aarnes Magnus.
Hva er etikk Etikk er læren om moral og kan forståes som vår evne til å gi gode begrunnelser for valgene vi gjør. Dette blir spesielt viktig når vi skal.
Presentasjon av organiseringsprosjektet
Fritid med Bistand V/ Seniorrådgiver Anders Midtsundstad
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Vurdering av modenhet i salgsstyrken
ROS-analyse.
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Arbeidsmiljø- undersøkelsen på NTNU 2014
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Utdanningskomiteen 19. mai
Berit Lien seniorrådgiver
Samarbeid og medbestemmelse
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Porteføljestyring – hva er det?
Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst Tekst.
Gruppeprosess Dialog som ramme for gruppeprosessen Lokalt fokus
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
PROFESJONELL YRKESUTØVELSE
Kompetanseutvikling og Effektiviseringsprogrammet Kompetanse koster, men inkompetanse koster mer! Det skal lønne seg å være seriøs ! NVF 2. mars 2015.
Overordnede HMS satsningsområder Overordnede IA mål
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
20. september 2016 Utdanningskomiteen.
Prosjektpresentasjon – Før du starter
Målbildet Stab/støtte
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Fjernledelse. En presentasjon for ledere om hvordan følge opp medarbeidere på daglig basis. 23. mars 2018.
Prosjekt NAV Værnes Etablering av NAV Værnes KS-samling Gardermoen 25. april 2016 Kjell Fosse (Rådmann, Stjørdal kommune) Roar Vikvang (Leder, NAV.
Matematikk på ungdomstrinnet
AMU juni 2018 Hvor vi er i prosessen
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Montessori og teknologi
Digital styringsmodell og prioriteringsprosess for prosjekter
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Voldsforebyggende opplæring
Nå er vi spente!.
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
IA skole Omsorgstjenesten.
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
2 1 STATUSRAPPORT BOTT mottak økonomi-prosjektet F N T
Gevinstrealiseringsstrategi
STATUSRAPPORT Programmet
Gevinstrealiseringsstrategi
Digitaliseringsprogram for administrative tjenester
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Modenhetsvurderinger som grunnlag for kontinuerlig forbedring
Programkontoret.
Program for administrativ forbedring og digitalisering
Utskrift av presentasjonen:

Strategisk kompetanseledelse 2019 Programstyremøte 1 feb 2019 Innhold=15 min Intro = 30 min+ oppgave 30 + plenum 15 1430 Endringsledelse står på agendaen i de neste 1,5 timene. Gå gjennom med dere hvordan vi jobber i programmet endringsledelse. Første kull har hatt første modul og neste kull går i gang 12 februar. 15 min Gi dere en smakebit av det vi jobbet med på første samling – 30 intro + oppgave 30 min, kolpet til SakArkiv.

11. april 2011 Ny Powerpoint mal 2011

Hva er strategisk kompetanseledelse BEHOV VS DET VI HAR =GAP BEHOV HVEM HVA HVORDAN 11. april 2011 Ny Powerpoint mal 2011

Kompetanseledelse = lederansvar Hvordan sikrer lederne at enheten har kompetansen som trengs for å løse morgendagens «oppdrag»? Og når «oppdrag» og arbeidsformer endres, hva gjør lederne for å utvikle, mobilisere eller dreie kompetansen til medarbeiderne? Kompetanseledelse handler om å sette retning, forstå kompetansefeltet, finne kompetansen, se mulighetene og styre kompetanseutvikling i riktig retning.

Områder som krever ekstra grep Behov for økt generell digital kompetanse Store endringer på IT-siden som følge av digitalisering/Masterplan for IT Endringer i kompetansebehov innen flere administrative områder som følge av digitalisering/automatisering Endring og omstilling Behovet er stor på mange felt, noe generisk og noe fagspesifikt – det krever satsning/ressurser Alle ledere har som en del av sin lederrolle å påse at alle har riktig kompetanse for å utføre oppgavene – og kompetanseutvikling er en del av medarbeidersamtalen og øvrig oppfølging.

Trinnvis utvikling av kompetanseplaner Identifisere fremtidens kompe-tanse-behov (3-5-10 år) Nivå Roller og ansvar Scenario metodikk Gapanalyse Grad av omfang detaljering av analyse Involvering Utvikling av kompe-tanse-planer Overordnet nivå Enhetsnivå Individuelt nivå Tiltak og virkemidler

Roller og ansvar i kompetanseplanlegging Sikre at den enkelte medarbeider har den kompetanse vedkommende trenger for å utføre oppgavene Ansvaret ligger hos leder med personalansvar Opplæring i nye systemer i BOTT porteføljen Mottaksprosjektene ved UiO Identifisere behov og utvikle samarbeidsprosjekter innen kompetanseutvikling på tvers av BOTT prosjektene (ikke systemer): HR-direktørene/ HR BOTT

Programmets rolle i kompetanseplanlegging? Programmet har følgende overordnede strategiske mål: Videreutvikle en kultur for kontinuerlig forbedring Legge til rette for økt digital modenhet og bidra til at organisasjonens medarbeidere blir i stand til å ta i bruk de nye løsningene Bidra til god forankring og forståelse blant de ansatte for de endringene som skal gjennomføres, inkludert: Skape nødvendig trygghet og aksept for omstillingene, slik at disse blir effektive. Sikre at de ansatte opplever en størst mulig forutsigbarhet til prosessenes innhold, årsak og retning.

Digital kompetanse Ferdigheter, kunnskaper, kreativitet og holdninger som alle trenger for å kunne bruke digitale medier for læring og mestring i kunnskapssamfunnet. Det er den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese, skrive og regne, og den kompetansen som kreves for å ta i bruk nye digitale verktøy og medier på en kreativ og kritisk måte. Wikipedia Identifisere behov og tilby tiltak for utvikling av generell digital kompetanse?

Til diskusjon Hvilke konkrete aktiviteter bør programmet initiere for å bidra til å innfri programmets strategiske mål om å «Legge til rette for økt digital modenhet og bidra til at organisasjonens medarbeidere blir i stand til å ta i bruk de nye løsningene»?

Skaperkompetanse vs brukerkompetanse? Rolf K. Baltzersen (2009)

Endringskapasitet Hvordan ledelsen mobiliserer og gjennomfører endring Hvordan ansatte reagerer på endring Etablerte strukturer og rutiner for endring Hvordan ledelsen mobiliserer og gjennomfører endring Det vi må ha fokus på er å bygge organisasjonens kapasitet til en situasjon for det kontinuerlig pågår endringer – både store og små. Vi må ha fokus på å bygge ressursene organisasjonen trenger for å greie dette kontra å bli for fokusert på å «komme gjennom» Organisasjonens (og menneskenes) kapasitet for endring - handler om organisasjoners evner til å gjennomføre flere parallelle og kontinuerlige endringsprosesser uten at daglig drift blir skadelidende. Dette handler om flere forhold: Hvordan ledelsen mobiliserer og gjennomfører Kople fremtid med historie og erfaring Ressurser i form av kompetanse Håndtering av mennesker, mange endringer fare for frustrasjone rog bohica Etablerte strukturer og rutiner for endring Prosjekter, prosedyrer, opplevd prosedyrerettferdighet Samspill med verneombud og tillitsvalgte forutsigbarhet, trygghet, gjennomsiktighet, informasjon, kommunikasjon, involvering, rammeverk for prosjekter og prosesser, , hvordan vi jobber med gevinstrealisering og risikostyring – skape gode erfaringer, Hvordan ansatte reagerer på endring erfaringer? Må erfare at de blir ivaretatt, rettferdighet, støtte, mulighet til kompetanseutvikling - Ledere og ansatte har samstemte perspektiver og forventninger til endring - Organisasjonen har positive erfaringer fra endring - Medarbeiderne er vant til endring og ser endring som naturlig Meyer, C.B. og I.G. Stensaker (2011). Endringskapasitet. Bergen: Fagbokforlaget. Mfl.

Tilnærminger til formulering av kompetansekrav (L.Lai) Målbaserte (top-down) Kompetansekrav som utledes direkte fra organisasjonens overordnede mål og strategier Normative Kompetansekrav som kan avledes fra ulike normer, retningslinjer og anbefalinger som er relevante for organisasjonens aktiviteter og funksjoner Organisatoriske (bottom-up) Kompetansekrav som stammer fra medarbeidernes egne forventninger, ønsker og idealer, samt oppfatninger av forbedringspotensial Vår tilnærming nå Tiln. i funk.analysen

Rekkefølgen…… Enes om roller og ansvar Prioritere kompetanseområder (digital kompetanse, IT, ?) Identifisere fremtidens behov (så godt det lar seg gjøre) Vurdere realistisk dagens kompetanse Konkretisere gap og ta det fra makro/generelt til mikro/spesifikt Utvikle planer for å utvikle eller skaffe nødvendig kompetanse Individuelle kompetanseplaner Oppfølging