EN RANDOMISERT KONTROLLERT STUDIE AV EFFEKTEN AV ICDP BLANT FAMILIER I NORGE – foreløpige planer og ideer for prosjektet. ICDP-NORDENS FORSKNINGSSEMINARIUM.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Advertisements

ROLLEN SOM BARNEANSVARLIG
-ikke bare for zippylæreren…
Relasjoner, tilknytning og psykisk helse
Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
”Søskenprosjektet” fra idé til multisenterstudie i sjeldenfeltet
-ikke bare for zippylæreren…
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Hva er motivasjon? Motivasjon = bevege Motivasjon er iboende
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Velkommen DET ER MITT VALG Et utviklingsprogram for arbeid
Mestring og forebygging av depresjon
Terapeutens bidrag i psykoterapi
Depresjon og rusmiddelproblemer
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Et økende problem i skolen?
Aktivitet på Mestringssenteret
Systemisk tilnærming ved overgrep mot eldre - gjør den en forskjell?
Prosjekt skoleskulk Pilotprosjekt i Hedmark skoleåret
Developmental patterns and comorbidity of behavior problems Prosjekt Dobbelkompetanse i psykologi Ph.D.-kandidat Linda Helen Munkvold Prosjekt Dobbelkompetanse.
Utfordringer i familien
Mestring og forebygging av depresjon
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Et godt barnehagetilbud for de yngste barna – hva skal til ?
En randomisert kontrollert studie av langtids kombinasjonsbehandling for pasienter med personlighetsforstyrrelser. Oppfølging etter 3 år. Hovedveileder:
Av Toril Sørheim Nilsen (UNN, UiTø)
Mulige mestringsfaktorer :
SMIL – styrket mestring i livet Oslo,
Foreldregruppe på Fillan barnehage
-ikke bare for zippylæreren…
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Prosjekt barn og unge i Hedmark
Program for foreldreveiledning – ICDP-metodikk
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Workshop, Dokka – 9. nov
MÅLRETTET MILJØARBEID
FAMILIEHJELPA I STANGE KOMMUNE
BARNAS BARNEVERN 2020.
November 2003Sørlandet sykehus HF ”FELLES UTVIKLING” Et pilotprosjekt i kommunene Flekkefjord og Mandal
Barnehagens rolle i barns utvikling – bare positiv? Oppvekst og utvikling, NTNU Samfunnsforskning Vera Skalicka.
EPDS Erfaringsdeling. Edinburgh Postnatal Depression Scale Utviklet i 1987, for å oppdage depressive symptomer hos kvinner som nylig har fått barn. Studier.
Velkommen til foreldremøte i Setskog Barnehage Tema: SOSIAL KOMPETANSE v/ Vigdis, Monica C, Sarah og Karoline Foreldreråd.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
SAMSPILLMETODEN DIALOG Informasjon til foreldre Bergen 2012.
BARN TRENGER TO LIKESTILTE FORELDRE
TIBIR PMTO PALS KONSULENT TERAPEUT Kjært barn osb… RÅDGJEVAR.
NPI Bruk i diagnostikk og behandling
SAMSPILLMETODEN DIALOG
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
SAMSPILLMETODEN DIALOG
Foreldrehverdag.no – et universelt foreldrestøttende tiltak
ICDP i det ordinære helsestasjonsprogrammet
ICDP i Helseetaten Ved Eli Østberg Baardseth, ICDP-koordinator i Helseetaten, Oslo kommune Mitt navn er altså Eli Østberg Baardseth, og jeg.
Relasjonskompetanse Bærebjelkene
Vansker i relasjonen mellom foreldre og små barn: Effekt av manualisert Marte Meo Magnhild Singstad Høivik NTNU, Det medisinske fakultet, RKBU Nasjonalt.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
(Parent Management Training - Oregon)
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Foreldreveiledning med minoritetsforeldre – ICDP
Kompetanse for mangfold
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

EN RANDOMISERT KONTROLLERT STUDIE AV EFFEKTEN AV ICDP BLANT FAMILIER I NORGE – foreløpige planer og ideer for prosjektet. ICDP-NORDENS FORSKNINGSSEMINARIUM Stockholm 8. april 2016 Gun-Mette B. Røsand & Maren S. Helland

- Familier i Norge: Foreldreskap, Samhold og Konflikt Hvem er vi? Family conflict dynamics / foreldrekonfliktstudien - Familier i Norge: Foreldreskap, Samhold og Konflikt FamilieForSK Gruppeintervensjoner i familiefeltet Effektevaluering av ICDP

Vårt oppdrag – virker ICDP? Bufdir er oppdragsgiver Basisvarianten av ICDP Studien skal organiseres som en RCT-studie

Bakgrunn for prosjektet Program for foreldreveiledning Fokus på evidens og forskningsmessig forankring av klinisk praksis Tidligere evalueringer av ICDP

Utgangspunkt for problemstillinger – ICDP’s målsetninger Å påvirke omsorgsgiverens positive opplevelse av barnet, slik at omsorgspersonen kan identifisere seg med og føle med barnet Å hjelpe omsorgsgiveren til å bli bevisst barnets tilstand og behov og tilpasse omsorgen til barnets egne behov og initiativ Å styrke omsorgsgiverens selvtillit Å fremme en sensitiv og uttrykksfull kommunikasjon mellom omsorgsgiveren og barnet, slik at det følelsesmessige forholdet mellom de to blir positivt og utviklende Å fremme et berikende og stimulerende samspill mellom omsorgsgiveren og barnet. Berike dets opplevelse av verden Å utvikle og veilede barnets mestring av de oppgaver som kreves i forhold til andre mennesker og omverdenen

Problemstillinger Fører ICDP til en positiv utvikling i rollen som foreldre, operasjonalisert som: 1a: større trygghet i foreldrerollen? 1b: større bevissthet og sensitivitet ifht. barnets tilstand og behov? 1c: økt enighet mellom foreldre om barneoppdragelsen? 1d: mer positiv involvering med barnet?    Kan ICDP styrke relasjonen mellom foreldre og barn, operasjonalisert som: 2a: større nærhet mellom foreldre og barn? 2b. mindre konflikt mellom foreldre og barn?    Kan ICDP bidra til å bedre barns psykiske helse og sosiale fungering, operasjonalisert som: 3a. Mindre internaliserende vansker 3b. Mindre eksternaliserende vansker 3c. Bedre sosial fungering og mer prososial atferd?

ICDP A B C F E Foreldrene F-B relasjonen Barnet Konflikter Trygghet i foreldrerollen Bevissthet og sensitivitet Enighet om oppdragelse Positiv involvering med barnet Internaliserende vansker Eksternaliserende vansker Sosial fungering B C Nærhet og varme Konflikter F E

Metode - RCT Sammenlikne foreldre som har mottatt basisvarianten av ICDP, og deres barn, med en kontrollgruppe som ikke har mottatt ICDP-intervensjonen

Framgangsmåte Forundersøkelse blant sertifiserte ICDP veiledere (Questback) Rekrutterer veiledere Veiledere rekrutterer deltakere Randomisering Tre måletidspunkter

Måleinstrumenter Problemstilling 1: Fører ICDP til en positiv utvikling i rollen som foreldre? Trygghet i foreldrerollen (1a) Parental self efficacy (PSE) Evt. Tool to measure Parental Self-Efficacy (TOPSE) Bevissthet og sensitivitet ifht. barnets tilstand og behov (1b) Parent Emotional Style Questionnaire (PESQ) Coping with children’s negative emotions scale (CCNES) Enighet mellom foreldre om barneoppdragelsen (1c) Parenting Problem Checklist (PPC) Positiv involvering med barnet (1d) Alabama Parenting Questionnaire (APQ) → 6 items fra subskalaen “Positive Involvement with children” Evt. også spørsmål fra Child Management Scale

Måleinstrumenter Problemstilling 2: Kan ICDP styrke relasjonen mellom foreldre og barn? Nærhet mellom foreldre og barn (2a) Child-parent relationship scale (CPRS) Dimensjonen «Nærhet» Konflikt mellom foreldre og barn (2b) Dimensjonen «Konflikter»

Måleinstrumenter Problemstilling 3:Kan ICDP bidra til å bedre barns psykiske helse og sosiale fungering? Internaliserende vansker (3a) Strengths and difficulties questionnaire (SDQ) Spence Angstskala for barn (SCAS) Eksternaliserende vansker (3b) SDQ Eyberg Child Behaviour Inventory (ECBI) Sosial fungering og prososial atferd (3c) Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) Delskalaen «Emosjonelle symptomer», 5 spørsmål Delskalaen «Atferdsproblemer» (5 spørsmål) Delskalen «Hyperaktivitet/ oppmerksomhetsproblemer» (5 spørsmål)  Delskalaen «Problemer i relasjon til venner» (5 spørsmål) Delskalaen «Prososial atferd» (5 spørsmål) EVT Spence Angstskala for førskolebarn

Milepæler Høst - 16: Rekruttering Pilotere spørreskjemaene V-17 og H-17: Datainnsamling H-17 og V-18: Bearbeiding og analyse av data Høst 2018: Sluttrapport til oppdragsgiver

Spørsmål? Ta kontakt med: Gun-Mette.Brandsnes.Rosand@fhi.no Maren.helland@fhi.no