Strategisk markedsføring Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Et strategisk rammeverk Kontrollerbare faktorer Ukontrollerbare faktorer Bedriften «Marketing Mix» Produkt Pris Påvirkning Plass Personell Ønsket posisjon «i forbrukerens bevissthet» Kundesegmenter Hvem er de? Hva vil de? Behov/preferanser/ ønsker Hvorfor kjøper de? Hvordan kjøper de? Hvordan vurderes jeg? Fremtidige endringer? Differensiering Points of parity Points of difference Konkurrenter Ukontrollerbare faktorer
Hvem er kundene våre?
Hvorfor skal kundene velge oss?
Verdiligningen V – P > V – P V= verdi P= pris Vår bedrift Konkurrenten
Ulike typer behov
Posisjonering: Hva er unikt for oss?
Verdi og differensiering ? “Points of difference” – Verdielementer som klart skiller seg ut ? “Points of parity ” – Verdielementer som andre leverandører også gir
Verdi og forventinger ”Dårlig service!” ”Kjedelig!” ”God service!” Forventning Opplevelse Opplevelse Forventning Opplevelse Forventning ”Dårlig service!” ”Kjedelig!” ”God service!”
Produkt: Ulike nivåer Generisk Forventet produkt Utvidet produkt Produktet slik det fremstår/fysiske egenskaper Forventet produkt Abstakte egenskaper (eks. service) Utvidet produkt Noe som kunden vanligvis ikke forbinder med produkter Potensielt produkt Mulige fremtidige utvidelser/nye måter å forbruke produktet på
Påvirkning: Markedskommunikasjon
?
Plass: Hvordan skal vi levere produktet?
Og nå: Case!