Strategisk markedsføring

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Velkommen til Bevola Bevola har markedets bredeste produktplattform til oppbygging av lastebiler, hengere og trailere. Våre løsninger skapes gjennom egne.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
12. Oppsummering.
BEDRIFTSANALYSEN DELES I EN INTERN OG EN EKSTERN DEL
Planlegging, strategi og markedsovervåkning
Merkevarer og posisjonering
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
71/2 Massekommunikasjon i praksis
POINT OF INTERACTION E-RETAIL 2013, PÅL ANDRÈ FREDRIKSEN.
Kan økonomiske insentiver bidra til god prosjektledelse (i staten)? Dag Morten Dalen Handelshøyskolen BI og Frischsenteret Prosjekt 2004, torsdag 7. oktober.
9. Samarbeid mellom reklamebyrå og annonsør
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
8. Kommunikasjonsvirkemidler
Randi Lunnan Handelshøyskolen-BI
Anvendelse av verktøyene
Posisjonering Kapittel 10.
Planlegging og strategi
Forretningskonsept og forretningsplaner
Gruppe 3 Henning, Andre, Mats, Per A. og Vegard 1/73.
JobbIntros strategi i forhold til NAV ASVLs landsmøte i Tromsø 2009.
Den bevisste forbrukeren – hva er viktigst? Solakonferansen Randi Flesland.
” Sosiale medier – å dele og delta med ny teknologi” Høyskolelektor Cecilie Staude, Institutt for markedsføring, Handelshøyskolen BI.
Klimapåstander Ved markedsføring må påstandene relateres til det produktet forbruker kjøper Klimapåstander må gi utslag i forbrukers klimaregnskap Klimapåstander.
Forelesning om markedsføring i praksis for
Vis hvordan dere har tenkt. Dette er viktigere enn selve faktaene… Forside.
Vibeke Lund, Kjedeleder Officer AS Gulltasten Quality Hotel Expo Bedriftsmarkedet er et fieldgame.
Logistikk NDLA side 77 til 92.
Gruppeundervisning /
Øving 2 – Markedsplanen I
Marketing BMW – M5. Vårt mål med oppgaven er: -Hvorfor selges det ikke flere av denne bilen i Norge? -Hva kjennetegner dem få som kjøper en slik bil?
Felles Identitet Gjennom Merkevare & Omdømme Bodø, 13. sep 2012 Kjetil Aukland BI Kristiansand.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Jeg – en merkevare ? Refleksjoner og bevisstgjøring om sluttpakker og jobbsøking/CV ECONA Petter A. Knudsen.
Posisjonering Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Norsk Kundebarometer Hvorfor etterstrebe fornøyde kunder? Hva kjennetegner de beste og dårligste bedriftene på kundetilfredshet?
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
M&L2 Kap. 3 - ver.2 Konkurrent- analyse Oslo, sept 2010.
Foto: Scanpix P for plass. Foto: Scanpix I markedsføringsfaget er plass det samme som distribusjon. Distribusjon omfatter beslutninger om hvilket strøk.
Kapittel 15: Merkearkitektur og styring av merkeporteføljen
Kapittel 4: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Markedsføring.
Kapittel 18: Ansatte som merkevarebyggere
Omdømmebygging og -analyse
Viktoria Stensrud / Nasjonalparken Næringshage
Hvem er partnerne våre? Hvilke leverandører har vi?
(Selskapsnavn) Markedsplan
Offensiv markedsføring
Strategisk markedsføring - hva betyr det for oss?
Segmentering og posisjonering
Velkommen til Academic Day!
Omdømmebygging for kristne friskoler: Hvordan sikre at skolen oppnår og bevarer en positiv differensiering? Prof Magne Supphellen.
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen BI Stavanger
“Gode kundeopplevelser” Workshop ved Stavanger Kulturhus 14
Posisjonering og differensiering
Rekruttere elever til å lage innhold
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

Strategisk markedsføring Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI

Et strategisk rammeverk Kontrollerbare faktorer Ukontrollerbare faktorer Bedriften «Marketing Mix» Produkt Pris Påvirkning Plass Personell Ønsket posisjon «i forbrukerens bevissthet» Kundesegmenter Hvem er de? Hva vil de? Behov/preferanser/ ønsker Hvorfor kjøper de? Hvordan kjøper de? Hvordan vurderes jeg? Fremtidige endringer? Differensiering Points of parity Points of difference Konkurrenter Ukontrollerbare faktorer

Hvem er kundene våre?

Hvorfor skal kundene velge oss?

Verdiligningen V – P > V – P V= verdi P= pris Vår bedrift Konkurrenten

Ulike typer behov

Posisjonering: Hva er unikt for oss?

Verdi og differensiering ? “Points of difference” – Verdielementer som klart skiller seg ut ? “Points of parity ” – Verdielementer som andre leverandører også gir

Verdi og forventinger ”Dårlig service!” ”Kjedelig!” ”God service!” Forventning Opplevelse Opplevelse Forventning Opplevelse Forventning ”Dårlig service!” ”Kjedelig!” ”God service!”

Produkt: Ulike nivåer Generisk Forventet produkt Utvidet produkt Produktet slik det fremstår/fysiske egenskaper Forventet produkt Abstakte egenskaper (eks. service) Utvidet produkt Noe som kunden vanligvis ikke forbinder med produkter Potensielt produkt Mulige fremtidige utvidelser/nye måter å forbruke produktet på

Påvirkning: Markedskommunikasjon

?

Plass: Hvordan skal vi levere produktet?

Og nå: Case!