Sensorveiledninger på MN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Eksamen i Treningslære 2
Advertisements

Utdanningsleder Svenning Bjørke • Med utdanning forstår vi virksomheter som har studentenes danning og kvalifisering som sikte. • De nasjonale.
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Vurdering for læring.
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
Skrivetrening Profesjonsstudiet (1.-3. semester)
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Praktisk eksamen Vg2 - yrkesfag
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Student- og lærerevalueringer av emner Øyvin Ytreberg 2011.
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Førsteamanuensis Vidar Gynnild, NTNU
Muntlig eksamen realfag: Retningslinjene for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune: Realfag 7.april 2008.
Kvalitative og kvantitative metoder
Om å skrive masteroppgave MEVIT4000, vår Skriveutfordringer ifb. med masteroppgave Mengdetrening: tidligere erfaring er viktig Storstrukturens betydning.
Ekstern skolevurdering. Kjennetegn på en god rapport Glansbildet – tydelig, gjenspeiler valgt tema, observerbart/målbart Dokumentasjon – prosessen, viser.
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
Lærerkonferansen 2014 og veien mot læringsutbytte for faglig ledelse.
Sammenhenger, problemstilling og forklaringer Forelesning 6/
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering Dag Wiese Schartum.
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
EKSAMENSINFORMASJON 2014 Skolens plikt å informere Elevens plikt å kjenne reglene 1.
ORIENTERING OM EKSAMEN OG KLAGERETTIGHETER Elvebakken Onsdag 6. mai 2015 Torsdag 7. mai 2015.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
Vårens vakreste eventyr? Eksamen våren Hvor mange eksamener? VG3 TAN= 1 eksamen VG2 BUA/HES= 1 tverrfaglig eksamen + kan trekkes ut til en eksamen.
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
Gruppeveiledning Eksamensforberedelse for studenter som deltar i prosjektet Veiledning i akademisk skriving.
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
Universellforum 2016.
Sammenhenger, problemstillinger og forklaringer
Kvalitative og kvantitative metoder
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Vurderingspraksis i lærerutdanningen ved UiO
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
En smak av Digital vurdering på 15 minutter
Digital eksamen for sikrere, bedre og mer effektiv sensur
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Det eksterne blikket på eksamen Erfaringer med tilsynssensor
INF1500: introduksjon til design, bruk, interaksjon
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Oppsummering, DRI 3010 Dag Wiese Schartum.
Sensorveiledning ved Universitetet i Bergen
Digital arbeidsflyt for vurdering
Tilleggslønn Særavtale om honorering for arbeid på eksternt finansierte prosjekter - faste vitenskapelig ansatte.
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Lambertseter Klageadgang på eksamen og standpunkt – frister våren 2018 Basert på forskrift til opplæringsloven kap 5 Spørsmål kan rettes til: Studieleder.
Studentombud – en oppsummering så langt
Universellforum 2016.
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Oppsummering, DRI 3010 Dag Wiese Schartum.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
Automatisk tilbakemelding og sensorveiledning
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Hva er saken? Vi ser for ofte at legeattester leveres de siste dagene før innlevering av masteroppgave og ber om forlenget frist med uker eller måneder.
Læringsmål og rubrikker i Canvas
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

Sensorveiledninger på MN Ragnhild Kobro Runde IFI

Sensorveiledninger ved UiO Skape sammenheng mellom program/emne, eksamensoppgaver og sensur. Kvalitetssikre sensuren og nivået mellom sensorer samt mellom ordinær sensur og klagesensur. Gi informasjon til kandidatene om sensuren og vurderingskriteriene. Forutsigbarhet 30.08.2019

Spesifikke sensorveiledninger Spesifikke sensorveiledninger (Fasit/løsningsforslag) For eksempel eksamener med konkrete svaralternativ. Utarbeides underveis eller i etterkant, tar utgangs­punkt i eksamens­oppgavene. Fasit/rettenøkkel med angivelser av riktige svar og hvordan alternative/delvis riktige svar skal vurderes. Utarbeides for hver eksamen og tilpasses oppgavene. Offentliggjøres for kandidatene først etter eksamen. Mest aktuelt for mange skriftlige eksamener. Utarbeides underveis hvordan alternative/delvis riktige svar skal vurderes

Fra INF1000 H16 Oppgave 3a (5 poeng) Sensorveiledning Skriv en metode String hastighet(int fart) som skal returnere en tekst-streng basert på heltallsverdien som gis som parameter. […] Løsningsforslag String hastighet(int fart) { if (fart <= 60) { return "fart:" + fart; } else { return "fart:over 60"; } }

Fra INF1000 H16 Oppgave 3a (5 poeng) Sensorveiledning Skriv en metode String hastighet(int fart) som skal returnere en tekst-streng basert på heltallsverdien som gis som parameter. […] Det viktigste her er riktig bruk av parametre […], if-tester og oppbygning av retur-streng. […] Det er helt ok både å droppe else for å ha return direkte, og å også ha den motsatte testen fart > 60. Det er ikke nødvendig å teste at fart ikke er negativ, og det skal heller ikke trekkes om noen har lagt til dette på mindre lure måter. Riktig bruk av parametre – 1 poeng. Riktig bruk av if – 2 poeng. Trekk 1 poeng hvis det testes < 60 i stedet for <= 60 uten kommentar. Riktig oppbygning av returstreng – 2 poeng. Trekk 2 poeng for utskrift i stedet for retur. Løsningsforslag String hastighet(int fart) { if (fart <= 60) { return "fart:" + fart; } else { return "fart:over 60"; } }

Fra MAT1100 H17 Hvordan håndtere Slurvefeil Manglende begrunnelse Følgefeil

Generiske sensorveiledninger Generiske sensorveiledninger (Vurderingskriterier) For eksempel masteroppgaver, større semesteroppgaver mm. Utarbeides i forkant, tar utgangs­punkt i emne­ beskrivelsen. Generelle retnings­linjer for vurdering av besvarelsene. Stabile over tid, gjenbrukes i flere semestre. Kan være tilgjengelige for kandidatene før eksamen. Mest aktuelt for eksamener med åpne svar – prosjektoppgaver osv. Stabile over tid, gjenbrukes i flere semestre. tilgjengelige for kandidatene før eksamen

Fra IN1060 Tommelfingerregelen er at C er en grei gjennomføring av det som må gjøres i emnet, uten tydelige tegn på noe særlig ekstra innsats utover de forventede 10 studiepoengene. F gis når vi ikke kan se noen tegn på at studentene har lært det de skulle i de besvarelsene de har levert. Det synes rett og slett ikke i prosjektet deres at de har fulgt emnet, og de har ikke fulgt anvisningene for prosjektoppgaven i sitt prosjekt.

Fra IN1060 Etter å ha fullført IN1060 kan du: - planlegge, gjennomføre og evaluere et designprosjekt som involverer brukere A C E Mål Undersøkelse Analyse Design Helhet A C E Mål Undersøkelse Analyse Bruker data for å begrunne behov Begrunnet minst et behov Behov ikke begrunnet i data Design Iterasjoner i dialog med brukere Brukere invitert til minst en evaluering Ingen testing med brukere Helhet

Hva med muntlig eksamen? Kan for eksempel være sjekkliste + vurderingskriterier. Viktig som forhåndsinformasjon til både studenter og ekstern sensor: Type spørsmål Vurderingskriterier Vektlegging av ulike (typer) spørsmål Betydning av presentasjonsteknikk/muntlige ferdigheter Hvem har regien/initiativet og ansvar for tidsbruken

Fra «Vurderingskriterier for muntlige eksamener i matematiske fag med karakterskala A-F» Presentasjonen viser at kandidaten både behersker begrepene, anvendelsene og det tekniske apparatet, og at han/hun har meget god oversikt over de tematiske sammenhengene. Innenfor pensumets rammer fremstår kandidaten som en fullverdig samtalepartner for eksaminator og sensor. Fremstillingen er klar, presis og velorganisert med korrekt bruk av fagterminologi. Noen mindre unøyaktigheter kan tillates. C Kandidaten kan gjøre rede for hovedtrekkene i de fleste sentrale begreper, anvendelser, og argumenter, men presentasjonen viser tegn på manglende oversikt og/eller selvstendighet. Fremstillingen er grei å forstå, men kan ha en del formelle mangler. E Presentasjonen viser at kandidaten har kjennskap til grunnleggende begreper, anvendelser og teknikker fra flere deler av kurset, men har vanskelig for å beskrive argumenter og sammenhenger utover det aller mest grunnleggende. Fremstillingen er stort sett forståelig, men røper klare feil og misforståelser.

Noen relevante linker Styrenotat fra UiOs arbeidsgruppe om sensorveiledninger: https://www.uio.no/om/organisasjon/styret/moter/2018/02-06/v-sak-4- sensorveiledninger-ved-universitetet-i-oslo.pdf Eksempel fra MAT1100 – Kalkulus: https://www.uio.no/studier/emner/matnat/math/MAT1100/h17/beskjeder/om- eksamen%281%29.html https://www.uio.no/studier/emner/matnat/math/MAT1100/h17/rettemalmat11 00h17.pdf Eksempel fra IN1060 – Bruksorientert design: https://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/IN1060/v18/1060-eval-kriterier- 2018-copy.pdf Eksempel fra INF1000 – Grunnkurs i objektorientert programmering: https://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF1000/h16/eksamen/losningsfo rslag-inf1000-h16.pdf Vurderingskriterier for eksamener ved Matematisk Institutt (inkl muntlig): https://www.uio.no/studier/eksamen/karakterskala/fagspesifikk- karakterbeskrivelse/mn-math.html