Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurderingskriterier og oppgaver
Advertisements

Roar Bjarne Kvamme1 Foreldremøte 10. trinn Smestad ungdomsskole.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3. Formålet med vurderingen Fremme læring Uttrykke kompetanse.
Individuell vurdering for elever med rett til spesialundervisning Hamar
Fagprøven Før fagprøven Får oppmelding, vi tar hensyn til ønske om dato. Sender en mail med bekreftelse til veileder. Ny mail om informasjon.
Tallinja Audun Merete Veronika. En kort beskrivelse; Målet er å få en større forståelse for tall og tallinja, å kunne plassere hele tal, negative og positive,
Udir Lokalt gitt muntlig eksamen Sist endret: Endret 20. mars 2014 Vi har presisert en formulering to steder i rundskrivet. Tidligere sto det at.
DigiEx – digital eksamen på BI Presentasjon Nasjonalt erfaringsseminar: digital eksamen 9. september 2015 Marianne Schei Direktør Digital studentforvaltning,
Gruppeveiledning Eksamensforberedelse for studenter som deltar i prosjektet Veiledning i akademisk skriving.
Digital vurdering og eksamen Juridiske rammer Læringsfestivalen 2015 Maren Magnus Jegersberg Juridisk rådgiver IT-direktørens stab Universitetet i Oslo.
PRAKTISKE OPPGAVER.
Erfaringer som Skyggesensur ved ISP
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Skrivekurs Innhold: Analyse av oppgavetekst Begrepsavklaring
Informasjonsmøte november 2016
Praktikumsoppgaver - med eksempler fra alminnelige formuesrett
Psykometriske analyser Et verktøy for eksamenskvalitet Per Grøttum
Matematikk 101 og 102.
Plan for økten - Forklare hva det vil si at skolen er med i Dembra
Vurderingspraksis i lærerutdanningen ved UiO
DRI3001 V-16 Bacheloroppgave
Individuell Automagisk Tilbakemelding (av skriftlig eksamen)
Nettverksledersamling
Digital eksamen for sikrere, bedre og mer effektiv sensur
Bruk av nettsidene i undervisningen: timeplan, ressurser m.m.
Institutt for kjemisk prosessteknologi
Det eksterne blikket på eksamen Erfaringer med tilsynssensor
Målprosesser Uke 2.
Informasjon om eksamen
Fagsamling Elektro Inger Forseth Thon Bodø
Fellesmøte Fellesmøte.
Oppsummering – FINF1001 Departementer Direktorater / tilsyn Kommuner
Sametingsvalget mellom Karasjok og Tønsberg
Karin Helle og Gro Beate Vige
Fagdag 2017.
RÅDGIVERSAMLING 8.SEPTEMBER PRAKSISBREVET
DRI2020 Rettskilder og informasjonssøking -oppsummering
Foreldremøte 10. trinn Kannik skole!
Fagartikkel Hvordan arbeide med et kapittel i Fabel. Anne-Grete Fostås
20. september 2016 Utdanningskomiteen.
Forskningsopplegg og metodekombinasjon Tommy Tranvik, AFIN
Formål og vurdering i høyere utdanning
Eksamen 10. trinn Tastaveden skole!
Den matematiske samtalen
Utforskende undervisning A – Forarbeid
EKSAMENSINFORMASJON VÅR 2018.
Matematikk på ungdomstrinnet
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Begrepsforståelse i matematikk B – Samarbeid
Misoppfatninger knyttet til tallregning B – Samarbeid
PDSA-sirkel/småskalatest
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Klubbutvikling oppfølging
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Kort om FINF4031 Individuell semesteroppgave
Velkommen til foreldremøte om fagvalg, eksamenstrekk og sosialt miljø
Folketrygdens ansvarsområde (§ 10-8 Bortfall av rett til ytelser etter folketrygdloven kapittel 10)
Automatisk tilbakemelding og sensorveiledning
Miljø for kommunikasjon i klasserommet B – Samarbeid
Målprosesser Uke 2.
SAMM Systematisk Arbeid Med Motivasjon i ungdomsskole
Forslag til formål Seminaret skal bidra til å skape god kultur for nytenkende undervisning Seminaret skal være bidra til erfaringsutveksling mellom deltakerne.
Morten H. Abrahamsen BI Stavanger,
Matematikklæreres profesjonelle utvikling B – Samarbeid
Sensorveiledninger på MN
Læringsmål og rubrikker i Canvas
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Sensorveiledninger – anbefalinger og eksempler STUT 22.5.2019

Generelt Før semesterstart: Vurder hvilken informasjon om eksamensordning og vurderingskriterier som kan gis studentene i forkant av eksamen – gjerne tidlig i semesteret.

Skriftlig skoleeksamen (hovedmålgruppe: sensorene) Vil ofte være naturlig med en spesifikk sensorveiledning tilpasset det enkelte eksamenssettet, med utgangspunkt i et løsningsforslag. Hvor mye og hvilke detaljer det er behov for vil typisk avhenge av antall sensorer og deres erfaring med emnet – men husk å ta hensyn også til eventuelle klagesensorer. Bør lages samtidig med eksamensoppgavene, som en kvalitetskontroll både av oppgavetekst, løsningsforslag og vurderingskriterier. Bør gi sensorene veiledning i å skille mellom de ulike karaktertrinnene på hele karakterskalaen, ikke bare ytterpunktene. For eksempel: Hvordan vurdere delvis riktige svar. Hvordan vurdere typiske feil (basert på erfaring fra tidligere år).

Erfaringer fra årets klagesensur ved IFI Ved bruk av poengsystem kan det være hensiktsmessig å si noe om hvilke skjønnsvurderinger sensorene kan/må gjøre i tillegg. Kan være nyttig å inkludere informasjon om endringer i pensum/gjennomføring som gjør at årets eksamenssett bør vurderes noe annerledes enn tidligere års. Husk å oppdatere med momenter som endres/legges til underveis i sensuren – til informasjon for studentene og eventuelle klagesensorer. Prinsipielt: Ved poengsystem – bør det gis poeng for det studentene klarer å vise, eller trekkes poeng for hver feil studentene gjør?

Noen eksempler Ren flervalgseksamen (automatisk rettet i Inspera): https://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/IN1020/h18/eksamen/sensurveil edning.html sammen med https://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/IN1020/h18/eksamen/komment ar-h18.pdf Spesifikk sensorveiledning med poengsystem: https://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF1000/h16/eksamen/losningsf orslag-inf1000-h16.pdf https://www.uio.no/studier/emner/matnat/math/MAT1100/h17/rettemalmat1 100h17.pdf https://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/IN1150/v19/tidligere- eksamener/eksamen_inf1080_2018_nettkurs_bokmaal_losn.pdf (mange sant/usant-oppgaver, se andre typer oppgaver mot slutten) Spesifikk sensorveiledning uten poengsystem: Generisk sensorveiledning:

Muntlig eksamen (hovedmålgruppe: studentene) Oftest generisk sensorveiledning med informasjon til studenter og sensorer i forkant av eksamen. Vil typisk inneholde informasjon om praktiske forhold eksempler på konkrete spørsmål eller beskrivelse av type spørsmål som vil gis vurderingskriterier Mer spesifikk sensorveiledning vil gjerne være nødvendig dersom det er mange studenter og flere sensorer, for å sikre mest mulig konsistent vurdering.

Momenter å inkludere Gjennomføring Vektlegging Hvilke typer spørsmål, detaljspørsmål eller større områder Hvordan blir spørsmål valgt, lodd trekning, alle får samme spørsmål, to og to får samme spørsmål Får kandidaten tid til å forberede seg etter at spørsmål er gitt Vil faglærer kommentere eventuelle feil og/eller stille supplerende spørsmål Hvem passer tiden Vektlegging Hva legges vekt på, detaljkunnskap, oversikt, Hvor mye teller selve presentasjon fremføring Hvor stor betydning har det om faglærer kommer med detaljspørsmål Forslag: Karakterbeskrivelse felles for hvert institutt, med utgangspunkt i https://www.uio.no/studier/eksamen/karakterer/fagspesifikk- karakterbeskrivelse/mn-math.html#muntlig (A-F) Kan suppleres med mer emnespesifikke detaljer (men ikke endres)

Noen eksempler https://www.mn.uio.no/ifi/personer/vit/ragnhilk/t est/sensorveiledningmuntlig4.pdf?vrtxPreviewUnp ublished (generell) https://www.mn.uio.no/ifi/personer/vit/ragnhilk/t est/fys4570.pdf?vrtxPreviewUnpublished https://www.mn.uio.no/ifi/personer/vit/ragnhilk/t est/tek5130.pdf?vrtxPreviewUnpublished https://www.mn.uio.no/ifi/personer/vit/ragnhilk/t est/tek5360.pdf?vrtxPreviewUnpublished

Andre eksamensformer Dette må vi komme tilbake til etter vårens eksamener... Så enkelt kan det også gjøres i noen tilfeller: https://www.uio.no/studier/emner/matnat/ifi/INF2100/ h18/eksamen/sensurveiledning.html (programmeringsprosjekt med forhåndsdefinert og ganske styrt oppgave felles for alle studentene, karakter bestått/ikke bestått) Spesiell utfordring: Eksamensformer som består av flere komponenter.